Hur komma igång med sin hund?

Sv: Hur komma igång med sin hund?

Nej såklart inte, och då tänker jag inte tvinga honom till att bara träna apportering heller :)
Men avsaknaden av intresse/motivation är likadan vad vi än hittar på. Freestyle har vi visserligen inte provat men spår, sök, uppletande är samma visa. Han är intresserad en kort stund, sen hittar han nåt mer spännande eller är bara totalt ointresserad :crazy:
Det enda han gör engagerat längre stunder än någon minut är att leka.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Hur långa pass brukar du träna? Tänk på att träna superkorta pass till att börja med, bara någon minut och sedan paus. Tränar man ett moment för länge och hunden blir disträ och omotiverad kan det vara för att man tränat för länge. Sluta träna när det går som bäst, innan hunden hunnit tröttna.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Det beror på vad vi ska träna.
Om jag tillexempel har tänkt gå nåt spår kanske jag lägger (det korta) spåret, går en liten runda och sen spårar han. Då ska jag ha tur om han orkar/vill hålla ut hela (det korta) spåret.
Eller lydnadsträning, då tröttnar han efter kanske 2-3 minuter (och då inte bara ett enda moment utan vi varierar oss lite) och letar efter annat att roa sig med.
Slänger jag ut godis som han får leta efter håller han ut i ungefär lika kort tid, 2-3 minuter. Sen vill han nosa på annat istället.

Bör jag träna ännu kortare? Typ 2 minuter och sen paus? :crazy: Hur många såna pass "på raken" kan/bör man köra isåfall?

Kan ju tillägga att han var lika när vi gick på kurs senast, han "var med" mycket kortare än de andra hundarna innan han hittade annat att intressera sig för. Då förklarades det som ointresserad slyngel, han var runt året då.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Gör så, och jag lovar att inte ha gröna byxor :D

Just det ja, pm:ar dig med tips på en kursgård också.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Nä, prova på. Kör bara ett par klick, bestäm något i stil med att efter 5 klick så tar ni en paus. Och ha gott godis!

Sen det här du skriver med att han tröttnar och hittar på något annat, jag återkommer till att jag tyvärr tror att det ligger i honom. Jag har sett massor av goldenhanar bete sig likadant. De älskar sin matte och går där och viftar på svansen, men kan helt plötsligt dra iväg mot en tjusig flicka rakt över plan.

Men jag tror dels på att träna fram att du är det bästa som finns och dels träna upp hans koncentration.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag skulle föreslå att lägga ned allting ett tag och börja ignorera din hund. Inget roligt, inga spår, inga övertalningsförsök "jodå, det är roligt, jag lovar, det är spännande, kom igen nu". Om din hund har lägre arbetslust än du måste du lägga dig på nivån där hunden börjar längta efter mer. Efter goda godiset, roliga matten. Skippa alla övningar, låt din hund ha tråkigt, låt din hund jobba för att få kontakt med dig. Låt den söka din uppmärksamhet istället för tvärtom. Så får du lägga ribban på den nivå hundens intresse räcker till. Utan hundens intresse och vilja blir det nämligen inget, som du redan har konstaterat.

En av mina två pojkar (vuxen omplacering) är en riktig soffpotatis, dessutom lättstressad och rädd för att göra fel. Jag var överambitiös när han kom till oss som fyraåring, men fick lägga ned precis allting med honom och lät honom gå och strosa i flera år utan krav. Det var ju inte så kul för mig som ville ha en hund att träna med, men så småningom ville han kämpa lite för att få godis och då kunde vi klicka in honom (vid 9 års ålder) och lära honom några trix. Dessa tycker han är roligt att göra och vi fick till en skaplig vardagslydnad men mer blev det inte. Mitt träningsbehov fick jag tillgodose med en annan hund :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Okej, vad bra. Då ska jag leta fram klickern igen så ska vi testa :)

De älskar sin matte och går där och viftar på svansen, men kan helt plötsligt dra iväg mot en tjusig flicka rakt över plan.
Precis så :crazy: Ena sekunden är han med, sen dyker "något" upp och han knatar iväg... Behöver inte vara en söt tjej utan kan också vara en spännande pinne, en fjäril eller vad som helst... Disträ är bara förnamnet.

Men tack för dina tips, jag ska försöka att bli ännu roligare/bättre/häftigare att vara med, och jobba vidare med superkorta pass och megagott godis :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Men det är ju i princip så han har haft det nu när jag inte har orkat träna alls :(
Det har varit promenader och lite lek ibland, och det är allt. Ingen träning eller någonting. Han tycker ju att det är kul att få komma ut i skogen till exempel, men mest för att nosa omkring. Träning verkar han helt ointresserad av.

Jag hade liksom inte en tanke på att det kunde vara så svårt att få en golden "med" på att träna :crazy:
Den enda hund jag tidigare tränat med, hunden jag växte upp med, ville nog egentligen arbeta mycket mer än jag ville så där fanns inte såna här problem på kartan ens.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Nu har du redan fått en massa bra svar, men jag kan också berätta lite vad vi har gjort som funkar relativt bra för oss. Min hane är rätt lik din, även om han älskar att apportera. Problemet är bara att det är inte roligt med dummisar om vi inte är iväg på kurs eller träningar eller har sällskap. Är det bara vi två tröttnar han efter fyra hämtningar oavsett om det är på ett sök, linjetag eller markeringar (alltså varierar jag så mycket jag kan för att det inte bara ska vara fyra hela tiden). Är det däremot på kurser så är det sååå mycket roligare, därför vill jag absolut slå ett slag för SSRK och Goldenklubben! De brukar vara toppen oavsett vilken nivå man är på :)

Hur som, för att göra saker roligare så vi kan träna själva kör jag nästan aldrig med dummisar hemma. Vi apporterar strumpor, leksaker, gosedjur, burkar osv. Allt som inte är förenat med några krav utan som vi kan kampa med, leka med, kasta iväg osv. Vi använder mycket godis också och han är alltid världens bästa så fort han hämtar något och kommer med det, för jag tänker att eftersom vi aldrig kommer gå prov/wt/jaga så spelar det ingen större roll om han apporterar och lämnar av fel etc (däremot har jag krav när det är med dummisarna, men det verkar funka att hålla det åtskilt). Så har jag en boll på snöre och han kommer med den, ja då har vi lite kamp om den eller så kastar jag iväg den direkt och han får knalla efter - helt enkelt med syftet att det är roligt att hämta men det ska vara roligare att komma tillbaka med sakerna :)

Det har som sagt fått upp motivationen något för oss, men framförallt märks det att han har roligt och att det fortsätter vara skoj om jag anpassar mig efter honom och vad han tycker är roligt och inte sätter massa press och krav på honom :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Tack för även dina tips :)
Jag försöker göra så jag också, att när han kommer med dummien/repet/strumpan/foppatoffeln så får han massor av beröm och vi kampar lite eller sådär för att det ska vara skitkul att komma till mig med saken. Men han tycker ändå att det är ännu roligare att ha saken själv :crazy: Eller, han verkar tycka att det är skitkul att bli jagad... När jag struntar i att han har snott dummien/repet/strumpan/foppatoffeln och går iväg med bestämda kliv åt ett annat håll kommer han springande, men saken ligger kvar där han var tidigare :crazy:
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Nej, de är väl inte farliga bara för att de är duktiga... :D Men jag är rädd att de ska se ner på mig och min "blekfis" :o

Ingen seriös, duktig och vettig människa ser ner på någon annan bara för att de har en viss typ av hund, tvärt om så brukar de flesta bli otroligt glada för att man vill aktivera sin hund.

Själv har jag saluki, som verkligen inte(!) är någon "lydnadshund" eller så, och de flesta gör ingenting med sina vinthundar mer än går koppelpromenader och låter dem springa lösa ibland. Ändå har jag tävlat i lydnad och rallylydnad med min hund, och när vi kommer till tävlingar så kommer det alltid fram personer som vill prata och tycker det är så otroligt kul att jag håller igång med min hund trots att hon är av "fel" ras ;)

Såå, kontakta duktiga personer i närheten, tex på en klubb eller något. Är de bara lite vettiga så kommer de bli jätteglada av att du vill vara med och ha kul med hunden :D
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag får hoppas att du har rätt :p

Än så länge har jag bara haft väldigt lite kontakt med goldenklubben. De är trevliga och sådär, men det känns ändå som att jag och blekfisen inte har mycket att komma med bland alla mörka supervilliga träningsnarkomaner till hundar :crazy: Men det kanske egentligen är min prestationsångest som spökar igen och inte alls de som ser ner på oss.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Tack för även dina tips :)
Jag försöker göra så jag också, att när han kommer med dummien/repet/strumpan/foppatoffeln så får han massor av beröm och vi kampar lite eller sådär för att det ska vara skitkul att komma till mig med saken. Men han tycker ändå att det är ännu roligare att ha saken själv :crazy: Eller, han verkar tycka att det är skitkul att bli jagad... När jag struntar i att han har snott dummien/repet/strumpan/foppatoffeln och går iväg med bestämda kliv åt ett annat håll kommer han springande, men saken ligger kvar där han var tidigare :crazy:


Har du provat att ha leksaken på ett långt snöre/rep? Då kan du dra leksaken längs marken, springa iväg med den hängande efter dig om du så vill det. Han kommer då säkert bli taggad att ta leksaken och du kan försöka peppa honom att ta den. Vill han bara ta den så kan du sedan kanske ha lite dragkamp med honom, eller bara lära honom att släppa den på kommando. När han sedan släpper den så får han som belöning att du kastar iväg den igen, men du behöver (tack vare snöret) aldrig hamna i situationen att han sticker iväg själv med leksaken. Har du leksaken i snöre kan ni ju också springa med den tillsammans, så att du håller i snöret, han i leksaken och du "jagar" honom. Bara fantasin sätter stopp :D
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Japp, det har jag provat.
Det är kul tills han kommer på att jag har leksaken i "koppel"... Då vill han inte ha den längre, inte ens om det är en grymtande gris som alltid annars är skitkul :crazy:
Men jag har inte hamnat i situationen att han har tagit leksaken och "dragit" med den när den sitter fast i ett snöre, kanske skulle jag prova det och "jaga" honom lite och se om det ändå kan vara kul att leka med en "kopplad" leksak då. Om det blir lite jaga-lekande iallafall.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Jag brukar försöka träna 5 repetitioner och sedan paus = tråkigt. 2 minuter i sträck är faktiskt ganska länge. Hur fungerar det om ni tränar utomhus? För oss så är det ett jättesteg att ta samma övning utomhus och jag brukar få backa rejält för att få det att fungera.

Jag bor i Umeå, om det räknas som södra norrland (vilket jag iofs inte tror att det gör) så får du gärna höra av dig.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

När vi tränar så "länge" som 2 minuter så är det inte koncentrerad hårdträning hela tiden liksom, utan små mikropauser där ockå. Men kanske ska prova minska det ännu mer och ha skittråkiga pauser och se om det blir roligare att arbeta då :)

Utomhus på tomten är svårare än inne, men det går iallafall. Utanför staketet försvinner allt :crazy:
Eller ja, spår och sånt lägger vi ju inte inne :D

Bor väldigt långt från Umeå, men tack ändå :)
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Uthålligheten förbättras med högre motivation, mer träning (mental uthållighet får tränas på samma sätt som kondition) och även högre fysisk kondition tycker jag mig se ett samband med.

Motivation: Prova dig fram! Leker han? Vad är favoritleken? Vad är det godaste han vet? Har du testat klickerträning? Leker ni tillsammans? Vad är favoritbelöningen? Hur reagerar han på att du ändrar beteende (tjoar och stojar istället för att stå och vara nervös, tex). Att släppa på prestationsångesten ger säkerligen också resultat.

Störning: Är du för ointressant eller "måste han göra 10 saker samtidigt?". Börja med små störningar och öka efterhand.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Ja, han leker :) Bästa lekarna är att leka jaga (både jaga och bli jagad) och att brottas, med mig eller annan hund. Vad det gäller belöningar så tröttnar han fort, till exempel såna där grymtande grisar/flodhästar älskar han, likaså köttbullar. Men efter några belöningar med grislek/köttbulle så är det tråkigt.
Och jag tror att jag helt enkelt inte kan mäta mig med allt annat jättespännande :crazy: Lyckas jag vara roligare än exempelvis en fjäril som springer förbi, så är jag inte roligare än en pinne som ligger en bit bort, till exempel. Han ser liksom för mycket som är jättespännande, hela tiden.

Men vi ska ju gå på en kurs igen nu snart. Jag får helt enkelt bestämma mig för att ha med massor av olika belöningar (de har sagt supergott godis och rolig leksak, jag får ta med typ 5 sorters supergott godis och 3 jätteroliga leksaker så jag kan ha nåt nytt och kul hela tiden) och att vi är där för att ha kul, inget annat. Kanske också kan sikta på att vara den "knäppa" matten som kryper, hoppar, ropar och tjoar och är skittöntig. Om jag går in med inställningen att skämma ut mig totalt, så kanske hunden iallafall tycker jag är lite kul?

För visst är det väl så att om man har en svårmotiverad hund, så får man vara jättepinsam och fånig när man går på kurs? :p
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Nu spekulerar jag hej vilt, men kan det vara så att du gör det för svårt för honom. Det är ett fel som jag i alla fall vet att jag ofta gör med min tjej, just pga prestationsångest.

Vi har haft en del hjälp av att träna freestyle, iom att det innebär en hel del target och lockande. Att dutta med nosen i min hand är inte svårt och lätt att få en jättehög belöningsfrekvens på. Att sedan bygga på det 10 cm i taget till en snurr är inte heller svårt och när snurren sedan sitter så känner man sig rätt stolt. :D

Flams och tramsträning helt enkelt. Korta intensiva pass där hunden inte "kan" misslyckas och där man bara har roligt.
 
Sv: Hur komma igång med sin hund?

Det kan det säkert vara :crazy:
Eller ja, uppenbarligen är det väl för svårt eftersom det inte fungerar. Frågan är väl vad som är för svårt, om du förstår?
Om själva kraven är för höga, eller om störningarna för många på en gång, eller passen för långa eller vad det är.
Men i och med att han är lika ointresserad i princip var vi än är och vad vi än gör, så är det svårt att komma på vad det är som är felet :crazy:
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 708
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp