Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

N

Nate

Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös blick. Han var otroligt försiktig och blyg av sig. Knappt så att man fick ta på honom i boxen. Stog han uppbunden i stallgången så gick det bättre. Dock så var han väldigt försiktig om ansiktet och öronen. Även fötterna ville han inte lyfta.

Ringde runt bland gamla ägare för att undersöka vad som hänt honom. Av hon som importerat honom fick jag veta att hon hade köpt honom av en hästhandlare nere på irland där han tidigare hade gått som jaktponny. Hon hade haft honom i ett år och ridit till honom under den tiden vilket hade fungerat bra förutom det att han var ytterst nervös av sig. När han kom hade han dessutom haft en massa gamla ärr, sår och blåmärken i munnen plus att han är väldigt spörädd (rädd för allt som viftar och rör sig snabbt). Senare hade hon sålt honom vidare till en tjej som lämnat ut honom på foder hit och dit. Under den tiden har han varit och tävlat på msv nivå i hoppning. Dock så har han hela tiden varit stirrig och extremt svårriden. Efter det året som han spenderat hos otaliga fodervärdar (vissa hade haft honom så kort tid som en vecka endast!) så såldes han till en tjej nere i Falköping som köpt honom för att rida till honom. Under hela den här tiden hade han bara blivit värre och värre. Stegrat samt blivit mer och mer hispig. Hon lessnade tillslut och därefter tog jag över honom. Fastnade direkt för honom utan att provrida eller någonting. Blev bara kär helt enkelt. Han har under sin tid i sveriga varit kollad otaliga gånger. När jag pratade med gamla ägare fick jag alltid hela tiden höra "det är inget fysiskt fel på honom - det sitter i skallen - det har vi fått konstaterat av veterinär".

Hur som helst så började vi om från början när han kom hit. NH-övningar från backen, tömkörning och lugna skritturer med sällskap av annan häst samt att han fått följa med som handhäst på våra ridturer. I början gick det knappt att få ner honom på ridbanan. Så fort han kom in dit så stress-svettades han som en stucken gris. Med tiden har han blivit otroligt mkt lugnare men problemen vid ridningen har kvarstått. Det har absolut inte gått att rida honom nere på banan (han är dock lugn som en filbunke i padocken så länge man inte sitter på nu för tiden). På uteritterna går det bra att skritta i annan häst sällskap. Trav är dock en totalt omöjlig gångart då han flippat ur totalt och börjat luftgaloppera på stället.

Tillslut så gav jag upp försöken att rida, har bara gått promenader i grimma med honom samt löshoppat (vilket han älskar!). Han är helt suverän på att hoppa och det är faktiskt en av de väldigt få tillfällena då man verkligen ser att han är lycklig. Annars står han mest med ledsen blick helt livlös när man håller på med honom. Behövs aldrig några infångare utan det räcker med att sätta upp ett hinder så sköter han allt helt själv om och om igen utan uppmaningar från mig.

Jag började i ett skede att tvivla på min förmåga och fick för mig att det var jag som var värdelös. Jag kunde ingenting och var inte värd att ha en häst. Dessutom kändes det som om att det var för mkt jobb med honom då jag aldrig skulle kunna utnyttja hans kapacitet i hoppningen då han är en D-ponny och jag fyllt 18 för flera år sedan (jag själv är 23 men har fastnat i ponnyåren). Så jag satte ut honom på annons, dock så kände jag inte för att släppa honom till någon av de som svarade. Var mestadels unga tjejer som ville ha honom som hopphäst pga hans kapacitet utan att förstå hur mkt jobb och tillit till sin ryttare som han krävde. Hittade tillslut en "hästfamilj" som verkade otroligt vettiga men de backade ut i sista sekund.

Tillslut var det som att jag bara kände på mig att nåt var fel med honom. Hade en kiropraktor ute som klämde igenom utan att hitta nånting. Men Han MÅSTE ha ont! Man ser det i hans blick tycker jag. Så trots att han är kollad tusen gånger innan han kom i min ägo så åkte jag in till kliniken med honom. Veterinären hittade ingenting speciellt som kunde förklara hans beteende. Det enda som fanns att anmärka på var lätta markeringar på båda framben vid nedre böjprovet. Tänderna var i tiptopskick. Blodprovet sa ingenting. Propsade på att röntga honom. För att få in honom i röntgenrummet fick de droga ned honom såpass att han stapplade in med huvudet hängandes i min famn med djupa snarkandes andetag.

Veterinären tyckte att det såg ut som om han hade för tight mellan tornutskotten på ett visst parti i ryggen men ville inte ställa en diagnos själv utan bilderna skickades ned till södra sverige för analys. Efter det så har han fått gå och lata sig på sommarbete. Vi har bara myst och pysslat på tillsammans. Korta promenader i grimma, lättare NH-övningar och en massa bortstande och donande. På denna tid då han inte behövt arbeta har han blivit mkt piggare och gladare. Han försökte tom sno socker ur rykthinken igår! På en vanlig häst hade detta varit något dåligt. Men med honom som mest står och ser olycklig ut blev jag helt upplyft inombords!

Fick dock svaret från veterinären idag. Enligt analysen på plåtarna från rötgen så hade han tydliga förändrigar på tornutskotten, pålagringar, urkalkningar samt en cysta i ryggraden. Ringde upp veterinären och pratade med henne om detta och hon trodde att det troligast är nåt han har gått med sedan liten men att det blivit värre och värre. Det gick att operera men chansen för att det ska bli bra var väldigt liten sa hon så hon tyckte inte att det var värt lidandet. Bästa lösningen vore nog att låta honom somna in... hon skulle skicka intyg till utdömningen som jag fick vidarebefordra till försäkringsbolaget.

Ringde upp sambon på jobbet direkt efter jag pratat med vet men fick inte fram ett ord när han svarade. Det blev bara tyst av den stora klumpen som låg i halsen. Tillsist brast det och jag satt bara och snyftade under hela samtalet. Hur ska man klara av att ta bort honom?

Vill bara åka upp till stallet och krama om honom nu. Skämma bort honom med morötter och låta honom känna hur mkt jag tycker om honom...

Hur ska man lösa detta med avlivning på smidigaste sätt? Måste jag vara med och se honom falla ihop? Vilka alternativ finns det? Vad kostar dom och vilka är bäst för hästen?

:( :( :( :( :(
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Stackars häst som blivit skjutsad fram och tillbaka mellan ägare/fodervärdar... (Tur att han hamnat hos dig).

Det är ett svårt val att ta bort men för hans skulle skulle jag utan att tveka göra det.
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Jag tycker inte att du ska se honom falla ihop. Det ska inte vara din sista bild av den hästen efter allt som in har gått igenom. Har du ingen som kan hjälpa dig att hålla, någon som inte är så blödig?

Efter att ha fått klart alla papper från försäkringsbolaget så kolla Gula Sidorna efter Svensk Lantbruktjänst och eller veterinärkliniker som kan hjälpa dig med trotjänaravlivning.
Trotjänaravlining innebär att man gör det hemma, då kostar det ca 3500:- då ingår att de tar med sig kroppen, till skillnad från vanlig slakt, då du skickar hästen till ett slakteri då får du betalt istället.

Sen finn alternativet att din veterinär kommer hem till dig och ger hästen en avlivningsspruta, då måste du ändå tillse att någon hämtar kroppen, samt att metoden är omdiskuterad. Kostnad ca 1300 +2500.

Sen kan man om man vill ansöka på kommunen om att få begrava hästen hemma.
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Alla hästar passar inte till ridning, det måste vi också understryka.
Att han skickats runt till olika har väl inte gjort saken bättre heller, det finns många monster som behandlar hästarna illa, ofta pga rädsla.

Kan du inte kolla hans chanser som att gå som sällskap?
Han verkar ju må bra som hans liv ser ut idag, jag tycker du är jätteduktig som ger honom tiden!

Har han ont även när han inte rids, så tycker jag kanske det vore bäst att somna in. Det är ditt beslut, jag kan bara skriva några rader om vad jag hade gjort! Lycka till, och hästen har varit lyckligt lottad som kommit till dig, kom ihåg det!
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Känns hemskt att låta någon annan stå vid hans sida vid avlivningen men jag klarar nog inte av att se den synen tyvärr...

För mig känns det bekvämare med spruta men jag vill inte vara så självisk att jag väljer den metoden för att slippa se blod om det fördröjer lidandet för honom. Då får det hellre bli bultpistol. Har tyvärr ingen egen gård eller mark, annars hade jag helst sett att han fått ligga hemma.

Som det ser ut nu får de antingen komma till stallet och avliva honom eller så åker vi till slakteriet. Spelar ju egentligen ingen roll om köttet kommer till användning efter hans död, men det känns hemskt att veta om att han kommer hänga på krokarna där inne...
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Jag själv har inte råd att ha kvar honom endast som sällskap. Har bara råd att ha en häst. Och hur själviskt det än må låta så vill jag inte ha en häst som man inte kan göra någonting med. Vad jag ser så verkar han ha ont vid tömkörning och all sådan fysisk aktivitet även om han inte rids. Det är inte omöjligt att han även har ont av att bara vara... han ser nämligen konstant olycklig ut.

Vill inte heller sälja honom till sällskap då jag tycker att han har åkt runt nog. Under de senaste tre åren har han säkerligen varit hos säkerligen en 15 personer enligt uppgift. Och det finns inga garantier för att han skulle få stanna där vidare länge. Rätt vad det är så är det någon som får för sig att arbeta med honom och sen är ruljansen igång igen.

Även fast jag skulle må bättre av att sälja honom som sällskap så tror jag att han skulle må bäst (eller inte må alls snarare) om han fick somna in...
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Andra har svarat bra på resten, men ang avlivningsalternativ:

Gamla sprutan - kan ta tiiid. I de bästa fallen så blir hästen groggy och lägger sig tillslut. I de sämre fallen kan hästen bli groggy men kämpa FREBRILT för att hålla sig på benen. Det är inte vackert att se, det handlar om minuter det pågår men det känns som TIMMAR..

Nya sprutan (licenspreparat, Somulose) verkar lika snabbt som bult, hästen faller som vid bultning. Det sätts innan en permanentkanyl, ev sederas hästen lätt, och sen sprutas medlet in och hästen faller (som vid bult, dvs fort och pang poff). Alla veterinärer använder dock inte det medlet.

Om du sprutar hemma måste någon sen HÄMTA hästen. Det gör Svensk Lantbrukstjänst eller underleverantörer till dem oftast. Har du tur kan de komam inom några timmar, har du otur kan du ha ett kadaver på gården i 2-3 dagar..

Tar du bort på klinik ombesärjer de ju 'resten' efter hästen är död.

Bultar du går det FORT, inga förberedelser mer än ställa hästen på lämplig plats, kanske lite havre ur en hink. Bulten sätts mot pannan, det trycks på knappen och hästen faller handlöst och är medvetslös när den slår i backen. Vackert blir det aldrig när 400 kg död vikt faller i backen, men FORT går det. De kan krampa efter de har fallit, tömmer tarmen, galopperar i luften med benen. De kan också ha tydlig puls (vilket kan kännas läskigt). Dessutom, i dödsögonblicket (oavsett dödssätt) så förutom att hästar liksom de flesta andra djur dör med öppna ögon, så de drar upp läpparna över tänderna och blottar tänderna. Det var nog det jag MEST reagerade på första gången faktiskt.

Hålet i pannan kan det rinna mer eller mindre blod ur. Men sen ska hästen avblodas och det är betydligt större mängder blod det handlar om. Jag har dock alltid valt att GÅ DÄRIFRÅN när hästen fallit och jag sagt mitt sista adjö. Sist när unghästen togs bort så var jag och avlivningsgubben lite oense om plats, han tyckte gräsmattan var bäst med tanke på att komma åt med bilen, jag ville ta bort henne längre bort för att slippa blodpölen. Slutade med att hon bultades på gräsmattan, och han avblodade i containern (hon var första för dagen) och släppte ut blodet ur containern i kanten av gräsmattan och skar bort den biten (50 *40 cm ungefär) och tog med den. Det blod som fanns var den lilal pölen från huvudet, samt stänk längs uppfarten och på grindstolparna från hålet i pannan där det stänkt från när de lyfte på henne på bilen.

Endera lyfter de hästarna med kran på bilen, eller så vinschas de upp. Jag väljer att inte beskåda det heller.

Kostnadsmässigt så varierar det från 2 000 kr till 6000 kr ungefär. Billigast är att bulta dem hemma och de tar med sig kroppen direkt. Då betalar du för hämtningen bara (bultningen är en gratisservice). Om du tar bort med spruta elelr på klinik får du betala avlivning plus hämtning.

Har du fler frågor så hojta, jag har tagit bort med gamla typen av spruta hemma, med bult hemma av veterinären, med bult hemma av 'nödslakten' (dvs de tog med sig kroppen direkt), samt på slakteri.
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Usch! Jag är i samma sits själv. 23 augusti försvinner en av mina underbara hästar. Han har hovbroskförbening i sin ena hov och det går inte att göra något åt. Så onödigt. Jag fasar för dagen då det ska ske men jag kommer vara med och hålla honom. Jag ska vara där för honom till hans sista andetag.

Vi har nu bestämt att vi kommer ta bort honom med bultpistol. Det är så fruktansvärt när man måste ta bort sin vän.
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

När jag tog bort min förra häst så ordnade veterinären allting. Han ringde en kille som ombesörjde avlivning och omhändertagning. Kvällen innan körde vi hästen till veterinärstationen så fick han sova där över natten och tidigt tidigt på morgonen kom de tog bort honom. Jag behövde inte vara med och se det och dessutom visste jag att veterinären skötte det hela bra eftersom han har mer rutin på förfarandet än jag. Han lade dessutom ut pengarna till slaktaren (man är alltid tvungen att betala kontant)och skickade en faktura sen. Allt kändes faktiskt bra trots allt! Det var så skönt att lämna över det ansvaret till någon annan för jag orkade verkligen ingenting. Jag trodde att jag skulle orka ringa och fixa, men jag bröt ihop totalt till slut och bad min man ta hand om allt. Det var räddningen!
Är det inte så att man är skyldig att, inom en viss tidsram, ta bort hästen om en veterinär dömt ut den?
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Se till att ha transport av den döda hästen klar innan. Vi som bor här uppe i norrland har föga möjligheter till snabb transport.. Min häst dog i boxen, efter en trafikolycka. Vi fick dra ut honom från stallet med traktorn, lägga honom "på ett säkert ställe" och vänta snällt i två dagar.. Det var SUPER TUFFT. Sen kom dom med en lift och en container på en lastbil. DET vill man inte se, kan jag säga. jag ville vara med hela vägen, så jag bevittnade allt, och min SJÄL GRÄT. Var tom. med och drog ut kroppen från boxen..
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Har nu fått hem röntgenutlåtandet på papper.

Följande står skrivet:
Bröst-ländrygg: Tornutskotten i bakre bröstryggen ca T16-T17 visar mycket tätt inliggande tornutskott, med sekundära reaktioner i form av skleros, benpålagringar och även cystaliknande urkalkning i T17:s tornuskotts craniala del.

Har även fått hem skadeanmälan som jag ska fylla i. Men på den verkar det som om det är meningen att han ska tas bort innan jag skickar in det till dom då det bara finns rutor i stil med "har avlidit" samt "har avlivats"/"gått till slakt". Veterinären sa dock att det är försäkringsbolaget som beslutar om de tycker att det är värt med en operation med låg risk för positivt resultat eller om de tycker att han ska dömmas ut helt och hållet.

Har försökt nå folksam hela morgonen men det är för lång kö på deras skadeanmälningstele för djur för att jag ens ska komma in i kön.
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Bild på min kille :love:

PICT0007.jpg
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Tidigare i våras:

050409-jamesochnate4.jpg
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Vilken söt pojke du har! :love: Usch, förstår att det är hemskt jobbigt för dig nu. :(
När min häst ska upp till himlen vill jag (som jag känner nu iaf) att han ska somna in med Somulose. Dels för att det SKA gå snabbt, och sen för blodets skull. Jag vill vara med fram till den stund innan sprutan ges, då får pappa ta över. Hästen min litar på honom bra och pappa är inte SÅ blödig. Sen ska hästen begravas hemma. Det som för vår del kostar är själva avlivningen, veterinärens jobb, och eventuellt begravningstillstånd till Länsstyrelsen (kostar?). Sen gör vi i fmailjen resten av jobbet.

Det är så svårt att säga vad andra ska göra, men man får "helt enkelt" (fel ord) känna efter vad man vill. Det är absolut ingen lätt beslut :(
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Vad tråkigt! Stackars dig och pållen! Jag fick av misstag vara med om en trotjänaravlivning i stallet. Jag var ganska nyfiken om hur det gick till så jag tittade på. Vad fort det gick! Blev paff för hästen hann knappt sätta mulen i havren innan det var färdigt. Väldigt spooky känsla men gubben som gjorde det var jättebra! Skulle jag behöva ta bort så skulle jag välja det sättet! Hästen märkte ingenting, hann inte lida en sekund.
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Oh vilken ledsam historia. Lider med dig. Jag tog bort min häst i februari och han var bara sex år. Min vackra fina häst.Jag funderade mycket över hur det skulle göras och om jag skulle vara med. Jag klarade inte av att vara med och inte heller att det skulle göras vid stallet. Platsen skulle ständigt påminna mig om att det var just där han avslutade sitt liv. Ville inte se blodresterna och fundera över hur min älskling kände det just innan det skedde. Han var alltid så tillitsfull.
Jag valde tillslut att köra honom till kliniken. Jag klarade inte heller att göra det själv så jag tog avsked hemma i stallet.
Han fick ett bra omhändertagande på kliniken berättade kompisen som körde honom. Fick stå i box och äta kraft i lugn och ro. Sedan togs han bort där med bultpistol. Och sedan såg jag honom aldrig mer. Jag blev erbjuden att komma dit och se honom när allt var över men det skulle ha varit för smärtsamt. Jag har ibland funderat över hur det var när han togs bort. Om han kände någon rädsla men jag hoppas och tror att allt gick så fort att han aldrig hann känna något. :
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Tycker synd om dig. Det är hemskt att behöva ta bort en av sina bästa vänner. Skulle detta drabba mina hästar så är alternativet ett skott i nacken och sedan vila på de gröna ängarna.
 
Sv: Hur klara av att döma ut hästen? LÅNGT

Jag är i liknande sits. Min häst har en arthros i höften och kommer inte att kunna leva ett smärtfritt liv så länge till - han har redan ett udda rörelsemönster som i vintras orsakade inflammation i 4 leder.

Han skulle ha somnat nu i slutet av sommaren om han inte plötsligt blivit så frisk och vi fått möjlighet till lösdrift. Nu har han ett år till framför sig, och nästa sommar måste jag åter igen bestämma om han ska få fortsätta leva eller inte.

Jag har redan bestämt att han ska - om möjligt - få somna efter en lång tid av sommarbete i bra hage med kompisar. Han ska avlivas på gården, på det mest humana vis som finns att tillgå och jag ska vara med. Däremot vet jag inte om jag håller i honom, eller om jag kommer vilja se honom när det väl är gjort. Men jag ska vara med ända in i hans sista sekunder på jorden.

Vad jag förstår så är bultpistol det bästa alternativet enligt de flesta(trotjänaravlivning). I mitt fall så vet jag att hästen ogillar sprutor - även om han är snäll och håller sig i schack - och det vill jag inte att han ska behöva vara med om sista minuten i sitt liv. Att han ska somna hemma är en självklarhet efter som att det är här han är trygg och han ogillar dessutom att åka transport.
Man behöver inte vara med, och om man är med så kan man gå när som helst, och jag ska iaf inte titta när bulten trycks av - och heller inte efter. Jag kommer antagligen att gå så fort jag hört smällen, utan att se tillbaka.
Be någon som du tycker om vara med så att han eller hon kan ta över om du känner så, och dessutom har du då någon att dela erfarenheten med och kunna gråta ut med efteråt. Jag ska ha min syster med mig, som också varit med mig och hästen från första dagen.

Det är ett svårt beslut men för din häst verkar det ändå nödvändigt. Själv har jag en häst som ser ut, och tror sig vara, fullt frisk. Rör sig som en gud och busar i hagen. Han är dessutom bara 8 år.

Tänk på att hästar lever i nuet och sålänge det sista nuet han minns är ett bra nu, så har du gjort honom en tjänst och du kan vara säker på att han föralltid kommer att vara lycklig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
944
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp