Hur kan man räkna ut hur stor hästen blir?

Indigo15

Trådstartare
Jag vet ju att det finns flera olika sätt man kan räkna ut hur stor hästen kommer bli. Vilket är de lättaste?
 
Det vet du inte :D

Men du kan gissa. Förr sa man att man skulle ta ett snöre och mäta från armbågen till hoven och sedan vända snöret uppåt och se var änden hamnade. Men det stämmer ju bara om benen inte är så himla långa.

Bäst ledning brukar man få av föräldrarnas storlek.
 
Det vet du inte :D

Men du kan gissa. Förr sa man att man skulle ta ett snöre och mäta från armbågen till hoven och sedan vända snöret uppåt och se var änden hamnade. Men det stämmer ju bara om benen inte är så himla långa.

Bäst ledning brukar man få av föräldrarnas storlek.
Ja visserligen, föräldrarna är 1,50, men han är nu snart 1,40 o är åring.. så kände mig lite paff idag när ja spontan mätte honom som jag gör varannan månad ca😅
 
Jag har läst att dem vuxit ungefär 90% av sin vuxna mankhöjd vid ett år. Min ettåring var 131,5 cm och ska enligt den beräkningen bli +13,1 cm i så fall. Nu väntar jag med spänning.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Hur stor del av en ras (i procent) "ska" ha en viss sjukdom/defekt för att det ska räknas som rasbundet?
2 3
Svar
45
· Visningar
1 987
Senast: Dentaku
·
  • Artikel
Hästnyheter För ett och ett halvt år sedan blev den stora gården i Blentarp deras. Här har Erica Swartz Ryan och Thomas Ryan startat sitt nya liv...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Okej, jag har sålt ett hus för 1 200.000:- Jag har 900.000:- i lån på huset. Jag har fått 10% i handpenning. Hur mycket kommer mer...
Svar
11
· Visningar
759
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp