Bukefalos 28 år!

hur klippa?

Buck

Trådstartare
funderar på att klippa fuxen (när jag väl fått tag på lite myshästmedel att ge henne) men funderar på hur mycket man ska ta och hur man ska klippa henne.
har bara gjort hel klippning innan så är inte så bra på hur man snyggast gör linjer osv vid jaktklippning osv.

hästen i fråga har aldrig blivit klippt då hon haft tunn fin vinterpäls som torkat snabbt, men i år så är hon riktigt tjock i pälsen och svettas vid ridning.
behöver ju inte ta så mycket egentligen men hur gör man det snyggast utan att det ser konstigt ut?
lite ideer om hur man kan klippa damen
 
Sv: hur klippa?

en kombo mellan bilderna till höger.. hela halsen och sen snett ner bakåt tycker jag skulle bli snyggast
 
Sv: hur klippa?

men frågan är om det inte blir för mycket, ok om jag klippt tidigare och det hunnit växa ut en del tills det blir kallare men det är ju egentligen mest nu som det är för varmt i pälsen. vanligtvis är hästen en fryslort med känslig rygg så vill inte att hon ska behöva gå och spänna sig för att jag klippt för mycket.
tar jag hela halsen och snett bakåt så blir det ju en hel halvklippning, och då kan man ju lika gärna klippa en täckesklippning, mycket snyggare och enklare att få jämnt på båda sidorna..
 
Sv: hur klippa?

Om du börjar med den längst ner till vänster så är det ju bara att klippa mer efter ett tag, om du märker stt det behövs.
 
Sv: hur klippa?

men hästen har ju kvar allt på ryggen och rumpan om man tar snett och det sägs ju att dom inte släpper ut så mycketvärme via halsen så är ju lika bra att ta hela den.. är ju bara att inte gå så mycket snett utan ta det lite mera lagom
 
Sv: hur klippa?

Hej!

Min klipptes som en kombination av de två till höger när hon gick på lösdrift. Funkade superbra. Om jag orkar klippa henne i år blir det mer som sen nedersta till höger. (Och ja, det ser lite lustigt ut, men varför klippa mer än nödvändigt).

/Lavinia
 
Sv: hur klippa?

kl, är rädd att klippa för mycket ändå, och kommer att hyra maskinen så blir nog bara ngn variant på den övre vänstra bilden. men beroende på hur snällt hästen står så kan det hända att jag klipper mer. men är ju bara för att hästen ska torka snabbare jag klipper, hon har ingen björnpäls direkt :p.
 
Sv: hur klippa?

Jag tycker också att den varianten är den snyggaste. I vårt stall hade en häst på lösdriften sådan klippning och han frös inte det minsta, trots lösdrift. Om du vill klippa mindre skulle jag klippa som övre till höger, då det ser helt okej ut också. Jag är dock lite allergisk mot halvklippa halsar så jag grundar väl mest mitt uttalande på estetik.
 
Sv: hur klippa?

man har ju ändå schabrak + ländtäcke + yllefilt hela vintern ändå :p så klippningen kommer inte direkt att synas så mycket ändå :rofl:
 
Sv: hur klippa?

jag blir osäker på om din tråd handlar om hur man estetiskt halvklipper snyggast, eller hur du ska klippa öht?

utifrån bilderna och orginal frågan handlar det väl om hur du klipper snyggt? eller?
isåfall är svaret utifrån dina bildförslag att om det handlar om estetik, så måste du klippa i linjer som föjer hästens egna. dvs följ muskler och former på hästen i sig när du klipper. det gör stor skillnad estetiskt å det grövsta. följ de linjerna och sen utöver det där linjerna utifrån hästen i sig inte spelar roll primärt utseende mässigt så försöker du hålla raka, rena och inte böjda svankiga linjer.

det två högerbilderna är mer estetiska men du måste utifrån de klippa så du följer hästens linjer, tex halsmuskel och snett bak på magen om det ska se vettigt ut.

bortsett från det estetiska så är samtliga du visar halvklippningar, så utifrån det rent funktionellt är det sak samma oavsett bilderna du visar i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: hur klippa?

undrar både hur jag ska klippa och hur man ska göra det snyggt utan att klippa bort alldeles för mycket :D.

ngn form av halvklippning blir det ju, eller rättare sagt så börjar jag med att klippa vid strupen och ser hur hästen hanterar det. sen klipper jag bogen och ser ifall hon äter upp mig osv :D
 
Sv: hur klippa?

De här två varianterna har jag använt mig av.

1379428_468657236586769_1699016262_n.jpg


556170_278343585618136_867440487_n.jpg

(Ser lite konstigt ut vid armbågen, men det är bara för att hon står bakåt med benet)
 
Sv: hur klippa?

Ja väldigt snyggt, blir nog ngt liknande den nedre bilden. Fina linjer :)
 
Sv: hur klippa?

+ Buck

Tack :)

Blev rätt nöjd själv, trots att jag är nybörjare och bara har klippt sedan förra hösten.
 
Sv: hur klippa?

Jag brukar klippa som den ner till höger fast inte riktigt så långt bak på magen, men ändå så sadelgjorden ligger fri :)
 
Några år senare så blev klippningen faktiskt av :p.
Hästen stod hur fint som helst även om maskinen var lite läskig I början :).

Men frågan om hur mycket jag ska klippa står fortfarande kvar :/.
Klippte bara strupen, ner på bringan och det gick till och med att klippa halva huvudet ^_^.
Ska rida jakt på söndag och har maskinen i ngn dag till. Räcker kanske med det som är gjort nu men hon svettas floder under jakter.
 
Jag är i samma sits som du... vill inte behöva täcka men måste klippa lite iallafall, och vill faktiskt inte ha en häst som ser ut som en mupp om jag kan slippa det....
Tyvärr syns inte @Gaia s bilder längre, verkar ha varit en snygg klippning ;)
 
Jag är i samma sits som du... vill inte behöva täcka men måste klippa lite iallafall, och vill faktiskt inte ha en häst som ser ut som en mupp om jag kan slippa det....
Tyvärr syns inte @Gaia s bilder längre, verkar ha varit en snygg klippning ;)
ja synd att man inte kommer ihåg hur de såg ut :p.

funderar på om det kan räcka med det jag klippt nu, sen så har jag inget inplanerat som är så pass ansträngande. (lite svårt att toppa 2,5h passage och skutt på stället ;)).
så resten av vintern klarar hon nog med bara strupen klippt.
fast iofs så har hon klarat av jakten oklippt flera år i rad. blir nog till att försöka låna klippmaskin och klippa hela halsen redan i slutet på september nästa år. och bara hålla efter med att klippa strupen vid behov en gång till på vintern.

kan försöka länka en dålig bild på hur jag klippt nu från mobilen :) om det kan vara ngt för dig @Evolution
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Grazing
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
647
Senast: tott
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 344
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
996
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp