Hur kan jag "hjälpa" hästen att orka galoppera?

Astrid1

Trådstartare
Hej! Imorgon ska jag tävla. Det är bara LC1, så inte jättemycket galopp, men jag skulle behöva lite råd även till träningar och framtida tävlingar.
Hästen Birk som jag ska rida har jättesvårt att hålla igång galoppen, han bryter alltid av innan vi ens har galopperat ett varv. Jag hade velat göra lite övningar och så som kan stärka hans galopp, men han är ridskolehäst, så det är tyvärr inte möjligt. Men finns det något jag kan göra när jag rider som "hjälper" honom att orka?
 
Skulle säga att det är styrkefråga över tid, ingen Quick fix.

Det du kan hjälpa lite med är att inte bli fast i innertygel, att ha en stadig yttersida i sej själv och således även hästen (och förhindra att ytter bog faller iväg utåt),
att hålla hästen lite rakare så han får chansen att använda kroppen och benen att balansera upp sej själv.
Att driva utan att själv tappa balansen eller störa för mycket.
Inte trassla för mycket med galoppen på framridningen.


Det är svårt, jag har en sån häst jag med.

Gör ingen grej av det inne på banan, det finns fler moment att samla poäng på om han nu inte riktigt orkar hela galoppdelen i programmet. Saktar han av något innan det är meningen så låtsas som det var menat så. Du kanske får lite sämre poäng men ett bättre flyt och harmoni.
Det är iallafall så jag tänker 😁
 
Jag dömer ju dressyr och måste bara inflika ang det @Magnum säger att du ska låtsas som om det var du som saktade av tidigt. Det ska du INTE. För även om hästen inte kan programmet ska du visa att du vill göra rätt. Blir det avbrott så ska du fatta ny galopp så snabbt du kan, och du ska visa rätt gångart hela momentet. Det är rätt illa om en ryttare slutar försöka få rätt gångart eller tror att den kan maskera ett avbrott som en övergång.

Mitt tips: se till att driva med innerskänkeln och att försöka sitta i takten ordentligt samt känna fartvinden som du vill ha. Det har funkat ganska bra för mig på ponnyer av den sorten. Kanske kan du fråga din ridlärare om hon har ngt extra bra tips?
 
Jag dömer ju dressyr och måste bara inflika ang det @Magnum säger att du ska låtsas som om det var du som saktade av tidigt. Det ska du INTE. För även om hästen inte kan programmet ska du visa att du vill göra rätt. Blir det avbrott så ska du fatta ny galopp så snabbt du kan, och du ska visa rätt gångart hela momentet. Det är rätt illa om en ryttare slutar försöka få rätt gångart eller tror att den kan maskera ett avbrott som en övergång.

Mitt tips: se till att driva med innerskänkeln och att försöka sitta i takten ordentligt samt känna fartvinden som du vill ha. Det har funkat ganska bra för mig på ponnyer av den sorten. Kanske kan du fråga din ridlärare om hon har ngt extra bra tips?
Aha!
Jag har nog gjort det för att inte trassla för mycket . Men inte brytt mej så mycket om poängen heller sas. Bara få en trevlig upplevelse.
Fast då har det inte handlat om ett halvt moment utan en kort bit typ. Även om det kanske är lika illa.

Jättebra att höra hur domarna ser på det!
 
Galoppprogrammet i LC är ju inte direkt grand national, så rent styrkemässigt borde en häst i fullt arbete i ridskoleverksamhet klara av det. Var noga med att hästen tar skänkeln på framridningen, och ställ inte högre krav i galoppprogrammet än att hästen orkar hålla galoppen.
 
Det handlar nog inte om brist på styrka - den lilla galoppen som är i LC klarar vilken arbetande ridskolehäst som helst rent styrkemässigt. Så tänk inte att hästen inte orkar, utan försök hålla igång galoppen. För övrigt instämmer jag i @Amanda_F s tips. Lycka till!
 
Hej! Imorgon ska jag tävla. Det är bara LC1, så inte jättemycket galopp, men jag skulle behöva lite råd även till träningar och framtida tävlingar.
Hästen Birk som jag ska rida har jättesvårt att hålla igång galoppen, han bryter alltid av innan vi ens har galopperat ett varv. Jag hade velat göra lite övningar och så som kan stärka hans galopp, men han är ridskolehäst, så det är tyvärr inte möjligt. Men finns det något jag kan göra när jag rider som "hjälper" honom att orka?
Utan att veta gissar jag att en häst som heter Birk kanske är ett kallblod eller har kallblod i sig? Då kan det vara så att han har svårt med balansen i galoppen, och behöver lite hjälp med den. Är det en ridskolehäst har den säkert kondis nog att galoppera, men är kanske inte så van vid att få tillräcklig hjälp från ryttaren med balansen och har kanske därför tagit för vana att hålla sig till trav så mycket det går. Så, sitt rakt över hästen, håll ihop och driv, så att hästen inte står på näsan när den ska galoppera, så kommer den säkert bli mer galoppvillig. De flesta hästar ogillar skarpt att hamna ur balans, och brukar försöka undvika det om de kan.
 
Jag dömer ju dressyr och måste bara inflika ang det @Magnum säger att du ska låtsas som om det var du som saktade av tidigt. Det ska du INTE. För även om hästen inte kan programmet ska du visa att du vill göra rätt. Blir det avbrott så ska du fatta ny galopp så snabbt du kan, och du ska visa rätt gångart hela momentet. Det är rätt illa om en ryttare slutar försöka få rätt gångart eller tror att den kan maskera ett avbrott som en övergång.

Mitt tips: se till att driva med innerskänkeln och att försöka sitta i takten ordentligt samt känna fartvinden som du vill ha. Det har funkat ganska bra för mig på ponnyer av den sorten. Kanske kan du fråga din ridlärare om hon har ngt extra bra tips?
Håller med! Dömer inte själv, men har suttit som skrivare ett antal dressyrtävlingar, och ”fel galopp som inte rättas” t ex brukar vara sånt folk får 2 eller 3 för.
 
Hej! Imorgon ska jag tävla. Det är bara LC1, så inte jättemycket galopp, men jag skulle behöva lite råd även till träningar och framtida tävlingar.
Hästen Birk som jag ska rida har jättesvårt att hålla igång galoppen, han bryter alltid av innan vi ens har galopperat ett varv. Jag hade velat göra lite övningar och så som kan stärka hans galopp, men han är ridskolehäst, så det är tyvärr inte möjligt. Men finns det något jag kan göra när jag rider som "hjälper" honom att orka?
(Ingen lokal tävling, bara klubbtävling)
 
Ge ny galoppsignal var 3 steg för att påminna honom att det fortfarande är galopp som gäller, mest troligt vill hästen göra sig lång och bryta av därför. Att han inte skulle orka galoppera i LC tror jag inte,
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 045
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp