Hur komma igång med sin hund?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka komma igång och börja ha roligt. Men... Hur gör man? :crazy:

Jag har gått några hundkurser men känner mig fortfarande som en nybörjare på allt vad träning heter. Jag försöker aktivera ute i skogen med till exempel spårning och apportering, men det går inte alls fast jag försöker göra så som vi tränat på kurser. Herr hund tappar intresset på 2 sekunder och hittar nåt mer spännande att göra. I apporteringen kan han hämta apporten, men sen snor han den och springer iväg. Om jag försöker byta mot nåt roligare släpper han apporten där han är och kommer till mig för att få den roligare saken.
Extremt enkla saker som lätt godisletande är det enda som kanske kan hålla intresset mer än 1 minut.

Lydnaden är samma sak, han är helt enkelt inte speciellt intresserad. Det spelar ingen roll om jag så tar hans favoritleksak och börjar tokleka med den, så hittar han snabbt något annat att nosa på/tugga på/titta på/roa sig med. Jag är inte tillräckligt intressant. Han kan lite grunder, men vi kommer inte vidare och det är inte med någon energi han genomför det. Han bara gör det för att det är enklare att göra som matte vill i någon sekund och sedan springa iväg och leka...

Vi är anmälda till en kurs igen och ska snart börja på den. Egentligen är det nog en kurs vi "borde" ha klarat av vid det här laget, men jag misstänker starkt att en stor del av problemet ligger i min prestationsångest så därför är det bättre att vi går på en nivå som inte borde vara omöjlig. Jag har också kollat om Goldenklubben eller SSRK har några kurser som passar oss, men det verkar som att man måste vara proffs för att gå kurser i deras regi... Det är iallafall känslan jag får.
Samma på BK, valp/unghund/vardagslydnad känns okej för alla men lite mer specialkurser inom typ spår, apportering, tävlingslydnad och så känns som att alla har 30 års egen erfarenhet av hundträning, 4 rottisar/mallar och alla springer runt i de där gröna byxorna och ser proffsiga ut. Så jag känner liksom inte att det är rätt ställe för mig och min hund :crazy:

Men alltså. Hur gör man för att börja komma igång lite mer med hundträningen?
Hur gör jag för att han ska orka hålla ut mer än några sekunder?
Hur motiverar jag honom att vilja vara med mig och göra det jag ber om?
Hur får jag honom att fatta konceptet med apportering?
Och kanske framförallt, hur blir jag av med prestationsångesten jag känner och slutar jämföra mig med alla proffs?
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Hur pass mycket kontakt har du tränat med din hund? Det känns som att det är i den änden du måste börja. Har du läst "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt? Där finns massor med bra övningar man kan göra för att stärka kontakten&relationen mellan hund och förare. Ang prestationsångesten; sluta helt enkelt jämföra dig med andra, hundträning handlar inte om att man ska prestera och vara bäst på allt utan faktiskt att man ska ha roligt med sin hund. Du måste hitta en väg att gå för att det ska bli roligt för såväl dig som hunden, den vägen hittar du inte genom att jämföra dig med andra.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag har tränat ganska mycket kontakt, vi har jobbat en hel del med sånt på de kurser jag gått.
Men det känns lika där som i allt annat, han gör det lite halvambitiöst bara för att han "måste". Jag får inte fram någon energi och riktig "go" liksom. Han verkar helt enkelt tycka att jag är pisstråkig, oavsett vad jag hittar på :crazy:

Men den boken har jag inte läst, ska kika om den finns på biblioteket :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Vart i landet bor du? Kanske finns det någon snäll bukare som kan tänka sig att träffas och träna lite? inte alltid lätt att träna själv och det kan vara svårt att komma ur gamla vanor.

Hur är det med uppfödaren? Kanske kan du träffa denne och få lite hjälp på vägen så ni kommer igång?

Angående motivationen, försök hitta nya saker att belöna hunden med. Överraska och var roligare än allt det där andra som han sysselsätter sig med. Kanske blir det en pipleksak, eller blodpudding eller tennisboll eller korv osv.

Hoppas det löser sig, och släpp ångesten. Att ha hund ska vara kul, så länge du och hunden har kul och mår bra så spelar det ingen roll vad andra tycker!
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag vill försöka vara lite anonym sådär, men jag i södra norrland :p Finns det nån som skulle vilja träna lite (nästan vad som helst egentligen, men det är lydnad och spår jag tycker är roligast) så kan ni väl säga till, kanske finns någon i närheten :p

Uppfödaren har tyvärr inte samma syn på träning och vilka metoder som är trevliga som mig... Vilket jag tyvärr insett först nu i efterhand :crazy:

Men tack för dina tips, jag ska fortsätta försöka klura på vad som kan vara roligare än hans egna små påhitt. Har jag världens godaste godis så fungerar det ett tag, tills han tröttnar. Har jag världens bästa leksak så snor han den och sticker alternativt skiter plötsligt i den och leker hellre med en pinne. Försöker jag variera mig så krånglar jag till det för mig själv och blandar ihop sakerna...

Jag ska verkligen försöka skaka av mig prestationsångesten. Vi har jättekul när vi leker helt kravlöst, men så fort det ska bli "träning" så blir allt bara fel och jag blir på dåligt humör och det blir ännu mer fel :(
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Hoppas någon nappar så ni kan träffas! :)

Ajdå, inte alltid man kan förutse sådant med uppfödaren. Tråkigt att det blev så.

Kontaktkontraktet som någon skrev om ovan är toppen, kanske finns det fler böcker du kan få tips ifrån?

Är han inklickad? Kanske kan ni börja där och sedan jobba er vidare? Försök att jobba med en massa samarbetsövningar och tänk inte på något som träning, än, utan lek och ha kul och låt det utvecklas lite sakta till en början!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Ja, det var lite trist med uppfödaren :( Men det är som det är, nu har jag iallafall lärt mig till nästa gång :)

Jag ska gå igenom biblioteket och se vad de har! Tips på andra bra böcker mottages gärna :)

Mja, han är inklickad, men jag är så dålig på det :crazy: Jag har jättesvårt för att inte gå in och styra upp honom när han blir passiv (vilket han lätt blir) istället för att han får fundera själv på vad han ska göra. Det är liksom genomgående i allt vi gör, att han känns så passiv/ointresserad av allt...
Har du (eller någon annan) något tips på bra och roliga samarbetsövningar man kan pyssla med? :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag tycker du ska ge SSRK en chans! Ring jaktansvarige(Eller viltspårsansvarig) i din region och fråga om kurser och träningsgrupper. Goldenklubben likaså. Du kan även kika på Labbe- och flatcoatedklubben, har dom kurser som inte blir fyllda av den egna rasen brukar dom fylla ut med andra Retrieverraser. Även jägarförbundet brukar ha allmänlydnad- och spårkurser.

Kanske kan du ringa någon annan goldenuppfödare i din region, om du inte trivs med sättet din uppfödare tränar? Goldenklubben kan säkert ge dig tips.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Men de känns så extremt seriösa och duktiga... :crazy:
Jag tror att labbeklubben (och kanske flat också) är mer aktiv än goldenklubben häromkring, så jag kan ju iallafall kolla vad de har och fråga om en liten golden kan få vara med om det finns plats över. Tack för tipset! :)

Är det troligt att någon annan goldenuppfödare skulle vara intresserad av att ge mig tips då, när min hund inte kommer därifrån? De har väl säkert fullt upp med sina egna valpköpare, tänker jag. Men det finns en/ett par uppfödare inte allt för långt bort, som verkar trevliga och har hundar som verkar göra bra ifrån sig och så. Typ en sån uppfödare jag egentligen borde ha tittat efter, om jag hade vetat det då.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Att folk är duktiga är inget stt vara rädd för ;) Tvärt om ska man ta tillvara på det, duktiga människor delar ofta gärna med sig av sin kunskap! Och att t ex vara helt ny i en träningsgrupp är oftast väldigt tacksamt!

Även om inte uppfödaren har tid att hjälpa dig med träning, kan den säkert ge tips
pöver telefon eller mejl hur du kan träna eller vem du kan kontakta :)

Ett mejl kostar inget :) Om du vill kan du PMa mig vilken SSRK-region du tillhör så ska jag ge dig tips på vem du kan kontakta!

Exempel på samarbetsövningar:
Här kan det vara klokt att ha koppel på hunden i början! Och ställ inte för höga krav på leken i början, det räcker att han följer leksaken och kanske slår med tassarna och försöker ta den.
http://m.youtube.com/#/watch?v=jRDAVjhntxQ&feature=plcp

En till film, i början står även andra tips på vad du kan träna på:
http://m.youtube.com/#/watch?v=cuRIIXcN8_I&feature=plcp

Jag personligen tränar aldrig med Klicker eller knappt ens godis i jaktapportering, men har man en hund som saknar den naturliga samarbetsviljan och kanske även jaktlusten är det ett mycket bra sätt att börja!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag gillar Svartbergs bok Relationsmodellen. Ska man bara läsa en hundbok så brukar jag rekommendera den! :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Tyvärr tror jag att din hunds låga motivation kan vara svårt att öka fantastiskt mycket. En golden med showlinjer brukar vara vad du beskriver.

Jag tror att du behöver fundera ut vad din hund tycker är roligt! Har du tex testat att klicka in apportering ordentligt från grunden? Eller köra lite svårare viltspår? Eller kanske agility är er grej?
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Är södra Norrland i närheten av Sundsvall/Timrå så är det bara att hojta till! Jag har visserligen en rottis men inga gröna byxor :D Pysslar med lydnad/rallylydnad, bruksspår, utställning och sambon tränar bevakning. Vår hund var 5½ när jag äntligen vågade mig ut och tävla med henne, innan jag hittade rallylydnad såg hon mest ut som om hon tränade lydnad under vapenhot typ :p
Om specifik retrieverträning vet jag noll och inget men har en fd granne som är aktiv i Spaniel- och retrieverklubben, hon är supertrevlig!
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Nej, de är väl inte farliga bara för att de är duktiga... :D Men jag är rädd att de ska se ner på mig och min "blekfis" :o

Men jag kanske ska ta och skicka iväg ett mejl då iallafall, som du säger så eftersom de har goldens som verkar vara åt det hållet jag gillar, så kanske de iallafall kan tipsa om instruktörer eller liknande häromkring och sådär.

Tack för länkarna, jag ska kika på dem lite senare och se vad jag hittar där :) Skickar ett PM till dig också!
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Ja, att han inte blir motiverad som en jaktgolden är jag ju medveten om... Men jag ville ha en lite lugnare hund och valde därför "showgolden". Däremot är hans föräldrar hyfsat aktiva, eller de är inga oengagerade soffpotatisar iallafall.
Jag vill ju heller inte ha nån superaktiv hund, det behövs inte, men lite mer lust att arbeta vill jag få fram iallafall :) Som aktiv sällskapshund tycker jag väl ändå att en showgolden bör passa?

Jag har inte vågat försöka klicka in apportering eftersom jag inte känner mig 100 procent säker på något av det själv :crazy: Vi har provat lite lättare spår bara, men han tappar fokus så fort så jag vill inte prova något svårare så han "får" misslyckas för att det blir för långt/svårt.
Men jag försöker komma på vad han gillar, men han är mest förtjust i att leka med andra retrievers och att leka fysiskt (brottas, leka jaga osv). Vet inte hur man "kommer vidare" därifrån?
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Har du inga gröna byxor är det lugnt :D

Nu är det tyvärr lite långt till Sundsvall/Timrå, men om vi ska åt det hållet någon gång så hojtar jag till, tack för erbjudandet :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag hade testat att klicka in apportering, hundar som gillar godis brukar gilla klicker :) Det är öht ett redskap jag tycker du ska bekanta dig med om du inte gjort det, googla Canis klickerskola så får du den på mail. Annars bara googla för grunderna i klickerträning.

När du klickar in apportering så börjar man väldigt basic, efter att du klickat in hunden så den vet vad klickern betyder. Klick=godis (alltid, även om du klickar fel). Ta en dummie och håll i handen, om hunden nosar på dummien klickar du. Gör det ett par gånger. Sedan klickar du om hunden nuddar mot dummien med munnen eller gör en ansats att öppna munnen runt den. Sedan klickar du när hunden greppar. Öka sedan tiden långsamt som hunden ska hålla. Hunden får ju släppa när du klickar, så bry dig inte om loss eller nåt sånt.

Sen utökar du det, hunden ska plocka upp dummien från golvet. Du lägger dummien en meter bort och hunden ska hämta, 2 meter osv. Då har du också börjat träna avlämnande och med detta ökar du att vänta med klicket tills hunden levererar dummien i din hand. Detta gör du på samma sätt som grunden i greppande, lägg dummien bredvid, hunden tar den och du sitter ner och lägger fram handen så du klickar när hunden lägger dummien nära din hand. Osv. Sen kan man hålla på i all oändlighet.

Grunden lär du lätt på en vecka om ni kan komma överrens:)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Spåra, kör freestyle, sök, uppletande - finns så mycket man kan göra med sin hund. Prova och se vad som passar er bäst. Din hund kanske inte har apportering som sin favorit.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Tack för förklaringen :)
Han är inklickad så han vet att klick = godis. Men när vi lite försiktigt testade grunder i apportering på en kurs vi gick var inte klickern med, och då tappade han intresset efter ett par nosningar... Men jag kanske vågar mig på att försöka med klicker och se om intresset är lite bättre då :) Det borde väl iallafall inte kunna bli sämre än fortsatt (nästan) noll intresse?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp