Bukefalos 28 år!

Hur komma vidare med lastningen?

Estivuz

Trådstartare
Håller på och lasttränar en unghäst för att kunna få iväg henne till seminstationen.
Hon verkar inte ett dugg rädd för transporten och går snällt upp på lämmen och halvvägs in i transporten men inte ända in. De sista stegen fattas och jag har försökt både att vänta ut henne med havre längst in och att driva på.

Tips mottages!
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Grönt gräs brukar vara effektivare än havre, speciellt om hon inte redan går på bete.
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Vi höll på att krångla tills vi började med nedanstående lasthjälp från Börjes. Viktigt är att linan deas igenom grimman fram för då blir hästen liksom uppstagad. Vi höll på och lockade med gräs o annat i timvis, nu lägger vi bara "lasthjälpen på så går hästen in.
Lasthjälpen Art nr: 3122
-Ett bra hjälpmedel när hästen är svårlastad. Tillverkad av kraftigt vävband och med två handtag. Ett tvärband läggs över hästens rygg så att det långa bandet ej halkar ner för långt på hästens ben.
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Jo det är väl kanske dags att försöka med lina. Tyvärr har jag inte sådär jättemycket tid på mig heller men nu måste hon iväg till stationen. Vill ju helst lära hästen att gå på utan lina.
Spö funkar inte, hon backar istället när man duttar på henne med det.
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

skulle aldrig dra in en unghäst som inte ens har obehagliga erfarenheter av transporten med lina.

har du möjligtvis glömt bort vilket man ofta gör, att inte ha målsnöret hela vägen in varje gång? börja flytta hästen på rampen. ett steg framåt, ett steg bakåt, 2 steg framåt, stå stilla, backa ut osv. Det är ett guld sätt att avdramatisera trailern och slutmålet "ska hela vägen in annas gills det inte" syndromet som man oftast får.

om hästen som du säger, inte är särskilt brydd eller rädd vågar jag banka på att du kommer ha framgång med ovan metod. Låt inte pressen tidsmässigt ge dig anledning att ta till några drastiska kortlösnings grejer, det förlorar man mest på.

lycka till :bow:
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Fat vi höll på ett stort antal timmar vid ett stort antal tillfällen med diverse metoder, morötter, gräs, väntade i evigheter, gick runt i ringar till förbannelse. Men när vi satte på lina och trädde linan genom grimman = viktigt = för får inte hästen upp huvudet i taket så blir den inte så stark utan går på. Dom lär sig ju att jamsa och aldrig gå på. Alla som sett detta sätt har tyckt att det fungerar smidigt, och säkert för hästen
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Fat vi höll på ett stort antal timmar vid ett stort antal tillfällen med diverse metoder, morötter, gräs, väntade i evigheter, gick runt i ringar till förbannelse. Men när vi satte på lina och trädde linan genom grimman = viktigt = för får inte hästen upp huvudet i taket så blir den inte så stark utan går på. Dom lär sig ju att jamsa och aldrig gå på. Alla som sett detta sätt har tyckt att det fungerar smidigt, och säkert för hästen

Hur menar du med linan i grimman`?
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Hela selen är typ en lång longerlina som du viker på mitten. Bak lägger du en rem som går över ryggen. Kolla i Börjekatalogen om du har den. På partiet som går bak rumpan har vi en gummislang så hästen inte bränner sig om den drar bakåt. När du lagt på denna"sele" så drar duändarna på insidan grimmans stolpar. Hästen har alltså typ en longerlina runt hela sig. För att få effekten går ändarna innanför grimman, så om du lägger ändarna över bommen, får inte hästen upp huvet i taket för då blir det stopp i grimman. Hästen är omgärdad av repet och kommer inte åt att valsa runt och skada sig själv, eller de som försöker lasta, med att stegra och hålla på. Du har en helt annan kontroll än när den är "lös". Och för hästens egen skull och de som lastar så är det mycket säkrare. Blir hästen bara lastad några gånger så lär den sig att det inte är så fasrligt.
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Jag hade satt linor.
En häst som inte är rädd utan bara behöver lite hjälp på traven fungerar det utmärkt på, det behöver inte på något sätt bli traumatiskt eller obehagligt när man gör det rätt.
Mkt beröm och låt den gärna käka ngt gott inne i transporten.
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Min häst hörde också till kategorin stanna halvvägs in och stå där lääänge"-hästarna. Han gick alltid på till slut men det tog ju sitt lilla tag, heller inte alls rädd utan mer uttråkad där han stod. Jag fick tipset att lägga linan runt bommen och stå bredvid rampen själv, nu går han jämt in direkt och gjorde det faktiskt reda första gången jag provade. Min teori är att han tycker det är trångt att jag också står därinne, behöver aldrig dra i linan utan bara lägga den och gå ut så går han direkt in. Kanske kan vara värt att prova?
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Knapplånar mig själv

Annars är det där med ett steg backa två steg backa osv osv osv faktiskt också en himla bra metod, har kört den på mitt shagyasto och hon går numera in väldigt villigt. Men jag tror inte den metoden hade fungerat på stannapårampen-hästen. Hon är mer den tyåen av häst som kastat sig ut tidigare.
 
Sv: Hur komma vidare med lastningen?

Jag fick använda lina på min unghäst dom första 3 gångerna och nu går han in utan problem.. ibland kan det va att man bara behöver visa dom vad dom ska göra och vad som gäller och sen när dom förstår så behövs inte linan längre....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 648
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp