Hur jämna och friska är era hästar?

diabla

Trådstartare
förväntar jag mej för mycket av min häst?

tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI.

Jag har lagt runt 60 000 kr på olika xrays av hela kroppen, ultraljud, klinik besök, veterinärer och behandlingar. Hon har fått all den hjälp hon kan få av en veterinär för att må bättre. Hon har ny hovslagare, hon får kiropraktor behandlingar och har fått physio. Hon får massa tillskott och pentosan spruta en gång i månaden plus kortison sprutor var 6e månad. Lång uppvärmning innan ridpassen. Om hon känns stel så rider jag ut istället för att rida dressyr. Jag hoppar henne inte längre.

Problemet är att hon känns fortfarande inte helt jämn och lägger öronen bakåt vid vänster galoppfattning och känns väldigt ostabil i galoppen, hon faller in mot mitten i galoppen och är framtung och svår att få rund.

Är detta normalt? asså det jag menar är, kan man någon gång ha en häst som är helt jämn i alla gångarter i båda riktningarna? förväntar jag mej för mycket när jag vill att hon ska vara lika lätt att fatta höger galopp på som vänster galopp, eller är det vanligt att de är olika utan att något är fel? kan ju vara muskler och träning som fattas också.

Är era hästar helt raka, jämna åt båda håll och helt friska? eller kommer man som hästägare alltid ha en häst som det är nått litet fel på?

Ibland är jag nära på att ge upp hästen när hon är extra stoig och jobbig i galoppen funderar jag på att köpa en ny vallack som inte har osteo. Men då kanske den hästen har något annat fel. Det verkar ju som att alla hästar har något fel på något sätt. eller finns det helt 100% friska och jämna hästar?

Många av mina vänner tycker att deras hästar är helt friska - men kollar man på dom så har de ojämn trav, galopperar typ på 3 spår, slår med huvudet och bockar i galoppen. men de klagar inte som jag gör. förväntar jag mej för mycket av min häst som kanske andra häst ägare bara hade accepterat?
 
Osteo är ju bara ett prefix som säger att något är fel med skelettet....iallafall i Sverige. Vad är den egentliga diagnosen? Pålagringar? Lösa benbitar?

Oavsett så är det en väldigt massa behandlingar hästen får och det låter verkligen inte som att den är frisk så, ja, jag tror att du förväntar dig för mycket av den.

Jag har själv haft häst med pålagring på högra SI-leden och det gjorde ont. Vi provade att behandla ett par gånger men det blev aldrig bättre så hästen fick somna in.

Min nuvarande häst har spondylos (sammanväxta kotor i ryggen) men hon visar inga symptom och behöver inga speciella behandlingar utöver bra träning som delvis sker från backen i form av tömkörning. Skulle vi komma till det läget att hon behövde sprutas en gång i halvåret så skulle jag anse att hon var såpass dålig så att det var dags att ta bort henne. Hon är inte helt liksidig men det är ju inte jag heller och då blir det svårt för mig att begära att hästen ska vara det. ;)

Att en häst galopperar på 3 spår är inte ovanligt för så gör de flesta hästar även i frihet. Att en häst slår med huvudet behöver inte heller betyda att det är fel på hästen. Det kan lika gärna bero på bettet eller ryttarens hand.
 
Hästar brukar precis som vi människor vara "höger- eller vänsterhänta" vilket gör att de är lite starkare åt ena hållet och lite mjukare åt andra. Det kan vara orsaken till att du upplever din häst som ojämn. Men med tanke på allt du beskriver här som hästen gått igenom i undersökningar, vilket inte är vanligt att det behövs så kan det också vara något som inte stämmer med din häst.
Av alla hästar jag har haft antingen själv eller arbetat med och det är många, så har bara en behövt likande undersökningar. Det tog ett år att hitta en gammal skada på ett muskelfäste som gjorde att med en lite sämre ryttare blev hästen ojämn, tygelhalt.
 
Det beror väl på vad du menar med" fel på". Alla hästar som har kommit upp i åldrarna tror jag har vissa smågrejor, men huruvida de påverkas av det eller ej är nog väldigt individuellt. Jag har två hästar, den ena är 9 i år och är i princip självlysande efter alla röntgenbilder, UL och undersökningar som har gjorts på henne. Eftersom hon är så pass genomkollad så vet jag att hon har en hel drös med grejor, större som mindre, där mycket härstammar från en och samma olycka. Men sen sen är det upp till mig (och veterinären) att rangordna deras betydelse. Det mesta som hon har påverkar henne inte nämnvärt, men jag har det i bakhuvudet och kan dra fram det vid behov. Den stora skadan lever vi med varje dag och den har jag alltid i huvudet när hon rids och tränas.

Den andra hästen jag har drog olyckligtvis på sig en skada i senfästet precis efter köp. Hennes prognos som tävlande hopphäst är rätt osäker, men hon kommer få vila i närmare ett år (dräktig) och idag märker jag inte av den skadan alls mer än att hon fortfarande har lite vävnadsreaktion i det benet (inget som ska påverka henne enligt vet). Hon har bara fått tid och specialbeslag (ringsko). Tidens läkande effekt underskattas av väldigt många tror jag. Den andra hästen har för övrigt inte heller fått någon annan behandling än tid, och hon var betydligt värre däran än hon med senfästet.
Sammanfattningsvis: Jag tror att de flesta hästar kan funka hyggligt om man är medveten om problemen de har och har en aktiv plan för att jobba med dem. Det finns väl knappast någon människa som är tip-topp i kroppen heller, men de flesta funkar i vardagen ändå.

Tillägg: Och som de andra redan påpekat, de flesta (om inte alla) hästar är mer eller mindre ojämna, precis som oss, så enbart det hade jag inte sett som ett potentiellt problem, såvida det inte är extremt eller förvärras med träning.
 
förväntar jag mej för mycket av min häst?

tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI.

Jag har lagt runt 60 000 kr på olika xrays av hela kroppen, ultraljud, klinik besök, veterinärer och behandlingar. Hon har fått all den hjälp hon kan få av en veterinär för att må bättre. Hon har ny hovslagare, hon får kiropraktor behandlingar och har fått physio. Hon får massa tillskott och pentosan spruta en gång i månaden plus kortison sprutor var 6e månad. Lång uppvärmning innan ridpassen. Om hon känns stel så rider jag ut istället för att rida dressyr. Jag hoppar henne inte längre.

Problemet är att hon känns fortfarande inte helt jämn och lägger öronen bakåt vid vänster galoppfattning och känns väldigt ostabil i galoppen, hon faller in mot mitten i galoppen och är framtung och svår att få rund.

Är detta normalt? asså det jag menar är, kan man någon gång ha en häst som är helt jämn i alla gångarter i båda riktningarna? förväntar jag mej för mycket när jag vill att hon ska vara lika lätt att fatta höger galopp på som vänster galopp, eller är det vanligt att de är olika utan att något är fel? kan ju vara muskler och träning som fattas också.

Är era hästar helt raka, jämna åt båda håll och helt friska? eller kommer man som hästägare alltid ha en häst som det är nått litet fel på?

Ibland är jag nära på att ge upp hästen när hon är extra stoig och jobbig i galoppen funderar jag på att köpa en ny vallack som inte har osteo. Men då kanske den hästen har något annat fel. Det verkar ju som att alla hästar har något fel på något sätt. eller finns det helt 100% friska och jämna hästar?

Många av mina vänner tycker att deras hästar är helt friska - men kollar man på dom så har de ojämn trav, galopperar typ på 3 spår, slår med huvudet och bockar i galoppen. men de klagar inte som jag gör. förväntar jag mej för mycket av min häst som kanske andra häst ägare bara hade accepterat?
Min häst är inte jämn, JAG är inte heller jämn. Dressyr är för mig gymnastisering av hästen och målet är att få en så liksidig häst som möjligt, men jag förväntar mig inte att uppnå perfektion. Går det ens? Tror inte det.

Hästar är djur och det kommer alltid att finnas ojämnheter i deras kroppar. Utmaningen är att veta hur man jobbar med dem på rätt sätt och att göra det möjligt för hästen att balansera oss på sin rygg trots både sina egna och våra ojämnheter. En utmaning, som vi alltid kommer att kunna bli bättre på.

Sen jag började med akademisk ridkonst är detta tydligare för mig, jag har fått en annan förståelse för hästen under ryttare och bättre redskap och tänk för att komma framåt i ridningen. Vårt jobb är att hjälpa hästen att uppnå balans och liksidighet, och det är inte en lätt uppgift. Målet är inte perfektion, det vet jag inte om man kan uppnå. Det finns alltid utrymme för förbättring.
 
TS jag tyckler du frågar lite om två olika saker:
Är det konstigt att din häst känns som den gör? Nej det tycker jag inte, eftersom den är diagnosticerad och behandlas löpande för problem.

Är det normalt att hästar är oliksidiga: Ja liksidighet är något man alltid måste arbeta med på alla hästar.
Är det normalt att ena varvet är jättesvårt för hästen, det är svårare att fatta galopp/galoppera i balans osv: Nej inte till den nivån du beskriver för din häst, för en frisk häst.

Finns det friska hästar: Ja absolut.
 
Nej, inga hästar är helt liksidiga, men man kan få dom nästintill jämna och saker som galoppfatning bör kunda fungera i båda varv.

Då jag var liten och gick i ridskola var det en vanlig uppfatning at dom flesta hästar brukade vara "lite stela". Såhär i efterhand som hästägare har jag fått lära mig att stel häst betyder att något är fel.
Precis som du (TS) är jag lite förvånad över folk som anser att deras hästar är friska även om man som utomstående kan se att hästen helt klart inte mår 100% bra. Men man blir nog fort lite hemmablind.....

Vad säger din tränare om din hästs beteende? Blir den bättre eller sämre med träning?
Personligen skulle jag nog inte vilja hålla på o spruta en häst så ofta, särskilt om den inte hellre blir helt bra efter behandlingen, då skulle jag nog hellre pensionera hästen alt. låta den somna in.
 
Nej, inga hästar är helt liksidiga, men man kan få dom nästintill jämna och saker som galoppfatning bör kunda fungera i båda varv.

Då jag var liten och gick i ridskola var det en vanlig uppfatning at dom flesta hästar brukade vara "lite stela". Såhär i efterhand som hästägare har jag fått lära mig att stel häst betyder att något är fel.
Precis som du (TS) är jag lite förvånad över folk som anser att deras hästar är friska även om man som utomstående kan se att hästen helt klart inte mår 100% bra. Men man blir nog fort lite hemmablind.....

Vad säger din tränare om din hästs beteende? Blir den bättre eller sämre med träning?
Personligen skulle jag nog inte vilja hålla på o spruta en häst så ofta, särskilt om den inte hellre blir helt bra efter behandlingen, då skulle jag nog hellre pensionera hästen alt. låta den somna in.

Helt ärligt tror jag nog ofta vi tänker lite för fyrkantigt i att hästarna alltid ska vara jämna. Tränar man hårt en dag så ja, då kan det vara normalt att hästen är lite stel dagen efter. Gå till gymmet själv och kör ett hårt pass och känn hur det känns dagarna efter. Det är inte onormalt eller farligt att hästen har träningsvärk ibland och behöver värma upp för att stelheten ska försvinna. En häst som står i en liten rastruta hela dagarna och hobbyrids någon timme är för att vara häst relativt otränad.
Kommer det däremot utan anledning eller är konstant så är det en annan sak.
 
förväntar jag mej för mycket av min häst?

tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI.

Jag har lagt runt 60 000 kr på olika xrays av hela kroppen, ultraljud, klinik besök, veterinärer och behandlingar. Hon har fått all den hjälp hon kan få av en veterinär för att må bättre. Hon har ny hovslagare, hon får kiropraktor behandlingar och har fått physio. Hon får massa tillskott och pentosan spruta en gång i månaden plus kortison sprutor var 6e månad. Lång uppvärmning innan ridpassen. Om hon känns stel så rider jag ut istället för att rida dressyr. Jag hoppar henne inte längre.

Problemet är att hon känns fortfarande inte helt jämn och lägger öronen bakåt vid vänster galoppfattning och känns väldigt ostabil i galoppen, hon faller in mot mitten i galoppen och är framtung och svår att få rund.

Är detta normalt? asså det jag menar är, kan man någon gång ha en häst som är helt jämn i alla gångarter i båda riktningarna? förväntar jag mej för mycket när jag vill att hon ska vara lika lätt att fatta höger galopp på som vänster galopp, eller är det vanligt att de är olika utan att något är fel? kan ju vara muskler och träning som fattas också.

Är era hästar helt raka, jämna åt båda håll och helt friska? eller kommer man som hästägare alltid ha en häst som det är nått litet fel på?

Ibland är jag nära på att ge upp hästen när hon är extra stoig och jobbig i galoppen funderar jag på att köpa en ny vallack som inte har osteo. Men då kanske den hästen har något annat fel. Det verkar ju som att alla hästar har något fel på något sätt. eller finns det helt 100% friska och jämna hästar?

Många av mina vänner tycker att deras hästar är helt friska - men kollar man på dom så har de ojämn trav, galopperar typ på 3 spår, slår med huvudet och bockar i galoppen. men de klagar inte som jag gör. förväntar jag mej för mycket av min häst som kanske andra häst ägare bara hade accepterat?

Min häst har en skelett-defekt i ena bak, i knäet. Det är inte skålformat som det ska utan är helt plant. Det gör att han behöver träna och inte bli superfet för att hålla. Inga större konstigheter.
Innan jag visste detta gick han på bete, var lite fet och lyckades trampa in en pinne i hoven. Det ledde till hovbölder och skit som drog ut på tiden. Han fick då stå ännu mer. Hästen blev då 0,5 grad halt pga knäet tog stryk och det blev en inflammation i leden. Han sprutades och sattes igång. Efter det har han aldrig varit halt igen. Vi har väl haft 5-6 år ihop nu.

Han är allmänt extremt rörlig. Det får man tänka på i träningen. Annars kan han nog paja. Förmodligen är han trång i ryggen med. Både kiro och vet misstänker det med tanke på hans konstitution. Men det märks inget av det med den träning han gör.
Vi tränar dressyr och jag har ändå fokus på uppbyggande träning och att få honom stark och liksidig.
Så han är ganska jämn. Enligt vet och kiro är han extremt jämn. Det märks också då han sederas för tandjobb och han då står helt jämnt på alla 4 trots att han måste ges mycket droger iom misstänksamt fuxeri.
Men hans ena bak behöver mer träning än andra. Det får man tänka på. Han vill gärna lägga sig på sitt ena fram om han skulle fått välja själv när han är otränad. Det för att han är starkare i sitt ena bak.

Jag tycker ofta man ser orena hästar. Men jag tror inte alltid det beror så mycket på hästarna som på hur de tränas.

Sen är ju halvblod kanske inte den sundaste rasen. Så visst finns det mycket skit. Och många håller på år efter år med hästar som man kanske borde låta slippa.
Vi fäster oss ju vid våra älsklingar och ibland kanske man försöker lite för länge och blir hemmablind för de där stelheterna, ojämnheterna och humörutbrotten.
 
Detta är från veterinär rapporten efter att hon hade gjort en scan -

Scintigraphic findings revealed:
Left – Moderate increased radiopharmaceutical uptake (RPU) in the lower hock joints/ proximal suspensory region and slight in the left hip.
Right- Mild to moderate increased RPU distal hock joint, slight increase RPU right SI and mild increased RPU pastern

This finding is consistent with distal hock joint osteoarthritis.

Hind limb proximal suspensory ultrasound findings revealed: Slight, small area of irregular fibre pattern left proximal suspensory; not enlarged.

Radiographic findings revealed: Moderate osteophytosis (spurring) of the dorsolateral aspect of the left distal intertarsal joint.
 
Så visst finns det mycket skit. Och många håller på år efter år med hästar som man kanske borde låta slippa.
Vi fäster oss ju vid våra älsklingar och ibland kanske man försöker lite för länge och blir hemmablind för de där stelheterna, ojämnheterna och humörutbrotten.

Det är exakt detta jag är rädd för. att jag egentligen borde ge upp och sluta rida hästen. absolut inte avliva henne för man kan rida ut på henne och bara skritta trava och galoppera ute i skogen, men det är när man ber om mer i dressyren som hon verkligen stretar emot på grund av att det säkert gör ont någonstans :(
men det är så olika, ena dagen går hon jätte fint, andra dagen så vill jag ge bort henne.
 
Det är exakt detta jag är rädd för. att jag egentligen borde ge upp och sluta rida hästen. absolut inte avliva henne för man kan rida ut på henne och bara skritta trava och galoppera ute i skogen, men det är när man ber om mer i dressyren som hon verkligen stretar emot på grund av att det säkert gör ont någonstans :(
men det är så olika, ena dagen går hon jätte fint, andra dagen så vill jag ge bort henne.
Om hästen tydligt visar att hon inte kan eller vill arbeta mer avancerat, men funkar som skogsmulle, då hade iallafall inte jag klamrat mig fast vid att behålla den som träningshäst. Nånstans ska det ändå vara kul att ha häst och att rida, men det ska vara kul för hästen också, och om du känner att du vill mer än vad hästen klarar av så hade jag antingen pensionerat henne från träningslivet, eller låtit någon annan ta över henne, det finns gott om folk som trivs utmärkt med att lulla runt i skogen några dagar i veckan.

Enda anledningen till att min "gamling" över huvud taget rids, är för att hon nu tydligt visar att hon vill jobba. När hon mådde som sämst så ville hon ingenting, inte ens ut och skritta i skogen, och då var jag inne på att pensionera henne från all ridning.
 
Detta är från veterinär rapporten efter att hon hade gjort en scan -

Scintigraphic findings revealed:
Left – Moderate increased radiopharmaceutical uptake (RPU) in the lower hock joints/ proximal suspensory region and slight in the left hip.
Right- Mild to moderate increased RPU distal hock joint, slight increase RPU right SI and mild increased RPU pastern

This finding is consistent with distal hock joint osteoarthritis.

Hind limb proximal suspensory ultrasound findings revealed: Slight, small area of irregular fibre pattern left proximal suspensory; not enlarged.

Radiographic findings revealed: Moderate osteophytosis (spurring) of the dorsolateral aspect of the left distal intertarsal joint.

din häst har alltså pålagringar och artros.
Då kan du inte kräva full funktion av den.
 
vi har en del tävlingshästar och alla har en stark och en svag sida, utom den ena GP hästen, han är oerhört välmusklad och jämn rakt igenom.
Beroende på graden av ojämnhet och stelhet så får man avgöra om det är ett problem som ligger hos veterinären eller om det är ett problem som löses med rätt ridning, träning och fodring.
 
Har två islandshästar - en nittonårig valack och ett tioårigt sto, båda femgångare.

Valacken har vi haft i femton år (!) och är mig veterligen helt frisk, har haft hovböld en gång och kolik en gång men i övrigt ingenting. Han är inte helt liksidig, vänster sida är lite mjukare och höger lite starkare, men han kan med lätthet fatta galopp i bägge varven och han är mjuk åt båda håll och går i öppna o sluta åt både höger och vänster. Höger galopp är lite bärigare och med bättre sväv, medan han har lättare att fatta vänster galopp. Traven lite bättre i höger varv, tölten lite bättre i vänster. Och pass rider vi bara rakt fram :-)

Stoet har vi bara haft några månader, men även hon är fullt frisk (gick igenom klinikbesktning när hon kom till oss och har inte varit sjuk eller skadad hos förra ägaren) och ganska liksidig men inte helt. Får hon "springa som hon vill", alltså med minimal påverkan från ryttaren, har hon en tendens till galoppinslag/rollning i tölten i ena varvet, och i trav slår hon ihop fram- och bakskor om hon inte får "hjälp" av ryttaren att gå i balans och form. Rider man henne mjukt och jämnt och med lagom stöd märks inget av detta.

Jag uppfattar båda hästarna som "tillräckligt liksidiga", dvs de kan göra allt man ber dem om i bägge varven och är mjuka och ridbara. Men helt liksidiga är de ju inte, och det vet jag inte om de någonsin kommer att bli. Varken jag eller dottern är ju helt liksidiga, så hur skulle vi då kunna rida våra hästar till den perfektionen?
 
Min femåring ör oliksidig, ja. Men UA på böjprov efter en vrickning höger bak. Hon har en starkare sida och utan träning väljer hon vänster galopp i första hand alltid. Med träning kommer även höger galopp i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 555
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp