Bukefalos 28 år!

Hur klippa shetlandsponny??

S

Skrutt

Jag har försökt att klippa den på hösten men saxen tar inte!!! Inget fel på saxen då jag klipper halvbloden hur lätt som helst och skären är slipade! Men saxen går inte igenom pälsen på denna lilla. Provade nu häromdagen och det var lika illa, den tuggar bara och klipper lite just där jag sätter i saxen. Vad skall jag göra??
 
Man får börja med att "klippa topparna" och sen gå längre och längre ner i pälsen, jag klipper min shettis varje år, och han har en jätte tjock ullmatta :p
se till så att skären är jätte vass. det tar jätte lång tid men dom blir fina sen
min shettis är "galoppklippt" eller vad de heter :o och när han är klippt har kort man så är han så fiiin :love:
lycka till
 
Klipp med en vanlig sax först.
Då spar man på klippmaskinen.
Blir ruskigt fult, men sen ska det ju ändå rakas. ;)
 
när jag klipper dem som är jättelånghåriga så börjar jag klippa medhårs, då försvinner hälften och sen klipper jag som vanligt. Prova det! Nybadad gör det också lättare.
/P
 
Tack snälla ni, nu ska jag i helgen ta tag i klippningen, bada och så börja. Det blir nog skönt för ponnyn och slippa denna jättepäls och förresten hinner det växa ut en hel del tills vintern kommer. TACK!
 
Jag har aldrig haft problem att klippa mina shettisar men så ser jag till att bladen alltid är vassa..... :banana:
 
Det beror lite på vilken typ av maskin man använder, kamraten inhandlade en klippmaskin på H**ks den skar efter 2 hästar. Lämnades in på garantijobb, men den kom tillbaka pga det inte gick att göra något åt den. Tillverkaren skrev att man inte kunde klippa får med den, :D men det var islänningar som klipptes och den stod inte pall för det.

Däremot skulle den duga fin till halvblod etc, men men vinterpälsen på en sådan är lika tjock som sommarpälsen på en islandshäst. :rofl:
 
Är det en riktig hästklippmaskin då, och inte en sån där hundklippmaskin typ Oster Golden A5 och Moser Rex? Såna har ingen chans i en shettispäls, den måste vara rejäla doningar.
 
Hade en som brukar åka runt och klippa hästar ute hos min shettis ifjol, och då klippte vi med vanlig sax först för att det dels inte skulle slita så mycket på maskinen och sen att den verkligen skulle orka!
Och då gick det fint, men vi försökte nått drag innan men då bara tuggade det ihop sig...
 
Hej,
Sätter ni på täcken hela vintern då, om ni bara klipper halva shettisen alltså?

//
 
Ja, det är en riktig hästklipparmaskin! Hann nu inte i helgen utan måste fixa det i veckan eftersom vädret skall fortsätta vara vackert här. :) Skall bada henne först och så fram med saxen, får se om jag måste klippa "manuellt" först. Vinterpälsen har ju börjat komma. Hon rids en hel del även på vintern men blir inte svett, däremot så fäller hon det sista i juli varje år...
 
OK. Något som brukar hända mig ibland är att maskinen börjar tugga lite för att spännskruven inte är tillräckligt åtdragen. Men vrider jag sisådär 1/4 varv så brukar den klippa fint igen. Kanske något att testa?
 
Ja, det skall jag göra, brukar inte röra den, förstår mej inte på den faktiskt, men skall prova, Tack
 
Varför inte börja klippa tidigare på säsongen, innan pälsen blir för tjock? (Jaja, lite sent påtänkt, jag vet!) Det kanske gör att man tvingas klippa igen efter ett par månader, men då är ju i alla fall pälsen bara hälften så tjock som den vore annars.

Min ponny har inte fått nån vidare tjock päls ännu, han fäller fortfarande sommarpälsen. Men det kommer väl det med, jag väntar bara på att utställningssäsongen ska vara över... ;)
 
nåt jag har märkt om man klipper shettisar är just det problemet att de släpper vinterpälsen senare därför har jag själv börjat täcka tidigt om det är nån av shettisarna som ska jobba under vinterhalvåret.. :banana:
 
Jo, visst kan man börja tidigare. Hon fäller det sista i juli och redan i augusti börjar hon sätta päls igen!! Trots att hon inte är klippt men det kanske beror på att hon är gammal, vet inte...
 
Hej,

Min lillflicka är likadan , hon släpper sista pälsen i Juni för att sedan sätta vinterpälsen i slutet av Juli.
Hon har på våren jättejobbigt att fälla all denna päls och jag funderar på att halvklippa henne denna vinter för att hon inte ska bli så långhårig......
Jag tycker hon blivit ulligare med åren, hon är visserligen bara 8 år men pälsen blir helt klart tjockare för varje år.
Mina pollar går ute mkt (ca 7,30-18,00)och vi har ingen värme i stallet så det klart, det finns alla förutsättningar för att pälsa på!
;)
 
Se till så att du inte har får fina skär. De skall vara av den lite grövre slaget. och som alla säger så måste skären vara riktigt slipade. Shettisar får lätt mycket grus och sand i pälsen och det sliter på skären.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 662
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 439
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp