Hur kollar man upp hästhandlare?

Roxanna

Trådstartare
Jag ska inte skriva ut några namn eller dylikt men undrar hur man kan kolla upp en hästhandlare innan man köper av denna? Google visar några missnöjd uttalanden men det finns ju alltid. Jättetacksam för tips då jag förmodligen kommer göra en affär.
 
Jag ska inte skriva ut några namn eller dylikt men undrar hur man kan kolla upp en hästhandlare innan man köper av denna? Google visar några missnöjd uttalanden men det finns ju alltid. Jättetacksam för tips då jag förmodligen kommer göra en affär.
Allabolag.se kan du få en inblick i hur länge företaget funnits å hur det går ekonomiskt. Vet inte om det är nån hjälp. Men tänkte om företaget funnits ett tag så kanske dom är mer seriösa.
 
Kollar runt bland vänner och bekanta, om de känner till handlaren ifråga.
 
Jag hade frågat mig runt så mkt som möjligt. Vad säger magkänslan om personen? Jag har köpt av både bra och en dålig hästhandlare.
 
Det finns några oroväckande kommentarer om h*n på internet men vet inte vad jag ska tro. Ska kolla Allabolag, tack för tipset!
 
Jag tycker att några negativa är för många för att jag skulle våga. Finns andra, mer seriösa :)
Fast även seriösa företag kan ha ett par negativa kommentarer. Lår säga att dem gjort 100 affärer, ca 10% kanske ger en kommentar och vanligtvis brukar dem flesta som kommenterar ge kass recension och således syns dem mer. Det betyder ju inte att dem är oseriösa.

Jag hade testat att se om man kan hitta en typ Facebookgrupp i närheten från där hästhandlaren står och se om man kan lägga ut en fråga där. Grannar och folk i byar brukar ha hyfsad koll på saker och ting.
 
Jag tycker att några negativa är för många för att jag skulle våga. Finns andra, mer seriösa :)
Jag tror nog att de flesta stora hästhandlare har några kunder som är missnöjda. Om du har sålt t ex 1000 hästar, oavsett hur superseriös du är, så finns det helt säkert någon köpare som är missnöjd (tyvärr inte alltför sällan p g a dålig självinsikt och orimliga förväntningar).
 
Det viktiga är ju hur en handlare hanterar eventuellt missnöjda kunder. Alla säljer ju både bra och dåliga hästar.
Bytesrätt är ofta rätt värdelöst- det är sällan man som köpare får något likvärdigt. Men man tycker ofta att det låter tryggt och bra.
 
Jag tycker att några negativa är för många för att jag skulle våga. Finns andra, mer seriösa :)
Det finns ingen som säljer på företagsbasis där någon köpare inte är nöjd. Det behöver inte innebära att säljaren är oseriös utan på väldigt många andra orsaker. Märkliga förväntningar hos köparen (hästen för 25000 kr lär aldrig gå internationella tävlingar men ändå tror vissa det), dålig kunskap hos köparen (hästen "tar över" för att överleva och köparen anser att hästen måste varit drogad för hen var ju så snäll hos säljaren), otur eller bara att kemin mellan häst och människa inte är rätt kan ge väldigt dåliga omdömen. De som är nöjda skriver oftast inte recensioner alls.

Det jag ser som viktigt är att kolla upp likviditeten i företaget och att man inser att även om man har lagen på sin sida så innebär inte att ha rätt att få rätt. Köper man så kan man aldrig räkna med något annat än att hästen är ens egna ansvar sedan.
Man måste inse att hästen är ett levande djur som speglar sin omgivning i mångt och mycket och att hästhandlarens jobb inte är någon välgörenhet utan att hen vill sälja för att tjäna pengar precis som alla andra företag.
 
Jag ska inte skriva ut några namn eller dylikt men undrar hur man kan kolla upp en hästhandlare innan man köper av denna? Google visar några missnöjd uttalanden men det finns ju alltid. Jättetacksam för tips då jag förmodligen kommer göra en affär.
Känns det inte rätt så backa direkt, gå efter magkänslan då den sällan faktiskt har fel. Köp inte från någon för att någon annan tycker den är seriös osv, känns det inte bra så skippa den personen.
 
Jag tycker att några negativa är för många för att jag skulle våga. Finns andra, mer seriösa :)

Och jag har hört båda sidor från så många historier att några (1-2) inte skulle avskräcka mig.

Handlaren jag köpte min häst av blev några år senare uthängd på Facebook mm för att ha lurats, köpt en halt häst och vägrar ta tillbaka. Jag har sett kontraktet. Det står tydligt i det att hästen har ett röntgenfynd på ben X. Den är vetbes ua av köparen vald vet. Den är halt på ben X 3 mån e köp. Tas till veterinär 5 mån e köp och röntgas och hältan anses bero på fyndet. Köparen vill häva samt ha skadestånd. Säljaren erbjuder sig ta tillbaka hästen mot prisavdrag (då den nu är halt). Det accepteras inte.

I de sociala medierna så säger köparen att säljaren sagt hästen är helt frisk och röntgad ua. Köparen har inte förstått det som svart på vitt står i kontraktet, att hästen är ua vid bes men har röntgenfynd som kan påverka.
 
Jag ska inte skriva ut några namn eller dylikt men undrar hur man kan kolla upp en hästhandlare innan man köper av denna? Google visar några missnöjd uttalanden men det finns ju alltid. Jättetacksam för tips då jag förmodligen kommer göra en affär.

Har du redan varit där och sett hästen? Eller tänker du köpa osett?
 
Jag har köpt från en hästhandlare, inga negativa kommentarer på Facebook, många bekanta har köpt därifrån, då tyckte jag det kändes safe. Varför ska jag köpa från någon där flera anser sig blivit lurade av? Det finns som sagt många försäljare.
 
Det finns ingen som säljer på företagsbasis där någon köpare inte är nöjd. Det behöver inte innebära att säljaren är oseriös utan på väldigt många andra orsaker. Märkliga förväntningar hos köparen (hästen för 25000 kr lär aldrig gå internationella tävlingar men ändå tror vissa det), dålig kunskap hos köparen (hästen "tar över" för att överleva och köparen anser att hästen måste varit drogad för hen var ju så snäll hos säljaren), otur eller bara att kemin mellan häst och människa inte är rätt kan ge väldigt dåliga omdömen. De som är nöjda skriver oftast inte recensioner alls.

Det jag ser som viktigt är att kolla upp likviditeten i företaget och att man inser att även om man har lagen på sin sida så innebär inte att ha rätt att få rätt. Köper man så kan man aldrig räkna med något annat än att hästen är ens egna ansvar sedan.
Man måste inse att hästen är ett levande djur som speglar sin omgivning i mångt och mycket och att hästhandlarens jobb inte är någon välgörenhet utan att hen vill sälja för att tjäna pengar precis som alla andra företag.
Jag har jobbat åt en hästhandlare i många år, är extremt insatt i hur världen ser ut där. Min personliga åsikt kvarstår, rekommendationer! Några negativa där kritiken är av vikt för mig som köpare, så väljer jag en annan försäljare. Ni andra måste inte ;)
 
Jag håller med @prallan , en handlare som förekommer ofta i en googling i en negativ aspekt hade jag oxå aktat mig för.
Tror få hästhandlare har helt prickfria försäljningar men att det handlar mer om hur hästhandlaren beter sig när en affär inte blir som man tänkt.

Finns hur många hästhandlare som helst och många av dom har inte en enda negativ skrivelse på sig om man googlar. Så jo det är skillnad på hästhandlare och hästhandlare.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 795
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 176
Senast: Enya
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp