Hur kan vi göra om vårt badrum?

Att vi skulle få betala för det räknar jag med, det jag tänker är att om nytt stambyte skulle vara på ingång eller att försäkringen inte längre skulle täcka badrummen så tror jag att vi skulle ha hört om det. Därför tror jag inte att det ligger i närtid.

Er försäkring är inget föreningen lägger sig i så länge ni har bostadsrättstillägg. Att byta stammar igen är säkerligen inte på tal alls.
 
Er försäkring är inget föreningen lägger sig i så länge ni har bostadsrättstillägg. Att byta stammar igen är säkerligen inte på tal alls.

Föreningen har försäkring för gemensamma frågor som täcker exempelvis fuktskador och liknande frågor. Vilket gör att vi kan, men behöver inte, ha bostadsrättstillägg såvida vi inte skulle vilja sänka självrisken som befintlig försäkring har.
 
Nu har jag mailat bolaget som sköter våra fastigheter, och frågat dels när badrummen senast renoverades och hur lång livslängd som beräknas vara kvar på dem. Samt frågat hur de ställer sig till remaljering och microcement som alternativ till totalrenovering.

Fått svar att han inte visste när badrummen är gjorda, men att de ska ha 30 års livslängd och att han vidarebefordrade frågan till en kollega. Han svarade även att remaljering är ett bra alternativ till totalrenovering och trodde att detta skulle godkännas av föreningen, men skickade även vidare frågan om godkännande av det samt microcement till kollegan. Så hoppas på mer svar inom kort!

Jag och sambon sa igår kväll att vi börjar med att kolla vad föreningen godkänner. Remaljering, microcement, kakel på kakel. När vi vet så kan vi ta beslut därefter, men sannolikt blir det något av dessa alternativ och i så fall gjorda av hantverkare med erfarenhet av våtrum.
 
Ett alternativ om ni bara inte står ut är ju att lägga in plastmatta istället för kakel vid renovering. Då blir det dessutom upprustat på riktigt så att säga istället för en estetisk nödlösning. Det är betydligt billigare med matta än kakel och rivningen kan ni ju sköta själva.
 
Föreningen har försäkring för gemensamma frågor som täcker exempelvis fuktskador och liknande frågor. Vilket gör att vi kan, men behöver inte, ha bostadsrättstillägg såvida vi inte skulle vilja sänka självrisken som befintlig försäkring har.

Hur funkar detta? Jag trodde att alla behövde ha br-tillägg? Vår förening har lagt bostadsrättstillägget på avgiften för att säkerställa att alla har det.
 
Hur funkar detta? Jag trodde att alla behövde ha br-tillägg? Vår förening har lagt bostadsrättstillägget på avgiften för att säkerställa att alla har det.

Det ligger på min to-do att titta närmare på, är sambon som får in fakturorna på avgiften så har inte sett hur den är specad. Men vi ska undersöka det hur som helst eftersom det ändå kan hända att vi vill komplettera med egen försäkring, så behöver läsa på vad som ingår i befintlig.
 
Det ligger på min to-do att titta närmare på, är sambon som får in fakturorna på avgiften så har inte sett hur den är specad. Men vi ska undersöka det hur som helst eftersom det ändå kan hända att vi vill komplettera med egen försäkring, så behöver läsa på vad som ingår i befintlig.

Hemförsäkring behövs ju alltid. Bara det att man inte behöver lägga på Br-tillägget om det redan ligger på avgiften. Bra att ni kollar det, vore ju kaozz om det visar sig inte vara fullgod försäkring.
 
Hur funkar detta? Jag trodde att alla behövde ha br-tillägg? Vår förening har lagt bostadsrättstillägget på avgiften för att säkerställa att alla har det.

Det är olika. Vi har bott i i vår förening i fem och det är först nu vi lägger bostadsrättstillägget på avgiften istället för att alla ska ha det på sin egen försäkring.
 
Det är olika. Vi har bott i i vår förening i fem och det är först nu vi lägger bostadsrättstillägget på avgiften istället för att alla ska ha det på sin egen försäkring.

Ja det är jag med på. Såklart är det olika. Jag svarade på TS som var lite osäker vad det var för försäkring Brf:en hade.
 
Ett alternativ om ni bara inte står ut är ju att lägga in plastmatta istället för kakel vid renovering. Då blir det dessutom upprustat på riktigt så att säga istället för en estetisk nödlösning. Det är betydligt billigare med matta än kakel och rivningen kan ni ju sköta själva.
Om man ändå ska totalrenovera badrummet är väl skillnaden mellan plastmatta/golvklinkers typ försumbar. Grundarbetet är ju detsamma och ska man ändå riva ut allt är det nog bättre att välja de material man vill ha.
 
Om man ändå ska totalrenovera badrummet är väl skillnaden mellan plastmatta/golvklinkers typ försumbar. Grundarbetet är ju detsamma och ska man ändå riva ut allt är det nog bättre att välja de material man vill ha.
Håller med. Jag hade själv aldrig köpt en lägenhet där badrummet var nyrenoverat med plastmatta.

@Voeux En av mina gamla företagskunder började med microcement för några år sedan. Han har italienskt ursprung och menade att där har det använts rätt länge så han importerade det till sin egna firma.
Jag har sett prover och det är ett riktigt häftigt material som man kan klä in det mesta med! Han gjorde badrumsväggar, trappor, bord, etc.
 
Håller med. Jag hade själv aldrig köpt en lägenhet där badrummet var nyrenoverat med plastmatta.

@Voeux En av mina gamla företagskunder började med microcement för några år sedan. Han har italienskt ursprung och menade att där har det använts rätt länge så han importerade det till sin egna firma.
Jag har sett prover och det är ett riktigt häftigt material som man kan klä in det mesta med! Han gjorde badrumsväggar, trappor, bord, etc.

Kul! Har kikat på lite bilder och det verkar som att det kan bli riktigt snyggt :)

Fick nu svar gällande microcement att för detta krävs att underliggande tätskikt är godkänt och i gott skick, och att vi alltså behöver ta in ett behörigt besiktningsföretag som gör ett protokoll på detta. Sedan kan vi skicka in ansökan till föreningen, tillsammans med protokollet och utförare, så ska det sannolikt bli godkänt. Så det låter ju lovande.

Så då får vi bara hoppas på att vårt tätskikt är.. tätt :nailbiting:
 
Kul! Har kikat på lite bilder och det verkar som att det kan bli riktigt snyggt :)

Fick nu svar gällande microcement att för detta krävs att underliggande tätskikt är godkänt och i gott skick, och att vi alltså behöver ta in ett behörigt besiktningsföretag som gör ett protokoll på detta. Sedan kan vi skicka in ansökan till föreningen, tillsammans med protokollet och utförare, så ska det sannolikt bli godkänt. Så det låter ju lovande.

Så då får vi bara hoppas på att vårt tätskikt är.. tätt :nailbiting:
Microcement är sjukt snyggt! Min brorsa gjorde det i sitt badrum, dock i ett helt nytt badrum så inget kakel eller så under, och det är verkligen jättesnyggt. Skulle vilja göra det själv. Nackdelen sa han att iom att det är relativt nytt i Sverige så fanns det inte så många firmor som ville göra det.

Ett litet inflik bara 😁
 
Kul! Har kikat på lite bilder och det verkar som att det kan bli riktigt snyggt :)

Fick nu svar gällande microcement att för detta krävs att underliggande tätskikt är godkänt och i gott skick, och att vi alltså behöver ta in ett behörigt besiktningsföretag som gör ett protokoll på detta. Sedan kan vi skicka in ansökan till föreningen, tillsammans med protokollet och utförare, så ska det sannolikt bli godkänt. Så det låter ju lovande.

Så då får vi bara hoppas på att vårt tätskikt är.. tätt :nailbiting:
Ja det är en mycket trevligare yta än plastmatta. (Plastmatta är för övrigt bland det värsta jag vet, oavsett rum 😅)

Jag tror inte att ni får bekymmer med besiktningen, speciellt inte när ni har utanpåliggande rör. Det blir nog mest en ren formalitet.

Glöm inte det viktigaste bara - en egen renoveringstråd på Buke där vi får följa varje steg! 😁
 
Microcement är sjukt snyggt! Min brorsa gjorde det i sitt badrum, dock i ett helt nytt badrum så inget kakel eller så under, och det är verkligen jättesnyggt. Skulle vilja göra det själv. Nackdelen sa han att iom att det är relativt nytt i Sverige så fanns det inte så många firmor som ville göra det.

Ett litet inflik bara 😁

Kul att det blev snyggt!

Vi har varit i kontakt med LeadMe som sammanställt offerter till oss tidigare, och de har skrivit lite om microcementering på sin hemsida. Så drog iväg ett mail nu och frågade om de möjligtvis hade några förslag på utförare :)
 
Ja det är en mycket trevligare yta än plastmatta. (Plastmatta är för övrigt bland det värsta jag vet, oavsett rum 😅)

Jag tror inte att ni får bekymmer med besiktningen, speciellt inte när ni har utanpåliggande rör. Det blir nog mest en ren formalitet.

Glöm inte det viktigaste bara - en egen renoveringstråd på Buke där vi får följa varje steg! 😁

Jag tänker att jag fortsätter på denna i så fall. Det har redan varit sånt stort engagemang och känslor i tråden gällande mitt lilla fula badrum så jag kan lika gärna fortsätta här :D
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 700
Senast: BernT
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 195
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 658
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp