Hur klipper man?

caradan

Trådstartare
Idag kom klippmaskinen på posten men hur gör man när man klipper?
Jag har tänkt att klippa täckes klippning..
Mot eller medhårs?
Det finns två lägen på den ska det vara det kortaste eller längsta?
Jag har aldrig klippt eller varit nära någon som klippt enns!

Behöver massor med råd!
 
Du klipper mot hårs annars klipper den inte så d har du kommit på förr el senare :D

Sedan är de ju upp till dig hur pass du vill klippa den då du har inställningar på den.

Sedan INNAN du klipper bestämd dig för hur du vill ha klippningen om du inte ska hel klippa då, men kan även där vara bra att göra upp en mall på hästen så du ser vart "gränsen går"
Lycka till!
 
Tack för tipsen...vi får se hur det går..
Ska tävla på lördag så de kommer nog att ha kul i allafall :D
 
Om man inte ska helklippa kan det vara lite knepigt att få "skarvarna" mellan klippt och oklippt päls att se snygga ut. Men jag fick ett jättebra tips från ett "proffs" på området: försök alltid att följa musklerna på hästen - då ser "skarvarna" mest naturliga ut, oavsett var på hästen det gäller.
:idea:
Jag är helt självlärd när det gäller klippning och har inte heller några klippta hästar i närheten att kolla in, men sedan jag fick ovanstående tips blir det MYCKET snyggare när jag klipper! :bump:
 
NU har jag varit ute i stallet och klippt hals, mage samt frambenen....
Hade inte tänkt att klippa benen men nu blev det så..
Imorgon ska jag forsätta med bak benen och det sista på magen..
Det var ju kul att klippa och pollen stod nästan helt stilla.
(men om det blev så snyggt det vet jag inte!)
 
Nu kanske inte en dag gör så stor skillnad men tänk på att pälsen växer hela tiden, varje minut och sekund, så skillnaden kan bli förödande om man klipper under flera dagar.
 
tänkte också köpa en klippmaskin... börjar verkligen bli dax att klippa min pålla... hon ser ut som om hon bor på nordpolen :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: swemale
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
893
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
295
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp