Hur kan vi göra om vårt badrum?

Kul! Har kikat på lite bilder och det verkar som att det kan bli riktigt snyggt :)

Fick nu svar gällande microcement att för detta krävs att underliggande tätskikt är godkänt och i gott skick, och att vi alltså behöver ta in ett behörigt besiktningsföretag som gör ett protokoll på detta. Sedan kan vi skicka in ansökan till föreningen, tillsammans med protokollet och utförare, så ska det sannolikt bli godkänt. Så det låter ju lovande.

Så då får vi bara hoppas på att vårt tätskikt är.. tätt :nailbiting:
Jag blir väldigt nyfiken på hur tätskiktet ska kunna bedömas och godkännas i efterhand, när det är kakel (ytskikt) över och runt 20 år gammalt och ingen vet hur det är lagt (eller finns ett våtrumsintyg från när det lades?). Men det finns kanske sätt för det!
 
Hur är ytan på microcement? Hur lätt är den att hålla rent?
Av proverna jag såg (och kände på) fanns det olika grovlek. Dels fanns det riktigt sträv betongkänsla men också betydligt slätare och lenare yta som slipats ordentligt.
Jag tror att den slipade ytan är jätteenkel att hålla ren, den har ju inga fogar eller liknande.
 
Jag blir väldigt nyfiken på hur tätskiktet ska kunna bedömas och godkännas i efterhand, när det är kakel (ytskikt) över och runt 20 år gammalt och ingen vet hur det är lagt (eller finns ett våtrumsintyg från när det lades?). Men det finns kanske sätt för det!

Jag håller med, men skulle gissa att det är fuktmätning de gör. Kanske i kombination med att ögna över eventuella brister såsom borrhål.
 
Av proverna jag såg (och kände på) fanns det olika grovlek. Dels fanns det riktigt sträv betongkänsla men också betydligt slätare och lenare yta som slipats ordentligt.
Jag tror att den slipade ytan är jätteenkel att hålla ren, den har ju inga fogar eller liknande.

Den sträva borde vara svår att hålla ren och fin i ett badrum? Även om det säkert är jättesnyggt när det är nytt. Jag tänker bara att om en yta är porös så samlas det vatten i de små porerna och det gör ju att det lättare samlas smuts och mögel.
 
Kan också lägga till att min företagskund gjorde (inomhus)trappor med microcement, där funkar det ju inte med en grov betongkänsla om man ska kunna gå barfota utan att samtidigt peela fötterna varje gång man ska upp eller ner :D

Äsch en naturlig fotskrubb varje gång man besöker badrummet känns ju härligt och hygieniskt :D :laugh: Samtidigt vet jag inte om den släta ytan blir hal som golv? Äsch, gissar att utföraren har bra input gällande detta.
 
Den sträva borde vara svår att hålla ren och fin i ett badrum? Även om det säkert är jättesnyggt när det är nytt. Jag tänker bara att om en yta är porös så samlas det vatten i de små porerna och det gör ju att det lättare samlas smuts och mögel.
Absolut, jag tror inte att den sträva varianten rekommenderas alls till badrum eller kök, utan mer till coola fondväggar och liknande :)
 
Jag håller med, men skulle gissa att det är fuktmätning de gör. Kanske i kombination med att ögna över eventuella brister såsom borrhål.

Tillägger att jag förresten antar att det finns våtrumsintyg kvar, någonstans. Det verkar ju vara en gemensam renovering i föreningen där alla badrum gjordes likadant så en kan ju hoppas att intygen sparats. Men med det sagt kan ju boenden ha hållit på att borra och stöka runt så de är väl därför de vill ha en titt, så att ingen lyckats bryta tätskiktet.
 
Äsch en naturlig fotskrubb varje gång man besöker badrummet känns ju härligt och hygieniskt :D :laugh: Samtidigt vet jag inte om den släta ytan blir hal som golv? Äsch, gissar att utföraren har bra input gällande detta.
Ja och efter ett års användning har du krympt 3 cm eftersom fötterna har slipats ner :D
Nej, ytan blir inte speciellt hal, inte värre än klinker. Om du kan stå upp i duschen nu utan att halka lär du kunna göra det även med cementbeläggning, och annars har du ju ett finfint handtag att hålla dig i :D
 
Ja och efter ett års användning har du krympt 3 cm eftersom fötterna har slipats ner :D
Nej, ytan blir inte speciellt hal, inte värre än klinker. Om du kan stå upp i duschen nu utan att halka lär du kunna göra det även med cementbeläggning, och annars har du ju ett finfint handtag att hålla dig i :D

Ah men jag menar det! Det sitter visserligen så satans lågt att jag kan både få tag i det och drämma huvudet i backen samtidigt :up: Kollar man på vår kran så sitter den också väldigt lågt, så det verkar som att det en gång i tiden var ett badkar där. För sambon sitter kranen nästintill i knähöjd :rofl:
 
Ah men jag menar det! Det sitter visserligen så satans lågt att jag kan både få tag i det och drämma huvudet i backen samtidigt :up: Kollar man på vår kran så sitter den också väldigt lågt, så det verkar som att det en gång i tiden var ett badkar där. För sambon sitter kranen nästintill i knähöjd :rofl:
Ja, det var min första tanke när jag såg bilden - det måste ha varit ett badkar där innan 😂 Inte ovanligt med lite äldre hus, i både min nuvarande lägenhet och min nya har det funnits badkar innan man satte in duschväggar och tvättmaskiner istället (thank god).

I ert fall kanske ni kan flytta blandaren i och med att ni har utanpåliggande rör, det kanske är något att kolla med firman som renoverar?
 
Ja, det var min första tanke när jag såg bilden - det måste ha varit ett badkar där innan 😂 Inte ovanligt med lite äldre hus, i både min nuvarande lägenhet och min nya har det funnits badkar innan man satte in duschväggar och tvättmaskiner istället (thank god).

I ert fall kanske ni kan flytta blandaren i och med att ni har utanpåliggande rör, det kanske är något att kolla med firman som renoverar?

Ja, han remaljeringskillen som var hos oss sa att han rekommenderade att vi flyttade upp det. Han måste ändå skruva loss allt inför remaljering så då kan man lika gärna passa på att byta. Gissar att det fungerar likadant med microcementering så då kan man ju passa på!
 
Fått svar av 3 besiktningsföretag, 2 säger att de inte kan göra en besiktning av tätskikten om det inte är öppet (vilket det inte är eftersom det är kaklat då). Men det kan göra en helhetsbedömning av badrummets skick. Det sista företaget säger att de kan besiktiga tätskiktet.

Intressant 😅
 
Fått svar av 3 besiktningsföretag, 2 säger att de inte kan göra en besiktning av tätskikten om det inte är öppet (vilket det inte är eftersom det är kaklat då). Men det kan göra en helhetsbedömning av badrummets skick. Det sista företaget säger att de kan besiktiga tätskiktet.

Intressant 😅
Du får fråga dem, och nämna att två andra säger att det inte går så du blir nyfiken på exakt hur de gör sin besiktning och vad de kan utfästa efter den ;)
 
Hur blev det @Voeux, gjorde ni någon renovering?

Jag skulle behöva göra något åt mitt badrum, främst plastmattan på golvet, och eftersom jag köpte sommarstuga i somras skulle jag behöva hitta ett budgetalternativ :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 311
Senast: sthu
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 186
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 591
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 371
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp