Hur introducerar ni bakbommen vid lastning?

Quin86

Trådstartare
Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi stängde dörren bakom henne (hade i dörrar bak och inte bom som på filmen). Är rädd att hon får panik igen.

Kan stå bak och ta bommen bakom henne. Jag tyckte hon kändes redo att få lite tryck baktill men där fick vi tyvärr bakslag och då blev hon lite skeptisk igen.

Gjorde jag rätt precis i början som korrigerade henne när hon tänkte gå in utan att jag bett henne? (spola till slutet om ni inte orkar se hela för att se när jag klantar mig med att lägga spöt mot rumpan.)

 
Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi stängde dörren bakom henne (hade i dörrar bak och inte bom som på filmen). Är rädd att hon får panik igen.

Kan stå bak och ta bommen bakom henne. Jag tyckte hon kändes redo att få lite tryck baktill men där fick vi tyvärr bakslag och då blev hon lite skeptisk igen.

Gjorde jag rätt precis i början som korrigerade henne när hon tänkte gå in utan att jag bett henne? (spola till slutet om ni inte orkar se hela för att se när jag klantar mig med att lägga spöt mot rumpan.)

Nu finns det ju hundra sätt att göra detta men jag svarar utifrån hur JAG hade gjort. 1.Om en häst (speciellt unghäst) vill in i transporten så hindrar jag den inte, oavsett om jag bett den eller inte. 2.Jag låter alltid hästen gå ut hela vägen om den tar några steg ut, 3. jag hade tränat i kortare sekvenser än vad som görs på filmen och bett hästen gå ut ur transporten innan den själv försöker gå ut, 4. jag hade fortsatt att lyfta bakbommen som du gör men utifrån vad som syns på filmen är hästen i dagsläget inte trygg nog inne i transporten för att du ska sätta fast bakbommen. 5.Sen berömmer jag mycket mer med rösten än vad det framkommer på filmen att du gör.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 523
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp