Bukefalos 28 år!

Hur kallt har ni i stallet?

F

fnorr

Nu var det bara 2 grader i stallet!!!! Vi väntar hem en till och dâ blir det väl lite varmare.....dom har ngn sorts thermotäcken pâ sig men ej av jättetjock typ. Dom har tjocka bäddar av spân och hö, dom kan äta sâ mkt hö dom vill....vad tror ni mâste jag lägga fleece under. Snälla svara, jag oroar mig:crazy: :confused:
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Dar är "vanliga" halvblodshästar, den ena är klippt (täckes)
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Min dörr och ett fönster i stallet är alltid öppet,(rekommendation från vet) så det är ganska kallt i mitt stall,där hästen är den ända värmekällan:smirk: men hästarna mår bra och frisk luft går det åt;) , på natten har de tjocka täcken på sig, så de mår så gott så:bow: Många häststall har urinuppsamlande ströbädd.Stänger man in detta i ett stall med dålig luftcirkulation så blir hästarna så småningom sjuka:crazy: hosta/allergi mm :cry:

Ett härligt termotäcke räcker gott och väl, sen hade de ju fri tillgång till hö, vad jag förstod, då fryser de inte ska du se;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

jag hade lagt ett flecce under! hellre att de är extra varma när de ska stå still hela natten!
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

I mitt stall var det minusgrader då innertaket inte är färdigt än och mina sov i godan ro på sina tjocka bäddar. Med fri tillgång på hö blir dom inte kalla om det är dragfritt;)
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

kyla är ingen fara, se till att dom har hö samt att den klippta hästen har ett termotäcke (annars så sätter den rätt snart päls) så är det absolut ingen fara alls! Tänk på att hästar fryser inte lika lätt som oss människor ;-)
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

en häst väljer oftast att stå still om det är kallt, vandrar den bara runt så är det troligare att den fryser. Hästar alstrar värme då dom står still och äter..
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Âh vad jag tycker om er:love: Tack för alla snälla svar
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

vi har kallt :) kallstall. så det är som det är ute fast det blåser eller regnar ju såklart inte i stallet. har väldigt högt i tak så ett luftigt och bra stall.

men hästar fryser inte utav själva kylan utan det är om dom blir blöta
dom börjar frysa isf. araben och varmblodet står utan täcken, både natt och dag. ute har dom endast täcke om det regnar :D
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Jag har kallstall, samma temp som ute, dvs är det minus 25 ute är det minus 25 i stallet. Matte fryser häcken av sig, hästarna stortrivs. De har täcken efter behov.

/Alexandra - som var och provred ett fbl idag.. som hade kooort päls även jmf med min klippta, som stod i kallstall och hade mindre täcken på sig än min fryslortsvalack. Så man ska inte stirra sig blind på ras heller.
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Nu var det bara 2 grader i stallet!!!! Vi väntar hem en till och dâ blir det väl lite varmare.....dom har ngn sorts thermotäcken pâ sig men ej av jättetjock typ. Dom har tjocka bäddar av spân och hö, dom kan äta sâ mkt hö dom vill....vad tror ni mâste jag lägga fleece under. Snälla svara, jag oroar mig:crazy: :confused:

Kära du, inte ska du vara orolig.
Jag har halvblodshästar som står i ett stall utan dörrar och delvis väggar (bygger nytt men inte hunnit färdigt).
Dom mår så bra så trots att vi haft 5-7 minus de senaste nätterna.
Huvudsaken de inte blir blöta.
Den som är klippt får du ha täcke på, det är ju onaturligt att få pälsen avhackad om man är häst och då har de inte lika lätt att reglera sin kroppsvärme.
Så oroa dig inte. De mår bara bättre om det är svalare i stallet.
Var i ett stall som hade +19 grader inne på vintern. Urk, vad det dammade, osade ammoniak och vad hästarna var sjuka och hostade...
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

I vårt stall ligger väl temperaturen kring 8 grader just nu, vi har ett ganska litet stall med 5 hästar, så dom står för det mesta av värmen. Temperaturen håller sig äåndå väldigt bra även om vi har öppet lite för luftcirkulationens skull, så min häst har det bra!

Han är också klippt så just nu har han thermo inne och det duger gott och väl! Ge dom bara mkt hö som flera säger så kommer dom att må finfint:D :D
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Nu hade vi 1 grad. Fri tillgång på hö och inga täcken. De hade nog helst vart ute dygnet runt än om de fick bestämma. ;)
Blir väl täcke senare i vinter kanske, beroende på hur kallt det blir.
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Tja, mitt fullblod står i utebox och nu är det -6 ute.
Gosigt täcke(320 g) och fri tillgång på hö och halm så fryser, det gör hon nog inte i första taget...
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Var i ett stall som hade +19 grader inne på vintern. Urk, vad det dammade, osade ammoniak och vad hästarna var sjuka och hostade...[/QUOTE]

Hua:eek:! I det stallet skulle jag vägra ta in en häst, oavsett ras, snacka om att tigga om luftvägsproblem och allergier... Apropå varmt eller kallt i stallarna håller jag helt med om att hästarna mår bättre i kallstall än varmstall. Bara folk kunde fatta att de inte ska stänga igen allt och täppa till alla ventiler!

Gjorde en helt inofficiell undersökning för ett tiotal år sedan där jag kollade temperaturen mellan hästen och dess stalltäcken, allt från 1-3täcken i stallar med från 5-15 grader varmt inne. Värsta skräckexemplet var i ett privatstall på en ridskola med nytt fint och välventilerat stall där de hade ca 10 gr inne (dec månad). Ett halvblodssto som var täckesklippt hade ylletäcke under 2 termostalltäcken och mellan där hon hade päls kvar och ylletäcket mätte vi (HÅLL I ER NU!!!:eek: ) upp ca 69 grader. På boxdörren stod en lapp att hästen skulle gå i sjukhage på dagarna för hon var så trött och hängig och veterinären hittade inget påtagligt fel. Ibland blir omtänksamheten skrämmande...

Nej, fram för friska glada och TORRA hästar i kallare stallklimat med stor rörelsefrihet...
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

nu ligger det på någon plusgrad men det brukar bli minus i stallet med under vintern. Hästarna står på rejält med halm och har fri tillgång till hö nattetid samt thermostalltäcken. Det brukar fungera bra, hästar mår inte dåligt av kyla, men av fukt eller drag.
Varmt stall brukar bli fuktigt stall och det är skadligt för luftvägarna. Därför är det bättre att ha torrt och kallt stall.
 
Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Än så länge är det nog någon plusgrad i stallet när hästarna står inne..
Men om det knäpper till och blir kallt länge så kryper det ner under noll..
Hästarna står otäckade i stallet... De är "raggsockor" båda och får gott om hö på natten... Har inte upplevt att de fryser...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 118
Senast: Fraegd
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 335
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 365
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp