Hur kommer man in i gemenskapen?

Brassneck

Trådstartare
Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man?
Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså börja om lite från noll.

Jag har det väldigt lyxigt nu eftersom jag har bott här hela mitt liv, har gedigen hästutbildning, jobbat i hästvärlden här, tävlat lokalt en massa år, har väldigt många kontakter i alla discipliner. Vilket innebär att när jag slutade ha egen häst för några år sedan kunde jag bara välja och vraka på hästar som ägarna med glädje lät mig rida helt gratis. Vill jag tävla har jag några hästar som jag får låna, har flera som frågat om jag vill ha deras häst på foder för att träna den mm. Jag har helt enkelt ett bra rykte.

Men hur kommer jag in i häst-gemenskapen på ny ort? Jag behöver inte alls ha någon fin häst att rida, faktum är att jag nöjer mig med lite vad som, kan också rida c & d-ponny.

Funderar på att börja på nån ridskola men det tar emot lite. Har gjort det innan när jag varit hästlös i perioder och det har alltid slutat med att jag känner att jag får betala för att rida till deras hästar. Har absolut inget emot att utbilda hästar men eftersom jag jobbat som beridare i flera år känns det sådär att betala för det. Så det får vara en bra ridskola där jag kan rida åtminstone på LA-nivå om jag ska betala per lektion. Men kanske ändå värt det för att få kontakter? Jag är gärna funktionär eller hjälper andra elever i stallet, även hyra ridskolehäst hade varit intressant.

Har ni några andra tips? Svara på medryttarannonser (var hittar jag dessa annonser?). Åka runt i bygden och spana efter hästhagar och knacka på och fråga om man kan få rida lite? :D
Har egentligen inte tid och råd att ha egen häst men kommer bli galen av att inte få rida och hästmysa.
 
Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man?
Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså börja om lite från noll.

Jag har det väldigt lyxigt nu eftersom jag har bott här hela mitt liv, har gedigen hästutbildning, jobbat i hästvärlden här, tävlat lokalt en massa år, har väldigt många kontakter i alla discipliner. Vilket innebär att när jag slutade ha egen häst för några år sedan kunde jag bara välja och vraka på hästar som ägarna med glädje lät mig rida helt gratis. Vill jag tävla har jag några hästar som jag får låna, har flera som frågat om jag vill ha deras häst på foder för att träna den mm. Jag har helt enkelt ett bra rykte.

Men hur kommer jag in i häst-gemenskapen på ny ort? Jag behöver inte alls ha någon fin häst att rida, faktum är att jag nöjer mig med lite vad som, kan också rida c & d-ponny.

Funderar på att börja på nån ridskola men det tar emot lite. Har gjort det innan när jag varit hästlös i perioder och det har alltid slutat med att jag känner att jag får betala för att rida till deras hästar. Har absolut inget emot att utbilda hästar men eftersom jag jobbat som beridare i flera år känns det sådär att betala för det. Så det får vara en bra ridskola där jag kan rida åtminstone på LA-nivå om jag ska betala per lektion. Men kanske ändå värt det för att få kontakter? Jag är gärna funktionär eller hjälper andra elever i stallet, även hyra ridskolehäst hade varit intressant.

Har ni några andra tips? Svara på medryttarannonser (var hittar jag dessa annonser?). Åka runt i bygden och spana efter hästhagar och knacka på och fråga om man kan få rida lite? :D
Har egentligen inte tid och råd att ha egen häst men kommer bli galen av att inte få rida och hästmysa.

Om du jobbat som beridare kanske ridskola känns så där skoj.
Jag hade nog hellre letat medryttarhäst. Finns det någon lokal hästgrupp på Facebook för området?
Där ser jag ibland annonser iaf i "mitt" område.
Där kan man ju beskriva din utbildning och fd yrke. Det kan säkert finnas folk som vill få sin häst riden av någon duktig.
Det kan ju vara en fot in även om det kanske inte blir drömhästen först.

Finns det anläggningar med ridhus kanske det drar fler folk som vill just träna och det ger kanske större chans att det finns någon mer skolad häst eller rent av flera.
Det kan ju bli en fot in.

Är man duktig brukar det ju spridas rätt fort.
Jag har ju egen häst förvisso. Men jag har flyttat bort från mina tidigare kontakter. Det kommer ju fram rätt fort i stallen att man är/varit tränare/beridare och man får förslag.
Så får du en fot in brukar resten lösas rätt fort tycker jag.
 
Om du jobbat som beridare kanske ridskola känns så där skoj.
Jag hade nog hellre letat medryttarhäst. Finns det någon lokal hästgrupp på Facebook för området?
Där ser jag ibland annonser iaf i "mitt" område.
Där kan man ju beskriva din utbildning och fd yrke. Det kan säkert finnas folk som vill få sin häst riden av någon duktig.
Det kan ju vara en fot in även om det kanske inte blir drömhästen först.

Finns det anläggningar med ridhus kanske det drar fler folk som vill just träna och det ger kanske större chans att det finns någon mer skolad häst eller rent av flera.
Det kan ju bli en fot in.

Är man duktig brukar det ju spridas rätt fort.
Jag har ju egen häst förvisso. Men jag har flyttat bort från mina tidigare kontakter. Det kommer ju fram rätt fort i stallen att man är/varit tränare/beridare och man får förslag.
Så får du en fot in brukar resten lösas rätt fort tycker jag.

Det är just den där foten :D
Och det var en del år sedan jag jobbade som beridare, har väl blivit något mer tantig och sätter mig inte på vad som helst. ;) Men brukar kunna lösa många typer av hästar och få dem att jobba okej.
Vi har en ridskola i närheten av där jag bor nu som jag lätt hade kunnat tänka mig, massa fina välutbildade hästar där många tävlas, ridlärare som rider gp... Så förkastar inte ridskolor helt än.

Bra idé med fb, ska kolla om det finns nån lokal hästgrupp. Kan ju vara folk som läser som egentligen inte letar medryttare och så kanske de börjar fundera när de ser min annons.
 
På mindre orter, iaf där jag bodde, finns det alltid nån som vill ha en van medryttare eller fodervärd.
Själv kunde jag knappt fatta galopp ordentligt :o men red och skötte tre hästar (inte tre samtidigt men nån period två st). Betalade inget heller, förutom att jag skötte hästen/-arna och stallsysslorna på mina dagar.
Vart ska du flytta, @Brassneck ? Du kan skicka pm om du inte vill skriva ut det på forumet.
 
Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man?
Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså börja om lite från noll.

Jag har det väldigt lyxigt nu eftersom jag har bott här hela mitt liv, har gedigen hästutbildning, jobbat i hästvärlden här, tävlat lokalt en massa år, har väldigt många kontakter i alla discipliner. Vilket innebär att när jag slutade ha egen häst för några år sedan kunde jag bara välja och vraka på hästar som ägarna med glädje lät mig rida helt gratis. Vill jag tävla har jag några hästar som jag får låna, har flera som frågat om jag vill ha deras häst på foder för att träna den mm. Jag har helt enkelt ett bra rykte.

Men hur kommer jag in i häst-gemenskapen på ny ort? Jag behöver inte alls ha någon fin häst att rida, faktum är att jag nöjer mig med lite vad som, kan också rida c & d-ponny.

Funderar på att börja på nån ridskola men det tar emot lite. Har gjort det innan när jag varit hästlös i perioder och det har alltid slutat med att jag känner att jag får betala för att rida till deras hästar. Har absolut inget emot att utbilda hästar men eftersom jag jobbat som beridare i flera år känns det sådär att betala för det. Så det får vara en bra ridskola där jag kan rida åtminstone på LA-nivå om jag ska betala per lektion. Men kanske ändå värt det för att få kontakter? Jag är gärna funktionär eller hjälper andra elever i stallet, även hyra ridskolehäst hade varit intressant.

Har ni några andra tips? Svara på medryttarannonser (var hittar jag dessa annonser?). Åka runt i bygden och spana efter hästhagar och knacka på och fråga om man kan få rida lite? :D
Har egentligen inte tid och råd att ha egen häst men kommer bli galen av att inte få rida och hästmysa.

Förutom lokala Facebookgrupper, som jag ser att någon redan tipsat om, så kolla de lokala klubbarna!

Här i närheten finns många ridskoleklubbar, och där verkar det överlag vara svårt att komma in i gemenskapen om man inte rider på ridskolan eller har häst där. Men sedan finns det några småklubbar som inte är anslutna till någon ridskola. En som riktar in sig på körning, en som driver den lokala fälttävlansbanan, ett par (tror jag?) olika rasklubbar och någon ren tävlingsklubb. I alla fall den jag är medlem i har god gemenskap och sammanhållning, kommer man på någon arbetsdag och pratar med folk är jag helt övertygad om att man skulle kunna knyta sådan kontakter rätt snabbt.
 
Nu är jag långt ifrån beridare eller tävlingsvan, men jag har ett förflutet där jag haft ett förtroende att jobba med unghästar.

När jag ville börja rida igen efter 12 års uppehåll och flytt till ny ort, så var jag lite i din sits.

Att lära känna människor som utan vidare gav mig möjlighet att pyssla med/rida deras unghästar var inte ett alternativ när man är helt okänd och icke uppdaterad.

Jag löste det genom att istället skaffa egen häst och så har kontakterna kommit på köpet.

Nu är inte unghästar aktuellt längre för mig ändå, men jag känner att jag har fått förtroende för mina erfarenheter.

Folk vet snabbt vem man är och vilken kunskap man besitter!

Lycka till!!
 
Kommer bo mellan Timrå och Härnösand. :) Verkar finnas mycket häst runt Sundsvall Och det är ju inte så långt.
Finns flera Facebookgruppersom är riktade mot hästfolk i Västernorrland och Sundsvall. Håll koll på dom och lägg ut ett inlägg om du inte hittar något intressant. Finns mycket häst så jag är övertygad om att du lyckas! Du kan ju också besöka ridskolorna och se om du träffar lite folk, de flesta ridkolor häromkring har även privatuppstallning. Lycka till och välkommen hit!
 
Oj. När du skrev hundra mil så tänkte jag typ Luleå-trakten men Härnösand är ju i södra Sverige. :D
Sverige är långt. :p

Det beror ju på var man börjar nånstans :D Sundsvall är väl ganska precis mitt i Sverige om jag lite slarvigt kollar min Sverigekarta jag har på väggen.
Obs, vet inte om jag talade sanning med hundra mil så vi kan väl låta tråden handla om något annat än min avståndsbedömning :p
 
Nu är jag långt ifrån beridare eller tävlingsvan, men jag har ett förflutet där jag haft ett förtroende att jobba med unghästar.

När jag ville börja rida igen efter 12 års uppehåll och flytt till ny ort, så var jag lite i din sits.

Att lära känna människor som utan vidare gav mig möjlighet att pyssla med/rida deras unghästar var inte ett alternativ när man är helt okänd och icke uppdaterad.

Jag löste det genom att istället skaffa egen häst och så har kontakterna kommit på köpet.

Nu är inte unghästar aktuellt längre för mig ändå, men jag känner att jag har fått förtroende för mina erfarenheter.

Folk vet snabbt vem man är och vilken kunskap man besitter!

Lycka till!!

Vad bra att det löste sig för dig! Och tack för din input :)
Jag skulle gärna ha egen häst men tyvärr jobbar jag väldigt knöligt så om det blir häst i framtiden måste den stå i ett väldigt bra och flexibelt stall, alternativt att jag har den hemma. Har inte riktigt förankrat det där ”hemma” med min partner ännu (även om jag har skissat på var hagarna ska ligga i smyg haha).
 
För många år sedan var jag med min stallägare som medhjälpare på en lokal hopptävling. Där springer jag plötsligt ihop med en barndomsvän jag inte träffat på typ ett decennium. Hen hade precis flyttat till min stad och var på tävlingen bara för att känna lite hästatmosfär. Min vän har en liknande bakgrund som du, TS.

Min vän var sugen på att börja rida igen efter några års uppehåll och stallägaren var alltid intresserad av pålitliga medryttare. Jag visste ju att min vän var en väldigt duktig ryttare (om än något ringrostig) och dessutom en mycket bra tränare både för barn och vuxna. Så jag sammanförde de två där och då. Det hela utvecklades från provridning följt av medrytteri ett par dagar i veckan till att min vän blev vår hemma-hopptränare och även tävlade någon av stallägarens hästar.

Har man ett gott rykte är det nog aldrig fel att röra sig i hästkretsar för att känna av stämningarna. Man vet aldrig vem man stöter på och vart det leder.
 
Förutom lokala Facebookgrupper, som jag ser att någon redan tipsat om, så kolla de lokala klubbarna!

Här i närheten finns många ridskoleklubbar, och där verkar det överlag vara svårt att komma in i gemenskapen om man inte rider på ridskolan eller har häst där. Men sedan finns det några småklubbar som inte är anslutna till någon ridskola. En som riktar in sig på körning, en som driver den lokala fälttävlansbanan, ett par (tror jag?) olika rasklubbar och någon ren tävlingsklubb. I alla fall den jag är medlem i har god gemenskap och sammanhållning, kommer man på någon arbetsdag och pratar med folk är jag helt övertygad om att man skulle kunna knyta sådan kontakter rätt snabbt.

Bra tips! Jag brukar gilla att vara funktionär och det tror jag inte att många klubbar hade tackat nej till :)
 
För många år sedan var jag med min stallägare som medhjälpare på en lokal hopptävling. Där springer jag plötsligt ihop med en barndomsvän jag inte träffat på typ ett decennium. Hen hade precis flyttat till min stad och var på tävlingen bara för att känna lite hästatmosfär. Min vän har en liknande bakgrund som du, TS.

Min vän var sugen på att börja rida igen efter några års uppehåll och stallägaren var alltid intresserad av pålitliga medryttare. Jag visste ju att min vän var en väldigt duktig ryttare (om än något ringrostig) och dessutom en mycket bra tränare både för barn och vuxna. Så jag sammanförde de två där och då. Det hela utvecklades från provridning följt av medrytteri ett par dagar i veckan till att min vän blev vår hemma-hopptränare och även tävlade någon av stallägarens hästar.

Har man ett gott rykte är det nog aldrig fel att röra sig i hästkretsar för att känna av stämningarna. Man vet aldrig vem man stöter på och vart det leder.

Ja det är väl något sådant jag hoppas på :D Vad kul att det löste sig så bra för din vän!
 
Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man?
Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså börja om lite från noll.

Jag har det väldigt lyxigt nu eftersom jag har bott här hela mitt liv, har gedigen hästutbildning, jobbat i hästvärlden här, tävlat lokalt en massa år, har väldigt många kontakter i alla discipliner. Vilket innebär att när jag slutade ha egen häst för några år sedan kunde jag bara välja och vraka på hästar som ägarna med glädje lät mig rida helt gratis. Vill jag tävla har jag några hästar som jag får låna, har flera som frågat om jag vill ha deras häst på foder för att träna den mm. Jag har helt enkelt ett bra rykte.

Men hur kommer jag in i häst-gemenskapen på ny ort? Jag behöver inte alls ha någon fin häst att rida, faktum är att jag nöjer mig med lite vad som, kan också rida c & d-ponny.

Funderar på att börja på nån ridskola men det tar emot lite. Har gjort det innan när jag varit hästlös i perioder och det har alltid slutat med att jag känner att jag får betala för att rida till deras hästar. Har absolut inget emot att utbilda hästar men eftersom jag jobbat som beridare i flera år känns det sådär att betala för det. Så det får vara en bra ridskola där jag kan rida åtminstone på LA-nivå om jag ska betala per lektion. Men kanske ändå värt det för att få kontakter? Jag är gärna funktionär eller hjälper andra elever i stallet, även hyra ridskolehäst hade varit intressant.

Har ni några andra tips? Svara på medryttarannonser (var hittar jag dessa annonser?). Åka runt i bygden och spana efter hästhagar och knacka på och fråga om man kan få rida lite? :D
Har egentligen inte tid och råd att ha egen häst men kommer bli galen av att inte få rida och hästmysa.
Jag flyttade inte alls så många mil som du men ändå tillräckligt för att många av min krets blev för långt borta. Så i många avseenden fått börja från noll.
Mycket svårt med kontakter i början. Verkar även som familjen som bodde här innan inte var omtyckta öht och jag har liksom fått jobba i motvind från dag 1
Nu flera år senare har jag flera vettiga inom häst här. Bra grannar som verkligen ställer upp (och jag givetvis för dem)
Nu driver jag iofs egen verksamhet och rider flera hästar/dag så inte riktigt i samma sits som du är i nu.
Men testa att bli medryttare till att börja med?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp