Hur kan man göra såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cecely

Igår var jag å min sambo på ett äventyrsbad i stan, med oss var min 12 åriga kusin med ADHD. Han är super snäll men har mycket energi och kan inte riktigt kontrollera sig alltid.

Men när vi skulle bubbla lite i bubbelpoolen så var han lite jobbig, kunde inte riktigt sitta still, skvätte lite vatten på oss (personligen tyckte jag inte det var så farligt).
När vi skulle gå ur poolen så kläcker mannen ur sig som sitter jämte mig att "varför säger ni inte till pojken, han kommer få ett helvete i skolan" :o :crazy: :mad:

Jag kopplade inte riktigt så jag bara gick därifrån men hur kan man säga så? Varför ska folk lägga sig i?
Jag har inte några egna barn än, men är det så det är??
Ni som har barn, får man kommentarer emellanåt?
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Det händer nog att man får kommentarer om barnen inte sköter sig, ja.
Jag hade nog fräst ifrån till gubben ordentligt och frågat om han vet något om just den här pojkens skolgång och eventuell problematik där... :devil: För jag är en sån som inte håller käften... :p
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Cecely skrev:
Igår var jag å min sambo på ett äventyrsbad i stan, med oss var min 12 åriga kusin med ADHD. Han är super snäll men har mycket energi och kan inte riktigt kontrollera sig alltid.

Men när vi skulle bubbla lite i bubbelpoolen så var han lite jobbig, kunde inte riktigt sitta still, skvätte lite vatten på oss (personligen tyckte jag inte det var så farligt).
När vi skulle gå ur poolen så kläcker mannen ur sig som sitter jämte mig att "varför säger ni inte till pojken, han kommer få ett helvete i skolan" :o :crazy: :mad:

Jag kopplade inte riktigt så jag bara gick därifrån men hur kan man säga så? Varför ska folk lägga sig i?
Jag har inte några egna barn än, men är det så det är??
Ni som har barn, får man kommentarer emellanåt?

Ja visst lägger en del sig i. Det som jag tycker är värst är nog inte själva kommentaren utan att de faktiskt drar förhastade slutsatser utan att veta bakgrunden. :crazy:
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Ja jag är också sån egentligen men här blev jag lixom så paff så jag trodde först inte på vad jag hört så jag bara gick...
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Javisst, tyckte lite synd om min moster för tänk hur det är för henne.
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

problemet är ju att adhd inte syns utanpå, han tog förgivet att du var en slapp förälder som inte ville ta tag problematiken, och tyvärr finns det ju många sådana..

Men jag håller med, det var en onödig kommentar och man ska inte behöva förklara sig i alla lägen... Samtidigt som att det är en "allmän" plats och han måste klart ha kännt att han blivit störd av gossen på nåt sätt...

Jag kan inte komma ihåg att jag fått liknande kommentarer faktiskt, tror inte det är så vanligt....
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Det är ju ett funktionshinder som inte är synlig som tex Downs, gubben trodde nog bara att det var ett ouppfostrat barn. Det är synd på det sättet -sen att man kan knipa trut är ju en sak, man ska inte öppna den innan man vet hur det ligger till med saker och ting (tycker jag).
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Det där känner jag igen. Har själv ett barn med vissa delar av ADHD. Sådana komentarer brukar komma med jämna mellanrum. Säger nog som ameo, jag brukar inte vara tyst. Fast visst blir man överrumplad ibland och bara tittar och sedan går. Ibland kan man önska att folk hade lite mer syn på det hela, trotts att dom inte kan se sjukdommen.
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Ja eller hur! Och som han sa det, om han tyckte ungen störde honom så går det ju att uttrycka sig lite bättre också...
Man börjar ju undra, det var en vuxen man med egna barn, de borde ju förstå...
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Ena dagen tycker vi att folk SKA lägga sig i och att allas barn är allas ansvar, nästa dag blir vi sura om de lägger sig i. Hur skall vi ha det ?

Allvarligt talat, om man själv eller ens barn blir störd av nån annans barn så säger man väl till ? Självklart kan man göra det på ett mer nyanserat sätt, men jag tycker att det är helt okay.

Dessutom ADHD syns inte på utsidan så hur skall man kunna veta - och är det okay att bara för att ett barn har ADHD så skall det få "störa" andra ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur kan man göra såhär?

Tyvärr är det så att vissa föräldrar tror att deras barn är dom mest perfekta som finns. Han var nog en sådan. Fast lite hyffs kan man ha och säga det på ett bättre sätt, fast hellre bara frågat om du kunde få barnet att sluta då det störde honom. Om han ändå hade sådana problem med att barnet skvätte lite vatten på dig, så skall han ju heller inte vara i badhuset när det är en massa barn där, för barn skvätter vatten, stojjar, stimmar och gapar när dom badar. Sedan spelar det ingen roll om dom har ADHD eller inte.
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Ja, för ungen störde enligt min mening inte mannen (han satt mitt emot ungen), det var oss han skvätte på, utan jag tror bara beteendet störde honom...
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Grejen är att huruvida nånting stör eller inte är subjektivt, om han ansåg sig störd - så var han störd oavsett om han fick vatten på sig eller inte och oavsett vad du tyckte.

Jag var med om en väldigt liknande grej. Vi var i fjällen och åkte skidor och min ena dotter och min son höll på att skoj-bråka. Intill stod en gubbe och solade sig. Rätt som det var klipper han till min dotter med sin stav och fräser - "Det var fjärde gången - nu får du väl ta och ge dig ". Hon hade ingen aning om vad hon hade gjort, jag hade ingen aning om vad hon hade gjort. Men tydligt blev han störd på något vis.

Jag blev skitpaff och hon också.

Och nu kan man se det från flera håll, om hon tex har klivit på hans skidor fyra gånger, eller råkat stöta till honom med skidor eller stav så är det ju helt förståeligt att han blir irriterad.

Sen har vi den andra sidan - den där typen av lek slutar nästan alltid med att nån blir arg eller gör sig illa, så leken i sig var ju helt idiotisk (och jag hade bett dem att sluta).

Å tredje sidan man kan ju säga till på ett normalt sätt första gången det händer. Min dotter är för övrigt 14 år, så det är ingen bebis vi pratar om. Eller så kan gubbfan flytta på sig, måste han stå en millimiter från två barn som uppenbarligen håller på att skoj-bråka ?
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Hmmm...

Jag håller inte riktigt med om det sista - att man skall hålla sig borta från badhuset bara för att där stimmas och stojas det.

Det är som att säga att om man störs av att andra barn är bråkiga och jobbiga på en lekplats så skall man inte gå dit. Eller om man störs av det används klubbor på isen, om man själv har en isprinsessa eller ett småbarn så skall man gå därifrån. Det tycker faktiskt inte jag.
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Det här är en knepigt fråga tycker jag. På sätt och vis anser jag att gubben har rätt att säga ifrån om han upplever att han blir störd ellet om gossen skvätter vatten på honom. Däremot kunde ha ju ha talat direkt till pojken. Man kan inte förvänta sig att folk ska känna till bakgrunder och problematik innan de yttrar sig, det skulle ju medföra att ingen någonsin har rätt att kritisera andra.

Jag är själv förälder och jag skulle inte ta illa upp om någon sade till mina barn om de var "röjiga", inte om jag kan se att det är befogat, dessutom biter det nog mer än om mamma säger till för 5:e gången. Jag tillhör också dem som säger till andra barn/ungdomar som inte uppför sig - jag anser att alla vuxna har ett gemensamt ansvar för alla barns uppfostran - de är ju vår framtid.

Jag är inte nitisk, men vissa saker tycker jag inte att man ska acceptera. Som häromdagen: jag står på bussen (för inte 17 förväntar jag mig att någon ska resa sig så att jag får sitta, trots att jag är i 8:e månaden) och då ser jag en tjej, 13-14 år kanske, som kletar fast sitt tuggummi på ryggstödet på sätet framför henne. Jag frågar henne lite diskret om hom brukar göra så hemma också, och om det i så fall inte blir väldigt fullt med tuggummin, på möbler och väggar, efter ett tag.
Hon petar bort tuggummit igen, skäms och kastar det istället i papperskorgen som hängde drygt en meter från hennes plats.

Alla människor har rätt att vistas på allmänna platser och man måste kunna samsas om utrymmet. Har man ett barn med funktionsstörningar får man säkert finna sig i en hel del, men jag anser ändå att man måste ta sitt ansvar som förälder/vuxen.

//C
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Man far ofta kommentarer, ibland valmenta ibland inte. Min aldsta dotter hade valdigt mycket har som stod rakt upp nar hon var bebis. Jag blev _vansinnig_ pa alla som skulle fram och pilla pa det; gamla tanter i kon pa ICA, folk pa bussen, vart man an gick sa skulle det ojjas och pillas. Jag brukade fraga nar de hade tvattat handerna sist, en liten bebis ar ju trots allt ganska sa mottaglig for baciller. En gang kom ett fyllo nar vi var pa stan och skulle pilla pa hennes har men da tappade jag besinningen och klappade till honom :o han var ju hur skitig som helst :mad:
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Mår man dåligt av att ha stojj och stimm omkring sig så skall man ju hålla sig ifrån sådana platser där det är mkt sådant. Var så jag menade, vet inte om du uppfattade det.
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Cecely skrev:
Igår var jag å min sambo på ett äventyrsbad i stan, med oss var min 12 åriga kusin med ADHD. Han är super snäll men har mycket energi och kan inte riktigt kontrollera sig alltid.

Men när vi skulle bubbla lite i bubbelpoolen så var han lite jobbig, kunde inte riktigt sitta still, skvätte lite vatten på oss (personligen tyckte jag inte det var så farligt).
När vi skulle gå ur poolen så kläcker mannen ur sig som sitter jämte mig att "varför säger ni inte till pojken, han kommer få ett helvete i skolan" :o :crazy: :mad:

Jag kopplade inte riktigt så jag bara gick därifrån men hur kan man säga så? Varför ska folk lägga sig i?
Jag har inte några egna barn än, men är det så det är??
Ni som har barn, får man kommentarer emellanåt?

Nu beror det väl också på ansiktsuttrycket när han sa det, men annars tycker jag inte att kommenaren var så hemsk.
Han hade ju t o m en tanke med varför ni skulle säga till och den var inte bara egoistisk, utan för pojkens egen skull.

Nu vet jag att det inte bara är att "säga till" ett barn med ADHD och att man som förälder säkert är rätt less på kommentarer, men just den här var inte illa ment, känns det som.

Annars tycker jag att det är rätt att folk lägger sig i hur mina och andras barn uppför sig. Ju fler som reagerar när något barn inte uppför sig schysst desto bättre. Då menar jag inte att klippa till med stavar utan förvarning förstås utan vanliga tillsägelser när något barn stör eller uppför sig illa. Jag ger inte mcyket för föräldrar som till varje pris ska försvara sitt barn och menar att andra inte har med det att göra. På allmän plats har jag nämligen visst med mina medmänniskor att göra eftersom jag har rätt att stå där utan att bli puttad på, få skrik i öronen eller behöva uthärda riktigt odrägliga ungars bråk.
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Kanske sa ni till grabben att sluta ett antal gånger och han inte lydde? (det kanske Ni inte gjorde utan skrattade och skvätte lite tillbaka. Ni kanske uppskattade din kusins vattenskvätt)

Nått som kan reta GALLfeber på mig och få sura uppstötningar är när föräldrarna halvhjärtat säger till barnen att sluta med det dom håller på med. Barnen fortsätter och får en ännu tjatigare tillsägelse, fortsätter och man hör hur föräldrarna försöker säga till och barnen bara struntar gång på gång. Då får jag lust att riva i åt ungarna så håret står bakåt på dom........så föräldrarna får se hur en tillsägelse "in pubblic" ska låta. Nu pratar jag om ca 4år och uppåt.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Hur kan man göra såhär?

Jodå jag fattade ;-)

Ett annat exempel då - rökning - om vi inte hade beränsat rökning utan sagt tväty om - gillar du inte rökning så gå nånannastans, hur hade det sett ut i samhället idag ? (Som för 20 år sen då man kunde röka överallt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 065
Senast: lil-sis
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 580
Senast: a1agnlju
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 587
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 272
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp