Hur köper man bil?

Konsumentköplagen innebär att man inte ens behöver titta under huven för att ha det skydd den innebär.

Jag skulle aldrig köpa en bil för 100 - 200 000 från en privatperson.
Ja, man gör ju som man vill, chansen för att få en fungerande bil ökar ju om man undersöker den så noga man kan oavsett konsumentköplag. Jag har köpt både privat och från firma, hittills aldrig haft problem med något av det, men det kan vara bra att veta att många tillsynes seriösa och större bilhandlare krånglar allt dom kan när det blir problem.
 
Men en häst kan man reklamera? Varför inte en bil? Det är ju helt galet!

Vad menar du nu? Poängen med konsumentköpslagen är ju att det just är enkelt reklamera då fel som visar sig inom 6 månader anses förlegat vid köpet om inte säljaren kan motbevisa.

Dvs när bilen har något fel första 6 mån måste företaget som sålt den visa felet inte fanns.

Samma sak gäller hästar. Dock skulle jag utan att tveka reklamera minsta fel på en bil. Men inte på häst. Men jag tillhör de som anser djur ska ut ur konsumentköpslagen
 
Vad menar du nu? Poängen med konsumentköpslagen är ju att det just är enkelt reklamera då fel som visar sig inom 6 månader anses förlegat vid köpet om inte säljaren kan motbevisa.

Dvs när bilen har något fel första 6 mån måste företaget som sålt den visa felet inte fanns.

Samma sak gäller hästar. Dock skulle jag utan att tveka reklamera minsta fel på en bil. Men inte på häst. Men jag tillhör de som anser djur ska ut ur konsumentköpslagen

Jag menar när man köper en bil privat. Varför kan man inte reklamera den likaväl som en häst
 
Ja, man gör ju som man vill, chansen för att få en fungerande bil ökar ju om man undersöker den så noga man kan oavsett konsumentköplag. Jag har köpt både privat och från firma, hittills aldrig haft problem med något av det, men det kan vara bra att veta att många tillsynes seriösa och större bilhandlare krånglar allt dom kan när det blir problem.

Och jag har haft två olika firmor som absolut inte krånglat. Första fallet så fungerade inte AC ordentligt när våren kom 4 mån efter köp. Åtgärdades kostnadsfritt, skulle kostat 12 k annars. Andra fallet slutade motorvärmare fungera 5 månader efter köp. Den hade brunnit och byttes utan knot, hade kostat 8 k annars.

Jag minns en billig beg bil jag köpte. Min andra bil. Min bror bilmekaniker tog upp den på lyft och gick igenom. Hittade ett spräckt grenrör och det var alles. Köpte bilen efter att prutat lite pga grenröret. Ska tanka - inser att påfyllnadsröret är HELT upprostat. Det fick bytas och tanken spolas pga rostflagor.

Nu hade just det gått att se om man öppnat tanklocket men det visar också hur noga man må vara. Med en firma hade det utan minsta tvekan blivit deras ansvar. Privat så stod jag mig slätt för felet var inte dolt..

(nu var det inte blodigt dyrt att ordna men surt ändå)
 
Jag menar när man köper en bil privat. Varför kan man inte reklamera den likaväl som en häst

Det är klart du kan om det är ett dolt fel eller säljaren ljugit. Men det är betydligt snävare regler, mindre fönster osv jmf med om du som privatperson köper från ett företag. Gör du det behöver du knappt undersöka, köper du från privatperson måste du undersöka noga, ställa rätt frågor osv. Jmf mitt ex med påfyllnadsröret till tanken i svar ovan
 
Jag menar när man köper en bil privat. Varför kan man inte reklamera den likaväl som en häst

Det är samma lagstiftning. Du kan reklamera, men beroende på om motparten är företag eller privatperson är regelverket helt annorlunda. Konsumentköplagen är väldigt bra för konsumenten. Köplagen reglerar mellan 2 som man tänker jämbördiga parter.
 
Det är klart du kan om det är ett dolt fel eller säljaren ljugit. Men det är betydligt snävare regler, mindre fönster osv jmf med om du som privatperson köper från ett företag. Gör du det behöver du knappt undersöka, köper du från privatperson måste du undersöka noga, ställa rätt frågor osv. Jmf mitt ex med påfyllnadsröret till tanken i svar ovan

Jo alltså det vet jag. Men folk köper hästar privat hela tiden för 100 tusentalskronor och här i denna tråden vågar ingen köpa en bil privat. Det är konstigt bara 🤷‍♀️
 
Jag menar när man köper en bil privat. Varför kan man inte reklamera den likaväl som en häst

För min egen del skulle jag dels aldrig köpa så dyra hästar som jag köper bilar. Dels har jag också olika förväntningar på en bil respektive en häst, med levande djur ingår ett naturligt risktagande som jag inte ser att ett dött ting gör på samma sätt.
 
Jo alltså det vet jag. Men folk köper hästar privat hela tiden för 100 tusentalskronor och här i denna tråden vågar ingen köpa en bil privat. Det är konstigt bara 🤷‍♀️

Ah du menade så. Det är betydligt mer svartvitt med en bil, och jag är mer beroende av en bil än av en häst. Så jag anser inte det är jämförbart riktigt.
 
Jag köpte min bil på firma.

När den vibrerade så fixade firman (bara att de lyssnade utan att ens försöka avförda är ett plus i kanten).

Har även haft ett krångel som visat sig två gånger sen inte återkommit men det är rapporterat och noterat (skriftligt).

Jag fick säkert betala lite mer för bilen hos firman än vad den hade kostat privat men det är värt varenda krona.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 803
Senast: ptr
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Otherside
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
801
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp