Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Däremot fattar jag inte vad folk menar att en seriös hovslagare bör eller ska vara "fullbokad", för att då ens betraktas som att vara en seriös hovslagare?

Inte ovanlig men är förvirrad vad som menas med det ^^

Förstår att det är förvirrande, då en seriös hovslagare förmodligen att poppis bland sina kunder och därför är fullbokad. Medan den billigare säkert kan vara fullbokad pga sitt låga pris, bland de hästägare som inte är villig att betala för ett utfört arbete. Så då får man vad man betalar för i regel även om det kanske inte alltid stämmer, jag känner också till utbildade hovisar som finns med på hovslagareföreningens lista, som tar 30 minuter på sig för en fullskoning. Men det är sådana som man undviker, i varje fall skulle jag göra det om det blev aktuellt med ett byte av hovslagare.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Att bara "hacka" upp sig på att hovslagaren ska vara fullbokad...känns som för mig att man missar vad som egentligen är viktigast.

Och sen hur differerar man en fullbokad hovslagare? Ett x antal kunder i allmänt eller hur många hästar hovslagare verkar/skor per dag?
Och då är frågan vart lägger du som hästägare gränser mellan x antal? Variera kanske? Oja eftersom folk räknar på olika sätt ifrån sitt eget behov.
Så den går ju bort...
För så går det inte att räkna en "seriös hovslagare"

Även om du skulle ringa en hovslagare och fråga om hen skulle kunna tänka sig att sko din häst/hästar och hen säger ja...skulle du tacka nej tack bara för att hen inte är "fullbokad". Eftersom att hovslagaren som du ansåg vara en seriös hovslagare genom att hen var "fullbokad" hovslagare (?)
Nej så går det inte till.

Och sen finns det (tro det eller ej) men även s k "skopåspikare" kan vara fullbokade...skulle ni anse den hovslagaren vara seriös då?
Nej absolut inte.

Så är egentligen inte vikten på en seriös hovslagare ligger hos de arbetet hovslagaren utför? Och inte om den är "fullbokad" eller inte...
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag tar ju referenser på den person jag vill anlita, sen får man ju då höra om man får anlita människan. Ordet fullbokad verkar inte finnas hos särskilt många skopåspikare ärligt talat, däremot finner jag dem oftast i de hovisar som bokar om sina kunder när de är på plats för sitt arbete. Jag ser numera en skopåspikare i min närhet, och huruvida personen är full sketen med jobb vill jag låta vara osagt. Däremot verkar det ju inte så lätt att få en tid, när hästägaren beställer tar det som oftast ca 2 veckor innan skoning kan utföras och ibland längre än så. MEN till personens försvar kan man ju säga, hen är billig och det tar inte mycket mer än ca 20 minuter förrän hästen är klar.:D
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Mellan 2-400 kr för en helskoning, på den tiden...
Ej utbildad.
Hen släppte aldrig hoven, utan plocka av skon, verkade, bankade till skon, slog på den medan hoven var upplyft. Ena fram, ena bak, nästa bak, sista fram...:crazy:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Det är väl öht ingen som hakar upp sig på att kriteriet för en bra hovslagare är att den är fullbokad ? Däremot så är faktumet att den är det , snarare en påföljd att den är duktig och Ffa arbetar heltid . Mycket kompetens hos utövaren ligger i att utöva mycket, ofta, och stöta på olika typer av behov , samtidigt som man är aktiv i sin yrkesroll ang att vidare utvecklas, utbilda sig och aldrig falla in i ett gammalt oanalyserat omedvetet mönster .

Att kompetenta ofta är fullbokade och har kö är ju inte konstigare i detta fallet än att det är så det fungerar oavsett yrke i samhället om man arbetar med kunder .
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Precis en fullbokad hovslagare är fullbokad tack vare sitt arbete och inte sina x antal kunder... Det var bara det jag vill komma fram till. ^^

Jag förstår tanken att man tycker att en populär hovslagare genom att vara en fullbokad hovslagare är = en bra hovslagare!
Men tycker att bara säga att en seriös hovslagare är en fullbokad hovslagare är...ganska flummigt att säga ..eller ja kanske inte ordet flummigt, utan mer åt det hållet.

Och sen säga att den seriösa hovslagaren inte tar emot nya kunder utan man ställa sig i kö när de gamla kunderna åker ur...Vilken hovslagare börja med att ha "fullt" i sin kundlista när den börjar?...Och anser man då att den nya hovslagarna som är ny utbildade är dåliga be grund ut av det? Nej inte enligt min mening.
Hen har ju utbildningen som många går efter att en hovslagare ska ha. Så varför anses inte dom nya hovslagarna seriösa?

Men fortfarande får man tanken att även en "skopåspikare" är också fullbokad...så varför är det så?
Kan det vara att just den hovslagaren är bra... eller är det mer hästägarnas "snålhet" som gör att den sortens hovslagare blir fullbokade? Eller är det bara slumpen?...
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag tar ju referenser på den person jag vill anlita, sen får man ju då höra om man får anlita människan. Ordet fullbokad verkar inte finnas hos särskilt många skopåspikare ärligt talat, däremot finner jag dem oftast i de hovisar som bokar om sina kunder när de är på plats för sitt arbete. Jag ser numera en skopåspikare i min närhet, och huruvida personen är full sketen med jobb vill jag låta vara osagt. Däremot verkar det ju inte så lätt att få en tid, när hästägaren beställer tar det som oftast ca 2 veckor innan skoning kan utföras och ibland längre än så. MEN till personens försvar kan man ju säga, hen är billig och det tar inte mycket mer än ca 20 minuter förrän hästen är klar.:D

Jo men visst är det så ^^

En utbildad hovslagare därmed en "seriös" hovslagare vill oftast ha två veckor i förväg innan "skonings datumet" går ut för att göra plast för ens häst i hens kalender, därmed är hovslagaren "fullbokad".

En skopåspikare däremot är mer flexibel i sin tidsbokning. Kanske det beror på att den hovslagaren har ett jobb sidan av? Vilket många skopåspikare har.

Men som jag har varit inne på så är det självaste jobbet som ska anses om en hovslagare är seriös eller inte. Inte självaste x antal bokningar.

Sen finns det en tanke till som kommer fram då...kan det vara så att en seriös hovslagare och en skopåspikare kan mäta sig med varandra?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sen finns det en tanke till som kommer fram då...kan det vara så att en seriös hovslagare och en skopåspikare kan mäta sig med varandra?

Inte i mina ögon, speciellt inte efter det jag har sett nu, eftersom samma häst har haft samma hovis som en drös andra hästar tidigare. Hovarna såg också betydligt bättre ut då än nu, när trakterna har blivit understuckna och med en konstaterad ballförkjutning.

Det är inte möjligt för denna skopåspikare att mäta sig med en kunnig och intresserad hovis, som förutom sin gedigna erfarenhet har börjat sin karriär med att utbilda sig först.

De som anlitar denna skopåspikare har endast ett intresse, det får inte kosta så mycket. Och det ska gå länge mellan skoningarna också.:crazy:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sen finns det en tanke till som kommer fram då...kan det vara så att en seriös hovslagare och en skopåspikare kan mäta sig med varandra?

Nä, för mig så fokuserar en skopåspikare på skon och att få den till att sitta med spikar i en hov som den är, skon altså hoven är inte så viktig/jobbet utförs likadant på alla hovar och ingen hov skiljer sig samt vill gärna tjäna sig snabba pengar och vill anse sig vara kunnig. Kunskapsmässigt har denne lärt sig lite av någon, eller i värsta fall blivit självlärd..

En duktig hovslagare lägger ner sin själ på hovens hälsa, har stor vetskap om dess funktion, vilka verkningar, skor mm som krävs och vet att hälsan i hästens hovar avspeglar sig i resten av hästens kropp/ "inga hovar, ingen häst". En duktig hovis kan dessutom se till individen, hur den rör sig/bör röra sig, när något inte är som det brukar och framförallt, är ödmjuk: vid svåra fall klara av att bolla idéer om det krävs med sina minst kunniga kollegor för att tillsammans samarbeta om god hovvård! Ett kriterie till är att denne hovis hela tiden förbättrar och fördjupar sin kunskap genom att ständigt sträva efter vidareutbildningar och följa den forskning eller nya kunskap som tillkommer i ämnet.

Den största orsaken till att dessa aldrig kan mäta sig är att de har totalt olika inställningar vad gäller intresse och utbildning av hantverket.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Detta är det slarvigaste jag sett. Har det inte påverkat hästens benställning? Om hästens ägare inte lyssnar kan du anonymt anmäla detta till länsstyrelsen. De kommer ut och tittar på hästen och pratar sedan med ägaren. Om du får länsstyrelsen att engagera sig måste ägaren göra något. Har själv varit i kontakt med dem när jag behövde hjälp när andra hästägare inte lyssnade.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Detta är det slarvigaste jag sett. Har det inte påverkat hästens benställning? Om hästens ägare inte lyssnar kan du anonymt anmäla detta till länsstyrelsen. De kommer ut och tittar på hästen och pratar sedan med ägaren. Om du får länsstyrelsen att engagera sig måste ägaren göra något. Har själv varit i kontakt med dem när jag behövde hjälp när andra hästägare inte lyssnade.

Ja så, du är en sån :meh:

Och dom vet vilket enda skiten kommer ur :up:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag skulle då hellre sett till att en duktig hovslagare fick prata med hästägaren om den dåliga verkningen/skoningen och kunna visa hur det ska se ut, kunna förklara vad dålig hovvård leder till osv.

Att anmäla till länsstyrelsen lär knappast hjälpa, för det är få där som kommer att kunna se om verkningen är tipp top eller inte..
De bryr sig ifall hästens hovar inte blivit verkade på flera månader, dvs att det ej är gjort..inte riktigt hur det är gjort såvida hästen inte är uppenbart skadad av det och visar hältor, blödde kraftigt osv.

Många på länsstyrelsen är inte duktiga på alla djurslag överhuvudtaget och jag tror att i värsta fall så blir det bara en bortslösad resurs tyvärr vid anmälan genom dem om det inte går att påvisa skada på direkten typ. De läser lagar och paragrafer och dömer efter det. Det finns ju inget som säger vilken slags hovslagare du får använda eller inte, sålänge denne inte orsakar skada och det är tyvärr svårt att bevisa direkt även om verkning mm ser katastrofal ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag tänker svara här om det är okej :) Annars får jag skriva dubbelt.

Vi kan alla hålla med om att just denna hovslagare gjorde ett riktigt dåligt jobb. Ingen tvekan där. Vilket leder till att ni betraktar honom som en skopåsprikare. (Vilket han uppenbart är!)
Men men ska man verkligen dra alla över en och samma kam?

Som jag har fattat det så enligt eran mening är en skopåspikare outbildad, alltså har inte gått 3 års utbildning. Och därmed har inte kunskapen för att ens vara en hovslagare i eran mening. En skopåspikare har fått sin kunskap ifrån ett annat håll. På ett sätt måste ju vi hålla med om att även en skopåspikare har nån sort kunskap inom hovslageri. Och ja det är en stor skillnad mellan kunskap och kunskap.
Ni säger även att en skopåspikare är en ikke seriös hovslagare genom att göra dåliga jobb, vara dålig med kunder, är ej fullbokad ect ect.

Och där ser jag ett problem ifrån min sida... för då måste jag betrakta mina hovslagare som "skopåspikare". För allt lutar sig på att personen i fråga går just den där tre åriga utbildningen, annars är den en skopåspikare...Och då är det en dålig hovslagare enligt er.

Att sätta all sin grund på just den utbildningen och inte självaste personen ifråga känns för mig att man vet inte alla "skopåspikare" där ute.

Ni förutsätter att en skopåspikare är inte intresserad av sitt yrke och bara vill tjäna pengar. Jag kan absolut tro att det finns en sanning i det MEN långt ifrån alla skopåspikares tänker så.

Ni säger även att en skopåsikare är dålig med kunder och är inte ödmjuk. Jag kan säga att det är helt beroende i personen själv. En utbildad hovslagare kan göra ett bra arbete men är urdåligt på kundfronten. Så där känner jag att det är helt upp till personen ifråga om den är duktigt eller inte på människofronten,(sina kunder). Och där har inte självaste utbildningen nåt med att göra.

För visst finns det dom "skopåspikare" som kan sin sak. ^^ Dra inte alla under samma kam! Även en utbildad hovslagare kan göra ett dåligt jobb.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag skulle då hellre sett till att en duktig hovslagare fick prata med hästägaren om den dåliga verkningen/skoningen och kunna visa hur det ska se ut, kunna förklara vad dålig hovvård leder till osv.

Att anmäla till länsstyrelsen lär knappast hjälpa, för det är få där som kommer att kunna se om verkningen är tipp top eller inte..
De bryr sig ifall hästens hovar inte blivit verkade på flera månader, dvs att det ej är gjort..inte riktigt hur det är gjort såvida hästen inte är uppenbart skadad av det och visar hältor, blödde kraftigt osv.

Många på länsstyrelsen är inte duktiga på alla djurslag överhuvudtaget och jag tror att i värsta fall så blir det bara en bortslösad resurs tyvärr vid anmälan genom dem om det inte går att påvisa skada på direkten typ. De läser lagar och paragrafer och dömer efter det. Det finns ju inget som säger vilken slags hovslagare du får använda eller inte, sålänge denne inte orsakar skada och det är tyvärr svårt att bevisa direkt även om verkning mm ser
katastrofal ut.

Precis! :up:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Åh vilket bra svar! Hade själv tänkt svara med något liknande, men du sparade mig många meningar :bow:

Det är också så att för att komma in eller öht kunna söka in på vissa utbildningar ska man redan ha grundläggande kunskap.
Vilken normal arbetande människa ska kunna "gå bredvid" en utbildad hovslagare i flera månader, utan att få betalt och få ledigt från sitt jobb??

Jag själv har under fem års tid varit med många olika hovslagare och tittat när de har skott, när jag har kunnat, dvs om jag har haft tur och någon hovis skor kvällstid och jag hittar barnvakt. (Alltså inte ofta) men jag har iaf nu efter många år skaffat mig nog med kunskap för att kunna söka en utbildning, men det är jätte svårt att komma in och det är få platser varje år! :(
Jag skor mina egna hästar i samråd med min utbildade hovis som säger varje gång att det är klockrent. Jag är mycket noggran och har aldrig bråttom.

Så är jag då en oseriös "skopåspikare"?
Jag kallar INTE mig själv för hovslagare, men jag vill så gärna bli, men det är inte att "bara söka och bli utbildad" tyvärr :(
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Hehe ^^

I min läge så har jag ingen möjlighet, alltså det finns ingen chans och jag skämtar inte!, inom det jag möter varje dag med mina hästar att jag kan finna en "välutbildad" hovslagare. En hovslagare i den mening ni säger är en "seriös hovslagare". För dom hovslagarna är enbart inriktad på att komma var 8.e vecka till sina kunder, inte alla då men minste 1 av 100 är fallet så! För jag kan känna att dom utbildad personerna är bara inriktad på ridhästar. Och en sån person kan jag inte anlita. Det funkar inte...jag har försökt men misslyckas flera gånger och dom som "lider" är mina hästar. De går inte att få ihop "min sport" med en utbildad hovslagare, som betraktas som seriös i andras mening.

Därför har jag fått sökt mig till personer som vet och har även stått där jag står idag. Och dom personerna gjorde nåt som jag inte vågar, att ta lärdom ifrån andra inom yrket och efter det utföra arbetet. Precis som du gör ^^ Och jag tror att allt ligger hos personen intresse och kunnande, inte enbart "den tre åriga utbildningen". Utan helt enkelt går från person till person.

Men visst det kan vara så att det är i dessa stunder en "oseriös skopåspikare" "föds", det kan jag inte svara på men visst finns det en möjlighet.
Och det förnekar inte jag.

Men därför är det ju viktigt att lära känna personen ifråga hens arbete innan man anlitar just dom. :)
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Är inte Skopåspiker en sån som har fått uttbildning via JBVs Läntbrukskolens tappsko kurs? :D

Du vet jag har sett skoning efter Godkänd Hovslager som se inte bättre utt:meh:

Faktum är Toxic är att det finns ingen riktig utbildning längre, den ligger i vissa verksom hovslager som har blivit Godkänd av Svenska Hovslagerföräning (ett panel av 6).
Mycket av det hovslageri som du se nu for tiden och alla är kritisk till är just den utbildning som har blivit Godkänd!!
For nåt anledning har Godkänd Ribben sätts valdig lågt tycka jag, dom Slutprov Skoning jag såg for 3år sen i Skara skulle ALDRIG ha blivit godkänd av Skara ledning när jag gick skolan.

En läraing är inget mer an ett spegel av sitt lärare! har den inte lärt sig ett bra grund kommer den inte att bli ett bra hovslager.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag skor mina egna hästar i samråd med min utbildade hovis som säger varje gång att det är klockrent. Jag är mycket noggran och har aldrig bråttom.

Så är jag då en oseriös "skopåspikare"?
Jag kallar INTE mig själv för hovslagare, men jag vill så gärna bli, men det är inte att "bara söka och bli utbildad" tyvärr :(

Det är nog första gången jag läser det från dig, att du skor dina egna hästar, det framgick aldrig i din tidigare tråd om bakbenshältan.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Är inte Skopåspiker en sån som har fått uttbildning via JBVs Läntbrukskolens tappsko kurs? :D

Du vet jag har sett skoning efter Godkänd Hovslager som se inte bättre utt:meh:

Faktum är Toxic är att det finns ingen riktig utbildning längre, den ligger i vissa verksom hovslager som har blivit Godkänd av Svenska Hovslagerföräning (ett panel av 6).
Mycket av det hovslageri som du se nu for tiden och alla är kritisk till är just den utbildning som har blivit Godkänd!!
For nåt anledning har Godkänd Ribben sätts valdig lågt tycka jag, dom Slutprov Skoning jag såg for 3år sen i Skara skulle ALDRIG ha blivit godkänd av Skara ledning när jag gick skolan.

En läraing är inget mer an ett spegel av sitt lärare! har den inte lärt sig ett bra grund kommer den inte att bli ett bra hovslager.

Problemet med referensramar är vad man utgår ifrån, skulle jag utgå ifrån något jag lärde mig för 30 år sedan och utföra det på samma vis så självklart ser och är det skillnad mot dagens kriterier.

Skulle man te x behandla en häst kiropraktiskt på det sätt man tillämpade sig av förr, skulle personen mest troligt bli anmäld för djurplågeri. Till skillnad mot dagens behandlingsmetoder, som förutom gör att hästen blir bättre även är betydligt förfinade.

Samma gäller ju självklart hovslageri, utvecklingen går helt enkelt framåt även om man inte vill eller kan se det.;)
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 245
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej, efter att ha sett några riktigt bedrövligt "vårdade" hovar i en annan tråd så vore det väldigt intressant att se bilder på era...
2
Svar
22
· Visningar
2 855
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
61 778
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp