Hur julpyntar ni

Barbabelle

Trådstartare
Ja hur julpyntar ni?
Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har?
Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp julstjärnan, lägger fram juldukar och byter till speciella sängkläder?
Fixar ni jul i badrummet och har ni en speciell dörrmatta?
 
Ljusslingor, elljusstakar, adventsstjärnor är prio 1. Jag måste ha ljus! Har även lite krimskrams i form av tomtar som jag fått. Och några röda dukar. Men byta gardiner och sånt orkar jag inte.

Höll på att glömma att jag också har hyacinter hela december, och oftast någon amaryllis och någon julstjärna när det börjar närma sig julafton. Då åker också julhandduken och julservetterna fram.
 
Jag gör väldigt likt @Milosari frånsett att jag inte har någon julhandduk eller röd duk. Så framförallt adventsstjärnor, ljusstakar, än mer stearinljus (riktiga och låtsas) än vanligt osv., samt lite övrigt julpynt. Amaryllis och julstjärna kommer också inhandlas.

I år tänkte jag även ha julgran. Det blev inte av förra året.
 
Jag byter gardiner, kuddar, filtar, påslakan, handdukar, dukar. Har adventsljusstakar, stjärnor, utebelysning, lyktor, kransar, julblommor och vissa prydnadssaker. Hela huset blir juligt.
 
Köpte tre hyacinter idag för att dom ska hinna börja blomma till advent.
I övrigt brukar jag bara ha en elljustake i fönstret, en adventsljusstake, julduk och röda servetter. Är inte hemma under julhelgen, hade jag varit det hade jag nog haft mer julgrejer.
 
Adventsstjärna och kongerökelse (norsk jultradition) är ett absolut måste. Adventsljusstaken brukar ställas fram men jag är inte jättebra på att tända den. Gillar tanken på att ha gran men är aldrig hemma över julhelgen så det blir aldrig av.
 
Ljusstakar kommer upp, kanske någon tomte. Men troligen inte😅 Byter ev till julgardiner om jag orkar.
Skulle älska en riktig gran men kommer inte fungera med våra vilddjur 🙄
 
Ljusstakar och stjärnor till advent.

Julpynt tas fram senare i december i form av gran med tillhörande pynt, grankvistar på köksskänken och i badrummen, om jag kommit ihåg att byta ut soffkuddarna tidigare under året åker de julfärgade kuddarna fram :angel:, julsängkläder, någon julgrupp pysslas ihop (i år ska jag göra en med fina plastblommor, jag är hopplös att hålla riktiga blommande ting vid liv) eller någon form av stilleben med äpplen/nötter/gudvetvad samt ljuslyktor med mer tydligt jultema.

Ska julen firas hemma börjar arvet av mammas julpsykos visa sig så då kommer det fram tomtar och julbonader högt och lågt. Har till i år också köpt några meter grangirlang som ska få hitta en bra plats i hemmet :love:

Det låter futtigt uppspaltat men det känns oöverstigligt när det ska bort :confused:
 
Ett värmeljus i keramik tomten som jag ställer ut på entré trappan på julafton är tillräcklig julpynt för min del. Får bara passa på att det inte är allt för många minus grader ute så den spricker av värmeskillnaden invändig och utvändig.
 
Beror lite på mitt humör o ork, är ju uppfödd av en canadick pappa zå det kan blir over board, eller zå blir det lite mera moderat , då blir det dukar,gardiner, mazza ljuzzlinger,ztjärnor,ztakar ,påzlakan om jag kommer ihåg att jag har ett o ev en gran.den är alltid uza ztuka på annarz kan det kvitta,enda är jag byter färg på den olika år

Edit: Antingen röd/guld eller blå/zilver
 
Julpyntar inte. Har en röd Karla stjärna hängande i fönstret året om. Ibland får jag en hyacint eller amaryllis som får stå på en hylla.
 
Hemma hos oss är det av tradition full jul i varenda vrå!

Julgardiner, adventsljusstakar och/eller stjärnor i fönstren. Så gott som alla textilier i huset byts ut till julvarianter. Julgran, ofta med "extra allt", i vardagsrummet och i bland i något mer rum. Jul-duschdraperi, jultvålpump och julblomma i fönstret i "stora" badrummet, och självklart röda handdukar och mattor. Julbonader och jultavlor på väggarna, tomtar mer eller mindre överallt. Julblommor i kök och vardagsrum, i bland även i hallen. Jul-dörrmattor, både ute på verandan och inne i hallen. Krans på dörren och ljusslingor lite överallt utomhus.

Vi är nog lite galna i den här familjen, just när det kommer till julpynt 😄
 
Julpyntar inte alls. Har bara en silvrig julkorg med lite lampor i på bordet. Fick den av mamma för många år sen och den fortsatte hänga med när jag slutade julpynta. Nu när mamma är borta så känns den ännu viktigare.
 
Jag firar inte jul men brukar ha en stjärna och en ljusstake.

IMG_4738.jpeg


Sen brukar jag ansvara för att ordna en fin julgran till trapphuset som vi klär osv. Den är alltid uppskattad!
 
Jag pyntar lite i etapper. Förr hade jag en slinga som hängde uppe året om men som jag bara tände vid jul typ. Vid advent brukar jag få upp stjärnor och adventsljusstake, kanske en med riktiga ljus också som jag aldrig kommer ihåg att elda i. Ibland har jag kört på ett sådan där julkalenderljus där man ska elda varje dag, det brukar hålla 3 dagar i snitt sen glömmer jag hela grejen. Sen när det närmar sig själva julafton åker resten upp då kan det var tomtar och ris och jag vet inte allt, i år får jag se hur jag gör med det ska fira borta och det är bara jag och katten hemma. Den har dessutom något lur med magen som jag inte vet om det beror på att den äter något konstigt i lägenheten eller om det är något annat. Så jag vet inte om jag vågar mig på några hyacinter i år, annars älskar jag hyacinter brukar alltid ha. Dofterna är viktigast med jul, det ska dofta jul i bostaden!
 
Ganska mycket.. har blivit kallad jultokig 😂🙈
Fast det är mest själva inredningen, rött, grönt och guld jag gillar sen själva julafton vet jag inte.
Får se hur mycket det blir i år. Tror det blir ganska lugnt med pynt vi får se. Däremot är jultvålarna redan framplockade! En i form av en julgran och en snögubbe ⛄
 
Jag putsar fönster och sätter upp julgardiner till första advent. då kommer även adventsljusstakar och sådana ljusstakar i fönsterna upp. Även julgran antingen inför första advent eller andra om första är i november. Har dukar, tomtar och ljusfat, julbyar och liknande här och var. Ljus, ljus och ljus+ färg (rött), för att muntra upp i mörkret. :)

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att pynta den 23 december och ta ner allt innan nyårsafton, så mitt får stå hela december, allt på en gång mer eller mindre. Det är ett sätt att orka med, och bli glad under den mörka årstiden, för mig. Speciellt som skåning när snön lyser med sin frånvaro frånsett någon dag här och där i typ februari, det är så väldigt mörkt när det är mörkt. :(
 
Ingenting. Kanske hänger jag upp en adventsstjärna om den fortfarande hänger med när jag rotar fram dem. Inga hyacinter eller liknande med en katt hemma. Har en liten plastgran (för kattens skull) som jag klär den 23.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
2 259
Senast: SaraXX
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 844
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 007
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp