Hur justerar ni foderstaten när hästen går på mer gräs?

Aquakatt

Trådstartare
Hej!

En allmän fråga, riktad mot framförallt mot er vars hästar går på grus/minimalt med gräs vintertid och sedan gräs på vår och sommar (efter invänjning).

Hur justerar ni foderstaten när hö i större utsträckning byts mot gräs?
Vad minskar ni? Protein? Energi? Allt? :)
 
Har endast haft hobbyhästar som efter analys av grovfodret jag använt vintertid inte behövt så mycket utöver det.

Varit noga med att fasa in betet successivt och sen inte gett något extra :)
En saltsten i hagen såklart!
 
Det som behövs är väl tillskott av selen och salt. Om mer än så behövs beror helt på hur betet ser ut.
 
Jag tar bort ev kraftfoder/lusern och minskar sedan grovfodret. Står de inne nattetid så får de bara grovfoder när de kommer in (tas nu in c 21, men kommer att gå ute dygnet runt om max ett par veckor). Beroende på hull så minskas även kvällsmaten. Det som blir kvar är mineraler och salt.
 
Jag har dragit ner rejält på höt. Han får symboliska 2 kg hö på morgonen som sällan äts upp. Sen när får han 1 kg vid insläpp och 2 vid natten (tidigare 3 men det äter han inte längre upp), alternativt om de är ute sent så bara 2 kg för natten.

Kraftfoder är än så länge samma, 2-3 dl Krafft protein, mineraler och salt.
 
De går på gräs under dagen men inne nattetid. Jag har tagit bort allt extra kraftfoder (har kvar mineralfodret) och dragit ner lite på höet. Ger mycket halm istället, men han är inte jätteintresserad av det tyvärr.
Tycker det är svårt då min häst blivit lite seg sedan jag tog bort kraften, men samtidigt är han redan lite för tjock.
 
Hej!

En allmän fråga, riktad mot framförallt mot er vars hästar går på grus/minimalt med gräs vintertid och sedan gräs på vår och sommar (efter invänjning).

Hur justerar ni foderstaten när hö i större utsträckning byts mot gräs?
Vad minskar ni? Protein? Energi? Allt? :)
Våra får mindre när de lämnar, samma med krafften. Är hästen inte intresserad längre får han mindre alt inget. Vill gärna att han äter sina mineraler men det äter gärna inte torrt så då får han lite mash till.

De kommer gå ut på heltidsbete till helgen då får de inte något grovfoder alls. :)
 
Jag har också successivt byt ut hö- mål till bete och i dagsläget går de på bete dagtid och står inne på natten. De får kvällshö och mineraler (samt lite annat som gör att mineralerna slinker ner). Ponny har munkorg för att reducera intag och på natten får den 75% halm och resten hö.
 
Mina har betat i flera veckor. Lättfödda ponnyer som alltid har halm i ligghallen. Brukar fasa ut höet över någon vecka. Kraftfoder behöver de inte, får betfor med mineraler i bara.
 
Våra går i gräshage från 06.30 - 21 ~ min häst får ca 2 kg hö i boxen på natten och äter inte upp allt.
Annars får han betfor och havre som vanligt.
 
Våra går på gräs dagtid slutet av maj-sept . Drar bort stärkelserikt kraftfoder medans betet är mera rikt (allt sådant i början). Minskar på grovfodret för natten mer på de lättfödda och behåller normala vanliga nattgivan för de övriga som inte blir feta av dagbetet.

Man måste helt enkelt anpassa utifrån häst . Ingen häst blir mager över natt, så man får hålla koll hela tiden på de som ev blir smalare successivt efter hand och förekomma. De lättfödda gör man klokt i att minimera det mesta i övrigt utöver betet .
 
Hej!

En allmän fråga, riktad mot framförallt mot er vars hästar går på grus/minimalt med gräs vintertid och sedan gräs på vår och sommar (efter invänjning).

Hur justerar ni foderstaten när hö i större utsträckning byts mot gräs?
Vad minskar ni? Protein? Energi? Allt? :)

Min äter enbart gräs över halva året (lösdrift). I början av säsongen (dvs nu och sedan en tid tillbaka) måste vi begränsa tillgången på gräs. De betar in sig själva, går på 1 ha/drygt 1 ha höst o vinter. Sedan stänger vi av mer och mer ju mer gräs som kommer. Det märks direkt på båda hästarnas magar när det börjar finnas för mycket gräs i hagarna så enkelt att dra ner. De blir bara dåliga av att vräka i sig gräset, blir bra i magen på ett dygn typ av att ha mindre mark att gå på. Ponnys 🙄 På så sätt håller vi hullet i shack också.

Proteintillskott de sista månaderna (ca augusti/september o framåt).

Annars så ger jag typ grundbehov av mineraler (de innehåller mest mikro) inkl selen och jodsalt. Oftast samma året runt faktiskt, brukar få vettiga kvoter från vår producent.

Tillägg. Blev kanske inte så tydligt. Ger alltså aldrig kraftfoder normalt sett. Mineralerna blandas ut i typ speedi beet o glyx mash för att ätas upp. 1 dl av varje blir massor i krubban 😁 proteintillskott på höstbetet och om det behövs under vintern/mer speedi beet och med olja. Beror på hur hästen ser ut då. Sommartid behövs inget!
 
Min får symboliskt med hö inne på natten han städar boxen men han kan inte äta så mkt mer hö en typ 3 kg om han ska gå på gräs som han gör nu. Han får mineraler året runt och inget kraftfoder länge då vi har så pass bra hö och haft under våren.
 
Väldigt intressant att läsa era tankar!
Min häst, som jag har i åtanke, är ett halvblod på 600 kg som går lätt klass fälttävlan, msv dressyr och lätt klass hoppning. Har alltid varit lite svår att hålla hullet på och krävt mycket mat. (läs 14-15 kg hösilage, 0,75 kg havre, 1 kg kraft sport och 0,5 kg muskel när de går på grus, då har hon varit lagom i hull).

Nu när de går på rejält bete dagtid har hon av förklarliga skäl blivit lite tjock, så började med att ta bort muskel och minska grovfodret (hon får vad hon äter upp - ca 7 kg /dygn när hon är inne). Nästa steg tänkte jag ta bort havren om hon fortsätter ligga lite högt i hull. Jag märkte skillnad på orken när hon började på sporten för några månader sedan, och med tanke på att hon tränas o tävlas kontinuerligt är den i dagsläget mitt sistahandsval att ta bort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
636
Senast: animalasia
·
Ridning Hej Min häst är känslig för protein. Blir galet pigg och stark så köper mussli utan havre. Hur mycket protein är där i färskt gräs? Just...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp