Hur köper man in sig i ett hus?

Bapelsin

Trådstartare
Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus?

Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har såklart ökat mycket i värde under de 12 åren han har ägt det, men det antar jag är helt orelevant.

För enkelhetens skull kan vi säga att huset är värt 2 miljoner och att han har lån på 1 miljon.

Hur ska man tänka kring summan att köpa in sig för? Och med lånen? För att man ska bo på lika villkor måste man ju också dela lånen.
Det finns väl inga lagar för detta men kanske vedertagna rekommendationer?
 
Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus?

Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har såklart ökat mycket i värde under de 12 åren han har ägt det, men det antar jag är helt orelevant.

För enkelhetens skull kan vi säga att huset är värt 2 miljoner och att han har lån på 1 miljon.

Hur ska man tänka kring summan att köpa in sig för? Och med lånen? För att man ska bo på lika villkor måste man ju också dela lånen.
Det finns väl inga lagar för detta men kanske vedertagna rekommendationer?
Ta ut en värderingsman, har värdet ökat med 100% så får du slanta upp motsvarande om huset ska vara ditt till 50/50. Alternativet kan vara att du köper in dig för en lägre summa och äger huset till motsvarande andel av värdet, så om ni separerar har du rätt till din andel i procent beroende på vad värdet är då. Du får också stå för värdet av slitage och förbättringar.

Han kan även ge dig halva huset och ni står bägge på lånen, slitage, framtida värdeökningar och förbättringar. En bra affär för dig men mindre fördelaktigt för honom.
 
Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus?

Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har såklart ökat mycket i värde under de 12 åren han har ägt det, men det antar jag är helt orelevant.

För enkelhetens skull kan vi säga att huset är värt 2 miljoner och att han har lån på 1 miljon.

Hur ska man tänka kring summan att köpa in sig för? Och med lånen? För att man ska bo på lika villkor måste man ju också dela lånen.
Det finns väl inga lagar för detta men kanske vedertagna rekommendationer?
Om ni ska äga huset 50/50 och det är värt 2 miljoner, så är ju det rimliga att du köper halva huset för 1 miljon. Och att du tar de lån du behöver för att kunna göra det, och att han behåller eller betalar tillbaka på sina lån som han önskar. Så gjorde min pappa och hans nya sambo, senare fru, när hon köpte in sig i det hus pappa redan hade bott i de senaste 35 åren.

Vill ni på något sätt ha gemensamma lån, diskutera detta med banken!
 
Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus?

Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har såklart ökat mycket i värde under de 12 åren han har ägt det, men det antar jag är helt orelevant.

För enkelhetens skull kan vi säga att huset är värt 2 miljoner och att han har lån på 1 miljon.

Hur ska man tänka kring summan att köpa in sig för? Och med lånen? För att man ska bo på lika villkor måste man ju också dela lånen.
Det finns väl inga lagar för detta men kanske vedertagna rekommendationer?
Jag har för mig att det finns någon fallgrop i att köpa in sig i halva huset när man är sambos. Om ni delar på er och ska göra bodelning så är hans del hans (han köpte huset för att bo där själv - ingår inte i bodelning). Din del är köpt för att bo där gemensamt och delas därför upp mellan er - dvs du får bara 25% av husets värde vid ev bodelning.

Ta kontakt med jurist så att det inte blir något knas i fördelningen.
 
Jag har för mig att det finns någon fallgrop i att köpa in sig i halva huset när man är sambos. Om ni delar på er och ska göra bodelning så är hans del hans (han köpte huset för att bo där själv - ingår inte i bodelning). Din del är köpt för att bo där gemensamt och delas därför upp mellan er - dvs du får bara 25% av husets värde vid ev bodelning.

Ta kontakt med jurist så att det inte blir något knas i fördelningen.
Man kan avtala bort sambolagen, så detta är lätt att lösa bara man vet att man ska skriva de papperna.
 
Blir det helt galet att tänka att jag lägger in halva delen av den miljonen som är över lånen, dvs 500.000kr och sen står vi båda på lånen på 1.000.000kr. Då äger vi hälften var av ”värdet” på huset och betalar lånen gemensamt. Eller gör jag någon sorts tankevurpa nu?
 
Blir det helt galet att tänka att jag lägger in halva delen av den miljonen som är över lånen, dvs 500.000kr och sen står vi båda på lånen på 1.000.000kr. Då äger vi hälften var av ”värdet” på huset och betalar lånen gemensamt. Eller gör jag någon sorts tankevurpa nu?

Menar du att du köper halva huset (värderat till 1 miljon) för halva värdet, 500 000, och sedan att ni är solidariskt ansvariga för det befintliga lånet på en miljon? Nackdelarna som jag ser det är dels för husägaren som ger bort en fjärdedel av huset och dels för dig som köpare, om du ska äga en fjärdedel men vara betalningsansvar för tre fjärdedelar. Hänger du med? Det beror ju på vad ni skriver om ägandet dock i båda fallen. I det ena har husägaren kvar sitt lån på 1 miljon trots att halva huset sålts vilket motsvarar lånet, och i det andra står du på lån utan att äga fastigheten. Det sistnämnda ska du verkligen akta dig för!

Edit: Jag känner att jag snurrat in mig lite men om du betalar 500 till din sambo och tar över lånet (om hen löser sin andel) som återstår på 500, då har du nog köpt halva huset på ett vettigt sätt för er båda?
 
Menar du att du köper halva huset (värderat till 1 miljon) för halva värdet, 500 000, och sedan att ni är solidariskt ansvariga för det befintliga lånet på en miljon? Nackdelarna som jag ser det är dels för husägaren som ger bort en fjärdedel av huset och dels för dig som köpare, om du ska äga en fjärdedel men vara betalningsansvar för tre fjärdedelar. Hänger du med? Det beror ju på vad ni skriver om ägandet dock i båda fallen. I det ena har husägaren kvar sitt lån på 1 miljon trots att halva huset sålts vilket motsvarar lånet, och i det andra står du på lån utan att äga fastigheten. Det sistnämnda ska du verkligen akta dig för!
Jag vet inte jag tänkte väl liksom mer att det blir som att vi lägger 500.000kr var i ”handpenning” och sen har lånen tillsammans. ”Handpenningen” blir ju då 1/4 var och lånen på 2/4 tillsammans.

Det blir väl som att jag köper ut hans ena halva av värdet på huset. Förstår du hur jag menar? Knappt jag fattar själv 😂
 
Jag har för mig att det finns någon fallgrop i att köpa in sig i halva huset när man är sambos. Om ni delar på er och ska göra bodelning så är hans del hans (han köpte huset för att bo där själv - ingår inte i bodelning). Din del är köpt för att bo där gemensamt och delas därför upp mellan er - dvs du får bara 25% av husets värde vid ev bodelning.

Ta kontakt med jurist så att det inte blir något knas i fördelningen.
1. Han säljer hela huset, till 100% för 2.000.000
2. Ni båda köper hela huset tillsammans, för 1.000.000 var - och äger huset därefter gemensamt.
3. Det som kommer svida i detta fall är kostnaden för lagfarten.
Denna kostnad kommer i detta fall bli 30.000kr + 825 kr (avgift) (om taxeringsvärdet är lägra än köpesumman), vilket ni bör dela lika på.
 
1. Han säljer hela huset, till 100% för 2.000.000
2. Ni båda köper hela huset tillsammans, för 1.000.000 var - och äger huset därefter gemensamt.
3. Det som kommer svida i detta fall är kostnaden för lagfarten.
Denna kostnad kommer i detta fall bli 30.000kr + 825 kr (avgift) (om taxeringsvärdet är lägra än köpesumman), vilket ni bör dela lika på.

Det låter rimligt! Men också lite krångligt för då ska han väl skatta på vinst och sådant också?
 
Jag vet inte jag tänkte väl liksom mer att det blir som att vi lägger 500.000kr var i ”handpenning” och sen har lånen tillsammans. ”Handpenningen” blir ju då 1/4 var och lånen på 2/4 tillsammans.

Det blir väl som att jag köper ut hans ena halva av värdet på huset. Förstår du hur jag menar? Knappt jag fattar själv 😂

Ja, men om han betalade säg 250 000 i handpenning när han köpte huset billigare blir det ju lite tråkigt för honom att nu fiktivt få gå in med det dubbla.

Ni kanske kan skriva ett gåvobrev resp ett skuldebrev er emellan? Men som övriga sagt, en jurist passar bra här
 
Ja, men om han betalade säg 250 000 i handpenning när han köpte huset billigare blir det ju lite tråkigt för honom att nu fiktivt få gå in med det dubbla.

Ni kanske kan skriva ett gåvobrev resp ett skuldebrev er emellan? Men som övriga sagt, en jurist passar bra här
Det har du rätt i.

Blir det aktuellt kommer det såklart göras med jurist, just nu ville jag mest höra mig för 😊
 
Det låter rimligt! Men också lite krångligt för då ska han väl skatta på vinst och sådant också?
Yes. Men det där är ju det ni vill ska inträffa.
Så det gäller att tänka sig vad egentligen händer er emellan, utan att han behöver sälja till sig själv - utan att ni liksom kvittar det utan att blanda in 'statlig administration' för just den delen.

Jag antar att ni båda tycker att 15.000kr är pengar i sjön, för att han säljer till sig själv.
 
Så den tweakade abrovinken - om ni är överens om att mitt första inlägg är vad ni vill uppnå:

1. Huset är värt 2.000.000 kr. Han behåller halva huset, och säljer andra halvan.
2. Du köper denna andra halva för 1.000.000 kr. Han gör vad sjutton han vill med den miljonen och sina lån se'n tidigare.
3. När jag tänker efter vet jag faktiskt inte vad lagfarten blir, men tycker att den bör bli 15.000kr + 825kr - eftersom det är en mille som det handlas för. (Bör kollas upp.)
4. Se'n gör ni som @MiaMia säger, skriver papper på att avtala bort sambolagen i just detta fall - gärna med en jurist, om ni inte är 100 på vad som ska stå i pappret.
 
Så den tweakade abrovinken - om ni är överens om att mitt första inlägg är vad ni vill uppnå:

1. Huset är värt 2.000.000 kr. Han behåller halva huset, och säljer andra halvan.
2. Du köper denna andra halva för 1.000.000 kr.
3. Vet faktiskt inte vad lagfarten blir, men jag tycker att den bör bli 15.000kr + 825kr - eftersom det är en mille som det handlas för. (Bör kollas upp.)
4. Se'n gör ni som @MiaMia säger, skriver papper på att avtala bort sambolagen i just detta fall - gärna med en jurist, om ni inte är 100 på vad som ska stå i pappret.
Sådär gjorde jag när jag köpte ett halvt hus av min mamma.
 
Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus?

Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har såklart ökat mycket i värde under de 12 åren han har ägt det, men det antar jag är helt orelevant.

För enkelhetens skull kan vi säga att huset är värt 2 miljoner och att han har lån på 1 miljon.

Hur ska man tänka kring summan att köpa in sig för? Och med lånen? För att man ska bo på lika villkor måste man ju också dela lånen.
Det finns väl inga lagar för detta men kanske vedertagna rekommendationer?

Som i mitt fall, värderat till 1,8 miljoner, lån på runt 1 mille. Leker med tanken om att någon köper in sig för halva värdet, alltså 900’ ska denna ”ge” till mig, och den får i gengäld ett halvt hus och ett bolån på 900’?
Mitt lån ligger kvar på en mille, men jag får 900’ av min partner. Lånet på millen står jag för själv och betalar in 900’ och har kvar 100’ i lån, medans min partner har 900’ i lån?

Jag tänker om man sen separerar längre fram om huset är värt 2,5, det delas vid försäljning och jag får 1 250 000 och min partner 1 250 000 jag får behålla 1,150 000 efter att ha betalat lånet, partnern får betala bort sitt lån och får behålla 350.000 (och ja, såklart så går det bort andra avgifter, men enkelt räknat)

Är det inte så det blir?

Att bara dela lånet rakt av blir ju fel, då går han miste om en himla massa.
 
Blir det helt galet att tänka att jag lägger in halva delen av den miljonen som är över lånen, dvs 500.000kr och sen står vi båda på lånen på 1.000.000kr. Då äger vi hälften var av ”värdet” på huset och betalar lånen gemensamt. Eller gör jag någon sorts tankevurpa nu?
Det du gör då är egentligen att köpa för 1 000 000, varav hälften finansieras genom att du lånar dem. Då ska priset som står i köpeavtalet vara det verkliga priset på 1 milj, annars blir det trassel.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp