Hur klär ni hästen vid lösdrift?

Harbor

Trådstartare
Vi har blivit med en liten Welsh Mountain ponny, som nu bor i en lösdrift. Vi har ingen tidigare erfarenhet av detta och undrar hur 17 klär du en häst som går in och ut dygnet runt? Om det regnar och är kallt sätter man kanske på ett täcke, men då harden regntäcke dygnet runtnatt och dag tills du kanske byter nästa gång du kommer? Om det är svinkallt ska man kanske ha åt tjockare. Stalltäcke kan man väl inte ha alls om de går fritt ut och in. Hur gör andra?
 
Är den klippt? En oklippt ponny tar man inte på täcke i min värld.
Mina oklippta halvblod som gått på lösdrift har haft ett tunnare vintertäcke om vinter blev blöt och tråkig. Kalla torra vintrar hade dom inte täcke.
 
Man försöker hålla de otäckade så länge det bara går. De sköter det bäst själv med pälsen. :) Men märker man att hästen fryser så får man börja tunt och lägga på lager om det behövs. Viktigt att lära sig hur ens häst beter sig när den fryser, och sen åka ut ett par extra gånger tills man börjat få koll på det.
 
Mina hästar har inga täcken alls förrän de kan ha täcke dygnet runt utan att svettas. då börjar jag med lätt fodrat regntäcke och efter ett tag får halvblodet även ett fodrat innertäcke. I år tänkte jag klippa båda, klipper då inte förrän det är såpass kyligt att de kan ha 100-200g täcke dygnet runt.

Har de fri tillgång behöver man inte oroa sig så mycket för om täcket är lite för tunt men det kanske inte är så aktuellt med fri tillgång för en så liten häst.
 
Mera grovfoder med - de ska ha att tugga på i stort sett hela tiden. Så har mina hästar inte sett ut att frysa vad jag sett iallafall, annat än om de varit dävna av annan orsak.

Sen kan det räcka med en filt på en stund och promenad runt hagen så de får upp värmen så går det bra sen utan filten.
Det är inte när det varit kallt eller regn som varit värst utan snöblandat regn i kombination med blåst. På mina syns det att vattnet inte rinner av längs sidorna längre utan droppar ner mitt under magen - då är de genomvåta i pälsen. Men det är inte ofta de tycks ha bekymmer även om det händer, husse brukar bli kall när han är med dom däremot men det är en annan sak.
 
Tack för bra tankar. Tips på bra täcken som passar speciellt bra för just lösdrift? Tänker också på riden svettig häst i smällkalla vintern, som släpps ut. Vad sötter ni på då? Det finns INTE varmt stall att gå till.
 
Tack för bra tankar. Tips på bra täcken som passar speciellt bra för just lösdrift? Tänker också på riden svettig häst i smällkalla vintern, som släpps ut. Vad sötter ni på då? Det finns INTE varmt stall att gå till.
Jag har mina halvblod på lösdrift, vintertid har de täcke trots fri tillgång på grovfoder och ligghall.
De får 100 grams täcke nånstans i oktober oftast, när det börjar bli kallare, vinden ligger på och det regnar kallt. När det är minusgrader dygnet om byter jag till 2-300 grams täcke. Hade jag klippt hade någon av dem kanske behövt ännu tjockare när nordanvinden viner.
Varje häst har minst två av varje tjocklek på täcke, så att jag kan lägga på torra täcken vid nederbörd (inte för att täckena läcker, för att hästen ska slippa ha ett tungt täcke på igen efter ridtur tex).

Jag köper enbart täcken med 1680 Deniers yttertyg, halvhals eller helhals, det är de som håller ute regn och tål att användas mycket enligt mig. Det innebär att jag har mycket täcken från Shires (nästan enbart), men köpte nu i vintras från Premier Equine och de håller också måttet med råge.
Och jag har aldrig ofodrade regntäcken på, om det inte är mitt i sommaren, hästarna kan inte resa pälsen när täcket blir blött och det blir rena kylklampen vid heldagsregn.
 
Tack för bra tankar. Tips på bra täcken som passar speciellt bra för just lösdrift? Tänker också på riden svettig häst i smällkalla vintern, som släpps ut. Vad sötter ni på då? Det finns INTE varmt stall att gå till.
Man skrittar hästen tills den är torr alternativt gnuggar den torr med halm.
"Snabbtork" är att lägga på ett lager halm på ryggen på hästen. Lägg ett svettäcke uppepå. Då blir det som en varm bubbla runt hästen så svetten torkar.
Beroende på hästpäls så kan man efter någon halvtimme ta bort täcket o halmen och borsta bort den torkade svetten.
Man släpper INTE ut en våt häst vare sig i ett täcke eller utan.
Jag köper täcken på biltema.
Om ni ska rida mycket och inte vill helklippa och trassla med täcken jämt så är det nog ide att klippa såhär;
sparklippning.jpg

Hästen svettas inte lika mycket och torkar då fortare.
 
Tillägg: Just den här myten att man inte ska ha täcken på hästar när de går på lösdrift tror jag är en anledning till att många inte vågar/vill ha sina hästar på lösdrift. Jag har haft mina hästar ute 24/7 sedan 2009, vintertid alltid täckade. De får inga skav, står ute mer än när de är utan täcke och blir aldrig blöta. Det har inte heller hänt några olyckor med täckena, nåt har blivit sönderbitet vilket kan hända oavsett.
 
Självklart kan man ha täcke på lösdrift men då ska man kunna se till hästarna flera gånger under dygnet, så de inte blir för varma, trasslar in sig etc.

Jag föredrar att göra klippning som Luff visade om de blir svettiga, vill helst inte behöva krångla med täcke om jag inte måste.
 
Självklart kan man ha täcke på lösdrift men då ska man kunna se till hästarna flera gånger under dygnet, så de inte blir för varma, trasslar in sig etc.

Jag föredrar att göra klippning som Luff visade om de blir svettiga, vill helst inte behöva krångla med täcke om jag inte måste.
Fast det är väl inte annat än "vanliga" hästar som hr täcken i hagarna? Man får bara se till att passformen är bra så att de inte får skav och kan vara bekväma.
 
Fast det är väl inte annat än "vanliga" hästar som hr täcken i hagarna? Man får bara se till att passformen är bra så att de inte får skav och kan vara bekväma.
Nej såklart ska stallade hästar också ha daglig tillsyn.

Men lösdriften brukar ju vara stor så det är lätt att en häst gömmer sig längst bort och man kanske inte ser ett trasslat täcke.
Stall hagar brukar ju vara mindre och planare, lättare att se.
Generellt såklart.
 
Självklart kan man ha täcke på lösdrift men då ska man kunna se till hästarna flera gånger under dygnet, så de inte blir för varma, trasslar in sig etc.

Jag föredrar att göra klippning som Luff visade om de blir svettiga, vill helst inte behöva krångla med täcke om jag inte måste.
Det är ju inte svårare än med hästar som står på stall. Mina får sin mat påfylld 2 gånger per dag och då ser man ju om det är nåt knas. Det har hänt väldigt sällan, och det enda som hänt är att nåt bensnöre gått av eller kanske en bukgjord lossat, men med bra täcken så ligger de ändå kvar där de ska.
 
Det är ju inte svårare än med hästar som står på stall. Mina får sin mat påfylld 2 gånger per dag och då ser man ju om det är nåt knas. Det har hänt väldigt sällan, och det enda som hänt är att nåt bensnöre gått av eller kanske en bukgjord lossat, men med bra täcken så ligger de ändå kvar där de ska.
Nu tror jag inte du läste ordentligt :)
Vi kan väl vara oense?
 
Vi behöver absolut inte vara oense. Det jag vill få fram är att det är en fördom att man måste välja mellan ett lerigt, långhårigt troll som går på lösdrift och en torr, utvilad (ev klippt) häst som står på stall. Det finns mellanvägar som funkar bra:)
Det är ju precis det jag skriver, vad bråkar du om? :confused:
 
Hade mina på box i kallstall innan dom flyttade till lösdriften, ända skillnad är att dom går ute även på natten annars ingen skillnad när det kommer till träning, foder, täcken, klippning mm
 
Jag har mina hästar på lösdrift och en av dom behöver täcke större delen av året, dygnet runt, (har även haft två andra som också behövt pga orsaker.)
3 som inte behöver.
Jag är till mina hästar minst 2 gånger per dag och är inte jag så är medryttaren och kan byta täcke vid behov osv.
Även om hästarna går på lösdrift ska dom ha samma omsorg som hästar som står på stall.

Svettas dom får dom ett svett/ ulltäcke under regn/vinter täcket, alternativt stå inne i ligghallen med täcke tills dom torkat och sen på med utetäcket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp