Hur introducera äldre tik och valp?

Fibusen

Trådstartare
Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för mammas skull, MEN, min tik är en liten surkärring, så jag funderar på hur vi ska få till en så bra introduktion som möjligt.

Lite bakgrund om min tik: Växte upp med sin bror och sin mamma, blev oftast attackerad av sin mamma och under löp var hundarna inte speciellt övervakade så det kom några kullar. Ensamma en hel del och min skulle alltså dels försvara sig mot sin mamma, ta hand om valparna, och sen brorsan som var på henne titt som tätt, utan någon människa i närheten. Min har haft minst 2 kullar där som jag vet om.

Jag tog sedan över henne då hon var fyra år, och nu är hon 10,5. Mamma hade tidigare en staffetik som var så snäll så hon var dum, så min Mollan såg aldrig något hot i henne och dom två fungerade direkt och gjorde i alla år.

Möter vi hundar ute på promenad så morrar/skriker/skäller min så mycket att ingen velat stanna till och prata/träffas så jag vet inte alls hur hon reagerar på att träffa en annan hund. Förra senhösten var vi på en träff med en bekant och hans hund då den hunden var så himla snäll och obrydd, vi bestämde att vi tar en promenad och bara går sen får Mollan gapa på bäst hon vill, och efter 10 min var hon tyst och började fokusera på annat, efter 20 min så ville hon leka lite och dom gick tätt ihop och Mollan var så glad över sin nyfunna vän. Strax efter det så blev Mollan väldigt skruttig och har sen dess bara haft korta koppelvändor fram tills nu så vi har inte träffats mer.

Nu har mamma som sagt fått hem en liten valp, och jag vet inte hur vi ska låta första mötet ske för att bli så bra som möjligt. Valpen är dessutom väldigt liten (dvärgpudelmix) och Mollan är en stor och tung engelsk bulldog på ungefär 20 kg tyngre än valpen. Att ta en promenad ihop funkar inte eftersom valpen inte ska promeneras och är knappt koppelvan.

Normalt sätt så är Mollan en hel del hos mamma, vi går ofta dit på en kaffe och mamma har även haft Mollan dom få timmar jag jobbat. Vi hoppas att det ska fortsätta gå så bra som det gjort hittills med tidigare hund…

Jag tror att hela mollans beteende bygger på att hon är väldigt osäker efter att ha varit hackkyckling i 4 års tid. Och jag vet inte alls hur hon reagerar på en valp?

Hur skulle ni se till att första mötet går till? Låta dom träffas på helt neutral mark? Gå hem till mamma och så får Mollan acceptera att valpen är där? Avvakta någon vecka tills valpen bott in sig helt eller försöka ses så snart som möjligt?

Känner jag Mollan rätt så blir hon så hetsig så hon inte ens hinner känna efter att det är en valp, utan ska bara fram och på. Även om hon inte hugger så kommer hon ju bryta benen på det lilla av hennes hets bara…
 
Min äldre hane är osäker på andra hundar, ett svin i hundmöten och kan dela ut kax i nosar som kommer för nära. Ett par hanar har han rykt ihop med. Osäkerheten kom med kastreringen och blev värre efter några incidenter med lösa hundar som sprungit fram och bitit. Han har ffa problem med hundar med hög energi så det var nervöst när vår valp skulle komma.
Gammelgubben fick åka med de 60 milen för att hämta valpen. Sen fick de kampera i var sin bur intill varandra på hemvägen. Då fick de gott om tid att kolla in varandra. Tog ut och rastade dem ihop många gånger (kopplade) så gamlingen fick spana in henne ordentligt.
Väl hemma hade vi dem separerade med kompostgaller och promenerade dem ihop. Men gubbens surhet släppte första dagen så kompostgallren tog vi snabbt bort.

Jag röstar för att ni är ute och iaf har den äldre kopplad och så att ni rör på er och inte bara står på en plats och bygger upp spänning.
 
Min äldre hane är osäker på andra hundar, ett svin i hundmöten och kan dela ut kax i nosar som kommer för nära. Ett par hanar har han rykt ihop med. Osäkerheten kom med kastreringen och blev värre efter några incidenter med lösa hundar som sprungit fram och bitit. Han har ffa problem med hundar med hög energi så det var nervöst när vår valp skulle komma.
Gammelgubben fick åka med de 60 milen för att hämta valpen. Sen fick de kampera i var sin bur intill varandra på hemvägen. Då fick de gott om tid att kolla in varandra. Tog ut och rastade dem ihop många gånger (kopplade) så gamlingen fick spana in henne ordentligt.
Väl hemma hade vi dem separerade med kompostgaller och promenerade dem ihop. Men gubbens surhet släppte första dagen så kompostgallren tog vi snabbt bort.

Jag röstar för att ni är ute och iaf har den äldre kopplad och så att ni rör på er och inte bara står på en plats och bygger upp spänning.

Tack för tips! Vi ska absolut försöka få någon slags rörelse, jag tror som sagt att det är det bästa. Det funkade ju kanon på hanen vi var ut med.

Nu är valpen helt ny och ganska rädd av sig på nya stället utan sin mamma och syskon, sätter sig mest och kollar och piper lite och vill inte röra sig allt för mycket, men jag tänker att det släpper om några dagar när han börjar känna sig hemma där med mamma, och att vi då kan försöka röra oss lite och få till ett bra möte då.

Han är tyvärr inte koppelvan alls. Uppväxt på stor gård där dom fått springa löst, dock van vid halsband så det borde gå fort att vänja vid koppel.
 
Låt den lille bo in sig hos din mamma först innan du introducerar din hund.

Sedan kanske din i koppel och den lille lös på något neutralt ställe?
 
När jag hämtat valpar har jag tagit med dom äldre i bilen så dom fått lukta in varandra redan där och väl hemma har vi strosat lite i trädgården.

Hade låtit valpen bo i sig först när det inte handlar om hundar som ska bo ihop och sedan tagit med den stora hem till valpen.
 
Tack för tips! Vi ska absolut försöka få någon slags rörelse, jag tror som sagt att det är det bästa. Det funkade ju kanon på hanen vi var ut med.

Nu är valpen helt ny och ganska rädd av sig på nya stället utan sin mamma och syskon, sätter sig mest och kollar och piper lite och vill inte röra sig allt för mycket, men jag tänker att det släpper om några dagar när han börjar känna sig hemma där med mamma, och att vi då kan försöka röra oss lite och få till ett bra möte då.

Han är tyvärr inte koppelvan alls. Uppväxt på stor gård där dom fått springa löst, dock van vid halsband så det borde gå fort att vänja vid koppel.
Låt valpen bli lite större och säkrare hemma först tänkte jag? Kan ju inte var akut att dom ska träffas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 108
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp