Hur icke-hästfolk tänker om hästliv....

Kom på att kollegan blev störtförskräckt när vi satt och pratade och av någon anledning kom in på att det inte finns omklädningsrum, dusch, eller toalett i stallet. Han är gammalt hockeyproffs och hävdade att det där med ridning verkar vara misär, när han bara någon minut tidigare hade tyckt att det var rikemanssport 🙈

Hoppas du talade om för kollegan att eftersom ridsport oftast är en sport som domineras av flickor och kvinnor, så satsas det mindre pengar på deras anläggningar. Och ja, därför finns det av naturliga skäl inte lika mkt faciliteter och lyx inom den folkliga ridsporten som inom den folkliga pojk-/mansdominerade sporten :angel:

Därför är det ofta en rikemanssport, eftersom de bättre bemedlade är de som har råd att lägga egna pengar på allt runtikring. Vanliga dödliga är hänvisade till lägre standard :grin:
 
Jag tycker inte det är besvärande om någon frågar om de får rida lite. Har vi en häst som det funkar med så är det inga problem. Jag ser det istället som att de kommer få mer förståelse och kunskap om mitt intresse om de får prova på. Kanske jag också jag kan bidra till att någon ny får upp intresset för hästar.
Däremot är det inte många sim förstår hur mycket tid och framför allt kunskap som krävs. Min pappa tycker tex mitt hästägande/jobb fortfarande är bara en hobby trots det inbringar en inkomst 🤣
 
Har aldrig haft egen häst men ridit andras och jag har också fått frågan om varför jag red lektion trots att jag redan kunde rida.

Tror jag sa att det är som mycket annat att man aldrig blir fullärd. Plus att man kan behöva någons ögon på sig för att inte lägga sig till med ovanor.

:)
 
Mina hästar går på lösdrift och brukar komma in på box mellan två och fem på eftermiddagen för att äta lite mineraler
En hantverkare på besök tyckte det var djurplågeri O_o :confused:
Kan ju säga att jag verkligen inte anlitade den hantverkaren igen :meh:
Hade hen någon förklaring på varför det var djurplågeri? O_o
 
Den märkligaste frågan jag fått är varför jag rider för tränare, jag kan ju rida. Men märkligaste med det är enligt mig att personen red/ rider och har egen häst. Syntes ju tyvärr på hur hen red att hen inte tränade för tränare.
 
En elektriker vi hade anmälde för att det var två rädda katter i ett rum. Ja, katterna är vildkatter och skygga för nya människor. Personerna hade heller inget i det rummet och göra. Katterna har stort utrymme men väljer att vara där nere ibland. Den elektrikern kom inte tillbaka :cautious:
Alltså man drar sig för att ta hem hantverkare ibland :meh:
 
Jag får sällan konstiga kommentarer om att jag rider. Jag är medryttare och får mest höra att det verkar väldigt smart att vara medryttare eftersom det tar så mycket tid och pengar att ha egen häst. Så folk i min närhet verkar förstå att det tar mycket tid och pengar att ha häst. Ingen tycker att det är konstigt om jag rider för tränare.

Däremot så förstår ju inte de som inte rider/håller på med häst en del saker men det kan man ju inte förvänta sig att de ska.
 
Vi har ibland släktingar som frågar om de får rida och med snälla hästar är det inga problem. Hade t.ex. en yngre kusin som kom och stannade en månad för att hänga och lära sig rida.
Bekanta och kollegor som frågar kan jag tycka är udda, lite som att fråga människor man inte känner om de vill vara barnvakt. Mina hästar är ju väldigt värdefulla för mig.
 
Kom på att kollegan blev störtförskräckt när vi satt och pratade och av någon anledning kom in på att det inte finns omklädningsrum, dusch, eller toalett i stallet. Han är gammalt hockeyproffs och hävdade att det där med ridning verkar vara misär, när han bara någon minut tidigare hade tyckt att det var rikemanssport 🙈
Det blev inte bättre av att jag förklarade att jag kissade i hästens box. :D

Sen har jag fått ganska gulliga kommentarer från okunniga föräldrar på ridskolan. Till exempel när en mamma kom inrusande till klubbrummet och oroligt förklarade att hästen hennes barn skulle rida hade dött. :eek:
Men nej, ponnyn var bara väldigt trött och låg och sov djuuuupt med huvudet i spånet och munnen halvöppen :D
Hade en bekymrad kollega som tagit kort på en häst i en hage som låg på sidan och sov, hon ville fråga mig om de kunde göra så eller om den var sjuk. Gulligt ändå att hon brydde dig så pass :love:
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 685
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: shia
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 956
Senast: fio
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 551
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp