Hur kan vi göra om vårt badrum?

Om man skall göra om ett badrum helt, dra om rör och el, byta avloppsstammar, ändra fall osv. samt med ny inredning och dyrare material är det såklart helt andra summor. Jag gjorde ett överslag på enbart byte av kakel och med standard vitt kakel.

Fast OM det är gjort på 90-talet är ju den tekniska livslängden sedan länge förbi, och att då lägga över känns inte som du får någon seriös hantverkare att göra, eller en bostadsrättsförsäkring att täcka.

Jag har två badrum i huset som är anno 1996, och de är oförsäkrade numera eftersom besiktningen dömt ut den tekniska livslängden.
 
"Enligt rapport Om badrum i villor från Anticimex som publiceras i januari 2011 uppskattas den tekniska livslängden på ett badrum till 15-20. Därefter är badrummen helt enkelt för gamla eller uttjänta eller på grund av bristfälliga renoveringar under åren."
https://www.gvk.se/branschregler/fr...h-dokument/hur-lang-livslangd-har-ett-badrum/

Livslängden för ett badrum varierar mycket, men uppskattningsvis ligger den någonstans mellan 15 och 20 år. Det är också då de flesta försäkringsbolag skriver ner ersättningsvärdet på materialet vid en skada till nära noll. Var gränsen går i praktiken beror mycket på slitage och användning. Många badrum håller betydligt längre än 15 till 20 år, men när denna ålder passerat är det ändå rimligt att börja fundera på att göra en renovering för att inte riskera framtida fuktproblem.
https://www.anticimex.com/globalass...av-fyra-badrum-riskerar-vattenskador-2011.pdf
 
Fast OM det är gjort på 90-talet är ju den tekniska livslängden sedan länge förbi, och att då lägga över känns inte som du får någon seriös hantverkare att göra, eller en bostadsrättsförsäkring att täcka.
Är den tekniska livslängden förbi när det el, golvbrunnar, vattenrör, mm förbi om det byttes på 90-talet? Låter väldigt underligt i mina öron.
 
Där ser man, men i så fall behöver ju badrummet renoveras oavsett färg på kakel och klinker.

Jag argumenterar inte där. Inte alls.

Nu struntar jag i att renovera, jag äger fastigheten, platta på mark och känner till riskerna. Men i en bostadsrätt med vad det innebär för skador på fastigheten etc hade jag inte tagit de riskerna.
 
Jag argumenterar inte där. Inte alls.

Nu struntar jag i att renovera, jag äger fastigheten, platta på mark och känner till riskerna. Men i en bostadsrätt med vad det innebär för skador på fastigheten etc hade jag inte tagit de riskerna.
Jag argumenterar inte heller. Jag visste faktiskt inte att livslängden för ett kaklat badrum beräknas vara så kort.
 
Jag läste lite på nätet och 15-20 år ärsom jag förstod för tät- och ytskikt, inte för el-, vatten- och avloppsinstallationer. Tätskiktet görs såklart nytt om man kaklar om, det tog jag med i beräkningen.
 
Även om man räknar på en väldigt långsam hantverkare som behöver två veckor på sig hamnar man ändå under 30 000 kr för ett kakelbyte.
Torktider för de olika lager i tätskiktet man lägger innebär att ett badrum tar 2-3 veckor att göra. Det går inte att göra på en vecka. Bor du dessutom i lägenhet får man inte väsnas dygnets alla timmar.
 
Torktider för de olika lager i tätskiktet man lägger innebär att ett badrum tar 2-3 veckor att göra. Det går inte att göra på en vecka. Bor du dessutom i lägenhet får man inte väsnas dygnets alla timmar.

Så lång tid tog det absolut inte när vi gjorde om.
 
Så lång tid tog det absolut inte när vi gjorde om.
Då gjorde ni inte en totalrenovering med rivning, bila ny lutning i dusch, ny golvbrunn, el, röromdragning, tätskikt, helkaklat, installera ny inredning, måla tak osv? Eller hade ni flera hantverkare samtidigt som hjälptes åt eller kunde jobba fler timmar än man kan i ett lägenhetshus, typ även kvällar och helger?
 
Min sambo renoverade ett badrum i sin förra lägenhet. Mindre badrum än det TS visade och absolut inget fancy men hexagonkakel på golvet, standard vitt kakel på väggarna hela vägen upp. Enkla, vikbara glasdörrar till duschen, litet handfat med kommod och vanlig, platt spegel på väggen och standard toalett. Dessutom ett fönster i ena väggen som tog upp mycket yta dvs mindre kakel behövdes. Det gick på 150.000 kr vitt i stockholm för typ 5 år sedan. Så tycker TS offert låter absolut rimlig.
 
TS har fått en helt rimlig offert utifrån vad det kostar att anlita en reko hantverkare för att göra ett badrum i Stockholm. Givetvis är det billigare att göra själv eller om man anlitar klåpare. Vill man ha en reko hantverkare får man betala vad det kostar, de har kunder att välja på så att säga.
 
Jag hade inte kunnat det.

Just sätta kakel tror jag nog du hade klarat. Det är inte svårt. Men alla de där raka linjerna hade du inte fått perfekta och det hade nog stört dig nått enormt :p

I ett badrum är kaklet dock bara en liten del. Alla delar måste bli bra för att fukt inte ska komma in någonstans.
Eftersom det är så tätt i badrum orsakar fukt större problem än på andra ställen.
Därför är det svårt att ändra enstaka delar i badrumssystemet, allt hör ju ihop.

Att göra fel kan såklart sänka värdet men framförallt så kan fukt orasaka mögel vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem och kroniska sjukdomar.
 
Just sätta kakel tror jag nog du hade klarat. Det är inte svårt. Men alla de där raka linjerna hade du inte fått perfekta och det hade nog stört dig nått enormt :p

I ett badrum är kaklet dock bara en liten del. Alla delar måste bli bra för att fukt inte ska komma in någonstans.
Eftersom det är så tätt i badrum orsakar fukt större problem än på andra ställen.
Därför är det svårt att ändra enstaka delar i badrumssystemet, allt hör ju ihop.

Att göra fel kan såklart sänka värdet men framförallt så kan fukt orasaka mögel vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem och kroniska sjukdomar.

Det vet jag :D I vår (eller vilken som nästan) bostadsrättsförening får du inte heller göra själv, utan behöver någon med våtrumscertifikat för att få godkänt för renovering.

Tillägger att badrummet också har rör på utsidan, så du behöver sannolikt en röris som monterar ner och sedan monterar upp igen. Sen behöver kakel och klinker beskäras kring toalettstol och i hörnen. Nä, det känns sjukt svårt..
 
Fast OM det är gjort på 90-talet är ju den tekniska livslängden sedan länge förbi, och att då lägga över känns inte som du får någon seriös hantverkare att göra, eller en bostadsrättsförsäkring att täcka.

Jag har två badrum i huset som är anno 1996, och de är oförsäkrade numera eftersom besiktningen dömt ut den tekniska livslängden.

Försökte hitta på föreningens hemsida igår när badrummen är gjorda, men hittade ingen info så ska fråga. Har dock inte sett något i våra nyhetsbrev om kommande renoveringar av badrum utan näst på tur är att sätta nya fönster. Så gissar att det inte brinner i knutarna med det.
 
Försökte hitta på föreningens hemsida igår när badrummen är gjorda, men hittade ingen info så ska fråga. Har dock inte sett något i våra nyhetsbrev om kommande renoveringar av badrum utan näst på tur är att sätta nya fönster. Så gissar att det inte brinner i knutarna med det.

För FÖRENINGEN brinner det inte i knutarna, det är ju ni som innehavare av bostadsrätten som ansvarar för ytskikten och i våtrum tätskikten. Det är väldigt sällsynt att föreningen går in och styr upp badrumsrenoveringar annat än i samband med stambyten.

Jag har i flera fall varit med om att föreningen INTE tar med badrumsrenovering vid stambyte, utan nöjer sig med att dokumentera skick och i förekommande fall ålägga innehavaren att renovera bristfälliga badrum (från 50-talet t ex).
 
Nu har jag mailat bolaget som sköter våra fastigheter, och frågat dels när badrummen senast renoverades och hur lång livslängd som beräknas vara kvar på dem. Samt frågat hur de ställer sig till remaljering och microcement som alternativ till totalrenovering.
 
För FÖRENINGEN brinner det inte i knutarna, det är ju ni som innehavare av bostadsrätten som ansvarar för ytskikten och i våtrum tätskikten. Det är väldigt sällsynt att föreningen går in och styr upp badrumsrenoveringar annat än i samband med stambyten.

Jag har i flera fall varit med om att föreningen INTE tar med badrumsrenovering vid stambyte, utan nöjer sig med att dokumentera skick och i förekommande fall ålägga innehavaren att renovera bristfälliga badrum (från 50-talet t ex).

Att vi skulle få betala för det räknar jag med, det jag tänker är att om nytt stambyte skulle vara på ingång eller att försäkringen inte längre skulle täcka badrummen så tror jag att vi skulle ha hört om det. Därför tror jag inte att det ligger i närtid.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 316
Senast: sthu
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 186
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 595
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 372
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp