Hur icke-hästfolk tänker om hästliv....

Kom på att några varit förvånad och tyckt synd om hästarna när jag säger att mina hästar går i hage dygnet runt även på vintern. När jag berättar att hästarna har ett hus (ligghall) med massa halm i sin hage hästarna kan gå in och ut ur när och hur hästarna vill så vänder det till vilken lyx mina hästar har👍.
 
Det är så de jag pratat med resonerat. De ser det som att lära sig köra bil eller cykla. När du sen kan det behöver du inte mer lektioner.
Undrar om det inte kan ligga lite i ordet lektion. Det kopplas till en utbildning som har något avgränsat mål eller slut.
Medan träning tror jag lättare blir förstått som att det handlar om att kontinuerligt förbättra sig. Alla som spelar fotboll/valfri idrott/ tränar liksom, även om de är heltidsproffs.
 
Jag har lite svårt att förstå varför man förundrar sig/gör sig lustig över att folk som inte har någon som helst erfarenhet av hästar inte kan allt, eller ens något - varför skulle de?
Jag tror att i en del fall är det för att man som icke-hästmänniska har pratat om hästar förut. Jag kan själv ha rejäla "brain farts" om saker jag bara har fått en (missvisande) uppfattning om, när jag sedan delar med mig om det så hör jag i samma stund som det sägs högt att här hade jag inte riktigt tänkt till...

Sen tycker jag för all del sådana här trådar är rätt charmiga, något som är så självklar för mig att jag inte ens reflekterat över det (fanns för många år sedan en otroligt charmig tråd som handlade om liknande saker, där partners undrade hur man la en volt med en häst à la kullerbytta) och jag är rätt övertygad om när jag pratar konst/ musik/ whatever med någon som brinner för sitt tycker jag ställer lustiga frågor. 🤷‍♀️ 🤷‍♀️
 
Kom på att några varit förvånad och tyckt synd om hästarna när jag säger att mina hästar går i hage dygnet runt även på vintern. När jag berättar att hästarna har ett hus (ligghall) med massa halm i sin hage hästarna kan gå in och ut ur när och hur hästarna vill så vänder det till vilken lyx mina hästar har👍.
Jag har varit med om samma, samt omvänt en del grannar, de kommer själv fram och berättar att de var lite oroliga för mina hästar, men när de ser att de gärna väljer att sova ute i snön och går in i huset när det är sol, så tycker de att de har det väldigt bra för att vara hästar.
 
Klassiska som många skriver "måste du vara i stallet varje dag" som att det var en börda. Brukar svara att "nej jag måste inte åka till stallet varje dag (kan ju be nån i stallet kolla till min häst på lösdrift) men jag Vill det, det är de bästa timmarna på min dag". Ofta tror jag faktiskt folk blir avundsjuka och känner sig träffade för att de inte har något som de tycker är så meningsfullt att fylla sin dag med?

Största irritationsmoment är dock när folk klagar på att det är sååååååå dyrt att rida på ridskola och undrar om de kan få rida på min häst istället? Brukar då informera att min häst kostar ca 200sek om dagen att hålla levande och att man på ridskola utöver hästens omkostnader får en träning av en utbildad ridlärare. Då brukar de bli tyst 😄Tydligen svårt att förstå att hästens utbildning har ett värde i sig och man inte vill kasta upp vem som helst heller..
 
För länge länge sedan lyckades jag ramla av efter ett hinder och slå i skallen med hjärnskakning och minneslucka till följd. Min sambo var på spelkväll och gick inte att nå, så bästa kompisen körde upp mig till akuten där de höll kvar mig för observation. Bästis fick tag i min sambo senare på kvällen, och hans spelkompisar blev jättechockade över händelsen. "Nu ska hon väl aldrig mer sätta sig på en häst igen? :eek:" var tydligen reaktionen. Min sambo tittade tydligen bara förvånat på dem och bara "varför skulle hon sluta rida för det?" Klok man :cool:
 
Fascinerande att de kan missa såna basala saker. De tror ju inte att alla chihuahuor är valpar och schäfrar vuxna liksom.
Eh, jo? Jag som haft chihuahua i många år kan lova dig att jag fått mängder med förvånade miner och kommentarer när jag förklarat att den ena är 14 år och inte kommer bli större. Eller får förklara att hon klarar av att äta och gå helt själv och att hon till och med jagar möss i stallet och dödar. De tror inte sina öron att en chihuahua är en riktig hund.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 897
Senast: fio
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 539
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp