Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Kan du inte styra in- och utsläpp så att du gör det innan/efter jobbet? Att hästarna får anpassa sig till dina arbetstider.

För det vore ju fruktansvärt om det hände något när din mamma är ensam hemma...

Norrland
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Jag har inte läst alla svar...

Jag tycker att du skall ta med dig mamma ut i stallet och visa henne grundläggande hantering. Låt henne träna på hur man hanterar hästen när du är med. Hjälp henne att ta igenom sitt ledarskap på backen.

Promenader i grimma/träns och grimskaft där hästen helt enkelt får rätta sig efter henne. Inte ta ett enda steg före, stanna när hon stannar, svänga när hon svänger. Altså hon måste få hästen att följa. Hästen skall backa när hon ber om det och utan att bråka. Och framför allt hon skall inte behöva kramphålla i grimskaftet, det skall vara hängande. Gå ut och låt mamma träna på detta tills det funkar.

När det gäller faran i boxen, skulle jag försöka avdramatisera allt genom att be henne ha med sig något gott till hästen. Att hon skall ge hästen positiva förväntinngar när hon kommer. Godis efter att grimman är på/ eller godis efter att hästen kommit fram och inte står och hotar/tjurar.. Och på en gång. Altså ignonera betendet och belöna när hästen är trevlig. Man kan ju tycka vad man vill med mutor men i detta fallet tycker inte jag att det är läge att ta genom någe ledarskap i en box, pgv att det är trångt men ändå rörligt=större risk för att åka på en smäll. (hon hade ju redan fått sig ett smakprov samt en känga)

Hon måste lära sig att se de små tecken hästen facktist gör för att testa rang. exempelvis när hästen flyttar på en genom att bara gå.. Och sätta stopp för det där... Jag tror att det är det som är grejen.. Har hästen vunnit små "slag" hela tiden så testas det hårdare och rätt vad det är så har man ett riktigt monster..

Hon måste också bli av med rädslan.. det kommer förmodlingen när hon känner att hon har kontroll på läget. Det är ju i regel därför man blir rädd.. Rädsla gör oss inte heller till ledare. Ge det lite tid, och var med tills allt känns bra! anledningen till att det går bättre när du är i närheten kan också bero på att din mamma då känner sig tryggare, och då är det nog bra om du är med tills det känns OK för henne.

Hoppas det ordnar sig..
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Kan du inte styra in- och utsläpp så att du gör det innan/efter jobbet? Att hästarna får anpassa sig till dina arbetstider.

För det vore ju fruktansvärt om det hände något när din mamma är ensam hemma...

Norrland

Jag jobbar bland annat nätter, så det blir lite svårt tyvärr. När jag jobbar dag är det ju inga problem, och när jag jobbar kväll KAN de ju gå ute till halvtolv när jag kommer hem.

Men det är ju lite knivigare när jag jobbar nätter. Ska jag ta in innan jag åker och släppa ut när jag kommer hem blir det låååånga nätter inne med tyvärr, in 18 (mot normalt 21 - 22) och ut 10 (mot normalt 05 - 08)
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Orkade inte läsa genom alla inlägg nu så ni får ursäkta om någon redan tagit upp detta. Men jag tycker att din mamma borde ha säkerhetsväst och framför allt hjälm på sej tills allt fungerar som det ska. Då är hon så skyddad det går, kanske stålhätteskor också!

Sen borde det ju inte skada att hon har med sej ett kort spö in i boxen. Självklart inte för att slå hästen med, men hon kanske känner sej lite tryggare. Man kan ju tex vifta häftigt med spöet i luften så låter det ju ganska otäckt. Då kanske hästen i fråga tänker till? Allt tycks ju precis som du säger handla om rädsla kontra en stark häst som sett sin chans till övertag. Med väst och hjälm kan ju både du och din mor slappna av lite iaf. (Om hon inte redan har det som sagt).

Kanske skulle hjälpa om hon kunde prata med fler i hennes situation och se att det inte alls är konstigt och att hon absolut inte är ensam?

Och som någon annan skrev, mkt modig och snäll mor du verkar ha:eek:
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

alltså, om det är så allvarligt som beskrivs att hästen verkligen går till VÅLD och inte tar en korrigering av din mamma som är rädd så skulle jag inte utsätta henne för hästen punkt slut.

kan du inte bygga ngn gång från boxen ut till hagen så det typ bara är att slussa ut hästen? det är det enda alternativet jag skulle överväga, dvs att din mamma kan hantera in och utsläppen på ngt sorts "off-hands" sätt. jag skulle ALDRIG riskera säkerheten hos en människa om hästen är så pass seriös runt det hela som det verkar, och din mamma så pass rädd och låg i rang inför hästen.

tror inte ett skit på "ledarskaps övningar" så länge hon är rädd så känner hästen det och då funkar det inte.

off-hands lösning eller hitta annan lösning.
endera i fråga om mamma-bort från hanteringen.
eller hästen bort från mamma.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

alltså, om det är så allvarligt som beskrivs att hästen verkligen går till VÅLD och inte tar en korrigering av din mamma som är rädd så skulle jag inte utsätta henne för hästen punkt slut.

Men kan inte byta täcke och så mha korridor tyvärr, det är ju därför jag är bekymrad över vintern. Dels för täcken, hästarna har dock funktionstäcken, så i normalfallet kan de ha dem nattetid med (jag har ju kallstall), men det kommer ju dagar när de måste bytas. Dessutom, om hästen av någon anledning skulle t ex behöva vara lindad eller ha någon form av skydd, så är ju det ytterligare en sak. Jag ser helt enkelt inte hur jag kan garantera att det inte kommer läge där det behövs göras något med hästen. Om den skulle skada sig t ex så kan den ju inte gärna stå där heller utan åtgärd. Dvs det måste hittas en fungerande lösning, som inte går ut över varken säkerheten för mamma, eller hästens välfärd.

kan du inte bygga ngn gång från boxen ut till hagen så det typ bara är att slussa ut hästen?

Det är korridor. Men som sagt, det löser inte resten tyvärr.


Hästar tar för övrigt korrigering om korrigeringen kommer i samband med det oacceptabla beteendet, det klarar dock inte mamma, och det är när korrigeringen kommer 'efteråt' som hästen inte tar den.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

det måste ju vara väldigt få procent av ggr somd et behövs bytas täcken, jämfört med gångerna det behövs.

benskydd - då får den väl ha benskydd i boxen natten innan, det är inte hela världen om det är då och då. eller att den har kvar dem vid intag tills du kommer hem nästa morgon.

om det är en skada eller ngt så finns väl telefon och ngn annan kan rycka ut och assistera.

poängen måste väl vara att du kan få det att funka 90% av tiden utan att din mamma behöver hantera. varför måste det finnas en 200% garanti? om du löser det till 90% av tiden så är det väl jättelångt kommet och man får ta resten och hitta lösning om det blir aktuellt.

annars skulle jag göra mig av med hästen, eller hitta en annan lösning vem som hanterar den. hellre än att utsätta ngn för den som inte kan hantera det. livsfarlig situation.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

det måste ju vara väldigt få procent av ggr somd et behövs bytas täcken, jämfört med gångerna det behövs.

benskydd - då får den väl ha benskydd i boxen natten innan, det är inte hela världen om det är då och då. eller att den har kvar dem vid intag tills du kommer hem nästa morgon.

om det är en skada eller ngt så finns väl telefon och ngn annan kan rycka ut och assistera.

poängen måste väl vara att du kan få det att funka 90% av tiden utan att din mamma behöver hantera.

annars skulle jag göra mig av med hästen, eller hitta en annan lösning vem som hanterar den. hellre än att utsätta ngn för den som inte kan hantera det. livsfarlig situation.

Den gång det händer något så den enda som kan 'rycka ut och assistera' är jourhavande vet.

Sen, ja det är sällan det behöver bytas täcken, är bara om vädret kraftigt slår om, eller om täckena har ispansar, alt är väldigt blöta. Däremot kan täcken hamna på sned, maggjordar kan gå upp etc.

Blöta benlindor och isiga benskydd är varken bekvämt eller hälsosamt att ha på sig nattetid.

Dock, så de allra allra flesta gånger får det utmärkt att mamma helt enkelt bara öppnar och stänger dörren om aktuell häst. För MIG är det dock inte ett alternativ att OM det händer/blir något där det behövs någon form av insats, så 'går det inte'

Som jag sagt, mamma vägrar höra talas om att jag ska göra mig av med hästen. Ordagrant så skulle hon känna att det var 'hennes fel' om jag gjorde det, samt 'bli jättebesviken'. Det, i kombination med att JAG tycker väldigt mycket om hästen gör att jag hellre försöker hitta en lösning där det både är funktionellt och säkert. Skulle det misslyckas, och problemet fortsätta eller eskalera, ja då kommer jag att köra över mamma i frågan. Men inte i nuläget, utan nu försöker jag hitta lösningar.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Men himmel, nu raddar du upp "om" och "kanske".

OM det blir extremfallen kanske du kan åka hem då, de enda gångerna? Det kan alltid hända akuta saker som gör att man måste åka ifrån jobbet.
Har du långt hem? Kan du åka fram och tillbaka?

Det blir en tendens till att "inget kommer nånsin gå" igen:crazy:
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Men himmel, nu raddar du upp "om" och "kanske".

OM det blir extremfallen kanske du kan åka hem då, de enda gångerna? Det kan alltid hända akuta saker som gör att man måste åka ifrån jobbet.
Har du långt hem? Kan du åka fram och tillbaka?

Det blir en tendens till att "inget kommer nånsin gå" igen:crazy:


Nej jag kan inte åka hem. Jag har 8 mil till jobbet, och jag kan INTE lämna det oavsett tyvärr, då ska nån ha dött/skadats allvarligt.

Sen, jag gör inte avkall på säkerheten, punkt.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Den gång det händer något så den enda som kan 'rycka ut och assistera' är jourhavande vet.

Sen, ja det är sällan det behöver bytas täcken, är bara om vädret kraftigt slår om, eller om täckena har ispansar, alt är väldigt blöta. Däremot kan täcken hamna på sned, maggjordar kan gå upp etc.

Blöta benlindor och isiga benskydd är varken bekvämt eller hälsosamt att ha på sig nattetid.

Dock, så de allra allra flesta gånger får det utmärkt att mamma helt enkelt bara öppnar och stänger dörren om aktuell häst. För MIG är det dock inte ett alternativ att OM det händer/blir något där det behövs någon form av insats, så 'går det inte'

Som jag sagt, mamma vägrar höra talas om att jag ska göra mig av med hästen. Ordagrant så skulle hon känna att det var 'hennes fel' om jag gjorde det, samt 'bli jättebesviken'. Det, i kombination med att JAG tycker väldigt mycket om hästen gör att jag hellre försöker hitta en lösning där det både är funktionellt och säkert. Skulle det misslyckas, och problemet fortsätta eller eskalera, ja då kommer jag att köra över mamma i frågan. Men inte i nuläget, utan nu försöker jag hitta lösningar.


ja då verkar det inte finnas ngn lösning utan du sitter i klistret utan ngn som helst väg ut vad jag ser det. Om det absolut inte går att göra ngt i någon riktning - då blir du fast där du står nu. :(
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Men vad är problemet:confused:
Men imorse så när jag släppte ut hästarna (de springer lösa ut)

Ha grimma o samma täcke på- låt mamma bara öppna boxdörrarna. o samma vid intag- förmodar att de går in själva då med.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Men vad är problemet:confused:


Ha grimma o samma täcke på- låt mamma bara öppna boxdörrarna. o samma vid intag- förmodar att de går in själva då med.


Om du läser hela tråden så får du svar på dina frågor.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Summan av Kardemumman är att hon inte BEHÖVER hålla på med dem i onödan- eller hur?

Skulle aldrig tvinga ngn halvt hästvan att hantera en häst som jag vet är dum med denna o dessutom absolut inte får komma lös på byn.

Jag är alltför rädd om mina hästar för att riskera sånt- fast mina är jättesnälla. Hästar är hästar o allt kan hända.
Tycker att du borde vara dito med både mor o pållarna.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Summan av Kardemumman är att hon inte BEHÖVER hålla på med dem i onödan- eller hur?

Skulle aldrig tvinga ngn halvt hästvan att hantera en häst som jag vet är dum med denna o dessutom absolut inte får komma lös på byn.

Jag är alltför rädd om mina hästar för att riskera sånt- fast mina är jättesnälla. Hästar är hästar o allt kan hända.
Tycker att du borde vara dito med både mor o pållarna.

Summan av kardemumman skrev jag idag i inlägget 18.47.

Jag tänker inte göra avkall på säkerheten (eller välbefinnandet för den delen) hos varken häst eller mot. Alltså måste man hitta en lösning som fungerar från båda håll. Eller göra sig av med hästen, men det är sista utvägen och därför försöker jag hellre lösa det först.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Summan av kardemumman skrev jag idag i inlägget 18.47.

Jag tänker inte göra avkall på säkerheten (eller välbefinnandet för den delen) hos varken häst eller mot. Alltså måste man hitta en lösning som fungerar från båda håll. Eller göra sig av med hästen, men det är sista utvägen och därför försöker jag hellre lösa det först.


Men du HAR ju löst det till 90% om du har fritt in/utsläpp. det är 10% när det behövs bytas täcke/benlindor och fan och hans moster, altenrativt om ngn av hästarna skadat sig, som du inte har löst.

nog förstår jag med din historik, att du har anledning att stressa över 10%. det förstår jag !
men vad är valet? att sitta fast i moment-22 eller lösa problemet till 90% till att börja med?
om du kan lösa det till 90 så är du en bra bit påväg och har inte en akut situation framför dig i morgon dag. om du inte tycker att 90% till att börja med är ok. ja DÅ har du ju definitivt en 100% akut situation framför dig till i morgon dag.

jag ser inte att du har ngn valmöjlighet?
endera köra till 90% som funkar
eller kassera hästen punkt slut.
alternativt hitta en ersättare till mamma punkt slut.

hur kan du då bortse från de 90% alternativet? :confused: det är ju HUNDRA ggr bättre än att leka med mammas säkerhet och hästens fortsatta inställning till folk i allmänhet. om du inte tar de 90% så måste du ju eliminera mamma/häst relationen oavsett - OMEDELBART. pga riskerna.
så återigen -ser inte att du har ngn möjlighet annat än att a) kasta dig ner på golvet och ge upp
eller b)
köra på 90% iga lösningen. just nu.

ser som sagt inte hur mamma i denna situation NÅGONSIN ska vara säker i hop med hästen den närmsta tiden. utan mirakel trolleri.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Varför ska de ha skydd?
Har de alltid det?

Den gör ju illa sig iallafall.

Täckesgjordar går ej upp med gummiring på o väl anpassade täcken åker ej på sniskan.

I nuläget behövs väl inga täcken alls..

varför bygga upp skräckscenarior --hela tiden?

Ta det när det kommer.
Mamma får väl binda upp hästen om du nu måste ha på skydd eller byta täcke.

Sätt på strömmen till hagen när du är borta:idea:
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Varför ska de ha skydd?
Har de alltid det?

Nix, de har sällan skydd 'normalt sett'. Men det händer ju att de av någon anledning, sår t ex, behöver lindas. Skodda brukar få boots på i början av broddsäsongen etc. Dvs det händer inte 'varje dag' (eller jo nu under sommaren har fbldonnan haft skydd varje dag, och det är väl rätt stora odds att hon kommer fortsätta få ha det. De skydden är dock av typen att de utan problem kan sitta ett dygn, de kan aldrig bli dygnsura t ex), men det händer.


Täckesgjordar går ej upp med gummiring på o väl anpassade täcken åker ej på sniskan.

Kom gärna och påtala det för mina täckesgjordar, att de inte ska gå upp med sån gummiring. Och ispansar på täckena etc går inte komma ifrån. Inget av det händer ju dock heller dagligen (eller tja, förra vintern hade en rätt skum period men).


I nuläget behövs väl inga täcken alls..

I nuläget går de två vuxna med ofodrat regntäcke, åringen utan. Tills för några veckor sen gick alla med flugtäcken och huvor.

Vad gäller grimmor har jag de helst inte i boxen eftersom jag har hinkar, men även där gör jag utan problem avsteg. Dock måste dyngsura grimmor bytas, och grimmor med ispansar på bytas t ex.


Mamma får väl binda upp hästen om du nu måste ha på skydd eller byta täcke.

Ja, det är en HELT okej lösning för mig. Men det kräver att det går. Vilket det inte alltid gjort. Och det är där jag måste hitta en lösning. Så att mamma KAN ta ut och sätta fast, och t ex byta ett täcke om det krävs, eller liknande.

Sätt på strömmen till hagen när du är borta:idea:

Vad har hagströmmen med det hela att göra? Strömmen i hagen slås på när de gått ut, och slås av strax innan de går in?
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

Men du HAR ju löst det till 90% om du har fritt in/utsläpp. det är 10% när det behövs bytas täcke/benlindor och fan och hans moster, altenrativt om ngn av hästarna skadat sig, som du inte har löst.

Exakt. Och det är där jag vill hitta en lösning. Som jag sagt så problemet är när mamma ska ta hästen i boxen, och förpassa den ut därifrån till stallgången. Att det ska gå, på ett sätt som mamma känner sig säker med, och där det fungerar.

Men sålänge de kan ha av täcken på sig på natten, ev skydd kan sitta över natten etc då är det inga problem. Det är bara öppna dörrarna vid utsläpp, och stänga dörrarna efter dem vid insläpp. Ev får man 'vifta lite med armarna' om nån tänker lalla fel.


så återigen -ser inte att du har ngn möjlighet annat än att a) kasta dig ner på golvet och ge upp
eller b)
köra på 90% iga lösningen. just nu.

Det är ju det jag gör och har gjort sen incidenten. Undviker att mamma behöver hantera den hästen. Men jag vill lösa det så att jag dels får de där sista 10% tills när de behövs (vintern) och så att mamma kan känna sig trygg igen. För HON tänker ju också på de där tio procenten.
 
Sv: Hur komma runt det här? (Häst som beter sig illa/hotar när matte inte är med)

du skrev i en annan tråd att du inte behövde ha strömmen på.

Ha dem utan grimmor när det förväntas nederbörd. Mina har aldrig grimmor på.
kollar själv väderleksrapporterna som en bonde vid skördetid.

ispansar är väl i undantagsfall. de klarar nog det med.

Varför göra allt så mkt krångligare än vad som är nödvändigt:confused:

Tänk om mamma blir skadad, då har du ingen hjälp.:eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 224
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 104
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp