Hur kan man vara så missnöjd när man skall få helrenoverat?

En kvinna som fått ett förstahandskontrakt på Vämdö där planlösningen är bra och läget perfekt, klagar på lägenhetens skick. Trots att hon kommer att få helrenoverat.
Hur tänker man då?

Hon kommer ju att kunna bo för evigt i en fräsch lägenheten där bara hon har bott efter renoveringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ll-bostad-utan-visning-det-stank-i-lagenheten
Inte läst tråden men har fullt förestående över besvikelse/nedstämdhet över rådande situation. Detta även OM nu lägenheten blir i trevligt skick i slutändan efter renovering så ÄR första intrycket ofta betydligt viktigare än vad många kanske tror. Speciellt som förväntningarna var i en annan världsdel.
 
Ja, liksom uthyrning av hotellrum. Och husvagnar. Osv.
Jag trodde vi pratade om det trådstarten handlade om, dvs 1:a handskontrakt.
Om du hyr av någon som äger ett hus, så är det ett förstahandskontrakt.
Du menar privatuthyrning.
Det är ju också bostäder för uthyrning.

Jag trode att du menade att mäklare bara användes vid försäljningar.
 
Ekonomisk ersättning, hjälp med förvaring av möbler, alternativt boende, möjlighet att tacka nej och behålla köplatsen är det jag tänker på. Det är under förutsättning att det verkligen luktar illa och inte bara behöver vädras ut och inte allt på en gång.
Okej.
Jag tror dock att kvinnan i inslaget inte skulle ha varit nöjd med det.
Det går ju inte att fullt ut kompensera för det bök som det innebär när saker går fel. Typ behöva flytta två gånger eller magasinera möbler.
Jag avundas henne verkligen inte.
Men hon kommer ju att få en nyrenoverad lägenheten som bara hon har bott i efter renoveringen. Det är ju ändå trevligt som slutresultat.

Edit. Jag tar dock till mig tipsen till framtiden i min egen uthyrning.
 
Om du hyr av någon som äger ett hus, så är det ett förstahandskontrakt.
Du menar privatuthyrning.
Det är ju också bostäder för uthyrning.

Jag trode att du menade att mäklare bara användes vid försäljningar.

Jag menade att jag aldrig hört om mäklare vid visning av vanliga förstahandshyresrätter. Sån som hon i artikeln har fått.
 
Jag menade att jag aldrig hört om mäklare vid visning av vanliga förstahandshyresrätter. Sån som hon i artikeln har fått.
Och vilka förstahandshyresrätter är vanliga då?
Ett av mina små hus blev en gång uthyrt via mäklare som företrädde hyresgästen. Mäklaren kontaktade mig och hade gjort balgrundskontrollen på hyresgästen. En av de absolut bästa hyresgäster som jag har haft.
Det var ett förstahandskontrakt.
 
Och vilka förstahandshyresrätter är vanliga då?
Ett av mina små hus blev en gång uthyrt via mäklare som företrädde hyresgästen. Mäklaren kontaktade mig och hade gjort balgrundskontrollen på hyresgästen. En av de absolut bästa hyresgäster som jag har haft.
Det var ett förstahandskontrakt.

Jag tror vi lägger ner den här diskussionen, du vill inte förstå vad jag menar och då är det lönlöst. Och nej, jag anser inte att det är vanligt med mäklare vid visning av hyresrätter för att du använt det en gång. Så vi har helt olika syn på detta.
 
Jag tror vi lägger ner den här diskussionen, du vill inte förstå vad jag menar och då är det lönlöst. Och nej, jag anser inte att det är vanligt med mäklare vid visning av hyresrätter för att du använt det en gång. Så vi har helt olika syn på detta.
Vanligt i Världen.
Inte i Sverige.
Finns även i Sverige.
Sverige är en oerhört liten del av Världen.

https://www.svd.se/hyresratter-kan-fa-egna-maklare
 
Okej.
Jag tror dock att kvinnan i inslaget inte skulle ha varit nöjd med det.
Det går ju inte att fullt ut kompensera för det bök som det innebär när saker går fel. Typ behöva flytta två gånger eller magasinera möbler.
Jag avundas henne verkligen inte.
Men hon kommer ju att få en nyrenoverad lägenheten som bara hon har bott i efter renoveringen. Det är ju ändå trevligt som slutresultat.

Edit. Jag tar dock till mig tipsen till framtiden i min egen uthyrning.

Jag tror kvinnan skulle blivit om inte nöjd så nöjdare.

Varför skulle man inte kunna kompensera fullt ut? Givetvis går det att kompensera fullt ut men det blir givetvis dyrt och man kan inte vänta sig exakt "öga för öga, tand för tand". Varför ska inte den nya hyresgästen hållas skadelös så gott det går, det är knappast denne som stökat till det?
 
Men nog diskuterar vi svenska förhållanden. Det blir lite konstigt att blanda in lerhyddor i Afrika, kåkstäder i Sydafrika, getto i New York och radhus i London.
Det är ju flera i tråden som inte bor i Sverige.
Då så blir det så.
Jag tycker nog att det kan vara bra med litet Globalt perspektiv på saker och ting.
 
Därför att röran i livet inte går att komma undan i detta läget.
Uppsägningen av den förra lägenheten går ju inte att göra ogjord. Hon måste fortfarande flytta någonstans oavsett.
Givetvis, men bara för att röran inte går att komma undan så innebär det inte att man kan hjälpa och kompensera. Det är stor skillnad att stå på gatan, behöva bekosta allt och att få hjälp med förvaring av möbelförvaring, flytt och ersättningsboende + en ekonomisk kompensation.
 
Det är ju flera i tråden som inte bor i Sverige.
Då så blir det så.
Jag tycker nog att det kan vara bra med litet Globalt perspektiv på saker och ting.
Utomlands är inte direkt specifikt och det är tveksamt om det tillför något i sakfrågan. Utomlands låter dessutom som att det är vanligt lite varstans, vilket det förmodligen inte är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 047
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi En sliten villa med anor i Stockholms skärgård blev nyligen såld men den nya ägaren upptäckte att den redan var bebodd. Några frågor som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 537
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 847
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp