Hur kan man teckna tjejer resp killar utan att bli heteronormativ?

P

prallan

Önskar tips på hur man skulle kunna teckna/rita tjejer och killar utan att bli heteronormativ. Även exempel på om man ska ha skyltar till kill-, tjej- och hentoalett, hur skulle man kunna teckna dessa (utan ord)?
 
Önskar tips på hur man skulle kunna teckna/rita tjejer och killar utan att bli heteronormativ. Även exempel på om man ska ha skyltar till kill-, tjej- och hentoalett, hur skulle man kunna teckna dessa (utan ord)?
Tja , om du ska definiera en könssegregerad miljö, dvs t ex en herrtoalett, utan att få använda begreppet som du vill definiera. Det ärklart du får problem, tycker jag.

Iallafall förslag. Ett hjärta på dassdörren är klassiskt och könsobundet. De här vanliga benämningar för kvinna man det ena har ett kors upp, den andra en pil åt sidan, och jag kan aldrig lära mig vilken, fast det utelämnar stackars hen , men då kan hen ha hjärtat och de andra två könen respektive kors,hjärta.

Lycka till och berätta vad du kommer fram till. Det finns säkert mer kreativa idéer.
 
Tja , om du ska definiera en könssegregerad miljö, dvs t ex en herrtoalett, utan att få använda begreppet som du vill definiera. Det ärklart du får problem, tycker jag.

Iallafall förslag. Ett hjärta på dassdörren är klassiskt och könsobundet. De här vanliga benämningar för kvinna man det ena har ett kors upp, den andra en pil åt sidan, och jag kan aldrig lära mig vilken, fast det utelämnar stackars hen , men då kan hen ha hjärtat och de andra två könen respektive kors,hjärta.

Lycka till och berätta vad du kommer fram till. Det finns säkert mer kreativa idéer.
Jag läste någonstans att kvinnans tecken symboliserar livmodern och mannens snoppen (med stånd?). Med den förklaringen har jag aldrig missat :)
 
Jag läste någonstans att kvinnans tecken symboliserar livmodern och mannens snoppen (med stånd?). Med den förklaringen har jag aldrig missat :)

Järn var krigarnas metall, och förbands med planeten Mars, som också var namnet på den romerske krigsguden. Tecknet för järn symboliserar krigsgudens runda sköld och hans spjut.
Det blev också symbol för det manliga könet.

Koppar kom att förbindas med Venus, kärlekens gudinna, som enligt grekisk tradition föddes ur havets skum. Symbolen för koppar blev en full cirkel, eftersom färgen påminde om guld, och ett nedåtriktat kors.
Det här blev även symbolen för det kvinnliga könet.

http://www.popularhistoria.se/artiklar/metall-till-nytta-och-noje/
 
Männen krigar (sköld och spjut), kvinnan håller spegeln. Ja, det var så fördomsfullt vi fick lära in symbolerna.
dreamstime_xs_15287552.jpg
 
Önskar tips på hur man skulle kunna teckna/rita tjejer och killar utan att bli heteronormativ. Även exempel på om man ska ha skyltar till kill-, tjej- och hentoalett, hur skulle man kunna teckna dessa (utan ord)?
Tack för tipsen ang toalettskylt!
Önskar även tips på ursprungsfrågan :) Hur kan rita en tjej eller kille inte könsstereotypiskt? Tex om man ska rita en flicka åt ett barn.
 
En streckgubbe? Inget skiljer pojkar och flickor åt som barn om de har byxor och tröja på sig, det är ju först i puberteten som det sker.
 
Hm. Intressant frågeställning. Om det inte ska vara könsstereorypiskt, men av någon anledning ändå är viktigt att ha skilda toaletter, så är det väl egentligen bara könsdelarna som skiljer sig. Allt annat faller väl på att det just förutsätter någon form av könsstereotyp.?
En stiliserad snippa/snopp eller en figur med detsamma, kanske. Jag tänker lite på videon till svt:s snipp- och snoppsång, om det nu ska vara gångbart till barn och de tidigare föreslagna symbolerna inte är aktuella.
 
Hur gör man en symbol med skönjbara bröst utan att bli heteronormativ?
Antydd kjol är ju underkänt.
Fast nu handlade det ju om barn och inte vuxna, så ursprungsfrågan har jag redan besvarat. Vill man rita av en vuxen utan att vara heteronormativ får man väl rita en streckgubbe då med.
 
Apropå toalettskyltar så har vi en liknande den här på ett kontor där jag hänger ganska mycket:
8be11e5e5a7db95458175bba93379e7b.jpg

Vad det gäller att teckna så tänker jag att det som gör det könsstereotypt är vad karaktären gör (om du inte går helt överbord och låter flicka vara synonymt med prinsesskläder osv).
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 801
Senast: Tajger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 216
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Gnägg Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det? Har ett sto på 170+ som ska få en mini...
Svar
11
· Visningar
2 492
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp