Hur kan allt gå fel?

Tuvstarr

Trådstartare
Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel?

Varje gång jag ska resa någonstans, om det så bara är några timmar med bil till nästa större stad, eller flyg till annat land så krånglar något. Allt från oväder med ofarbara vägar eller inställda flyg. Överbokningar. Fel i systemen. Flyg flyttas med en dag åt något håll.

Då något går sönder, bil, tvättmaskin osv. då finns det aldrig tid förän efter en månad eller två, och sedan står maskinen där i en månad eller två till, för de glömde bort den eller råkade söndra mer, eller reservdelar finns inte, eller vad det nu kan vara.

Försöker jag boka något så kan jag vara säker på att bokningen tappas bort eller blir fel, trots att jag skrivit in alla uppgifter rätt.

Beställer jag något kan jag vara säker på att antingen inte få paketet, få det efter många många veckor, eller få fel sak skickad, eller jag får någon b-sortering som de tyckte att nog duger trots att det är skrynkilgt och inte håller måtten.

Får jag ett presentkort slutar eller flyttar verksamheten, eller koden funkar inte då jag ska beställa.

Jobbannsökningar tappas bort, hur nu det är möjligt.

Och då jag sedan använt halva dagar i mailkonversationer och telefonköer med diverse företag så kan ingen ändå lösa något.

Jag förstår ju att det ibland kan bli fel och saker och ting misslyckas. Men nästan varenda jäkla gång? Det är ju inte möjligt. Vädergudarna kan ju omöjligt läsa min kalender och pricka in vinterns 3 värsta dagar precis de 3 gånger då jag ska iväg? Flera år i rad? Folk jag känner råkar ju ibland ut för något krångel, men inte precis varenda gång de ska göra något alls?

Jag hade gärna rest, gått på restaurang, anmält mig till kurser, spa, turridning, köpt varor, tjänster osv. Men det går ju inte.

Hatar världen mig, eller vad är fel? Det här är ju absurt.
 
Svårt att svara på, såklart. Men några saker jag tänker på är:

1. Hur man ser det. Har man ”allt går fel” glasögonen på så ser man givetvis allt som brister, vilket kanske går någon annan ganska obemärkt förbi.
2. Val av leverantörer, vissa sjabblar nog mer än andra.
3. Eget felande.
4. Otur.
5. En kombination av faktorer ovan.

Men man ska inte underskatta kraften i första punkten. Jag har varit på ett och samma resmål ensam och med sällskap som lätt ser brister. Min upplevelse andra gången var sämre, eftersom jag då också uppmärksammade brister som jag innan inte tänkte på. Samma med restaurangbesök. Jag har en vän som direkt kommenterar om maten tar tid, inte är helt varm, servicen är dålig osv. Själv hade jag inte ens tänkt på det. Hon har ju rätt, men vi lägger märke till helt olika saker.
 
Svårt att svara på, såklart. Men några saker jag tänker på är:

1. Hur man ser det. Har man ”allt går fel” glasögonen på så ser man givetvis allt som brister, vilket kanske går någon annan ganska obemärkt förbi.
2. Val av leverantörer, vissa sjabblar nog mer än andra.
3. Eget felande.
4. Otur.
5. En kombination av faktorer ovan.

Men man ska inte underskatta kraften i första punkten. Jag har varit på ett och samma resmål ensam och med sällskap som lätt ser brister. Min upplevelse andra gången var sämre, eftersom jag då också uppmärksammade brister som jag innan inte tänkte på. Samma med restaurangbesök. Jag har en vän som direkt kommenterar om maten tar tid, inte är helt varm, servicen är dålig osv. Själv hade jag inte ens tänkt på det. Hon har ju rätt, men vi lägger märke till helt olika saker.
Jag som tycker att jag är ganska förlåtande då det gäller småsaker. Glömde de bbq såsen? Det gör inget. Blev vår privata smågruppsridtur sammanslagen med ett större gäng nybörjare. Visst, inget problem. Är fönsterkarmen på hotellrummet täckt av mögel? Jaja, jag ska bara bo här en natt. Är glassen full av isbitar? Okej, den är ändå ätbar. Tar de betalt för en extra portion pommes som vi inte beställt eller fått? Ids inte bry mig, det var så få kronor.

Men då jag beställer en regnjacka men får ett par regnbyxor, och företagets förklaring då jag får tag på dem är "jackorna hade tagit slut", ja då är jag missnöjd. :down:
 
Jag kan inte hjalpa, men ett helt absurt exempel pa dalig kundservice - jag bestallde ett blomsterpale pa Etsy; men da det inte hade mossan hemma, sa skickade de blomsterpale utan mossa till mig. Jag sa "men nej, detta ar inte vad jag bestallde, det ar inte anvandbart", och nu har de kallat mig "varldens varsta kund" i en chattmeddelande. Det ar sa man storknar"
 
Jag som tycker att jag är ganska förlåtande då det gäller småsaker. Glömde de bbq såsen? Det gör inget. Blev vår privata smågruppsridtur sammanslagen med ett större gäng nybörjare. Visst, inget problem. Är fönsterkarmen på hotellrummet täckt av mögel? Jaja, jag ska bara bo här en natt. Är glassen full av isbitar? Okej, den är ändå ätbar. Tar de betalt för en extra portion pommes som vi inte beställt eller fått? Ids inte bry mig, det var så få kronor.

Men då jag beställer en regnjacka men får ett par regnbyxor, och företagets förklaring då jag får tag på dem är "jackorna hade tagit slut", ja då är jag missnöjd. :down:

Förstår att du blir less. Mitt bästa tips då är att kolla rekommendationer på företag. Om vänner och kollegor kan tipsa, Buke eller läsa dig till betygsättningar. Det finns många superbra företag både på shopping och upplevelser, restauranger mm. och om du är less på misstag och kass service så kanske du kan få lite bättre upplevelser med rätt tips! Det löser ju inte alla kassa situationer men en del i varje fall.
 
Förstår att du blir less. Mitt bästa tips då är att kolla rekommendationer på företag. Om vänner och kollegor kan tipsa, Buke eller läsa dig till betygsättningar. Det finns många superbra företag både på shopping och upplevelser, restauranger mm. och om du är less på misstag och kass service så kanske du kan få lite bättre upplevelser med rätt tips! Det löser ju inte alla kassa situationer men en del i varje fall.
Jag försöker, och det har säkert räddat mig från en del katastrofföretag. :) Och jag kan förstå att hotellet i London som hade 7 i betyg har lite mögliga fönster, det kan jag leva med. Och deras frukost som beskrevs som ganska dålig tyckte jag var helt okej. Men att British museum, som var det jag hade sett mest fram emot under resan, var stängt pga strejk den enda dagen jag hade möjlighet att besöka det är just en sådan typisk sak som jag råkar ut för. Surt.
 
Jag tycker ofta en fokuserar på när det inte går som en tänkt men när det går bra tänker en inte på det utan kommer bara ihåg problemen.
Lite som om när en ska köpa en ny bil så ser en helt plötsligt sådana bilar överallt, trots att de varit där hela tiden, bara att en inte fokuserat på dem.
Jag ifrågasätter inte att du utsatts för dessa händelser men det kanske varit som exempel några beställningar som kommit fram utan krångel? Bara att du inte tänkt på det bara för att det funkat?
 
Jag försöker, och det har säkert räddat mig från en del katastrofföretag. :) Och jag kan förstå att hotellet i London som hade 7 i betyg har lite mögliga fönster, det kan jag leva med. Och deras frukost som beskrevs som ganska dålig tyckte jag var helt okej. Men att British museum, som var det jag hade sett mest fram emot under resan, var stängt pga strejk den enda dagen jag hade möjlighet att besöka det är just en sådan typisk sak som jag råkar ut för. Surt.

Typ alla fonster i England ar mogliga - bara till olika grader. Kan skicka bilder fran min lagenhet som trost? ;)
 
Jag tycker ofta en fokuserar på när det inte går som en tänkt men när det går bra tänker en inte på det utan kommer bara ihåg problemen.
Lite som om när en ska köpa en ny bil så ser en helt plötsligt sådana bilar överallt, trots att de varit där hela tiden, bara att en inte fokuserat på dem.
Jag ifrågasätter inte att du utsatts för dessa händelser men det kanske varit som exempel några beställningar som kommit fram utan krångel? Bara att du inte tänkt på det bara för att det funkat?
Ja, vist händer det att paket kommer fram och flyg går som de ska. Men på något vis känns det som om något går fel helt orimligt ofta. Men kanske är det så för alla, andra bara inte bryr sig? Jag har i varje fall nästan helt slutat bestäla något på nätet mer pga allt krångel. Det senaste årets saldo: 1 paket utan problem, 1 paket förstörda saker pga ihopvikt paket, 1 paket där saker fattades och företaget (utomlands, men med helt ok betyg) aldrig svarade, 1 paket en släkting skickade som försvann 🤷‍♀️
 
Jag som tycker att jag är ganska förlåtande då det gäller småsaker. Glömde de bbq såsen? Det gör inget. Blev vår privata smågruppsridtur sammanslagen med ett större gäng nybörjare. Visst, inget problem. Är fönsterkarmen på hotellrummet täckt av mögel? Jaja, jag ska bara bo här en natt. Är glassen full av isbitar? Okej, den är ändå ätbar. Tar de betalt för en extra portion pommes som vi inte beställt eller fått? Ids inte bry mig, det var så få kronor.

Men då jag beställer en regnjacka men får ett par regnbyxor, och företagets förklaring då jag får tag på dem är "jackorna hade tagit slut", ja då är jag missnöjd. :down:

Jag som tenderar att se omvarlden med rosafargade glasogon och ar possitiv i det mesta skulle inte ens lagga marke till det du tar upp. (Utom att betala for en extra portion pommes ... jag skulle inte gora det utan vanligt papeka att det blev fel) Mogel pa fonsterkarmen skulle jag skratta at .. typiskt UK. Aven regnjackan skulle jag skrattat at och berattat som en kul grej som blev sa fel efterat.

Jag vet inte hur manga ganger jag missat plan, planet installt, suttit i ett flygplan i timmar pa tarmac innan man antingen fick aka eller ta sitt pick och pack och ga tillbaka in i terminalen. Det ar helt enkelt saker som hander ... aterigen, nagot som ofta leder till roliga minnen och berattelser efterat.
 
Jag som tenderar att se omvarlden med rosafargade glasogon och ar possitiv i det mesta skulle inte ens lagga marke till det du tar upp. (Utom att betala for en extra portion pommes ... jag skulle inte gora det utan vanligt papeka att det blev fel) Mogel pa fonsterkarmen skulle jag skratta at .. typiskt UK. Aven regnjackan skulle jag skrattat at och berattat som en kul grej som blev sa fel efterat.

Jag vet inte hur manga ganger jag missat plan, planet installt, suttit i ett flygplan i timmar pa tarmac innan man antingen fick aka eller ta sitt pick och pack och ga tillbaka in i terminalen. Det ar helt enkelt saker som hander ... aterigen, nagot som ofta leder till roliga minnen och berattelser efterat.
Ja som sagt, möglet störde mig inte. Och några extra pommes har jag råd att betala. Men en sådan sak som då flygbolaget meddelar att de ställt in avgången, och bokat om oss en dag senare. Okej. Jag kontaktar biluthyrningen och förklarar situationen. Nej, de kan inte ändra datumet, utan jag måste göra en ny bokning, som nu kostar 3x mer. Hos världens ledande hyrfirma med bra omdömen. Vad ska man göra, liksom?
 
Ja som sagt, möglet störde mig inte. Och några extra pommes har jag råd att betala. Men en sådan sak som då flygbolaget meddelar att de ställt in avgången, och bokat om oss en dag senare. Okej. Jag kontaktar biluthyrningen och förklarar situationen. Nej, de kan inte ändra datumet, utan jag måste göra en ny bokning, som nu kostar 3x mer. Hos världens ledande hyrfirma med bra omdömen. Vad ska man göra, liksom?
Men du tänker ju ändå på möglet, jag hade nog inte ens registrerat det.. och ombokade/inställda flyg händer ju ofta. Tänker inte att det är något som drabbar MIG för det utan inser att det händer många :) ”Otur” kan absolut upplevas komma i skov, men gissar att det ofta har att göra med att man börjar fokusera på det som går fel när några saker gjort det…
 
Men du tänker ju ändå på möglet, jag hade nog inte ens registrerat det.. och ombokade/inställda flyg händer ju ofta. Tänker inte att det är något som drabbar MIG för det utan inser att det händer många :) ”Otur” kan absolut upplevas komma i skov, men gissar att det ofta har att göra med att man börjar fokusera på det som går fel när några saker gjort det…
Ja mycket möjligt, jag har bara börjat bli så trött på allt krångel att jag inte riktigt orkar engagera mig i att planera något eller delta i något längre. Det är väl helt normalt att det blir ändringar i sista minuten på resor, men jag orkar inte med det, då jag har sparat, väntat och längtat i månader, och så får jag antingen betala tredubbelt eller vara utan bil. Jag blir så stressad av sistaminutenändringar, där jag mitt i allt måste hitta nya lösningar, att jag går sönder. :cry:
 
Jag tankte pa det har medan jag tog ut hunden ... och gick och smaskrattade for mig sjalv medan jag kom ihag nar vi inte hittade nagot hotel eller motel i Miami och nar vi antligen fick tag pa ett sa var underlakanet tvattat sa tunnat att det sprack, eller nar vi rakade kora genom Altoona Pennsylvania nar det var dags att stanna pa kvallen och det inte fanns ett enda hotelrum da det ar den stad folk aker for att gifta sig.
Det sista forsoket att fa ett rum var ett motel dar de just hade byggt till och renoverat. De oppnade ett av de nya rummen som inte var riktigt klara, sa handdukarna fick vi med oss fran receptionen.
Eller hotellet i Saudi, i en liten stad efter roda havet, som hade sa fantastiskt bra rykte sa vi bestamde oss for att stanna dar. En guide dar vi hade varit till och med ringde och bokade rum at oss. Nar vi kom dit sa fanns det varken lakan eller handdukar pa rummet ... och de undrade lite forvanat varfor vi ville ha det. Lakan fick vi men handdukar fick vi kopa i narheten.
Och jag smaskrattar fortfarande.

Installda flyg och bilar som inte kan bokas om till samma pris ar sadant som hander ... har i USA har jag dock aldrig varit med om att de hojt priset pa bilen. Daremot har jag ofta fatt en battre bil for samma pris.
 
Jag har några sådana historier som du har, när jag skulle flyga hem från Kuba fungerade inte strömmen, så jag kunde inte ta ut pengar och man behöver betala kontant på plats när man flyger hem för bagaget.
Alla pratar spanska. Jag pratar inte spanska. Klockorna har stannat, jag kan inte ens fråga om tiden.
När jag väl lyckats skramla ihop Euro att växla (någon timme senare) ställer jag mig i en kö och frågar en av "värdinnorna" om jag står i rätt kö. Ja säger hon, nej säger hela kön med turister bredvid, jag har tio pers som säger till mig "spring!" och pekar åt vilket håll jag ska.

Jag får springa till rätt ingång, väl där får jag höra att min väska har blivit stoppad för de har hittat något mysko i den.
Ner i källaren i ett litet rum, jag, bagagekillen (den enda som pratade knackig engelska) och två kvinnliga tullare. Tydligen såg mina maracas (som jag köpt som en plåjgrej) ut som förpackat knark. 🙃 När jag väl förstår vad de pratar om så packar jag upp dem, en tullare bokstavligen skakar på dem och är sen nöjd.
Jag vet fortfarande inte om jag missat planet eller inte.

Springer genom flygplatsen i flipflops för att hinna med planet, flyger till Panama där strömmen också har gått. 8h utan air condition eller möjlighet att handla mat.


Eller den gången jag missade 2 flyg p.ga. storm och fick spendera två nätter på två olika flygplatser. Med en sadel som jag envisades med att ta med mig hem och fick släpa med mig runt. 🙃


Jag har OTALIGA sådana historier, men oftast försöker jag se det som @hastflicka att det är inte så kul just nu, men det blir åtminstone en rolig historia.
 
Jag tankte pa det har medan jag tog ut hunden ... och gick och smaskrattade for mig sjalv medan jag kom ihag nar vi inte hittade nagot hotel eller motel i Miami och nar vi antligen fick tag pa ett sa var underlakanet tvattat sa tunnat att det sprack, eller nar vi rakade kora genom Altoona Pennsylvania nar det var dags att stanna pa kvallen och det inte fanns ett enda hotelrum da det ar den stad folk aker for att gifta sig.
Det sista forsoket att fa ett rum var ett motel dar de just hade byggt till och renoverat. De oppnade ett av de nya rummen som inte var riktigt klara, sa handdukarna fick vi med oss fran receptionen.
Eller hotellet i Saudi, i en liten stad efter roda havet, som hade sa fantastiskt bra rykte sa vi bestamde oss for att stanna dar. En guide dar vi hade varit till och med ringde och bokade rum at oss. Nar vi kom dit sa fanns det varken lakan eller handdukar pa rummet ... och de undrade lite forvanat varfor vi ville ha det. Lakan fick vi men handdukar fick vi kopa i narheten.
Och jag smaskrattar fortfarande.

Installda flyg och bilar som inte kan bokas om till samma pris ar sadant som hander ... har i USA har jag dock aldrig varit med om att de hojt priset pa bilen. Daremot har jag ofta fatt en battre bil for samma pris.
Jag kanske får börja resa till USA i stället, det var i Helsingfors som priset hade höjts rejält på de månader som gått mellan bokning och resa 🙂
 
Ja mycket möjligt, jag har bara börjat bli så trött på allt krångel att jag inte riktigt orkar engagera mig i att planera något eller delta i något längre. Det är väl helt normalt att det blir ändringar i sista minuten på resor, men jag orkar inte med det, då jag har sparat, väntat och längtat i månader, och så får jag antingen betala tredubbelt eller vara utan bil. Jag blir så stressad av sistaminutenändringar, där jag mitt i allt måste hitta nya lösningar, att jag går sönder. :cry:
Jag fattar att du blir trött på det, det blir jag också ibland. Men just att resa är en sådan grej med så många olika oberoende bitar som behöver klaffa och när det inte gör det så blir det lätt en dominoeffekt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 451
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 155
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp