Hur kommer vi förbi fårhagen?

G

Gisburne

Red ut i skogen med hunden för första gången idag, och det gick kanon! Men vi var tvungna att vända vid grannens fårhagar. Vovven fick syn på fåren och tänkte sticka, men jag hann skrika till och bli lite arg, och då vände hon tillbaka till mig. Men jag vill ju kunna komma förbi fåren och fortsätta på samma väg.... Hur lyckas jag med det, med en vovve som 9 gånger av 10 jagar alla djur och fåglar hon ser (förutom hästar, tack och lov) när jag sitter på en häst? Måste jag ha henne kopplad? Det förstör liksom hela grejen med att rida ut med hunden, tycker jag... Samt att jag tvivlar på att hästen skulle uppskatta det. Så har ni några tips? :bump:
 
Sv: Hur kommer vi förbi fårhagen?

koppla när du rider förbi fåren. sedan kan du ju koppla loss igen. fast jag vete tusan om jag skulle vågat om hunden sticker på allt hon ser.

eller så kan du gå förbi utan häst och klart och tydligt förklara för hunden att fåren är ajaj.
 
Sv: Hur kommer vi förbi fårhagen?

Borde du verkligen ha med hunden då du rider om hon sticker iväg efter andra djur o fåglar nu då det är "koppeltvång":angel:
 
Sv: Hur kommer vi förbi fårhagen?

Det är just det, när jag haft henne med samtidigt som hästen (promenader och idag uppsuttet) så har hon inte stuckit, det var bara idag vid fåren som hon tänkte göra det, men ändrade sig när jag blev ilsk... (Annars brukar hon inte bry sig om vad jag säger om hon fått visuell kontakt med typ en skata eller nåt.) Tvärtom så har hon varit väldigt "mammig" när hästen varit med, och hon har hållt sig väldigt nära hela tiden. Antar att hon är rädd att bli kvarlämnad? Hade en fundering att rejsa järnet förbi fåren och ropa på henne att hänga efter, men så ska man väl ändå inte behöva göra? :D Dessutom är inte hästen i slag för annat än skritt just nu...

Ska försöka leta reda på en sten eller nåt i närheten av fårhagen nästa gång, som jag kan använda som "stege"! (Har väldigt ont i kroppen just nu och har svårt att ta mig upp och ner ur sadeln.) Problemet är väl att komma upp på hästen igen efter fårhagen... *hmm...*
 
Sv: Hur kommer vi förbi fårhagen?

Att rejsa förbi fåren är nog ingen bra idé om fåren också börja springa så är väl risken att hunden intresserar sig för fåren mer:crazy:

Du kanske kan ordna med ett koppel/halsband som hunden lätt kan sticka in huvudet genom att du bara håller ner det från hästryggen och lirkar på det;)
 
Sv: Hur kommer vi förbi fårhagen?

Ah, smart! Kan sy ett sånt själv ju, kanske skulle sätta igång redan nu! :)
 
Sv: Hur kommer vi förbi fårhagen?

Jag skulle träna in hunden på att INTE jaga får eller åtminstone lyda trots störning och trots att den vill jaga(egentligen oavsett vad det är för vilt!). Det behövs bara att hunden jagar ett får 150-200m så kan det falla ner och dö....inte roligt! Jag är ingen fårexpert men dom är tydligen väldigt känsliga för stress.

Tänk på att det är lag på att ha koll på sin hund under denna period av året, så det kan få väldigt stora konsekvenser om din hund skulle sticka efter nått!
 
Sv: Hur kommer vi förbi fårhagen?

Och jag kommer med ett tråkigt svar. Har du inte absolut lydnad på din hund när du sitter till häst ska du inte ha den lös då. Fåren är ju en mild störning om man jämför med allt vilt ute i skog och mark.

Visst är det kul att ha med hunden på ridturen, men det kräver att du har koll på hunden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 301
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 944
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp