Hur kan man få slå sin hund?

En man i Eslöv frikänns från djurplågeri för att hunden inte reagerat tillräckligt starkt på den grova misshandeln som vittnen rapporterar. Den som är van vid att misshandlas kan reagera mindre på våld. Det betyder inte att de lider mindre.
 
En man i Eslöv frikänns från djurplågeri för att hunden inte reagerat tillräckligt starkt på den grova misshandeln som vittnen rapporterar. Den som är van vid att misshandlas kan reagera mindre på våld. Det betyder inte att de lider mindre.

Jag måste erkänna att jag inte förstår. Frikändes mannen eller dömdes han till böter? Det är relevant för i princip hela resonemanget i texten. Förbudet mot att driva med spö är f ö inte reglerat i lag, det är Svensk Galopps egna regler. Så det är lika relevant som att man inte får slå sin hund på olika hundtävlingar.
 
Jag måste erkänna att jag inte förstår. Frikändes mannen eller dömdes han till böter? Det är relevant för i princip hela resonemanget i texten. Förbudet mot att driva med spö är f ö inte reglerat i lag, det är Svensk Galopps egna regler. Så det är lika relevant som att man inte får slå sin hund på olika hundtävlingar.
Som jag fattar det så blev han dömd till böter för misshandel, men att det inte var tillräckligt grovt för att räknas som djurplågeri? :crazy:
 
Som jag fattar det så blev han dömd till böter för misshandel, men att det inte var tillräckligt grovt för att räknas som djurplågeri? :crazy:

Jag kollade, han dömdes för brott mot djurskyddslagen eftersom det är förbjudet att aga djur. Det har inte med grovhet att göra så mycket som med att man måste kunna bevisa att djuret utsatts för lidande för att kunna döma för djurplågeri. Brott mot djurskyddslagen kräver inte det, dessutom är kraven på uppsåt lägre.

Om något tycker jag att den här domen visar att man aldrig får slå sin hund även om det inte går att påvisa några tecken på det efteråt. Folk verkar mest ha hakat upp sig på den juridiska benämningen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 662
Senast: Ava22
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 738
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp