Hur kan man vägra att flytta på sig för räddningspersonal?

nickan1

Trådstartare
I helgen har det skett två drunkningsolyckor på två olika campingar. Där en 17-årig pojke dog vägrade folk och flytta på sig när räddningspersonal skulle fram. En del tog också upp sina mobiltelefoner och filmade den 17-årige pojken som tyvärr avled. Istället för att koncentrera sig helt och fullt på räddningsinsatsen fick räddningspersonal avdelas för att skyla kroppen och polisen fick flytta på personer handgripligen. När räddningspersonal bad de filmande personerna att lägga undan sina mobiler så ifrågasatte de personerna räddningspersonalens uppmaning. Det fanns även vuxna personer som lyfte upp sina barn för att de skulle se bättre.

Jag blir ledsen och bedrövad när jag läser sånt har folk förlorat all respekt för mänskligt lidande till förmån för att få bästa filmen att lägga upp på diverse sociala medier? Jag blir uppriktigt förbannad också och hade jag varit anhörig så vet jag inte hur jag reagerat och agerat. Vart är samhället på väg?
 
Jag förstår verkligen inte. "Så, min lille son - såg du ordentligt när pojken dog nu? Mamma har bilder också som du kan visa på dagis när du berättar om det här i morgon" - eller vad? Hoppas man kunna sälja bilder till pressen? (Ska pressen ta in bilder på sådant?) Eller vad har hänt? Hur resonerar folk?

(Samma sak med titt-köer förbi olyckor; när folk sträcker på halsen för att få se om de ser blod, eller vad? Finns det någon som kan förklara?)
 
Jag förstår verkligen inte. "Så, min lille son - såg du ordentligt när pojken dog nu? Mamma har bilder också som du kan visa på dagis när du berättar om det här i morgon" - eller vad? Hoppas man kunna sälja bilder till pressen? (Ska pressen ta in bilder på sådant?) Eller vad har hänt? Hur resonerar folk?

(Samma sak med titt-köer förbi olyckor; när folk sträcker på halsen för att få se om de ser blod, eller vad? Finns det någon som kan förklara?)
Ja mamman skickar in en bild och en selfie på sig själv för att synas i pressen :mad:
 
Jag förstår verkligen inte. "Så, min lille son - såg du ordentligt när pojken dog nu? Mamma har bilder också som du kan visa på dagis när du berättar om det här i morgon" - eller vad? Hoppas man kunna sälja bilder till pressen? (Ska pressen ta in bilder på sådant?) Eller vad har hänt? Hur resonerar folk?

(Samma sak med titt-köer förbi olyckor; när folk sträcker på halsen för att få se om de ser blod, eller vad? Finns det någon som kan förklara?)

Det där är helt obegripligt. Jag har åkt förbi några färska olyckor (blåljus på plats) och har verkligen ansträngt mig för att inte råka se något. Dels VILL jag inte se om det gått illa och dels är det så satans respektlöst.

Jag har helkvaddat en bil där det blev full utryckning av blåljus. Tack och lov var det i Norrland, dvs inte mycket folk, så vad jag vet togs det inga bilder. Nu var ju jag ok men att ta bilder när jag står bredvid bilen i full chock? Nej tack.
 
Samma människor som tog bilderna och vägrade flytta på sig gick väl direkt ut på FB och postade bilderna med en uppmaning till folk att vara rädda om varandra... Jag förstår mig inte på folk... Hade jag varit på stranden hade direkt gått därifrån dels för att jag inte vill vara i vägen och dels för att jag hade tyckt att det var obehagligt. Hade nog tappat lusten att sola och bada mer den dagen och åkt hem...
 
Det bästa vore kanske att hänga ut dem på sociala media. Eg, lägg upp, kolla här, L/Kalle yyy stod och tog bilder medan en tonåring drunknade. Hemska människa. Eftersom nu Lisa/Kalle yyy vill ha uppmärksamhet så varför inte ge det till dem?

Iofs, i gamla tider var det stora folknöjet att gå och se på avrättningar. Från Roms gladiatorspel till stegling, till hängningar och halshuggningar. Så trots alla så tror inte jag att människan har förbättrats eller försämrats så mycket. Skillnaden idag är väl att vi blivit mer hänsynslösa eftersom vi snabbare kan sprida oss på sociala media. I USA tryckte dom vykort av lynchingar som sedan människor skickade till vänner och släktingar.
 
Det bästa vore kanske att hänga ut dem på sociala media. Eg, lägg upp, kolla här, L/Kalle yyy stod och tog bilder medan en tonåring drunknade. Hemska människa. Eftersom nu Lisa/Kalle yyy vill ha uppmärksamhet så varför inte ge det till dem?

Iofs, i gamla tider var det stora folknöjet att gå och se på avrättningar. Från Roms gladiatorspel till stegling, till hängningar och halshuggningar. Så trots alla så tror inte jag att människan har förbättrats eller försämrats så mycket. Skillnaden idag är väl att vi blivit mer hänsynslösa eftersom vi snabbare kan sprida oss på sociala media. I USA tryckte dom vykort av lynchingar som sedan människor skickade till vänner och släktingar.

Existerar väl fortfarande offentliga avrättningar/att man stenar folk/delar ut piskrapp osv i Mellanöstern.
 
Existerar väl fortfarande offentliga avrättningar/att man stenar folk/delar ut piskrapp osv i Mellanöstern.

Yep. Det finns en serie som heter America's Funniest Home Videos. Det har ibland gått så långt att när något riktigt allvarligt hänt så sliter någon i familjen upp mobilen för att filma istället för att hjälpa så de kan skicka in den till producenterna.
 
Folk är efterblivna helt enkelt. Sen tycker jag Aftonbladet/övriga tidningar också har skuld i detta då de har (hade åtminstone) "skicka in bild och få 7000kr" och månadens/årets bild kunde få mycket mer.

Absolut, men de skulle aldrig göra det om inte vi, läsarna (och nu pratar jag allmänt inte bara de som läser just AB) skulle köpa. Det frossas gärna i både andra och tredje hand och det har det alltid gjort. Men som sagt, det som ändrats är hur de som befinner sig på plats uppträder och hur hänsynslösa de är. Hur man har mage att ifrågasätta att polisen beslagtar mobilen när man tar kort/filmar en död tonåring är för mig obegripligt. Själv skulle jag varit frestad att slänga mobilen i sjön.
 
Jag tycker det borde vara straffbart att fota och filma vid olycksplatser och hindra räddningstjänsten. Efter några domar kanske det skulle ge effekt. Straffet kan vara böter och att genomgå obligatorisk utbildning i vett och etikett av något slag vad gäller sociala medier och användning av teknik. Polisen få rätt att beslagta mobiler och annan teknisk utrustning som används för detta vid olycksplatser.

Själv försöker jag ta mig förbi en olycksplats så fort jag kan utan att titta
Jag har ingen önskan att se döda, svårt skadade eller chockade människor. Enda gången jag stannat är när jag var först på plats då ringde jag räddningstjänsten och gjorde så gott jag kunde tills hjälp anlätt.
 
Absolut, men de skulle aldrig göra det om inte vi, läsarna (och nu pratar jag allmänt inte bara de som läser just AB) skulle köpa. Det frossas gärna i både andra och tredje hand och det har det alltid gjort. Men som sagt, det som ändrats är hur de som befinner sig på plats uppträder och hur hänsynslösa de är. Hur man har mage att ifrågasätta att polisen beslagtar mobilen när man tar kort/filmar en död tonåring är för mig obegripligt. Själv skulle jag varit frestad att slänga mobilen i sjön.
Man får väl hoppas att det inte är deras döda tonåring som ligger där nästa gång och folk filmar....
 
Yep. Det finns en serie som heter America's Funniest Home Videos. Det har ibland gått så långt att när något riktigt allvarligt hänt så sliter någon i familjen upp mobilen för att filma istället för att hjälpa så de kan skicka in den till producenterna.

Är ju inte ens i närheten av lika bisarrt som tex offentliga hängningar av homosexuella eller offentligt stenande av "otrogen" kvinna.
 
Absolut, men de skulle aldrig göra det om inte vi, läsarna (och nu pratar jag allmänt inte bara de som läser just AB) skulle köpa. Det frossas gärna i både andra och tredje hand och det har det alltid gjort. Men som sagt, det som ändrats är hur de som befinner sig på plats uppträder och hur hänsynslösa de är. Hur man har mage att ifrågasätta att polisen beslagtar mobilen när man tar kort/filmar en död tonåring är för mig obegripligt. Själv skulle jag varit frestad att slänga mobilen i sjön.
Ja jag hade slagit telefonen ur handen på personen. En iPhone krossas ju glaset på då, litet straff iaf. Hade inte brytt mig ett skit om person hade börjat gapa om att jag ska betala den, olyckor händer så lätt.
 
Är det någon som har hört någon som betett sig så rättfärdiga sitt beteende? I såna här trådar samlas ju vi som är normalvettiga och förfasar oss över pöbelbeteendet polisen skriver om. Vi blir upprörda, och flera av oss tänker säkert att man nästan hoppas att det är deras eget barn som förlorar livet nästa gång som räddningspersonal inte blir framsläppt. Men kommer någon någonsin in och berättar att denne glatt stod ivägen för räddningspersonal och filmade med sin mobil när någon förlorade livet?
Det är så oerhört svårt att förstå beteendet så det skulle vara intressant om någon kunde förklara hur man tänkte.
 
Jag undrar hur dessa personer skulle reagera om nån annan i massan börjar filma dom istället? Alltså verkligen visar att man filmar dom som filmar. Och när de frågar varför (vilket de säkert kommer göra) så säger man att man vill kunna lägga ut filmen på fb för att visa vilka som filmar olyckor. Lite samma sak, men tvärtom om man säger så.
 
Jag undrar hur dessa personer skulle reagera om nån annan i massan börjar filma dom istället? Alltså verkligen visar att man filmar dom som filmar. Och när de frågar varför (vilket de säkert kommer göra) så säger man att man vill kunna lägga ut filmen på fb för att visa vilka som filmar olyckor. Lite samma sak, men tvärtom om man säger så.
Åh det har jag sett hända. Resultatet? Filmaren 1 blir upprörd, vrålar varför filmar du mig, du får inte filma mig utan tillåtelse etc. Gärna kombinerat med att försöka slå filmare 2. Ironiskt så det förslår.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 728
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp