Hur jag mår... *långt*

SoffiProppi

Trådstartare
Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är.

2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år med mycket sjukdommar och hästar som jag fått säga farväl till. Våren börjar med att jag får bältros. En sjukdom som gjorde att jag kände mig äcklad av mig själv. Fick äta tabletter som gjorde mig sjukt deprimerad och matt. Började i samma veva leta häst. Tredje hästen vi tittade på köpte vi. En mycket fin halvblodsvalack med gångarter att dö för. f 95, tävlad LA/LA och mycket snäll o välhanterad. 6 dagar efter provridninge hämtade vi honom, några dagar innan skolavslutningen. Efter 2 dagar med nya hästen sprängde han 2 staket, klådde upp 2 hästar (ledarvalacken o ettåringt sto) och tog över ett sto som han valde som "sitt". Hon fick inte göra ngt utan honom. Detta gjorde det omöjligt att hämta honom i hagen. Han vägrade gå med och stack iväg flera gånger. Jag fick in honom iallafall i lilla stallet där han totalt blev galen. Stegrade mot mig, sparkade bakut etc. Jag fick fast honom på sidorna med han hota mig, stegrade ngt otroligt så jag gick ur stallet, stängde dörrarna o öppnade en halvdörr för att försöka lugna honom. Gick inte. Var så rädd att han skulle skada sig att jag var helt utom mig. Ingen var på gården så jag blev helt förtvivlad. Tillslut så gjorde jag en "tunnel" ut i hagen, öppnade dörren o hästen skenade ut i hagen igen. Fick sedan hjälp av min faster (mkt hästvana) o hon kände igen beteendet. Det bestämdes att han skulle tillbaka.

Det var den drömmen.

Bältrosen gav tillslut med sig o jag mådde bättre. Letade häst igen o hittade en underbar 5 åring. Hon besiktades o vi fick hem henne. Blev halt 2 dagar efter köp, en ordentlig hovböld. Gick 2 veckor med bandage på foten. Under dessa 2 veckor hade vi uppmärksammat att hon var sne i "bakkärran". Tog ut en veterinär när hon var frisk som sa att han aldrig skulle kunna låta henne gå UA genom bes. Köpet gick tillbaka. Hade hästpaus ett tag. Red gamla foderhästen medans han väntade på att säljas. Hastigt hittades en köpare som köpte min älskling, ngn jag avskydde. Mådde mkt dåligt då han åkte. Senare kommer han tillbaka, halt o i dålig form. Går hela sommaren utan att tränas ordentligt. Säljs sedan igen till en tjej som var mycket duktigare o han trivs nu.
Det var mitt livs största misstag. Att inte köpa honom, eller snarare få honom, då ägaren ville inget annat än att ge honom till mig. Börjar skolan, har dåligt självförtroende efter alla hästdrömmar i krasch samt tonårsbråk med föräldrarna.

Hittar i okt en ny underbaring. Jättefin skimmelvalack, f 2001. Köp. Första veckan får han stå eftersom vi inte hittade en passande sadel. Går istället ut o går långa promenader. v 2 börjar jag rida. Känns sådär. Hästen hade väldigt mkt överskottenergi o det var inte särskilt kul alla gånger. Fick hjälp av en jätteduktig dressyrare som rider honom 2 gg, van vid heta hästar, men vågar inte rida honom mer. Rider regelbundet några veckor. Rider mest ute, då gick jättebra. Men i paddock var han hetare. Några dagar gick allt åt skogen, andra var helt underbara. 2 dagar innan jul händer det. Rider i "lilla ridhuset". Hoppar upp och hästen börjar genast takta iväg. Försöker lugna honom som jag alltid gjort men denna gången lyssnade han inte. Sätter i ett hörn av i sken och jag styr genast upp mot väggen då ridhuset är för litet för en storhäst att galoppera i. Han tar då språng o sparkar till i ridhusväggen. Blir jätteskrämd av sig själv och kastar sig iväg varpå jag ramlar av o flyger av med huvudet före in i väggen. Hjälmen klyvs på mitten av smällen o hela axelpartiet är känsellöst. Ont överallt men ser då att hästen haltar. Sår på ena benet av benskyddet och även svullen. Inackorderingsstallet med 26 inackroderingar är såklart helt tomt. Ringer efter föräldrarna som kommer på 8 minuter. Tar hand om hästen som mår bättre efter en liten stund. Jag känner mig helt värdelös, sämst. Jag som ryttare borde kunnat göra olyckan ogjord tycker jag själv. Mår så dåligt psykiskt att jag helst bara vill försvinna. Jag mår så dåligt att jag struntar i allt vad skola heter. Skiter i allt förutom min halta häst. Tar hand om honom varje dag, hältan vägrar ge med sig. 1 Januari. Går en promenad med min halting. Han stegrar 2 gg så jag beslutar att gå in i lilla ridhuset där han känner igen sig o allt är lugnt. Då stegrar han yttligare 1 gg. Jag bestämmer mig för att släppa honom då jag knappt kunde hålla honom o jag ville inte att han skulle springa löst med extra långt kedjegrimskaft o fastna. Då sticker han iväg med en gång och skenar runt runt i ridhuset. Svischar förbi mig så nära att jag känner luftdraget. Sparkar bakut några cm från mig, gör riktiga anfall. Han försökte aldrig skada mig, men när han sparkade bakut var han riktigt nära ibland. Skyndade mig ur ridhuset men då tar han o försöker hoppa över sargen(160cm). Blir livrädd att han ska hoppa o fastna med bakbenen o slå över över mig eller skada sig fördärvad, går in igen o han fortsätter skena runt. En kompis pappa kommer för att se vad som låter så in i bängen. När jag får syn på honom flippar jag ur. Tårarna bara sprutar, benen skakar o hela jag är i upplösningstillstånd. Aldrig förr har jag känt mig så värdelös. Han blir helt vettskrämd när han ser att jag är där inne o han tror seriöst att hästen kommer att skada mig, men jag vägrar att gå ut ur ridhuset. Han springer efter dottern, hink med havre, hjälm o kedjegrimskaft. De kommer tillbaka o dottern går in. Hästen kastar sig över havren o skakar i hela kroppen. Jag står bara i mitten o gråter o skakar. Hon får fast hästen o går direkt in i stallet. Pappan tar han om mig. Ringer mina föräldrar som kommer fortare än fortast. Jag är helt matt. Mår så dåligt psykiskt att jag knappt känner för att prata. Hade läxor att göra över lovet som ligger o kastar dåligt samvete över mig. Veterinär (speciellt utb på häst anatomi) kommer för att titta på hästen, en gång för alla. Går direkt på ryggen och märker direkt att han har kissing spine. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Detta var förklaring på allt. Varför han alltid blev så stressad så fort han kom ur form. Ändå hade vi känt o klämt på ryggen, både en annan vet o andra hästkunniga människor. Han var även klinikbes UA. Endast 6 år gammal o kanske aldrig mer ridbar pga felaktig inridning. Han körs tillbaka till säljaren, en lång och jobbig väg att färdas, de 20 mil till henne. Nu är jag hästlös igen. Det jag älskar mest är jag rädd för att älska, tänk om detta händer igen? Mamma klagar på att jag jobbar på för dåligt i skolan, men hur faan ska jag kunna göra det när det jag älskar mest, det som driver mig framåt, är borta? Allt känns jobbigt. Haft både kräksjuka, magsjuka, influensa och halsfluss detta året pga dåligt imunförsvar = mkt frånvaro från skolan. Jag har i hela mitt liv mått dåligt över mitt utseende, tycker jag ser ut som en kille utan smink, är tjock. Har en bror som hela tiden kommeterar min vikt, utseende och förudmjukar mig inför andra. Vet inte vad jag ska göra. Jag vill absolut inte att alla ska tycka synd om mig, bara förstå hur en 14 årig tjej kan må.

Detta blev väldigt långt o jag gråter nu när alla minnena kommer tillbaka, men det känns skönt att få släppa ut allt, "skriva av sig" som man brukar säga. Tack för att buke finns med alla underbara bukare. :')
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Foderhästen
Photo_6891_655727.JPG


Photo_6891_505480.jpg


Photo_6891_505465.jpg


Hästköp 1
Photo_6891_439389.JPG


Photo_6891_597162.JPG


Hästköp 2
Photo_6891_505485.jpg


Photo_6891_597184.JPG
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Din stackare! Hoppas verkligen 2008 blir ett riktigt bra år för dig! Du om någon skulle förtjäna att få ett riktigt bra år nu. Ta det lugnt med hästletande så ska du se att allt löser sig. Vet att det är hemskt att vara utan häst, men ibland måste man hinna läka sig själv och det har man knappt tid med om man har egen häst..
Många kramar // Camilla
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Tack! Om du bara visste hur mkt buke har hjälpt mig, här kan jag vara en annan, glad, livsglad, vanlig tonåring o glömma mina bekymmer för ett tag.

Jag är faktiskt rädd för att leta häst igen, dock vill jag inget hällre än att ha en häst att älska, ta hand om o ha roligt med...
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Fy, vilket helvete du haft:(

Blev helt betagen!

Ibland undrar man ju hur mycket otur man kan ha:confused:

Hoppas verkligen du kan fortsätta att ha hopp med nya hästar även fast det gått på tok så många gånger nu.

Jag önskar dig verkligen allt gott i framtiden!

Håll ut:bump:
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Nu menar jag inte att vara dum, men veterinärbesiktigades hästarna innan du köpte dem?
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Fy, vilket helvete du haft:(

Blev helt betagen!

Ibland undrar man ju hur mycket otur man kan ha:confused:

Hoppas verkligen du kan fortsätta att ha hopp med nya hästar även fast det gått på tok så många gånger nu.

Jag önskar dig verkligen allt gott i framtiden!

Håll ut:bump:

Tack! :') Ni är helt underbara!! :love:
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Oj då, fan vad illa.

Men det blir bättre! Efter regn kommer solsken - du hittar din häst ska du se!

(och vet.besiktiga den tio gånger om ;))
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Herregud vilken otur du har haft:(

Men som mamma så reagerar jag starkt på att dina föräldrar inte stöttar dig mer, det tycker jag är värst av allt, jag menar herregud, du har förlorat så myckt och gått igenom så mycket...när ska du få läka:confused: räcker det inte med allt som hänt utan att dina föräldrar tjafsar!!!!!!

Jag tycker att du ska ge dem det du har skrivit här så kanske de får upp ögonen för hur dåligt du faktiskt mår, det är inte säkert att de har förstått det.

Sen tycker jag inte att man som 14 åring ska hantera hästar helt på egen hand, särskilt inte okända hästar.

Jag hoppas att du inser att allt som hänt absolut inte är ditt fel, det är vuxna runt dej som gjort fel när de lämnat över det stora ansvaret som en häst innebär på dig.

Jag skickar massor av styrkekramar till dej och hoppas att du får vara frisk och hittar din häst snart.
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Vet inte vad jag ska skriva... Förstår att du mår dåligt, vem skulle inte göra det om man befinner sig i din sits?

Jag hoppas verkligen att allt löser sig snart.
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

din stackars sate :cry:
jag lider verkligen med dej. förstår hur du känner dej. har åxå haft motgångar som fått mej att må skit. dock inte samma som du har haft.
ang din bror så tycker jag du ska be honom fara åt nått varmt ställe :devil: . så som han gör, så gör man inte mot sina syskon. du ser inte alls tjock ut på bilderna, snarare tvärtom.

nu är det nytt år och nya tag som gäller, det kommer nog att ordna sig för dej. vem vet du kanske hittar hästen med stort H.
du får en fet lyckospark av mej :)
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Soffiproppi jag vill inte mena något illa nu men du kan ske behöver någon att prata med. en psykolog eller så. Då du är i en känslig ålder och mår päck. Man kan gå ner sej regält när det är så mycket turbelens kring ens häst liv. Jag vet hur det är att må psykiskt dåligt. Men som tur är har jag haft både häst och katter som har hjälpt mej.

Tänker på dej och önskar värkigen att det ordnar sej för dej.
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Stackare......
Nu måste väl ändå du haft din beskärda del otur i det här livet iaf...

vet inte vad jag kan säga mer än lycka till och ge dig en styrkekram...

KramIor.gif
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Jag har börjat svara många gånger nu, men vet inte riktigt vad jag ska säga. Helt spontant känner jag att du behöver stöttning, antingen från föräldrar eller någon utomstående, för att komma igenom dina problem.
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Soffiproppi jag vill inte mena något illa nu men du kan ske behöver någon att prata med. en psykolog eller så. Då du är i en känslig ålder och mår päck. Man kan gå ner sej regält när det är så mycket turbelens kring ens häst liv. Jag vet hur det är att må psykiskt dåligt. Men som tur är har jag haft både häst och katter som har hjälpt mej.

Tänker på dej och önskar värkigen att det ordnar sej för dej.

til ts
prata med nån. börja med kuratorn på din skola. det kanske lättar på trycket. börja ta tag i det innan det blir värre. det blir svårare sen
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Stackaren :s hela ditt 2007 har ju varit som en mardröm. Jag råder dig att prata med nån, familj elr kurator elr nån iallafall. Styrkekramar till dig i tusental :heart
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Hej
Ja det där var inget roligt år för dig men om några år lovar jag att även såna hemska år kommer man att minna med glädje. All kunskap även jobbig och tråkiga är en källa av kunskap som kommer att påverka dig i framtiden. Du tycker säkert att jag är helt knäpp nu men att gå igenom såna här svårigheter kommer att göra dig starkare i framtiden. Detta skriver jag av både egen kunskap och av erfarenhet jag lärt mig av en psykolog i släkten.

Men för att det ska bli en positiv sak så måste du våga bearbeta det och du har ju trots allt tagit första steget iom att du skriver av det men jag tror ändå precis som andra här att du kanske behöver någon att använda som bollplank och som kan hjälpa dig gå ett steg till.
Tänk på att efter ett riktigt oväder så blir det underbart väder.

Lycka till med framtida hästköp!
 
Sv: Hur jag mår... *långt*

Låter hemskt...

Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dig. Även jag har haft otur med mitt hästletande.

Jag hade provridit 4 hästar när jag hittade drömhästen. Han var en brun New Forest på 13 år och världens sötaste :love: Tyvärr vägrade ägarna att lämna ut honom på prov till oss. Så vi fortsatte att leta efter hästar. Så en dag, kanske en månad efter att jag hittat drömhästen, ringde hans ägare igen. De hade inte hittat något bra hem åt honom än så hon gick med på att vi skulle ha honom på prov i en månad. Jag var överlycklig :D :) :love: ;)

Så anlände min drömhäst till ridklubben där han skulle stå. Jag var så glad så jag höll på att spricka :D Två dagar senare red jag honom för första gången på ridklubben. Det gick jättebra och jag var så glad.

Men så började problemen... Några dagar senare när jag skulle rida började han slå mot spöt. Han hade aldrig varit särskilt pigg, men nu var han odräglig. Från den dagen var han vad man kallar istadig. Han slog mot spöt, bockade och stannade. Dessutom var han hemsk i stallet, väldigt ouppfostrad och allmänt jobbig. Han fick "spel" i hagen, skenade runt och spelade upp de andra hästarna. Ja, han var helt enkelt hemsk. Enda anledningen till att jag älskade honom, trots hans beteende, var hur han gick när han äntligen släppte. Han hade otroligt fina gångarter egentligen och när han lossnade och gick riktigt bra var han så härlig så att jag kunde svimma :D

Så en dag när jag skulle rida i paddocken så hände det. Jag skulle galoppera. Hästen hade en av sina dåliga dagar och var jättelat så jag bestämde mig för att galoppera längs fyrkantspåret (paddocken är 40*80 m alltså väldigt stor). Men när jag kom ut längs spåret tog hästen bettet och började skena samtidigt som han bockade som en galning. Jag fattar inte hur jag kunde hålla mig kvar. Till slut fick jag stopp men jag var förkrossad. Jag grät och grät, kunde inte sluta :cry:. Som tur var fick jag hjälp av en annan ryttare så jag red en stund till och vågade till och med galoppera på en liten volt.
Den kvällen bestämde jag mig. Jag var tvungen att lämna tillbaka honom. Jag skulle aldrig lita helt på honom efter den händelsen.

Så några dagar senare åkte han hem. Visst, det är sorgligt att lämna tillbaka någon man älskar, men ibland måste man göra sånt som är svårt...

Jag vill också tillägga att han var besiktigad ua två dagar innan vi fick hem honom. Nu har han kommit till ett bra hem och han trivs jättebra har jag hört. Hoppas verkligen att det stämmer.

Bilder på honom:
http://saga-kullberg.zoomin.se/P813623
http://saga-kullberg.zoomin.se/P813624
http://saga-kullberg.zoomin.se/P813625

Jag hoppas att du hittar en häst som du kommer att trivas med. Själv letar jag fortfarande, men jag hittar nog en snart. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 720
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: FruS
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp