Hur i helsike???

rubytoo

Trådstartare
skall denna sitta på??

101032%20ny.jpg


Alla remmar var skall de vara, den långa fram och de andra???

Var sätter man sadeljorden??
 
Sv: Hur i helsike???

Den ska sitta som vilken westernsadel som helst. Den långa remmen fram fäster i sadelgjorden och remmen bak fäster i en bakgjord. Googla lite så hittar du massor ;)
 
Sv: Hur i helsike???

Jag har googlat, men fattar faktiskt inte ett dugg :crazy:

Har aldrig någonsin haft med en westernsadel att göra.

Köpte en liten snörjord på hööks och hur skall den långa remmen fram kunna fästas i den??? Den remmen kan jag nästan linda två varv runt pållen :eek:
 
Sv: Hur i helsike???

Om du söker här på buke så ska det finnas en länk till en bra guide på hur man fäster gjorden, jag själv är kass på att förklara :angel:

Edit: Här är den
http://horses.about.com/od/choosingandusingtack/ss/tiecinch.htm

Bra med en bildförklaring... jag knyter dock inte fast gjorden utan spänner och sätter resten i "hållaren".

Sen skulle jag verkligen rekommendera att ha en riktig pad under sadeln istället för ett schabrak ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur i helsike???

Ja jag gör också som du, och varför dom bara har ett schabrak på bilderna har jag ingen aning om :confused:
 
Sv: Hur i helsike???

Jag gör oxå så som du.. fast jag får dra runt ett varv till för den är så jäkla lång att alla hål tar slut annars.

Men någon som vet varför remmen ska vara så lång?? jag ser verkligen ingen nytta i det.
 
Sv: Hur i helsike???

Minst två varv "ska" det väl ändå vara, jag kör alltid med två varv.
 
Sv: Hur i helsike???

Om du har sadeln framför dig med hornet mot dig ska du sätta fast sadelgjorden på sadelns vänstra sida. Detta gör du genom att ta den främre korta remmen och trä den genom sadelgjordens ögla inifrån och ut. Lås med sadelgjordens sprint i hålen. Observera att du skall igenom båda remmarnas hål.

Lägg sedan sadeln på hästen med pad under. Ställ dig med näsan mot hästens mage. Den främre långa remmen tar de sedan och trär inifrån och ut genom sadelgjordens ögla. Sedan kommer det svåra, tag änden på den långa remmen, för den uppåt mot taket och utifrån och in i den övre ringen som sitter i sadeln, den långa remmen sitter fast från början. Änden på den långa remmen är nu mellan hästen och sig själv så att säga. Tag sedan änden på den långa remmen och drag ned igenom sadelgjordens ögla så lånngt det går. då bör sprinten på sadelgjorden passa i den långa remmens hål när du dragit åt lite. Titta mellan sadel och sadelgjordens ögla, där har du nu flera lager av den långa remmen, drag i den översta av dessa som är närmast dig för att låsa alltihop.

De bakre remmarna på din sadel är till bakgjorden om du har en sådan. Dessa är inte alltid nödvändiga att ha, välj om du ska ha dem eller ta bort dem. Om du väljer att ha var dem ska du fästa bakgjorden med hjälp av dess spännen på båda sidor. Den bakre gjorden ska absolut inte hänga för löst för då kan hästen fastna i den. Ca 1 knuten näve under magen mellan gjord och mage tycker JAG är lagom, ,En del drar åt den helt men det tycker jag inte du ska göra om din häst inte är van. Den bakre och främre gjorden ska också vara fästa i varandra mitt under magen med en liten rem.

Hoppas nu du blev lite klokare. Om du skriver antingen här i inläggen eller till mig var du bor så ska jag hjälpa dig att komma i kontakt med närmaste westernklubb som kan hjälpa dig mer.
Med vänliga hälsningar
B070715 :bump:
 
Sv: Hur i helsike???

den är ju lång för att du ska få hävstångseffekt så man slipper slita å dra (som man måste på engelska sadlar) Dock om du måste dra mer än två varv så är den onödigt lång och du kan ha en kortare.
 
Sv: Hur i helsike???

Om du har sadeln framför dig med hornet mot dig ska du sätta fast sadelgjorden på sadelns vänstra sida. Detta gör du genom att ta den främre korta remmen och trä den genom sadelgjordens ögla inifrån och ut. Lås med sadelgjordens sprint i hålen. Observera att du skall igenom båda remmarnas hål.

Höger menar du väl..? Tie down (lång rem) på vänster sida och off billet (kort rem) på höger sida. Jättebra förklarat!! :)
 
Sv: Hur i helsike???

Om du har sadeln framför dig med hornet mot dig ska du sätta fast sadelgjorden på sadelns vänstra sida. Detta gör du genom att ta den främre korta remmen och trä den genom sadelgjordens ögla inifrån och ut. Lås med sadelgjordens sprint i hålen. Observera att du skall igenom båda remmarnas hål.

Lägg sedan sadeln på hästen med pad under. Ställ dig med näsan mot hästens mage. Den främre långa remmen tar de sedan och trär inifrån och ut genom sadelgjordens ögla. Sedan kommer det svåra, tag änden på den långa remmen, för den uppåt mot taket och utifrån och in i den övre ringen som sitter i sadeln, den långa remmen sitter fast från början. Änden på den långa remmen är nu mellan hästen och sig själv så att säga. Tag sedan änden på den långa remmen och drag ned igenom sadelgjordens ögla så lånngt det går. då bör sprinten på sadelgjorden passa i den långa remmens hål när du dragit åt lite. Titta mellan sadel och sadelgjordens ögla, där har du nu flera lager av den långa remmen, drag i den översta av dessa som är närmast dig för att låsa alltihop.

De bakre remmarna på din sadel är till bakgjorden om du har en sådan. Dessa är inte alltid nödvändiga att ha, välj om du ska ha dem eller ta bort dem. Om du väljer att ha var dem ska du fästa bakgjorden med hjälp av dess spännen på båda sidor. Den bakre gjorden ska absolut inte hänga för löst för då kan hästen fastna i den. Ca 1 knuten näve under magen mellan gjord och mage tycker JAG är lagom, ,En del drar åt den helt men det tycker jag inte du ska göra om din häst inte är van. Den bakre och främre gjorden ska också vara fästa i varandra mitt under magen med en liten rem.

Hoppas nu du blev lite klokare. Om du skriver antingen här i inläggen eller till mig var du bor så ska jag hjälpa dig att komma i kontakt med närmaste westernklubb som kan hjälpa dig mer.
Med vänliga hälsningar
B070715 :bump:

Jätta bra att du ta främ det :banana:
jag har svårt att hålla mig när jag se på tävlinger dessa western experts med en Flank Cinch som hänger, Western Riding 101, learn how too saddle a horse!
Måsta säjer imått om längd, den SKA vara åtdraget lite. Om hästen är inte van vad tro du händer när sadlen tippa och den bak gjörd slå till upp i magen :bump::bump:
eller när du är utt i skågen och en gren kommer in i mellan ock upp i ljumsken :eek:
 

Liknande trådar

Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
510
Samhälle Bedrägerier är ett ovanligt stort problem i samhället just nu. Det är SMS, mail och välfärdsbrott. Assistansbolag, friskolor och olika...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 835
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Trassel12
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp