Hur kan fläckarna ha uppkommit?

Kristall10

Trådstartare
Mitt hbl sto född -02 får ljusa fläckar när hon får vinterpäls. Hon har alltid haft dessa under de 6 åren jag ägt henne. Tycker i år att de blivit fler och tydligare. Hon har hos mig inte haft några hudåkommor eller sår eller annat som kan kopplas till fläckarna. Tidigare pr har det bara varit på sidan på magen. Nu är det någon på bogen och högt upp på bak- och frambenen. Hon går utan täcke året om, förutom nu på hösten om det regnar mycket innan hon fått ordentlig vinterpäls. Pigg och frisk i övrigt och blank fin päls.
Någon som har någon aning om vad det beror på?
 

Bifogade filer

  • EAD6E2A0-BA48-4A34-ABAE-7CD58972A7A7.jpeg
    EAD6E2A0-BA48-4A34-ABAE-7CD58972A7A7.jpeg
    255,5 KB · Visningar: 96
Något anlag i stammen? Tänker spontant Bend Or-fläckar men de blir kanske mörkare istället för ljusare?
 
Något anlag i stammen? Tänker spontant Bend Or-fläckar men de blir kanske mörkare istället för ljusare?
Jag tänkte också att det kunde vara genetiskt. Jag känner ett fuxhalvblod som har vita prickar, fler och fler med stigande ålder.

Bend Or är precis som du skriver mörka fläckar. Vita fläckar heter Birdcatcher-fläckar. Min gissnings skulle alltså vara Birdcatcher-fläckar.
 
Jag tänkte också att det kunde vara genetiskt. Jag känner ett fuxhalvblod som har vita prickar, fler och fler med stigande ålder.

Bend Or är precis som du skriver mörka fläckar. Vita fläckar heter Birdcatcher-fläckar. Min gissnings skulle alltså vara Birdcatcher-fläckar.
Så var det!

Mitt Ceylon-sto fick vita strumpor sommartid på sina svarta ben, de blev större och större för varje år, och det var ju klart genetiskt.
 
Jag tänkte också att det kunde vara genetiskt. Jag känner ett fuxhalvblod som har vita prickar, fler och fler med stigande ålder.

Bend Or är precis som du skriver mörka fläckar. Vita fläckar heter Birdcatcher-fläckar. Min gissnings skulle alltså vara Birdcatcher-fläckar.
Intressant! Jag är noll insatt i färggenetik. Frågade min seminveterinär första gången vi betäckte stoet och hon trodde att det var ”ärr” efter någon typ av hudåkomma och jag har inte tänkt så mycket mer på det. Men eftersom att de nu blir fler och de äldre fläckarna blir ljusare så har jag nu börjat tänka att det borde vara något annat.
 
Intressant! Jag är noll insatt i färggenetik. Frågade min seminveterinär första gången vi betäckte stoet och hon trodde att det var ”ärr” efter någon typ av hudåkomma och jag har inte tänkt så mycket mer på det. Men eftersom att de nu blir fler och de äldre fläckarna blir ljusare så har jag nu börjat tänka att det borde vara något annat.
Här finns en artikel om det https://equusmagazine.com/horse-care/birdcatcher-spots-explained-8572
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 020
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 790
Senast: SusieQ
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 362
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har en 30 årig ponny som jag haft sedan 13 år tillbaka, som alltid stått på stall vintertid förutom sommaren då han gått ute dygnet...
Svar
2
· Visningar
1 332
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp