Hur kan man vara så missnöjd när man skall få helrenoverat?

Då finns det anledning till att inte hyra ut eller förvarna om att man inte har koll på skicket.

De flesta hyresgäster släpper säkert in värden för en snabbinspektion och gör de inte det så kan man förvarna. Sen kanske inte allt är på topp eller välstädat....men det är en viss skillnad mot en lägenhet som är otjänlig att leva i.
Ja alla är ju överens om att kommunikationen inte har fungerat.
 
Det finns ingen skyldighet att hyra ut direkt utan att kolla skicket eller att inte kommunicera om eventuella problem sen tidigare. Du hade ju vad jag förstått tidigare inte fått tillträda för att fixa saker i lägenheten så att det kunde vara problem var väl knappast en överraskning även om du inte visste vidden.
Det var faktiskt överraskande då de hade det mycket fint och välstädat alla gånger tidigare som jag var inne i huset. De var renliga människor rent allmänt.
Så jo, jag blev mycket förvånad då misären helt klart var skapad för att straffa mig. Jag trodde inte att de skulle vilja ta risken att betala för något sådant.
Det blev dyrt för både dem och mig.
Mycket pengar för dem som ändå inte täckte vad det kostade för mig.
Men det var fortfarande tidigare hyresgäst som hade det ekonomiska ansvaret.
 
Jag tycker att det är hyresvärdens ansvar att informera om lägenhetens skick på ett ärligt sätt så att den som ska flytta in kan bedöma om lägenheten fungerar för hens behov. Den här hyresvärden har uppenbarligen inte gjort detta.
Ja det är ju alla inklusive hyresvärden överens om.
Att kommunikationen har brustit.
 
Om en lägenhet behöver totalrenoveras - kanske man ska göra det först och hyra ut sedan?
Hyresbolagen gör inte så.
Det beror på att hyrorna är så reglerade att de måste ta in varenda krona som de kan.
Det finns plats i Hyreslagen att hyra ut först och renovera löpande underhåll sedan. Samt att avtala bort rätt till ersättning vid detta underhåll.
Alla ytskikt räknas som löpande underhåll.
Alternativet är de bostadsbolag som lyxrenoverar och höjer hyrorna därefter.
 
Hyresbolagen gör inte så.
Det beror på att hyrorna är så reglerade att de måste ta in varenda krona som de kan.
Det finns plats i Hyreslagen att hyra ut först och renovera löpande underhåll sedan. Samt att avtala bort rätt till ersättning vid detta underhåll.
Alla ytskikt räknas som löpande underhåll.
Alternativet är de bostadsbolag som lyxrenoverar och höjer hyrorna därefter.

Jo, det gör de om bostaden är i sånt skick att den inte går att bo i.
 
En kvinna som fått ett förstahandskontrakt på Vämdö där planlösningen är bra och läget perfekt, klagar på lägenhetens skick. Trots att hon kommer att få helrenoverat.
Hur tänker man då?

Hon kommer ju att kunna bo för evigt i en fräsch lägenheten där bara hon har bott efter renoveringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ll-bostad-utan-visning-det-stank-i-lagenheten
För att hon hade räknat med att lägenheten skulle vara beboelig direkt?
 
Det har jag också.
Men därifrån till att inte vilja ha lägenheten alls ens när den är renoverad?
Problemet går ju över.
Alla är ju överens om att kommunikationen var bristfällig.

Men detta - fetstilt - påstås väl ingenstans? Det är väl just kommunikationen och - bristen på - information det hela handlar om. Det går liksom inte på en vecka att få tag på ett förstahandskontrakt i många städer; det handlar om åratal i bostadskö. Det anmärkningsvärda i detta är ju att chansen till visning före påskrivning av kontrakt/inflytt har decimerats p.g.a. pandemin och att hyresvärdar har hyrt ut utan att ge insyn i eller informera om aktuellt, faktiskt skick på lägenheten. Sådant som är omöjligt att få någon uppfattning om utifrån enbart en planlösning, vilket är det enda nya hyresgäster har haft att utgå från då visningar inte varit möjliga och inga alternativ verkar ha möjliggjorts.
 
Alla hyresrätter jag bott i har man bokat in en tid med hyresvärden innan man flyttar för att gå igenom lägenheten och då fyller hyresvärden i ett formulär där hen skriver in vilket skick lägenheten är i. Detta görs innan man flyttar ut.
Och där jag har bott har detta skett i nära anslutning till dagen man flyttat ut, i de absolut allra flesta fall samma dag som utflytt sker och städningen är utförd. Inflytt av nästa hyresgäst har varit som att de alltså i stort sett står bredvid och väntar på att få nycklarna... antingen av mig eller av hyresvärden beroende på om den varit privat eller kommunal. Jag har inte förhindrat hyresvärden någonting utan detta förfarandet är som den själv har bestämt.
 
Hyresbolagen gör inte så.
Det beror på att hyrorna är så reglerade att de måste ta in varenda krona som de kan.
Det finns plats i Hyreslagen att hyra ut först och renovera löpande underhåll sedan. Samt att avtala bort rätt till ersättning vid detta underhåll.
Alla ytskikt räknas som löpande underhåll.
Alternativet är de bostadsbolag som lyxrenoverar och höjer hyrorna därefter.
Så att bitar av parketten saknas är helt OK boendestandard enligt dig?

Hur ska man fö kunna begära ersättning för mer än normalt slitage om bostaden konstant är bebodd och möblerad - då finns ju ingen dokumentation hur det såg ut eller vilken av alla hyresgäster som orsakade skadan.
 
Så att bitar av parketten saknas är helt OK boendestandard enligt dig?

Hur ska man fö kunna begära ersättning för mer än normalt slitage om bostaden konstant är bebodd och möblerad - då finns ju ingen dokumentation hur det såg ut eller vilken av alla hyresgäster som orsakade skadan.

Det var inte några stora bitar av parketten som saknades. Lite sprucken färg kring fönstren? Fettfläckar på väggarna ser man hos många.
Färgsläpp/rinningsskador på köksluckor närmast diskbänken är inte heller något jag förfaras över.

Det var ju inte ens nikotinrosor i taket, något som jag haft i flera lägenheter....
 
Hyresbolagen gör inte så.
Det beror på att hyrorna är så reglerade att de måste ta in varenda krona som de kan.
Det finns plats i Hyreslagen att hyra ut först och renovera löpande underhåll sedan. Samt att avtala bort rätt till ersättning vid detta underhåll.
Alla ytskikt räknas som löpande underhåll.
Alternativet är de bostadsbolag som lyxrenoverar och höjer hyrorna därefter.
Fast det blir knappast billigare att ha en mer långdragen reparation. Och du menade ju att hyresbolagen inte hade möjlighet att kolla innan.

Jag vet ingen som har ett hyreskontrakt som generellt avtalar bort all ersättning vid eventuella reparationer.
 
Jag har fått flytta in i en osedd lägenhet under pandemin. Den såg som tur var relativt okej ut.
Tycker dock det är obegripligt att man inte kan ordna visningar som är coronasäkra. Jag kan komma på en massa sätt att fixa det på.
Min hyresvärd har även bestämt sig för att under pandemin så kommer de inte fixa saker i lägenheterna som inte är akuta. De fixar alltså översvämningar, men inte mögliga badrum och trasiga duschar. Vilket är märkligt, för även det går att fixa coronasäkert.

Jag tycker det är hemskt.
Mäklare har ju drönare som far runt i lägenheterna så det borde ju vara en möjlighet för större fastighetsägare i alla fall.
 
Så att bitar av parketten saknas är helt OK boendestandard enligt dig?

Hur ska man fö kunna begära ersättning för mer än normalt slitage om bostaden konstant är bebodd och möblerad - då finns ju ingen dokumentation hur det såg ut eller vilken av alla hyresgäster som orsakade skadan.
Det är i princip omöjligt att som hyresvärd få ersättning för normalt slitage på en bostad. Avskrivningstiden för ytskikt är ganska så kort.

Att parketten saknas är skada på ytskikt. Att lägga ny parkett motsvarar normalt underhåll. Skadan är dock mer än normalt slitage och kan nog ge skadestånd beroende på patkettens ålder. Naturligtvis så är det för slitet för att anses som rimlig standard att bo i.
Men det är ju alla överens om. Lägenheten skall ju renoveras.
 
Och låta folk titta på lägenheten själv medan hyresvärden står utanför. När jag fick min lägenhet behövde jag ändå träffa folk för att skriva kontrakt och få nyckel.
Visst. Men behovet finns inte från hyresbolagens sida. De får ju uthyrt ändå. Och att villkoren är sådana att man får ta bostaden osedd vet man ju. Det går ju att låta bli också.
 
Visst. Men behovet finns inte från hyresbolagens sida. De får ju uthyrt ändå. Och att villkoren är sådana att man får ta bostaden osedd vet man ju. Det går ju att låta bli också.
Det går inte alltid att låta bli att hyra, nej.
Jag behövde flytta från min studentlägenhet, hade inte valet att vänta tills pandemin är över.

Dessutom tycker jag inte att bostadsbolagen ska ha rätt att göra som de vill bara för att de kan.
 
Men detta - fetstilt - påstås väl ingenstans? Det är väl just kommunikationen och - bristen på - information det hela handlar om. Det går liksom inte på en vecka att få tag på ett förstahandskontrakt i många städer; det handlar om åratal i bostadskö. Det anmärkningsvärda i detta är ju att chansen till visning före påskrivning av kontrakt/inflytt har decimerats p.g.a. pandemin och att hyresvärdar har hyrt ut utan att ge insyn i eller informera om aktuellt, faktiskt skick på lägenheten. Sådant som är omöjligt att få någon uppfattning om utifrån enbart en planlösning, vilket är det enda nya hyresgäster har haft att utgå från då visningar inte varit möjliga och inga alternativ verkar ha möjliggjorts.
Jo hyresgästen säger det i videon.
Att hon nu inte vill ha lägenheten alls för att sunkigheten sitter kvar i väggarna.

Lukten kan ju t.ex. bero på att vattenlåsen har torkat ur så att det luktar avlopp. Men hon vill inte bo där längre oavsett vad som nu åtgärdas.
 
Det går inte alltid att låta bli att hyra, nej.
Jag behövde flytta från min studentlägenhet, hade inte valet att vänta tills pandemin är över.

Dessutom tycker jag inte att bostadsbolagen ska ha rätt att göra som de vill bara för att de kan.
Varför inte det? De äger ju husen.
Då är det ju ägaren som bestämmer inom lagens råmärken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 046
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi En sliten villa med anor i Stockholms skärgård blev nyligen såld men den nya ägaren upptäckte att den redan var bebodd. Några frågor som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 527
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 847
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp