Hur kör man häst och vagn?

hästmänniska121

Trådstartare
Jag har en dressyrponny som vi ska sälja och köpa en ny storhäst, i samma veva vill jag (en 15-årig tjej) köpa en shetlandsponny som jag kan köra. Har av någon anledning snöat in på körning nu men har aldrig kört förut. Har någon något förslag på hur jag kan lära mig för det är ju inte liksom bara är att hoppa i vagnen och köra?
 
Jag har en dressyrponny som vi ska sälja och köpa en ny storhäst, i samma veva vill jag (en 15-årig tjej) köpa en shetlandsponny som jag kan köra. Har av någon anledning snöat in på körning nu men har aldrig kört förut. Har någon något förslag på hur jag kan lära mig för det är ju inte liksom bara är att hoppa i vagnen och köra?


Gå en kurs med duktig instruktör, precis som du gör med ridningen. Se till att du får lära dig basicgrejerna som hur du ska sela på och av och sköta vagnen, etc, utöver själva körningen.

Se också till att köpa en snäll och trygg ponny som är väl inkörd och som inte blir osäker av en nybörjare.

Det finns körläger vilket kan vara smart att boka in dig på, och få en genomgång under flera dagar.
 
Jag har en dressyrponny som vi ska sälja och köpa en ny storhäst, i samma veva vill jag (en 15-årig tjej) köpa en shetlandsponny som jag kan köra. Har av någon anledning snöat in på körning nu men har aldrig kört förut. Har någon något förslag på hur jag kan lära mig för det är ju inte liksom bara är att hoppa i vagnen och köra?
Måste bara säga att jag blir glad av att se att du visar intresse av att lära dig👍, att du inser att det inte bara är att tråckla på ponnyn en sele och knyta fast en vagn för att kunna köra - som alldeles för många gör. (man ser det bl.a på alla de foton som går att hitta på sociala medier, där alla möjliga mer eller mindre vansinniga lösningar på sele och vagn kan ses... 🙄
 
Hör om närmaste travbana har körskola. Även om det inte är trav du tänkt dig så kan det vara en bra start vad gäller grunderna och det finns ganska många travskolor i hela landet så bör vara lätt att hitta i din närhet.
 
Jag har en dressyrponny som vi ska sälja och köpa en ny storhäst, i samma veva vill jag (en 15-årig tjej) köpa en shetlandsponny som jag kan köra. Har av någon anledning snöat in på körning nu men har aldrig kört förut. Har någon något förslag på hur jag kan lära mig för det är ju inte liksom bara är att hoppa i vagnen och köra?
Kolla runt i lokala hästgrupper på facebook. Körning upplever jag har blivit mer och mer populärt och därmed ökar också kursutbudet. Tömkörningskurser upplever jag också att det finns mer av nu än tidigare. Om du inte hittar något så annonsera själv!

Lycka till! Körning är kul!
 
Här i min stad finns en ridskola med lite mer ovanliga grenar , däribland körning som man kan ta lektioner i. Här finns också flera kusksällskap som har regelbundna träffar både med och utan häst, både med bruks- och sportinriktning. Sådana grupper är guld att vara med i för att lära sig utrustningen, hur man kör häst m.m. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Många föreningar för brukshästar har också körutbildningar.

Titta t.ex. på sidorna från Föreningen Nordsvenska hästen i ditt distrikt, eller Ardennerföreningens motsvarande sidor.

Åtminstone vad avser Föreningen Nordsvenska hästen, så är det distrikten som anordnar utbildning.

Den föreningen har också en aktiv ungdomsavdelning på riksnivå, som varje sommar anordnar ett körläger för ungdomar mellan 16-25 år.
 
Många föreningar för brukshästar har också körutbildningar.

Titta t.ex. på sidorna från Föreningen Nordsvenska hästen i ditt distrikt, eller Ardennerföreningens motsvarande sidor.

Åtminstone vad avser Föreningen Nordsvenska hästen, så är det distrikten som anordnar utbildning.

Den föreningen har också en aktiv ungdomsavdelning på riksnivå, som varje sommar anordnar ett körläger för ungdomar mellan 16-25 år.
Jag har helt lärt mig grunderna inom körningen genom Föreningen nordsvenska hästen. Iof genom att vara med med min egen häst, men de har också många träffar (iaf i mitt distrikt) dit man kan komma utan häst för att lära sig med välutbildade hästar. Många är ofta öppna och gratis eller väldigt billiga, de som är mer som en kurs kostar en liten peng.
 
Jag hoppade bara i en vagn och började köra :o.. hade iofs tömkört och tolkat i ca 20år innan så hade ju koll ändå.
Men har lärt mig 99% av det tekniska genom trial by error och internet :).

Och min selning fick i alla fall godkänt av tränare ^_^.

Men det är alltid bäst att gå sakta fram och fråga de som har mer kunskap än en själv, tänka efter före osv.
 
@Buck är undantaget som bekräftar regeln. Det finns andra som gjort likadant där det inte gått så bra - i bästa fall slutar det med en häst som inte går att köra.

Det finns ingen anledning att prova försök-och-misstag-metoder när andra redan gjort misstagen, bättre att lära sig av dem och göra rätt med en gång! Om något går snett när hästen är förspänd är det mycket värre än om den är under ryttare. Den som sett en panikslagen häst skena runt med en kullvält vagn efter sig vet vad jag menar... eller bara en så enkel sak att kusken missat att sätta sig på tömlyckan. Att låta tömmarna ligga i vagnen är att be om att få in dem i hjulen.

Att köra häst är enormt roligt, så jag tycker absolut TS ska prova! Men ta hjälp av erfaret folk.
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 190
Senast: Lynxsa
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Coras star
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp