Hur köper man bil?

Jag höll mig förvisso till drygt halva summan av bilen du kollat på men jag la handpenning på en bil jag räknade med att ta hem, tog tåget och åkte och hämtade den. Blev hämtad av säljaren vid stationen. Kollade att den gick rent osv innan jag tog hem den såklart men det räknade jag kallt med att den gjorde iom att den köptes av firma.

Är det viktigaste för dig att den rullar felfritt så att säga hade jag kört på det. Försökt få dem att ta in din bil som inbyte samtidigt om du inte kan få den levererad. För mig är bilen ett transportmedel, behöver inte ha en som är "rolig att köra" vad det nu innebär utan en som jag kan mosa in det jag behöver ha med mig och sånt bara.
 
Jag vill provköra. Lite som att provrida. Det är så mycket pengar att jag vill känna att jag _vill_ köra den bilen. Visst, håller jag mig till samma märke och modell så kan man ju gissa men ibland uppdaterar de med funktioner man bara inte står ut med!


... eller byter säten så det är helt ohållbart för ryggen att sitta ens korta sträckor. Eller så har någon idiot gjort fåniga tillval så det skiljer sig gigantiskt med t ex säten.

#visaverfarenhet
 
... eller byter säten så det är helt ohållbart för ryggen att sitta ens korta sträckor. Eller så har någon idiot gjort fåniga tillval så det skiljer sig gigantiskt med t ex säten.

#visaverfarenhet

Precis!

Även om jag också ser bilen som en nyttoprodukt så måste den ändå fungera och förut när jag pendlade 20 mil om dagen så spelade det stor roll hur jag satt osv.
 
Precis!

Även om jag också ser bilen som en nyttoprodukt så måste den ändå fungera och förut när jag pendlade 20 mil om dagen så spelade det stor roll hur jag satt osv.
Jag som har extremt kort överliv behöver ett säte som går att höja. Så jag ser ut.

På min första volvo (145) behövde jag ha en kudde på sätet för att inte behöva titta mellan ratten och instrumentbrädan :rofl:

Är sätet inte bra att sitta i så får man ont i kroppen förr eller senare.
 
Angående vad man kan kolla själv utan att kunna något om bilar: Även om man provkör bilen mitt i sommaren (eller vintern) kan/bör man kolla att saker som sätesvärmare, uppvärmda sidospeglar, AC etc fungerar. Bara för att man inte behöver det just vid provkörningen kan man ju vilja ha det längre fram. Och det kan bli dyrt att laga...
Och nej, tänker inte tala om hur jag vet det :D
 
När man ändå pratar bilköp, jag har hela tiden varit inställd på att köpa från firma när det handlar om en, för mig, större summa pengar (100-140k) för att i alla fall ha konsumentköplagen med mig. Min medhjälpare som kan mycket mer av bilar tycker att jag bör tänka om eftersom jag kan få lite mer bil för pengarna om jag köper av privatperson men jag är orolig att det kanske dyker upp ett fel sen som ställer till problem.

Hur har ni andra tänkt kring detta?
 
När man ändå pratar bilköp, jag har hela tiden varit inställd på att köpa från firma när det handlar om en, för mig, större summa pengar (100-140k) för att i alla fall ha konsumentköplagen med mig. Min medhjälpare som kan mycket mer av bilar tycker att jag bör tänka om eftersom jag kan få lite mer bil för pengarna om jag köper av privatperson men jag är orolig att det kanske dyker upp ett fel sen som ställer till problem.

Hur har ni andra tänkt kring detta?
Ofta bättre att köpa privat, än att betala ett överpris hos en bilhandlare. Även större firmor luras och det finns inga större garantier.
Viktigaste är att undersöka och testa bilen så noga man kan. En del köpare tittar inte ens under motorhuven :laugh:
 
Ofta bättre att köpa privat, än att betala ett överpris hos en bilhandlare. Även större firmor luras och det finns inga större garantier.
Viktigaste är att undersöka och testa bilen så noga man kan. En del köpare tittar inte ens under motorhuven :laugh:

Ja, jag litar inte helt på mina egna kunskaper även om jag kan lite men har en duktig medhjälpare. Kanske bör lita på henom. Hur gör man enklast betalning till privatperson? Jag kommer ta lån delvis för bilen så några alternativ försvinner ju också där om jag inte köper från handlare. Insåg jag nu.
 
Ja, jag litar inte helt på mina egna kunskaper även om jag kan lite men har en duktig medhjälpare. Kanske bör lita på henom. Hur gör man enklast betalning till privatperson? Jag kommer ta lån delvis för bilen så några alternativ försvinner ju också där om jag inte köper från handlare. Insåg jag nu.
Ja. Enklast och säkrast är swish, du kan tillfälligt höja beloppet i din bank.
 
Vi gjorde väl kanske inte som man ska då om man läser den här tråden 🙈

Vi bestämde oss för en bil vi skulle ha. Märke, modell, mellan vilka årsmodeller och milantal som var okej, motor, vilka tillval som var viktiga etc. Sen skannade vi marknaden regelbundet och det fanns nästan inga till salu med vår kravlista. Så när en dök upp 3,5h bort köptes den på distans med möjlighet att kika när sambon kom dit. Sambon åkte tåg, blev upphämtad av säljaren och sedan gjorde de klart de sista, han fick klämma och känna och sen tog han bilen hem. Kostade oss 220' och då vet jag att företaget inte transporterade bilarna till firmor med samma namn i närheten men jag vet att de gör de numera.

Vi kände oss aldrig osäkra. Men vi visste exakt vad vi skulle ha, haffade den här innan den ens kommit in i systemet, och det är en stor bilfirma med många kontor runt om i Sverige. Skulle med erfarenheten vi har nu inte tvivla på att göra det igen :)
 
När man ändå pratar bilköp, jag har hela tiden varit inställd på att köpa från firma när det handlar om en, för mig, större summa pengar (100-140k) för att i alla fall ha konsumentköplagen med mig. Min medhjälpare som kan mycket mer av bilar tycker att jag bör tänka om eftersom jag kan få lite mer bil för pengarna om jag köper av privatperson men jag är orolig att det kanske dyker upp ett fel sen som ställer till problem.

Hur har ni andra tänkt kring detta?
Jag köper enbart på bilfirma. Det känns säkrast o alla mina bilköp har inneburit strul (fast jag inte märkt något vid provkörning) och då är det skönt att ha en seriös bilfirma att kontakta.
 
Provköra den specifika bilen är att rekommendera, tycker jag. Det kan skilja otroligt mycket mellan olika "inidivider" av samma modell.

Enligt min man ska man alltid pruta! Han prutar tills alla runtom honom skäms och bilhandlaren gråter typ :D på nya som gamla bilar, ska tilläggas!
Ett sätt att pruta om det inte går att få ner priset är att få så mycket tillägg med på köpet som möjligt, det brukar både vara och kännas lättare om bilen är väldigt fräsch och ganska ny. Nya vinter- och sommardäck på fina/nya fälgar, dragkrok, back-kamera, full tank mm är ju sånt som är najs att få med.

Tillägg: En grej min man gör för att få ner priset är att kolla om en likvärdig bil finns billigare någonstans i landet - sen går han in på vår lokala firma och har det som argument för att få ner priset. Han har lyckats förvånansvärt bra med detta! Trots att de likvärdiga bilarna funnits typ 90 mil bort.
 
Jag köper enbart på bilfirma. Det känns säkrast o alla mina bilköp har inneburit strul (fast jag inte märkt något vid provkörning) och då är det skönt att ha en seriös bilfirma att kontakta.

Ja, det är lite det som oroar mig. Jag har köpt bil privat tidigare men då har det varit för små summor (max 15k) så då har jag ju mer eller mindre räknat med att något kan dyka upp även om det faktiskt inte gjorde det under åtminstone första året.
 
Ja, det är lite det som oroar mig. Jag har köpt bil privat tidigare men då har det varit för små summor (max 15k) så då har jag ju mer eller mindre räknat med att något kan dyka upp även om det faktiskt inte gjorde det under åtminstone första året.
med min otur chansar jag inte hahahaha.
 
När man ändå pratar bilköp, jag har hela tiden varit inställd på att köpa från firma när det handlar om en, för mig, större summa pengar (100-140k) för att i alla fall ha konsumentköplagen med mig. Min medhjälpare som kan mycket mer av bilar tycker att jag bör tänka om eftersom jag kan få lite mer bil för pengarna om jag köper av privatperson men jag är orolig att det kanske dyker upp ett fel sen som ställer till problem.

Hur har ni andra tänkt kring detta?
Jsg köper från firma. Välkänd firma med vettig renommé. Då finns möjlighet att reklamera fel och få service.
Buskfirmor göre sig ej besvär. Större skojare likaså.
Hittills i livet har jag inte åkt på några minor.
 
När man ändå pratar bilköp, jag har hela tiden varit inställd på att köpa från firma när det handlar om en, för mig, större summa pengar (100-140k) för att i alla fall ha konsumentköplagen med mig. Min medhjälpare som kan mycket mer av bilar tycker att jag bör tänka om eftersom jag kan få lite mer bil för pengarna om jag köper av privatperson men jag är orolig att det kanske dyker upp ett fel sen som ställer till problem.

Hur har ni andra tänkt kring detta?
Firmorna lägger ju på en mellanskillnad... men ofta har de resurser att gå igenom bilar och fixa en hel del till "självkostnadspris". Du är också skyddad av konsumentköplagen om du handlar av en firma. Du kan ofta prova fler bilar. Du behöver inte heller åka hem till främmande människor och åka omkring med dem i deras bil.

Köper du privat blir det ofta billigare (men räkna med att du och säljaren delar på det påslag en firma skulle ha tagit ut). Du har inte samma rättsliga skydd som om du köper av en firma.

Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten. Jag skulle nog fega och gå via en firma om det handlade om en dyrare bil.
 
Ja, jag litar inte helt på mina egna kunskaper även om jag kan lite men har en duktig medhjälpare. Kanske bör lita på henom. Hur gör man enklast betalning till privatperson? Jag kommer ta lån delvis för bilen så några alternativ försvinner ju också där om jag inte köper från handlare. Insåg jag nu.
Jag köpte en bil privat för 5-6 år sen, ett riktigt kanonköp, bilen har gått som en klocka helt utan problem. Den kostade 100 000 och jag betalade med swish. Det är mycket mer prisvärt att köpa bilen privat jämfört med att köpa bil från firma.Men det kan såklart gå hur som helst. Å andra sidan, om det skulle bli problem med en bil köpt från firma vet jag inte vad man I praktiken har för möjligheter att lämna tillbaka, även med konsumentköplagen I ryggen. Känns som att de gör vad de kan för att slippa ta sitt ansvar.
 
Ofta bättre att köpa privat, än att betala ett överpris hos en bilhandlare. Även större firmor luras och det finns inga större garantier.
Viktigaste är att undersöka och testa bilen så noga man kan. En del köpare tittar inte ens under motorhuven :laugh:

Konsumentköplagen innebär att man inte ens behöver titta under huven för att ha det skydd den innebär.

Jag skulle aldrig köpa en bil för 100 - 200 000 från en privatperson.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 447
Senast: ptr
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Otherside
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
787
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp