Hur köper man bil?

Min bilhandlare prutade fem tusen år mig och skickade med däck. Visserligen rätt slut på ena uppsättningen men ändå. Hade inte vågat köpa en bil helt osedd, har dessutom alltid med mig någon som kan bilar eftersom jag själv tycker en bil är bra om den startar typ 😅
 
Självklart ska man pruta när man köper bil. Det går inte alltid att få ner priset i kronor men man kan få dem att skicka med grejer eller fixa vissa saker. Jag har fått med vinterdäck, fått dem att tona rutor, fått bilen nybesiktigad även fast besiktningperioden inte gått ut och en del annat. Senaste bilen fick de rekonda om för jag var inte nöjd med hur det var gjort och det fixade de utan tjafs.
 
@detordnarsig Jag googlade "importerad bil nackdelar" och jisses vad det kom fram grejor....

Läs på lite innan du köper så du vet vad du ger dig in på. Det är alltid vettigt att vara informerad.
Har läst på, men verkar också råda lite delade uppfattningar...

Intressant är att jag jämförde kostnad för försäkring på den importerade och den jag mest är inriktad på. Den importerade visade sig bli billigare att försäkra både på märkets egna bolag och ett inte märkerbundet:confused:
 
Självklart ska man pruta när man köper bil. Det går inte alltid att få ner priset i kronor men man kan få dem att skicka med grejer eller fixa vissa saker. Jag har fått med vinterdäck, fått dem att tona rutor, fått bilen nybesiktigad även fast besiktningperioden inte gått ut och en del annat. Senaste bilen fick de rekonda om för jag var inte nöjd med hur det var gjort och det fixade de utan tjafs.
Exakt hur gör man för att pruta då?
 
Jag hade inte köpt osett, och särskilt inte för en sån summa. Jag vill provköra den specifika bilen, jag är långt ifrån duktig på bilar men vet vilken körupplevelse jag vill ha. Kikar under huven lite själv men framförallt tar jag med mig någon som vet mer vilka frågor som ska ställas till säljaren beroende på vad man ser på bilen. Jag vill gärna se serviceboken och däcken också.

Med det sagt så hoppas jag köpa bil för 130-140k i år, hittills har min dyraste bil gått på 15k. Så jag kanske är extra nervös därför :D
Hade gärna tagit med mig nån bilkunnig, men nu har jag inte nån sån person i min närhet eller som kan följa med, tyvärr.
 
Jag har nyss köpt bil. Och såg att bland annat riddermark hade fri leverans och 14 dagars ångerrätt. Det hade jag nog vågat om jag haft en parkering där bilen inte kunde skadas av dörruppslag etc.

Jag "kan inget" om bilar så för mig är en provkörning mest känna hur bilen känns. Öppna huven gör jag inte - jag skulle typ inte se mindre uppenbara fel än att motorn saknas.

Så skulle aldrig köpa osett eller snarare okört om jag inte hade garanti att ångra mig och få pengarna tillbaka om jag inte gillade bilen.

Köpte bil för lite över 200 k. Efter hårda förhandlingar lyckades jag pruta 3900 kr. Det är sällan det finns så mycket prutmån dessvärre. Jag sålde min gamla bil samtidigt och vet vad jag fick för den, vad handlaren la ut den för och vad som behövde göras. Och då inser man att marginalerna är små..

Sammanfattat: ingå inte bindande köp utan att få provköra och se bilen. Sen om du gör det före köp eller efter köp med ångerrätt är personligt val.

Det kan skilja MYCKET I körkänsla mellan två bilar av samma märke, modell och årsmodell

Tillägg. Ovan gäller köp från handlare där konsumentköplagen ger en trygghet. INTE vid köp från privatperson! Då ska man undersöka innan och noga noga!,
 
Exakt hur gör man för att pruta då?

Frågar vad de kan göra på priset. Om vinterdäck inte ingår så säger man det som en självklarhet att de ska slänga in det också. Jag hatar att pruta normalt sett men med bilköp så är det bara att ösa på. Det värsta som kan hända är att de säger nej till att dra ner priset eller lägga till saker, de kommer ju inte neka dig att köpa bilen.
 
Den enda gången jag kan tänka mig att köpa en bil osedd är om det rör sig om en sprillans ny bil och jag provat exakt samma modell innan. En begagnad bil skulle jag aldrig köpa osedd. Många bilhandlare tar folks bilar i inbyte och säljer dem vidare utan att verken göra någon ingående kontroll eller reparera bilen. Det blir alltså upp till köparen att kontrollera bilen och själv upptäcka eventuella fel. Ingen bilhandlare kommer att ärligt peka ut alla fel och brister på bilen oavsett vad de försöker ge sken av. Du har dock alltid konsumentköplagen i ryggen vilket är en fördel med att handla från bilfirma kontra att köpa av privatperson. När jag köpte min nuvarande bil var det både fel på AC'n, den behövde byta spindelleder, drivaxlar fram samt bromsbelägg runt om. Säljaren fixade AC'n och resten bekostade jag själv. Provkörde grundligt innan köp och var därmed beredd på att det fanns saker som behövde fixas på bilen redan innan jag betalade och kunde då också förhandla om priset med stöd i att bilen behövde fixas. Att skriva papper, betala fullpris och sen få en massa otrevliga överraskningar som man i efterhand skulle ha prutat på priset för är inte kul.
 
Exakt hur gör man för att pruta då?
Man frågar vad de kan göra på priset. De kommer givetvis säga att de inte kan göra så mycket och då får man ju säga att man är intresserad, men har en budget på tex 200.000:- och så får de komma med ett motbud. Min erfarenhet säger mig att bilhandlare är lättare än man tror. Sista bilen jag köpte prutade säljaren 20.000:- med sig själv utan att jag ens sagt någonting. Sprillans nya takräcken och vinterdäck hängde med också. Samt en riktig recond innan leverans.
 
Den enda gången jag kan tänka mig att köpa en bil osedd är om det rör sig om en sprillans ny bil och jag provat exakt samma modell innan. En begagnad bil skulle jag aldrig köpa osedd. Många bilhandlare tar folks bilar i inbyte och säljer dem vidare utan att verken göra någon ingående kontroll eller reparera bilen. Det blir alltså upp till köparen att kontrollera bilen och själv upptäcka eventuella fel. Ingen bilhandlare kommer att ärligt peka ut alla fel och brister på bilen oavsett vad de försöker ge sken av. Du har dock alltid konsumentköplagen i ryggen vilket är en fördel med att handla från bilfirma kontra att köpa av privatperson. När jag köpte min nuvarande bil var det både fel på AC'n, den behövde byta spindelleder, drivaxlar fram samt bromsbelägg runt om. Säljaren fixade AC'n och resten bekostade jag själv. Provkörde grundligt innan köp och var därmed beredd på att det fanns saker som behövde fixas på bilen redan innan jag betalade och kunde då också förhandla om priset med stöd i att bilen behövde fixas. Att skriva papper, betala fullpris och sen få en massa otrevliga överraskningar som man i efterhand skulle ha prutat på priset för är inte kul.
Hur fick du reda på att t ex spindellederna och drivaxlarna var dåliga då? Sånt upptäcker man ju inte själv i normalfallet.
 
Hur fick du reda på att t ex spindellederna och drivaxlarna var dåliga då? Sånt upptäcker man ju inte själv i normalfallet.
Drivaxlarna (kardanknutarna) hör man ofta om man kör sakta och svänger tvärt. Spindelleden känner man om den glappar när man hissat upp bilen, jag bytte själv på min förra bil, gjorde som stod i manualen och det gick bra.
 
Hur fick du reda på att t ex spindellederna och drivaxlarna var dåliga då? Sånt upptäcker man ju inte själv i normalfallet.
Ett klassiskt symptom på dåliga spindelleder är ett kluckande ljud när man kör på ojämn väg eller över gupp och drivknutarna känner man ofta genom att bilen vibrerar onormalt mycket när man gasar på (innre drivknut) eller att det knackar och låter när man svänger i låga hastigheter (yttre drivknut).
 
Jag tar med en som kan bilar och åker och tittar och provkör. Sen får min vän som kan bilar också köra och testa hur den känns och tittar lite på den. Jag skulle aldrig köpa en bil osedd. Men så är en bil bara ett bruksföremål för mig. Om man vill ha en specifik modell för att man vill mecka med dem och rusta upp den är det ju en helt annan sak. Men sånt intresse har jag inte.
 
Ett klassiskt symptom på dåliga spindelleder är ett kluckande ljud när man kör på ojämn väg eller över gupp och drivknutarna känner man ofta genom att bilen vibrerar onormalt mycket när man gasar på (innre drivknut) eller att det knackar och låter när man svänger i låga hastigheter (yttre drivknut).
Ja, men det är inte säkert att man hittar ojämna vägar och gupp när man provkör och inte så sannolikt att man får möjlighet att hissa upp bilen hos bilhandlaren.

Jag pratar alltså om defekter i köpa bil-sammanhang.
 
Min senaste bil köpte jag i mars förra året när pandemin gjorde att det stod lite stilla på marknaden. Då fick jag erbjudande av bilfirma att få den hemkörd ca 50 mil till extremt bra pris. Undersökning och provkörning skulle ske av bilen på plats (jag hade tidigare fått den visad av säljaren på FaceTime samt sett mkt bilder). Dealen var att den skulle köras tillbaka igen utan kostnad om jag av ngn anledning inte ville ha den. Men den var precis i dokumenterat skick så den blev kvar på gårdsplanen! Extremt smidigt köp!
 
Jag har distansköpt två bilar, bägge via KVD. I första fallet fullföljde jag köpet när bilen kom ner till närmaste anläggning (du får bekosta transporten till den anläggning du vill hämta på). I andra fallet var bilen i väsentligt sämre skick än vad som angivits och jag fullföljde aldrig köpet i det fallet.

Köper jag från t ex Bilia förväntar jag mig att de ska kunna ta bilar mellan sina egna anläggningar, men det är ju självklart en kostnadsfråga - de är ju inte särskilt intresserade av att ta dit en massa bilar som jag sedan inte köper. Det är ofrånkomligen en kostnad att låta bilarna gå mellan anläggningarna.
 
Ja, men det är inte säkert att man hittar ojämna vägar och gupp när man provkör och inte så sannolikt att man får möjlighet att hissa upp bilen hos bilhandlaren.

Jag pratar alltså om defekter i köpa bil-sammanhang.
Gör man ordentliga självtester när man provkör och är lite uppmärksam så kommer man ofta märka om det är något som inte står rätt till. Att man inte kan sätta fingret på vad det är, är en annan sak, men man kommer långt med att bara känna att något inte stämmer. Man behöver absolut inte hissa upp bilen för att upptäcka sånt. Fartgupp finns det rätt gott om numera om man kör in till närmaste tätort och att köra till närmaste parkering och köra i snäva åttor är inte speciellt avancerat, inte heller att hitta en lämplig raksträcka och gasa lite så man känner hur bilen beter sig. Att gasa upp, köra snäva svängar, bromsa ordentligt osv tycker iaf jag ingår i en basic provkörning och är något alla med körkort klarar av.

Det finns även sälj- och köpkontroll att köpa hos de flesta bilbesiktningsföretag numera där de går igenom hela bilen och listar alla fel de hittar,det brukar ta 30-60 minuter och är säljaren seriös och medgörlig så brukar det inte vara några problem att få låna bilen under den tiden det tar att göra ett sånt test. Om säljaren inte går med på det så ska man nog avstå att köpa öht för då är det garanterat något lurt med bilen.
 
Jag har aldrig köpt från firma innan, enbart privat. Bilarna jag tittar på är av nyare årgång, många har varit leasa de och säljs nu när de lämnats tillbaka. Känns som en fd. leasing borde vara välskött eftersom det annars kan bli dyrt. Men jag kanske tänker fel där?

Jag har provkört modellen👍

Min nuvarande bil ska lösas in. Jag vill och behöver först få pengarna från den innan jag köper ny. Och då blir det svårt med att ta mig för att kolla på bilen tyvärr.
Jag har köpt från bilfirma som ligger nära.
De har tagit emot gamla bilen och tagit det som del av betalningen av den nya (vilket kan vara läge att fråga om innan man kör dit om det är långt antar jag). Så då har jag kört dit i den gamla och lämnat den där när beslutet väl varit taget. Vilket varit en annan dag än provkörningen har jag för mig. De har även ordnat lånen kring bilen (som jag haft). Det har gått att förhandla om tex vinterdäck med eller ej. Jag skulle aldrig köpa utan att provköra just den bilen. Har ingen aning om hur en bil ska se ut inuti eller under så jag har inte tittat där. Det har så långt gått hyggligt, dvs första bilen höll för en hel del körning innan den gav upp och det var i alla fall inte bilfirmans fel vid det laget :). Om man går runt i en bilhall och tittar på bilar har de en tendens till att komma och fråga om man är intresserad av en och av vad.
 
Jag vill provköra, se skicket i verkligheten och att den inte luktar rök. Och jag väljer bort importerade bilar, samt tar med någon som kan mer om bilar. Skulle möjligtvis kunna köpa en bil i bra skick från KVD men inget annat sätt på distans.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 870
Senast: ptr
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 100
Senast: Otherside
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
806
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp