Hur klär man sig i ert stall?

Hade en lite rolig diskussion med en stallkompis igår som hade pratat med några tjejer som vanligen håller till i ett annat, mycket större stall och där hon hade fått veta hur hopplöst omodern och ute hon (och även jag kom vi fram till) var i sina kläd- och utrustningsval 😅

Går ju som inte att komma ifrån att hästsporten är något av en prylsport och åtminstone jag är tyvärr inte en bättre människa än att jag ändå försöker hålla mig lite a jour vad som är inne även om jag är tant.

Konversationen igår fick mig iaf att tänka på hur olika folk uppfattar modet och började fundera på hur det faktiskt ser ut generellt i Hästsverige.

SÅ! Berätta för mig- Hur är modet på just DIN anläggning? 😁 Vilka märken är inne och vilka är hopplöst ute?
Jag har nog faktiskt inte egentligen tittat är jag rädd.
Folk har nog ganska vanliga ridkläder på sig, några verkar ha fastnat för ridtights tror jag. Inga mysbyxor men det är ju ridskola.
Men även på "klubbtävlingar" (dvs inte tävlingarna, som är ganska stora utan hoppa runt lite.) verkar ingen orka dra på sig ngt annat än det vanliga gamla dammiga vilket är trevligt.

Uhip kappor verkar ganska populärt dock (har själv, inte snygg dock längre, och det är jättetrevligt att inte frysa ihjäl)
 
Det är absolut okej att fråga!

Jag har fler gånger än jag kan räkna till fått höra "varför rider du med säkerhetsväst, du är ju ingen barnunge/nybörjare/annat ord som går ut på att det negativt att rida med väst" alternativt "det ser så fult och klumpigt ut, måste du rida med västen?" eller "du hoppar ju inte, varför har du väst?" Ofta med efterföljande kommentar om att personen ifråga minsann tvingades rida med väst på ridskolan någon gång på hedenhös tid och då var minsann västarna så obekväma och hemska (underförstått, det kan inte alls ha skett en utveckling på västfronten sen slutet på 90-talet :meh:). Min ridlärare var extremt petig med väst och hjälm när jag gick på ridskolan och jag tyckte också ridskolans västar var horribla, men det har ju tack och lov hänt en del sen dess.

Det här kommer framför allt från min helt gränslösa kollega som tvunget måste kommentera allt jag gör (inte bara stallrelaterade saker), men har också fått höra kommentarer om västen från folk i stallet, när jag stod med andra. De enda som brukar kommentera det i positiva ordalag är tonårsföräldrar som använder mig som ett exempel på att vuxna kan rida med väst till någon ögonhimlande tonåring som verkligen bara vill skrota västen. Jag satte som exempel upp en ridbild i mitt rum på kontoret för flera år sen, det kom in två kollegor precis efter som kommenterade bilden. Den ena, som inte alls är hästmänniska och inte vet vad som är fram och bak på ett däggdjur kommenterade "vilken fin bild", gränslösa kollegan som själv rider kommenterade "du kunde ju åtminstone tagit av dig västen när ni tog fotot, det ser så fult ut och du ser typ tjock ut med den".

Jag hade också västen på när jag hanterade min häst från marken när hon var unghäst. Samt hjälm, skor med stålhätta och handskar. Har inte väst eller stålhätteskor längre, men hjälm och handskar alltid på vid hantering (eller ja, jag slarvar också när jag bara står och borstar men utanför stallet). Fattar inte hur det kan vara så fel och provocerande att ha ett säkerhetsplagg, det är ju ingen som försöker tvinga de här personerna att ha väst bara för att jag har det?
Kognitiv dissonans. De använder inte väst och måste rättfärdiga det, vilket enklast görs genom att skifta fokus till dig som använder västen. De vet att västen är säker men vill av olika anledningar inte ha den, troligtvis att de själva känner sig töntiga/fula/tjocka/valfri anledning. Så istället för att säga ”jag vill inte ha väst för jag känner mig löjlig trots att jag vet att den är bra” så nedvärderar man västen och dess nytta istället. Du blir obekväm genom att utmana normen och bära din väst.
 
Det är absolut okej att fråga!

Jag har fler gånger än jag kan räkna till fått höra "varför rider du med säkerhetsväst, du är ju ingen barnunge/nybörjare/annat ord som går ut på att det negativt att rida med väst" alternativt "det ser så fult och klumpigt ut, måste du rida med västen?" eller "du hoppar ju inte, varför har du väst?" Ofta med efterföljande kommentar om att personen ifråga minsann tvingades rida med väst på ridskolan någon gång på hedenhös tid och då var minsann västarna så obekväma och hemska (underförstått, det kan inte alls ha skett en utveckling på västfronten sen slutet på 90-talet :meh:). Min ridlärare var extremt petig med väst och hjälm när jag gick på ridskolan och jag tyckte också ridskolans västar var horribla, men det har ju tack och lov hänt en del sen dess.

Det här kommer framför allt från min helt gränslösa kollega som tvunget måste kommentera allt jag gör (inte bara stallrelaterade saker), men har också fått höra kommentarer om västen från folk i stallet, när jag stod med andra. De enda som brukar kommentera det i positiva ordalag är tonårsföräldrar som använder mig som ett exempel på att vuxna kan rida med väst till någon ögonhimlande tonåring som verkligen bara vill skrota västen. Jag satte som exempel upp en ridbild i mitt rum på kontoret för flera år sen, det kom in två kollegor precis efter som kommenterade bilden. Den ena, som inte alls är hästmänniska och inte vet vad som är fram och bak på ett däggdjur kommenterade "vilken fin bild", gränslösa kollegan som själv rider kommenterade "du kunde ju åtminstone tagit av dig västen när ni tog fotot, det ser så fult ut och du ser typ tjock ut med den".

Jag hade också västen på när jag hanterade min häst från marken när hon var unghäst. Samt hjälm, skor med stålhätta och handskar. Har inte väst eller stålhätteskor längre, men hjälm och handskar alltid på vid hantering (eller ja, jag slarvar också när jag bara står och borstar men utanför stallet). Fattar inte hur det kan vara så fel och provocerande att ha ett säkerhetsplagg, det är ju ingen som försöker tvinga de här personerna att ha väst bara för att jag har det?
Låter verkligen som den kollegan har ett sjukt dåligt självförtroende så hen känner den måste trycka ner dig hela tiden. Vilken tragisk människa. Måste vara jobbigt att gå runt och bete sig så vidrigt hela tiden. Negativ energi. Usch!

Har själv investerat i en uppblåsbar väst, då vanliga säkerhetsvästar hamnar bakkanten i sadeln när jag rider, så dom stör mig och då använder jag dom inte. Skall bli roligt att prova den, jag vill inte ride ut utan väst, men vill känna om något händer så har jag min airbag. :up:
 
Jo alltså jag har också fått för mig att Ps of Sweden, Uhip och MD är populära märken men av gårdagens konvo att döma fick vi veta att PS numera duger endast till att rida ut i och MD bärs bara av barn där, vuxna har typ Pikeur och Ariat O_o:confused:

Nu har jag inte provat Ariat eller Pikeur men är väldigt förtjust i MD, men det är väl jag och barnen då 🤣
Blir lite full i skratt när jag läser det här, för jag har just Pikeur och Ariat. Pikeur är mest slump, det var rea, men Ariat är för att de helt enkelt är skönast av dem som Hööks har, och jag är för snål för att köpa dyrare, måttbeställda stövlar på annat håll.

Så jag skulle säga att det helt enkelt är rätt klassiska kvalitetsmärken. Pikeur tycker jag inte hängt med materialmässigt, men deras ridbyxor håller länge. Men de känns väl lite gammeldags kanske.
 
Åhhh jag med, älskar dem !
Även om det är lite tendens av "blöjbak" efter en riktigt lång skogstur :laugh:
haha så är det ju. Och de är lite kniviga att tvätta :rofl:

Men grejen är den att jag köpte ett par nya (inte billiga :( ) med syntetläderbak och syntettyg och blöjbakigheten var typ tredubblad, helt äckelblöt, över hela benen också, svettig och det efter 60 minuter :arghh: bläh! snygga men

Märkte det också första gången jag gick över från bomull till ngt aktivt tyg i träningstightsen också, att man är läbbigt blöt. Men där får det vara så.
 
Senast ändrad:
haha så är det ju. Och de är lite kniviga att tvätta :rofl:

Men grejen är den att jag köpte ett par nya (inte billiga :( ) med syntetläderbak och syntettyg och blöjbakigheten var typ tredubblad, helt äckelblöt, över hela benen också, svettig och det efter 60 minuter :arghh: bläh! snygga men

Märkte det också första gången jag gick över från bomull till ngt aktivt tyg i träningstightsen också, att man är läbbigt blöt. Men där får det vara så.
Eller hur, naturmaterial så mycket bättre! Torkar snabbt o går o vädra bra osv!
 
Pikeur tycker jag inte hängt med materialmässigt, men deras ridbyxor håller länge. Men de känns väl lite gammeldags kanske.
Jag har Pikeur i tunt sommarmaterial med silikonskoning, och de får väl ändå sägas vara väldigt moderna tycker jag. De har ju även tights nu för tiden :)
 
Jag har Pikeur i tunt sommarmaterial med silikonskoning, och de får väl ändå sägas vara väldigt moderna tycker jag. De har ju även tights nu för tiden :)
Tycker dock ändå att de släpar efter även m sina tights. De jag har testat har inte alls haft lika ”sportigt” tyg som andra tights.
 
Tycker dock ändå att de släpar efter även m sina tights. De jag har testat har inte alls haft lika ”sportigt” tyg som andra tights.
Jag undrar om inte det är det som är meningen... att de har "sitt" ridbyxtyg, men aningens mer stretchigt och pull on-modell typ. Istället för modellen "träningstights med grip" :p
Jag har ett par av tightsen och de är sköna (men inte LIKA sköna som tex mina från Alequi som jag i princip lever alla stalldagar i). Det som Pikeurtightsen faller på för mig är att de är för låga i midjan för att de ska vara mina go to, varje dag. Och de är såååå fina så det är så himla surt :cry:
 
Tycker dock ändå att de släpar efter även m sina tights. De jag har testat har inte alls haft lika ”sportigt” tyg som andra tights.
Nä, och inga mobilfickor och sånt heller. Som sagt jag har ju själv Pikeur, och tycker inte de känns lika moderna i snitt och material som Maya D, t ex.
 
Jag undrar om inte det är det som är meningen... att de har "sitt" ridbyxtyg, men aningens mer stretchigt och pull on-modell typ. Istället för modellen "träningstights med grip" :p
Jag har ett par av tightsen och de är sköna (men inte LIKA sköna som tex mina från Alequi som jag i princip lever alla stalldagar i). Det som Pikeurtightsen faller på för mig är att de är för låga i midjan för att de ska vara mina go to, varje dag. Och de är såååå fina så det är så himla surt :cry:
Så kan det säkert vara. Jag ser inte riktigt poängen med att göra tights när man mest bara tar bort dragkedjan, men men 😉😆

(Alequi är ju bara 😍)
Nä, och inga mobilfickor och sånt heller. Som sagt jag har ju själv Pikeur, och tycker inte de känns lika moderna i snitt och material som Maya D, t ex.
Håller med!
 
Mobilfickor är största anledningen till att jag bytt bort de flesta av mina gamla ridbyxor. Jag har flera ridbyxor som både fortfarande är snygga och som jag kan ha, men jag väljer dem aldrig för att de bara har en pytteficka som ingenting går ner i. Vill gärna slippa vara beroende av att ha jacka med stängbara fickor när jag rider, framför allt den tiden som står för dörren nu snart. Att kunna rida i bara en tröja, och längre fram i bara T-shirt, har gjort att jag bytt till byxor som är gjorda för dagens telefoner. Rida ut utan telefon skulle jag aldrig göra.

Fickorna på typ MD:s byxor gör ju också att man kan få plats med nycklar där.
 
Mobilfickor är största anledningen till att jag bytt bort de flesta av mina gamla ridbyxor. Jag har flera ridbyxor som både fortfarande är snygga och som jag kan ha, men jag väljer dem aldrig för att de bara har en pytteficka som ingenting går ner i. Vill gärna slippa vara beroende av att ha jacka med stängbara fickor när jag rider, framför allt den tiden som står för dörren nu snart. Att kunna rida i bara en tröja, och längre fram i bara T-shirt, har gjort att jag bytt till byxor som är gjorda för dagens telefoner. Rida ut utan telefon skulle jag aldrig göra.

Fickorna på typ MD:s byxor gör ju också att man kan få plats med nycklar där.
Samma här! Lever hela sommaren i MD-tights! På vintern har man ju en massa kläder med fickor ändå, men just på sommaren behövs de där fickorna på tightsen!
 
Jag har en tjej som är väldigt mån om att passa in. Hon ska på ridläger i sommar på annan ort (Göteborg). Vad har unga tonåringar för toppar/tröjor när de rider? Någonstans läste jag att man bör ha lång ärm, har ni det på sommaren?
 
Jag har en tjej som är väldigt mån om att passa in. Hon ska på ridläger i sommar på annan ort (Göteborg). Vad har unga tonåringar för toppar/tröjor när de rider? Någonstans läste jag att man bör ha lång ärm, har ni det på sommaren?
Toppar i funktionsmaterial är poppis och finns ju i både lång- och kortärmat. Vet att vissa ställen vill att man har långärmat, åtminstone när man rider ut, men hos oss har vi inte det kravet. Det är nog olika.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 098
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 870
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp