Bukefalos 28 år!

Hur kommer det gå....

T

Tjalfe

Imorn är det ännu en gång dags att åka in med min fjording till kliniken. Har åkt in till kliniken regelbundet sen i agusti med hans senskada. Första gångerna sa dom att det var en såpass allvarlig skada att det aldrig skulle bli bra, men senast vi var inne sa dom att det hade börjat läkna och att han troligtvis skulle bli bra fast det skulle ta tid.
Jag fick hopp igen. Men så sprang han igenom staketet och in till en ponny som han av någon anleding inte tål(han brukar aldrig bry sej om andra hästar annars) och jagade som en idiot tills vi tillslut kunde få isär dom. Underlaget var det allra sämsta lerigt och jäkligt halt, han halkade med det skadade benet flera gånger. Det märktes efter att han hade mer ont det hade dessutom bildats en stor "knöl" på senan där skadan är????:confused: vad kan det ha varit?:crazy:
Började linda med back on track på natten igen och efter några dygn försvann "knölen".

Inget vet vad skadan kommer sig av men ultraljudet visar iaf att skadan på ett ställe(precis under knät) har "vittras" sönder.
Jag har aldrig sett honom halta i skritten utan det syns bara i traven, ibland syns det inte alls. Han är sitt gamla vanliga jag förutom att han blir sur när han blir lämnad ensam kvar i hagen, han är ju van att få följa med. Ibland får han följa med ut på skrittpromenad och då är han väldigt glad och frammåt och man märker inget fel på honom.

Känner mej väldigt osäker när det gäller mycket. Redan i vintras(trotts att han haltade när vi sprang i gången) så sa veterinärerna att jag skulle testa att rida igång honom och se om han håller. Jag kände inte för att göra det då eftersom jag fortfarande såg att han hade ont. Så lät bli.

Men blir så förvirrad över allt det här. Imorn ska vi ju som sagt in igen. Vad kommer dom säga denna gången tro? Får ju olika besked varje gång.
Hur mycket kan springturen i hagen ha skadat?
Kommer säkert få banner för att han är så tjock med, men hur tusan får jag ner honom i vikt då? Hur mycket vågar jag motionera honom?

Är så nervös nu. Ville bara skriva av mig lite.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Håller tummar och tår här för at tdet ska gå bra för dig och din häst.
 
Sv: Hur kommer det gå....

håller tummarna för dig med, inte kul med skadad häst...
Va in iår med hästen pga kot-och knäledsinflamation..Han svarade inte så bra på behandlingen som han skulle,o då sa vet. att han kanske inte blir så bra igen :(
Då fick han nytt preperat insprutat, o 14dagar senare var han bra igen :)

Hade dock tagit oss 2timmar att lasta inför det besöket som gick "dåligt" så kanske va han lite utröttat av det med..
Nu är han bra igen iaf! :)

Hoppas verkligen din häst blir frisk igen!
Känner mycket väl igen det där med oron att "är han sämre pga det som hände nyss"...
 
Sv: Hur kommer det gå....

Har ju följt dej och din häst ett tag nu och jag vet hur mycket du har gjort för honom, det är verkligen inte lätt att hålla en fjording i normalt hull när de inte motioneras gör bara så gott du kan, mer kan ingen göra tyvärr.

Jag är glad över att du fortsatt kämpa för honom trots din rädsla, fler än en hade nog passat på att "bli av" med hästen, dvs diskuterat utdömning istället för behandling.

Jag hoppas givetvis att skadan har läkt så att du kan välja om du vill sälja honom nu eller ha kvar honom, ibland kommer man ju närmre hästen när sådant här händer.

Peppkramar från TinyWiny
 
Sv: Hur kommer det gå....

Knölen kan ju ha varit allt från en svullnad av själva smällen till en senskada. (men eftersom den försvann så fort är det kanske inte senan).

Jag håller tummarna jag med! Hoppas det går bra.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Tråkigt att din häst är skadad!

Det låter på ditt inlägg som hästen får gå i hage och då borde du ju också kunna skritta den på fast underlag. Hör med din veterinär om vad du kan göra med hästen!
 
Sv: Hur kommer det gå....

Jag hoppas givetvis att skadan har läkt så att du kan välja om du vill sälja honom nu eller ha kvar honom, ibland kommer man ju närmre hästen när sådant här händer.

Ja jag håller med. Innan vi visste att han hade en sån här allvarlig skada hade jag ju tänkt sälja honom. Men nu när jag känner hur dåligt jag mått när det har varit prat bland veterinärerna att det finns risk att han inte blir bra så har jag kännt hur mycket jag tycker om honom och tänkt på alla fina sidor han har trotts alla "dåliga turer" vi haft.
Har börjat senaste tiden börjat "jämföra" honom med min nya häst och intalat mej själv att Tjalle är mycketmycket bättre än den nya, trotts att jag och den nya har så bra relation och inte i närheten av att ha sånna problem som jag och Tjalle hade/har.

Han är väldigt speciell. Det är väl egentligen alla hästar. Men Tjalle är väldigt "ovanlig". Han är så klok på något sätt, det känns inte som att han tänker på samma sätt som andra hästar gör.
Skämms just nu över hur jag ens kunde tänka tanken att sälja honom. Jag tror jag skulle gå miste om något då trotts att han gjort mej rädd så många gånger. Och faktiskt, när tiden nu har gått, så har vi faktiskt kommit varann närmare och problemen har minskat! Tror även att min nya ponny har hjälp till lite också för han har gett mej en hel del självförtroende tillbaka!
 
Sv: Hur kommer det gå....

Det låter på ditt inlägg som hästen får gå i hage och då borde du ju också kunna skritta den på fast underlag. Hör med din veterinär om vad du kan göra med hästen!

Egentligen ska han ju bara gå i en liten hagen ensam, men eftersom han mådde sämre av det så får han gå i stora hagen med sin hästkompis. Det är ju så himla synd också att underlaget(i framförallt hagen) har varit så kasst i vinter!!! Jätte mjukt/sankt och lerigt.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Du ska inte skämmas, var glad att du fick lära känna honom på riktigt istället:love:
Hur det än blir i framtiden så har du lärt dig väldigt mycket!
 
Sv: Hur kommer det gå....

Hur det än blir i framtiden så har du lärt dig väldigt mycket!

Ja det har jag verkligen gjort. Den perioden jag ägt Tjalle(3 år till sommaren) är nog den tiden i mitt hästliv som jag lärt mej allra mest. Både inom ridningen eftersom han var en väldigt bra läromästare i både hoppning och dressyr men även en hel del inom hästhanteringen.

KL*

Funderar på en sak. Eftersom Tjalle imorn ska stå i 1½ timme i en kall transport till kliniken och sen direkt ut och springa i gången(brukar vara så), så kanske det kunde vara bra att ha på back on tracken i transporten så att han inte är extra stel när han ska springa? Eller vad tror ni? Kan det hjälpa nått? Han har ju iofs transportskydd som värmer. Men BOT:n kanske gör det mindre stelt.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Svårt att svara på...boten kan ju också göra att de inte ser om han har ont eftersom det är smärtstillande, jag hade nog tagit vanliga transportskydd, ev. med lindor om han behöver extra stöd vid resan.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Är BoT smärtlindrande? det visste jag faktiskt inte. Trodde att det "bara" hjälpte upp cirkulationen.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Är BoT smärtlindrande? det visste jag faktiskt inte. Trodde att det "bara" hjälpte upp cirkulationen.

Jo det är smärtlindrande, jag har ett armskydd på min armbåge dag som natt, jag har en nervskada i armen efter ett hästbett för många år sedan och av alla behandlingar jag har fått så är det boten som har hjälpt allra mest.

jag har även ett nackskydd för min nacke som varit med om lite för mycket och en bäddmadrass som hjälper mina leder att vara mindre stela och onda.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Nu är jag nervös!:eek:

Lite spänd för att han inte ska gå in i transporten med, var ett tag sen vi åkte sist.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Nu är vi hemma igen. Det gick både bra och dåligt.
Skadan har läkt men.............. Han har fått en ny.
Som antagligen uppstog när han sprang igenom staketet och jagade den där ponnyn den där gången.:(:(:cry: Känns så fruktansvärt "onödigt" hade inte det hänt så hade jag kanske haft en frisk häst nu eftersom den gamla skadan såg jätte fin ut på ultraljudet.
Blir lite förvirrad av alla veterinärer med... Idag hade vi den 4:e(eller var det den 5.e t.o.m kanske?) som kollade på honom.
Sists vi var där och sprang i gången haltade han REJÄLT var inget tvivel där att han hade ont, och då böjde dom honom inte ens innan.
Så idag hade vi en ny veterinär. Sprang först i gången utan att hon böjt honom och vi såg ut ungefär såhär: :eek:
Våra otränade ögon kunde knappt se något haltande.
Efter det böjde hon honom LÄNGE och HÅRT, jag tänkte att nu jäklar kommer det gå åt skogen. Men han haltade bara första stegen sen såg det helt okej ut igen.
Jag och mina föräldrar sken ju upp och sa jätte glatt: "Gud vilken skillnad!" Var på vetrinären säger att det inte alls är så stor skillnad, den är fortfarande 2-gradig.:confused::confused: Hur kan det vara det när det var en så stor skillnad sen sist???

Iaf så får han nu återgå till vila och några korta skrittpromenader, ska tillbaka om 8 veckor igen och kontrollera. Hade inte den här nya skadan kommit så sa dom att jag nog hade kunnat börja rida på honom nu. ÅNGEST!!!:o
Dock så är inte den här skadan alls lika "djup" som den förra var i början. Så förhoppningsvis läker den fortare.
 
Sv: Hur kommer det gå....

Måste ju även tillägga vilken underbar kille han är!!

Först gick han rakt på transporten. Påvägen ner undrade pappa om han var med öht eftersom det var så lugnt i bak trotts jätte vinglig gammalt enaxlat släp.
´
Vetrinärerna skrattar som vanligt åt honom : "Åh Tjalle-man". Just för att han är så extremt lugn och cool. Han kollar sej inte ens omkring och så fort han får chansen ställer han sej och sover och gäspar vetrinärerna rakt upp i ansiktet.:rofl:
Han älskar att gå in till ultraljudet(vilka alla andra hästar verkar avsky). Men Tjalle tycker det är underbart. Då kan han luta sej mot dom där metallstängerna som är på sidorna och "hänga" huvudet i uppbindningarna, dessutom är ju ljuset släkt!! Perfekt, då kan Tjalle sova.
När det är dags att backa ut från ultraljudet får vi ruska liv i honom igen för då verkar han sova ganska djupt.:rofl:
Har hänt flera gånger att veterinärerna har sagt: "jaha han har redan fått lugnande?" Medans vi skakar på huvudet.:angel:

Dessutom hade han gått ner 30 kg sen sist och som allt sen augusti 80kg.:)
 
Sv: Hur kommer det gå....

Ja det var verkligen både bra och dåliga nyheter, vilken tur ändå att han inte hade skadat sig värre!
Jag håller tummarna att han blir friskförklarad nästa gång:)

Ja endel hästar är ju bara för coola:rofl: kan se det framför mej när ni fick ruska liv i honom:rofl::rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 953
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 640
Senast: JohannaB
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp