Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Det är nog första gången jag läser det från dig, att du skor dina egna hästar, det framgick aldrig i din tidigare tråd om bakbenshältan.

Nej det är för att jag inte skor den hästen själv. Han är jätte tung och bråkig, så det gör min hovis.

Jag har två till som jag skor själv, alltså när min hovis är med
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Problemet med referensramar är vad man utgår ifrån, skulle jag utgå ifrån något jag lärde mig för 30 år sedan och utföra det på samma vis så självklart ser och är det skillnad mot dagens kriterier.

Skulle man te x behandla en häst kiropraktiskt på det sätt man tillämpade sig av förr, skulle personen mest troligt bli anmäld för djurplågeri. Till skillnad mot dagens behandlingsmetoder, som förutom gör att hästen blir bättre även är betydligt förfinade.

Samma gäller ju självklart hovslageri, utvecklingen går helt enkelt framåt även om man inte vill eller kan se det.;)

Du komma med dom mest konstiga jämnförelse :crazy:
Hästen är samma nu som för.
Hovslageri har gått "Neråt" annars skulle det inte vara såna här tråd.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Du har det bra nu Toxic med tanke på dom hästar du har nu och vad vi hade i Trav ställ fore!! Gud bevara mig dom Franciska Travar :arghh:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Du komma med dom mest konstiga jämnförelse :crazy:
Hästen är samma nu som för.
Hovslageri har gått "Neråt" annars skulle det inte vara såna här tråd.

Med utgångsläge av vad du själv har beskrivit av dina kunskaper, så fann jag dem hos en del hovslagare för ca 20 år sedan. Men som sagt, utvecklingen har i mångt och mycket gått framåt, tyvärr har väl inte alla haft turen att hänga med.

Att jämföra aktuell tråd mot ett arbete gjort av en engagerad hovslagare, ja här talar ju saken i sin natur. Inte jämförbart för fem öre.:crazy:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Såklart saker och ting går framåt i hästfronten. Nya studier görs och nya upptäckter kommer fram. Och genom det "nya" utbildningar.
Har ni inte sett att de har kommit fram till att den skoning vi anses vara bra idag är helt felaktig? Tydligen så bär inte alls hästen all sin vikt på självaste hovvägen utan fördelar vikten på hela hoven undersida. De ni! ;) Dock får man väl gör en egen tolkning vad som är sant eller inte genom att titta på studier som görs.
Men är tank värt att kolla upp. ^^

Känner att jag inte uttala mig om just självaste utbildningen. För där har jag ingen koll alls. Men däremot vill jag även säga (som en annan person sa tidigare om seriösa hovslagare) att även en hovslagare hänger med och vidare utbildar sig skulle ju vara super!
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Du har det bra nu Toxic med tanke på dom hästar du har nu och vad vi hade i Trav ställ fore!! Gud bevara mig dom Franciska Travar :arghh:

Haha ja de kanske jag har men tyvärr så ser man alltid från den sidan man står i och varken bakåt eller framåt i tiden ;)

Att hitta en ny hovslagare är det värst jag vet inom de "begränsningar" jag har idag :s
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Såklart saker och ting går framåt i hästfronten. Nya studier görs och nya upptäckter kommer fram. Och genom det "nya" utbildningar.
Har ni inte sett att de har kommit fram till att den skoning vi anses vara bra idag är helt felaktig? Tydligen så bär inte alls hästen all sin vikt på självaste hovvägen utan fördelar vikten på hela hoven undersida. De ni! ;) Dock får man väl gör en egen tolkning vad som är sant eller inte genom att titta på studier som görs.
Men är tank värt att kolla upp. ^^

Känner att jag inte uttala mig om just självaste utbildningen. För där har jag ingen koll alls. Men däremot vill jag även säga (som en annan person sa tidigare om seriösa hovslagare) att även en hovslagare hänger med och vidare utbildar sig skulle ju vara super!


Vilka är "de" ? Ove lind eller ?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Nu ska vi se om jag säger rätt..tror att den heter swedishhoof...jag hittade det när jag slökollade på youtude. ^^ De pratade om självaste hovmekanismen och om den betydelse. Sen kollade jag även på nya olika hästskor som har kommit ut i marknaden, dock inte i Sverige, hur dom har utvecklas och varför till förändringen.

Och som jag sa man får göra en egen tolkning vad man tycker är sant eller inte. :)
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Ja exakt barfota nissen OL .

Är ju inte direkt detsamma som att allmän etablerad hovslagar forskning fastställt att vi gör/gjort fel .
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag kallar INTE mig själv för hovslagare, men jag vill så gärna bli, men det är inte att "bara söka och bli utbildad" tyvärr :(

Å det tackar VI HOVSLAGARE för.

Börja med att titta på bilderna i första inlägget, förstå sedan att det är långt i från alla som vill som har eller kommer få fallenheten till att lyckas med att bli en skicklig hantverkare.

Tydligen verkar den skopåspikaren inte heller anse att det bara är att söka och utbilda sig.
Här verkar det tyvärr som att all egen självkretik fullständigt är som bortblåst eller heter det som ett urblåst ägg?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Med utgångsläge av vad du själv har beskrivit av dina kunskaper, så fann jag dem hos en del hovslagare för ca 20 år sedan. Men som sagt, utvecklingen har i mångt och mycket gått framåt, tyvärr har väl inte alla haft turen att hänga med.

Att jämföra aktuell tråd mot ett arbete gjort av en engagerad hovslagare, ja här talar ju saken i sin natur. Inte jämförbart för fem öre.:crazy:

Då for du specifecera vad det är som har gått framåt.

Dessa vidar uttbildning eller blocket som det kallas är tilläggs kurser for att nå upp till den nivå som vi gamle fick i Skara när det var ett fungerande hovslager skol.
Det smed och klöv vård som vi fick finns inte längre i JBVs hovslager program.
Så jag vet inte vad du prata om när du säjer att "det gå framåt"?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Så på fullt allvar tycker du att du blev fullärd för +20 år sen och inget värt att lära sig har tillkommit sen dess , Ffa inte med tanke på hur hästar och vad de används till har förändrats ?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Dessa vidar uttbildning eller blocket som det kallas är tilläggs kurser for att nå upp till den nivå som vi gamle fick i Skara när det var ett fungerande hovslager skol.

:laugh::laugh::laugh:

Nu får du väl endå ta och lugna ner dig, inte ens i dag känner den utbildningen till vare sig hur en fysiologisk skoning ska utföras,, ännu mindre att varje häst ska skos utifrån sin fysiologiska förutsättning och tråkigast av allt.. Vikten av att belastningen tas upp i benets styvaste riktning.:banghead:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Det var väldigt folk var insnöade på försäkringskassas ersättning...Det är väl inte där "skon klämmer" egentligen va? Coair?

Utan det är väl mer att du inte gillar att "outbildade" hovslagare skor och verkar häst, eller hur?

Och just DET är helt upp till var och en!
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Ja exakt barfota nissen OL .

Är ju inte direkt detsamma som att allmän etablerad hovslagar forskning fastställt att vi gör/gjort fel .


Det är mycket möjligt. Sån känsla fick jag också men man ska nog inte "sudda" bort allt. Jag tror det ligger en gnutta sanning ändå. ^^
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Försäkringskassan ? Va ???

Coari pratar om lagstadgade kopplat till djurskyddslagen .
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Det var väldigt folk var insnöade på försäkringskassas ersättning...Det är väl inte där "skon klämmer" egentligen va? Coair?

Utan det är väl mer att du inte gillar att "outbildade" hovslagare skor och verkar häst, eller hur?

Och just DET är helt upp till var och en!


Precis och det kommer du bli varse om och jo det är precis där skon klämmer..

Dig skiter jag i men det finna många andra "seriösa" hästägare som inte känner till att deras ersättningar helt kan vägras om traumat beror på felaktig hovvård.

Utbildad eller outbildad spelar ingen roll så länge det uppvisas ett fullgott hantverk.

Dryga Messerschmitts som tror sig rida på höga hästar och genom egen "åverkan" orsakar den enskilda individen ett långvarigt lidande ska bli förbjudna med att arbeta med levande djur.

(Var hittar man smilies:en med handen och fingret?)
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sorry,sorry tro jag har tittar för länge på dataskärmen lol :D Såklart det inte är försäkringskassan utan försäkringsbolagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 268
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej, efter att ha sett några riktigt bedrövligt "vårdade" hovar i en annan tråd så vore det väldigt intressant att se bilder på era...
2
Svar
22
· Visningar
2 862
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 706
Senast: mackan
·
Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
61 872
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp