Hur komma igång med sin hund?

Sv: Hur komma igång med sin hund?

Det finns så mycket olika man kan pyssla med tillsammans med sin hund idag. Finns det något privat hundcenter i närheten, som håller olika typer av kurser. Privata hundcenter brukar i regel ha modernare inlärningsmetoder är BK. Fråga om de har provapå eller aktiveringskurser där man kan få prova på alla de nya hundsporterna. Alla jakthundar gillar inte jakt o spår o liknande. Freestyle eller HTM eller rallylydnad eller agility tycker kanske just din hund är roligare än strikt lydnad, bruks o jakt o spår. Om du ställer upp på att hunden kanske gillar freestyle så kanske den ställer upp på att du gillar apportering. Jag menar att den apporterar kanske gärna om den får göra ett freestylemoment som belöning.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Och jag tror att jag helt enkelt inte kan mäta mig med allt annat jättespännande :crazy: Lyckas jag vara roligare än exempelvis en fjäril som springer förbi, så är jag inte roligare än en pinne som ligger en bit bort, till exempel. Han ser liksom för mycket som är jättespännande, hela tiden.

Men kan du inte säga till honom att sluta jaga fjärilar eller nosa på annat? Nu ska han faktiskt fokusera på dig?
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag tänkte lite i samma banor.

Tjo och tjim inte är enda sättet att få en hund koncentrerad. Du måste faktiskt våga kräva någonting av din hund. Kräv koncentration och visa honom att det lönar sig.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Precis som några andra föreslagit så tror jag att klicker kan vara värt ett ordentligt försök, om du känner dig osäker på hur man använder den kanske en klicker-kurs vore någonting? Genom att lära hunden att bjuda på beteenden för att komma åt belöningen tror jag att ni kan komma ifrån att du som förare hela tiden är den som måste hålla igång aktiviteten.

Du skrev att han gärna blev stillasittande när ni höll på med detta, men om du provar att kasta iväg belöningen efter klicket så blir han ju faktiskt tvungen att röra på sig för att komma åt godiset ;) Därefter kan du snabbt vara på att belöna när han vänder uppmärksamheten tillbaka mot dig (medan han är iväg och hämta belöningen kan ju du börja backa ifrån honom, så får han ytterligare en knuff i ”rätt” riktning, d.v.s. att följa efter dig). Jag skulle föreslå att du inte gör det till att han skall utföra så stora moment för att få klicket och belöningen, utan att han faktiskt rör på sig (backa, tar ett steg åt sidan, kommer emot dig) eller om han gör vanliga moment fast med fart (snabba sättande/lägganden).

Därtill kan jag känna att om han fortfarande gärna blir distraherad och vill hitta på annat att han helt enkelt inte får vara med och träna. Bind upp honom i ett träd eller sätt in honom i bilen. Antingen så tränar ni, eller så får han ha tråkigt. Bäst vore om du hade några träningskompisar så att ni kunde byta till att träna med någon av deras hundar när din blir oengagerad. Se dock till att lägga träningen på en sådan nivå att han för det mesta klarar av den, så att det inte är att ribban ligger för högt – din hund blir oengagerad för att han inte förstår – och då åker han in i bilen. Det blir inte roligt för någon ;)

TLDR; Använd klicker för att få upp motivationen! Anpassa svårigheten så att din kan hund lyckas! Om han fortfarande välja andra saker över dig blir konsekvensen en time-out i bilen/uppbunden! Lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 732
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 937
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp