Hur känns senor som gått av?

MiniLi

Trådstartare
Kanske jättedum fråga, men om man palperar en sena som gått av eller blivit kraftigt uttänjd - hur känns det?

Jag hjälpte nämligen en stallkompis att känna igenom en halt häst och det var något som kändes väldigt onormalt. Min bästa beskrivning skulle vara att det kändes som att en sena eller ngt låg löst. Inte att senan var tjock utan mer sladdrig liksom.
De skulle söka veterinär såklart, men jag började fundera på vad det kan vara för fel när det känns så konstigt. Aldrig känt något sånt tidigare utan när jag klämt på misstänkta senskador har det just känts tjockt.
 
Sladdrig kan vara ett varningstecken eller egentligen allt som inte känns normalt. Det är ju därför det är så viktigt att veta hur ens egna hästar känns. Jag hade behandlat det som en senskada i väntan på veterinär.
 
Sladdrig kan vara ett varningstecken eller egentligen allt som inte känns normalt. Det är ju därför det är så viktigt att veta hur ens egna hästar känns. Jag hade behandlat det som en senskada i väntan på veterinär.
Ja det är vad jag sagt till ägaren också. Jag hoppas för deras skull att det inte är en senskada, men det kändes ju väldigt onormalt..
 
Kanske jättedum fråga, men om man palperar en sena som gått av eller blivit kraftigt uttänjd - hur känns det?

Jag hjälpte nämligen en stallkompis att känna igenom en halt häst och det var något som kändes väldigt onormalt. Min bästa beskrivning skulle vara att det kändes som att en sena eller ngt låg löst. Inte att senan var tjock utan mer sladdrig liksom.
De skulle söka veterinär såklart, men jag började fundera på vad det kan vara för fel när det känns så konstigt. Aldrig känt något sånt tidigare utan när jag klämt på misstänkta senskador har det just känts tjockt.
Beror lite på vad för senskada det är men den kan tex se ut som en banan typ.
Misstänker man senskada så alltid kyla benet mkt och direkt. Är det svullet brukar det ju inte gå att ultraljuda direkt men veterinärkontakt är aldrig fel. Svårt att säga vad det var du kände och såg utan att ha sett det irl. Jag blir nyfiken så hoppas du uppdaterar när ni vet vad det var 🙂
 
Beror lite på vad för senskada det är men den kan tex se ut som en banan typ.
Misstänker man senskada så alltid kyla benet mkt och direkt. Är det svullet brukar det ju inte gå att ultraljuda direkt men veterinärkontakt är aldrig fel. Svårt att säga vad det var du kände och såg utan att ha sett det irl. Jag blir nyfiken så hoppas du uppdaterar när ni vet vad det var 🙂
Det var tydligen en hovböld😜
Jag vet ju att de kan svullna rejält av hovbölder men det här kändes ju mer sladdrigt än svullet, men man lär sig nya saker hela tiden!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 979
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: MiniLi
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 436
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp