Hur klär man sig i ert stall?

Oknytt

Trådstartare
Hade en lite rolig diskussion med en stallkompis igår som hade pratat med några tjejer som vanligen håller till i ett annat, mycket större stall och där hon hade fått veta hur hopplöst omodern och ute hon (och även jag kom vi fram till) var i sina kläd- och utrustningsval 😅

Går ju som inte att komma ifrån att hästsporten är något av en prylsport och åtminstone jag är tyvärr inte en bättre människa än att jag ändå försöker hålla mig lite a jour vad som är inne även om jag är tant.

Konversationen igår fick mig iaf att tänka på hur olika folk uppfattar modet och började fundera på hur det faktiskt ser ut generellt i Hästsverige.

SÅ! Berätta för mig- Hur är modet på just DIN anläggning? 😁 Vilka märken är inne och vilka är hopplöst ute?
 
Nu står jag hos en kompis och har träningstights och Uhip jacka på mig jämt 😂 rider i de skorna jag har för dagen, rider bara barbacka pga dräktig häst.

På anläggningen jag stod är det mkt märkeskläder men jag tror ingen egentligen bryr sig, mer att det faktiskt var funktionellt. Vi var typ 9st med privathästar. Mkt maya Dolorez, Zaczess, ps of sweden. Uhip såklart samt ps of sweden.
 
Jag lägger inte märke till sådant, så jag vet faktiskt inte vad andra har på sig :p
Själv har jag billiga, fungerande ridbyxor, ridskor etc om jag ska rida, valfri tröja/mjukisbyxor/kjol/valfri klädstil som jag hittat i garderoben när jag bara ska göra något i stallet. Vintertid ofta en lång kappa jag hittat på loppis. Jag är troligtvis raka motsatsen till stilmedveten, och skulle inte heller kunna säga om någon annan är stilmedveten eller inte :p
 
Nu står jag hos en kompis och har träningstights och Uhip jacka på mig jämt 😂 rider i de skorna jag har för dagen, rider bara barbacka pga dräktig häst.

På anläggningen jag stod är det mkt märkeskläder men jag tror ingen egentligen bryr sig, mer att det faktiskt var funktionellt. Vi var typ 9st med privathästar. Mkt maya Dolorez, Zaczess, ps of sweden. Uhip såklart samt ps of sweden.

Jo alltså jag har också fått för mig att Ps of Sweden, Uhip och MD är populära märken men av gårdagens konvo att döma fick vi veta att PS numera duger endast till att rida ut i och MD bärs bara av barn där, vuxna har typ Pikeur och Ariat O_o:confused:

Nu har jag inte provat Ariat eller Pikeur men är väldigt förtjust i MD, men det är väl jag och barnen då 🤣
 
Jag är helt ointresserad av mode och kan inte identifiera såna kläder. Så mina stallkompisar kan vara jättetrendiga utan att jag lägger märke till det.
Själv har jag praktiska kläder som jag tycker är snygga och bekväma, helt otrendigt vilket jag är i alla situationer.
 
Jag tycker nog det handlar mer om utseendet på kläderna/utrustningen än något speciellt märke om man vill känna att man "passar in", tex var det ju trendigt med rutiga ridbyxor för en sisådär 10-15 år sen, men det är det inte nu. Samma gäller starka knalliga färger och stora loggor (tänker typ de där gamla HV-polo-schabraken). Nu är det vanligare med lite mer nedtonade färger som brun, blå, grå, svart, beige och lite mer pastelligt, sällan man ser någon i en knallrosa eller äppelgrön outfit. För att nämna några märken som jag uppfattar som vanligt förekommande så är det väl Maya Delorez, Cavalleria Toscana, Uhip, Ariat, Pikeur, Kingsland, Zaczess. Men utrustning från Hööks osv är också vanligt. Hjälmar tycker jag ofta man ser typ OneK, Kep, Samshield, Kask, Back on Track. En liknande från Hööks kan "passa in" precis lika bra om det är det man är ute efter. De gamla sammetshjälmarnas tid är förbi :p
 
Jo alltså jag har också fått för mig att Ps of Sweden, Uhip och MD är populära märken men av gårdagens konvo att döma fick vi veta att PS numera duger endast till att rida ut i och MD bärs bara av barn där, vuxna har typ Pikeur och Ariat O_o:confused:

Nu har jag inte provat Ariat eller Pikeur men är väldigt förtjust i MD, men det är väl jag och barnen då 🤣
Pratar vi vuxna människor som utrycker sig så?
 
Jag lägger inte märke till sådant, så jag vet faktiskt inte vad andra har på sig :p
Själv har jag billiga, fungerande ridbyxor, ridskor etc om jag ska rida, valfri tröja/mjukisbyxor/kjol/valfri klädstil som jag hittat i garderoben när jag bara ska göra något i stallet. Vintertid ofta en lång kappa jag hittat på loppis. Jag är troligtvis raka motsatsen till stilmedveten, och skulle inte heller kunna säga om någon annan är stilmedveten eller inte :p
Kan tillägga på min egen att hjälm har jag märkeshjälm, Back on Track, helt enkelt för att den verkade säkrast när jag köpte. Dvs inget med märket egentligen utan helt baserat på att jag ville ha den säkraste hjälmen som ändå passade mitt huvud.
 
Hm, jag får tänka efter lite.
Sånt som är enkelt att se är ju de långa Uhip-jackorna som många har, både vid stalljobb och ridning (främst vid uteritt för att hålla benen varma). Annars är det mycket Pikeur på främst ridbyxorna, uppblandat med Maya Delorez och Alequi. På tex schabrakfronten är det PS, ES, Mias RS osv.
Men det är mycket uppblandat med tex Hööks eller märkeslöst.

Upplever inte att man kommenterar varandras klädsel och utrustning mer än när man ser något som såg superskönt/snyggt ut och man undrar vad det är/var det kommer från :p Man frågar även varandra om saker; Jag behöver något som är såhär och såhär - vad letar jag efter då?
Vi som är i stallet är i åldrarna 23-68 år.
 
I mitt stall är det mest märkes-folk. Mycket pikeur, PS, allt sånt dyrt. Ofta mycket smink i stallet osv. Och sen är det jag, haha :D De gamla ridbrallorna jag haft sen typ 05, den tröjan som låg närmast när jag klädde på mig... :D De enda märkesridkläderna jag har är de som de andra i stallet har get mig när de skulle slängas hahaha
Men det är lugnt, för alla är schyssta människor som inte bryr sig om vad andra kär sig i, annars hade jag aldrig varit där från början!
 
Jag har ingen aning om modet i de stall jag stått i, har alltid kört mitt egna race och har på mig det jag tycker är snyggt skitsamma om det är inne eller ute (gör likadant med vanliga kläder också). Så har med andra ord inte ens reflekterat över vad som skulle va inne eller ute.
 
Well... nu har jag eget stall, så jag hänger ju där i alla typer av kläder (inklusive pyjamas, det har faktiskt hänt), men har också stått inhyrd, varit medryttare osv i ett antal andra både mindre och större stall. Mest extremt kändes väl ett privatstall där jag var medryttare och typ alla hade matchande benlindor, schabrak och väst, gärna i ljusa färger. Det övergår fortfarande mitt förstånd hur de kunde klara att kratsa hovar, mocka, brodda osv utan att bli lika skitiga som jag blev! :D Detta var på de lejongula manchesterridbyxornas tid (jo, det fanns en sån tid, hemska tanke...) och många av de märken som finns idag fanns inte då. Jag hade nog mest Mountain Horse då, som väl var det första märket med lite mer funktionella ridkläder, men annars var ju Pikeur redan då ett säkert kort för dem som ville vara lite mer posh sådär.

Med egen häst har jag bara stått i stall med islandsinriktning och där är det mycket overaller vintertid, mycket skoridbyxor (Top Reiter, Hrimnír) och inte riktigt så mycket utrustnings- och modehysteri som på många andra håll (har ALDRIG hört folk kommentera varandras utrustning eller kläder, annat än om man frågar om råd kring sadel eller frågar var nån köpt en viss jacka). Själv bor jag i min overall (från GeKås!) vintertid, har lite tjockare ridbyxor från Top Reiter och ett gäng ridtights från Maya Delorez. Skor nästan uteslutande från Mountain Horse, eftersom de passar mina lite knepiga fötter. Både dottern och jag har riktigt bra "märkessadlar" (båda från Ástund, men olika modeller), jag har hjälm från Back on Track, hon från KEP. Vi har flera Uhip-jackor var, tröjor blir ju lite vad man hittar i garderoben. Träns anstränger jag mig att hitta utan bling, dottern med bling - alltså superlätt att hålla isär vilka träns som är vems :D Mitt favoritträns är ett helt oblingigt anatomiskt från Waldhausen, dottern har hundraarton varianter av bling från Hrimnír.
 
Jag tycker förövrigt att alla (eller iaf alla jag har koll på) märken inom rid- och hästutrustning satsar på funktionalitet. Snyggt och funktionellt är väl generellt "inne". Sen varierar det på vilket sätt det är snyggt. En del märken har lite mer klassisk stil och andra är mer sportiga. Att MD är populärt bland yngre tänker jag främst har med storlekarna att göra, de har ju faktiskt satsat på små storlekar och barnstorlekar vilket de mer klassiska märkena inte har på samma sätt. Jag (som liten vuxen) kan liksom inte ens ha Pikeur eftersom de är så stora i storlekarna..
De nya lite sportiga märkena håller också en ganska rimlig prisnivå. Det är inte direkt dyrare att köpa ex MD än att handla på Hööks.
 
Jag tycker nog det handlar mer om utseendet på kläderna/utrustningen än något speciellt märke om man vill känna att man "passar in", tex var det ju trendigt med rutiga ridbyxor för en sisådär 10-15 år sen, men det är det inte nu. Samma gäller starka knalliga färger och stora loggor (tänker typ de där gamla HV-polo-schabraken). Nu är det vanligare med lite mer nedtonade färger som brun, blå, grå, svart, beige och lite mer pastelligt, sällan man ser någon i en knallrosa eller äppelgrön outfit. För att nämna några märken som jag uppfattar som vanligt förekommande så är det väl Maya Delorez, Cavalleria Toscana, Uhip, Ariat, Pikeur, Kingsland, Zaczess. Men utrustning från Hööks osv är också vanligt. Hjälmar tycker jag ofta man ser typ OneK, Kep, Samshield, Kask, Back on Track. En liknande från Hööks kan "passa in" precis lika bra om det är det man är ute efter. De gamla sammetshjälmarnas tid är förbi :p
Tittar man på de väldigt populära E-loggaschabraken från Equiline så verkar det fortfarande vara inne med enorma loggor i starka färger :D
 
Så fort jag går in i stallet så har jag antingen sönder något eller skitar ner mig. Om jag ska kunna göra något alls med hästar så är det billiga skitkläder som är ett måste. Jag kan verkligen inte ha något annat.
När jag var ung var det millitärbyxor på vintern och ridbyxor av billigt märke på sommaren. Numer är det joggingbyxor och billig t-shirt eller fleece beroende på väder.

I de stall jag stått har det aldrig varit ett mode, som jag kan komma ihåg. Däremot var det vissa som givetvis hade märkeskläder och/eller snygga kläder.

Jag personligen skulle känna det som att jag slösar pengar om jag köpte en tröja för ens 200:- att ha i stallet. Jag kan knappt hålla sådana kläder rena inomhus.
Kompanjonen jag har, har vita kläder i stallet ibland och jag tycker den personen gör lika mycket som jag och arbetar som jag men är alltid fläckfri. DÅ skulle jag också kunna tänka mig att vara snyggare i stallet men ärligt är jag inte överhuvudtaget en klädesperson.
 
vilka är hopplöst ute?
Jag. Jag är hopplöst ute. :meh:

Skämt åsido. Jag har verkligen lyckats undvika stall med hets kring kläder och utrustning, även när jag stått i stall där många tävlat osv. Skulle det börja snackas vilka märken som är inne och ute i stallet skulle jag nog fly hals över huvud. Det får sträcka sig till täcken och benskydd och kanske sadlar, men så fort det går bortanför funktionalitet och kvalitet så backar jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 098
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 870
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp