Hur illa är det med spräckt skärm?

Silver Girl

Trådstartare
Min skärm på mobilen har en rejäl spricka där en mini-flisa helt saknas så det är "öppet" ner i telefonen på framsidan. På baksidan fler sprickor men inga "hål". Hade en liten spricka innan men blev värre när jag tappade telefonen på en sten för ca två månader sedan men det har inte förvärrats ytterligare sedan dess. Batteriet är inte längre det bästa så jag hade ändå tänkt köpa ny telefon, men planen var att vänta till nästa år då den modell jag vill ha förhoppningsvis gått ner lite i pris. Jag har kollat vad det kostar att byta skärm + baksida och det är nästan halva priset för den nya telefonen så det känns inte värt det.

Men hur stor risk är det att telefonen slutar fungera? Jag inser att den inte bör tappas igen och att den inte bör bli blöt. Men om jag lyckas undvika detta? Eller är det bara en dum risk att inte byta? Vill ju inte förlora all den information man numera har i sin telefon, även om det mesta finns i molnet.
 
Jag spräckte min ordentligt i november förra året, köpte ny i september i år. Har fungera felfritt trots upprepade tappningar under året, fast en och annan glasskärva ramlat ur.. :angel:
Men det är nog inte fel att göra en säkerhetskopiering till moln eller hårddisk.
 
Min skärm på mobilen har en rejäl spricka där en mini-flisa helt saknas så det är "öppet" ner i telefonen på framsidan. På baksidan fler sprickor men inga "hål". Hade en liten spricka innan men blev värre när jag tappade telefonen på en sten för ca två månader sedan men det har inte förvärrats ytterligare sedan dess. Batteriet är inte längre det bästa så jag hade ändå tänkt köpa ny telefon, men planen var att vänta till nästa år då den modell jag vill ha förhoppningsvis gått ner lite i pris. Jag har kollat vad det kostar att byta skärm + baksida och det är nästan halva priset för den nya telefonen så det känns inte värt det.

Men hur stor risk är det att telefonen slutar fungera? Jag inser att den inte bör tappas igen och att den inte bör bli blöt. Men om jag lyckas undvika detta? Eller är det bara en dum risk att inte byta? Vill ju inte förlora all den information man numera har i sin telefon, även om det mesta finns i molnet.
Köp sådant större skydd som kapslar in hela telefonen är mitt tips. Har en kompis som körde med det i två år… En annan gjorde inte det och då fick den flisor i fingrarna som blev väldigt infekterade och gav rejäla problem.
 
Köp sådant större skydd som kapslar in hela telefonen är mitt tips. Har en kompis som körde med det i två år… En annan gjorde inte det och då fick den flisor i fingrarna som blev väldigt infekterade och gav rejäla problem.
Fast då blir telefonen liiite större, precis så stor att den inte går ner byxfickan eller fickorna på jobbkläderna.
 
Jag använder skydd av härdat glas för att undvika just sådana situationer (jag är en riktig klutz). Möjligtvis kan man sätta på en sådan för att se till att sprickan inte blir större. Det kostar inte många kronor och finns för i princip alla mobiler, android och iphone.

1667232916319.png
 
Jag använder skydd av härdat glas för att undvika just sådana situationer (jag är en riktig klutz). Möjligtvis kan man sätta på en sådan för att se till att sprickan inte blir större. Det kostar inte många kronor och finns för i princip alla mobiler, android och iphone.

Visa bifogad fil 104296
Jag hade sådana när telefonen var ny. Två sprack första halvåret av att bara dela fack med en nyckel i en väska. Köpte sedan inget nytt och skärmen har hållt fram till den tappades på en sten. Så jag har ingen bra erfarenhet av dem.
 
Jag hade sådana när telefonen var ny. Två sprack första halvåret av att bara dela fack med en nyckel i en väska. Köpte sedan inget nytt och skärmen har hållt fram till den tappades på en sten. Så jag har ingen bra erfarenhet av dem.

Låter som att du antingen köpt skydd av dålig kvalitet eller satt dit det fel. Den modell jag haft tål hammarslag (men det går ju inte att garantera att underliggande telefon gör det 😉). Men annars är det väl inte mycket att jiddra om om du inte vill köpa ny just nu? Håll den ordentlig backupad och kör så länge det funkar, liksom. Idag finns det ju i princip ingenting som inte går att hålla i kontinuerlig backup.
 
Jag vantar pa att en ny Iphone 14 ska komma i dag. Jag har haft min iphone 11 i tre ar och den har varit "naken" tills sista 3 veckorna. Jag ar en riktig klutz och har tappat den manga, manga ganger utan nagra problem. Men sa kom dagen da den sprack, (den foll platt pa baksidan pa ettkakel golv, ett golv dar den landat pa ett horn manga ganger) det blev ett spindelnat pa baksidan.

"Fine", tankte jag, "Jag satter pa ett fodral". Men det maste ha varit spanningar glaset, for nagon/ett par vecka(or) efterat borjade den spricka i ena hornet pa framsidan ocksa. Sakta, lite i taget, men det fortsatte tills mer an halva skarmen nu har ett spindelnat av sprickor.

Jag bestallde en ny telefon, och har nu vantat i tva veckor pa att den ska komma, den sista veckan har jag borjat fa software problem. Den laddar bara med sladd, den ringer bara ibland, den stanger inte av skarmen pa natterna och nar jag lyssnar pa boken spelar det inte nagon roll hur lange jag vill lyssna, den stanger inte av alls.

Jag tycker att jag vantat mycket talmodigt ... men den har veckan har talamodet helt klart sjunkit i botten.
 
Tappade min i september, köpte sånt där skärmskydd för att dels slippa flisor i fingrarna och dels skydda åtminstone lite mot fukt. Använder plånboksfodral och kan inte ha andra skydd på.
Den har faktiskt börjar krångla lite, men jag hoppas hålla den igång tills nästa år. I februari släpps ny modell och jag hoppas den modellen jag vill ha ska sjunka i pris då 😇
 
Min gick sönder i våras jag hade plastskydd över. Jag köpte ny i slutet på oktober bara för att jag skulel ut och resa och det hade blivit så himla mycket strul om den rasade helt när jag var på resande fot.
 
Skärmen är spräckt?? Då är det cutaway och reservdrag som gäller, utan tvekan. Direkt!


(Förlåt, jag kunde inte låta bli.....:o)
 
Köp en billig begagnad på typ Blocket för en femhundring så länge?

Jag har hårt skyddsglas på min, kan rekommendera det, haft det i 1,5 år utan problem, på tidigare telefon hade jag samma i tre år utan problem så du har kanske haft otur? Har också plånboksfodral, skulle aldrig våga vara utan. Inte för att jag brukar tappa mobilen ständigt men OM så vill jag den klarar sig då en mobil kostar så mycket ju. Brukar aldrig tappa min mobil så när jag för nån vecka sedan faktiskt gjorde det reagerade dottern nästan med förfäran och chock- enda gångerna min mobil åker i golvet är om jag håller i den när jag får epilepsianfall så jag tror hon kopplade ihop det först innan hon såg att jag liksom som helt normalt folk bara tappade mobilen :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är det någon som har ett sånt här vanligt plånboksfodral till sin telefon? Finns det risk att korten repar skärmen? Eller förvärrar en...
Svar
15
· Visningar
2 990
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Min samsung har gått sönder och nu har jag fått kostnadsförslag och vet inte riktigt hur jag ska göra. Det som var fel var att telefonen...
Svar
4
· Visningar
736
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Dagen före julafton hade min islandsvalack den dåliga smaken att göra sig ganska mycket illa i höger framknä... Han och kompisen hade...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp