Hur kommunicerar du helst med nära och kära?

Hur kommunicerar du helst (lite längre samtal) ?

  • Chat (ex vis messenger)

    Röster: 63 39,1%
  • Telefonsamtal

    Röster: 76 47,2%
  • Videosamtal

    Röster: 4 2,5%
  • SMS

    Röster: 14 8,7%
  • Mail

    Röster: 1 0,6%
  • Övrigt (skriv vad i inlägg så jag får veta vad jag borde haft med) 😇

    Röster: 3 1,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    161
  • Omröstning stängd .
Inte helt på det klara med vad den praktiska skillnaden är mellan sms och chat? Jag använder dem båda helt jämvärdigt beroende på preferensen/tillgängligheten hos mottagaren. En del har inte messenger och andra har jag inte telefonnumret till. Så som sms ser ut nu för tiden så är ju de båda närmast helt lika till utseende och funktion.

Jag har textkommunikation som första steg. Kan ha mycket väl ha längre samtal i text, dock ofta utspritt över flera timmar/dagar. Är också så pass medeltida att jag till och med skriver längre mejl ("brev") till ett par vänner.

Telefonsamtal, med betoning på samtal, har jag med två personer. Min mor och en av mina vänner. De samtalen blir inte sällan uppåt 1,5 timma långa.
Messengern kan jag använda via datorn. Jag avskyr att skriva text på telefonen. :)
 
Jag ser att en del av er nämner röstmeddelande - är det bara jag som hatar detta otyg?! Jag får som tur är inte sådana särskilt ofta, men när jag gör det blir jag alltid superirriterad p.g.a:

1) De pågår ofta i minst 2 minuter vilket innebär att jag hinner glömma frågorna som ställs och sakerna som sägs i första hälften av meddelandet lagom till att vi når andra hälften.
2) De innebär att jag inte har informationen till hands på samma sätt som om det stod i text. Vill jag påminna mig själv om t.ex. vilka datum personen egentligen sa att hen var ledig måste jag lyssna igenom hela grejen igen.
3) Relaterat till ovan: De innebär att jag inte kan söka i konversationen för att hitta info som getts, vilket jag ganska ofta vill göra (typ för att påminna mig om vad kostnaden för resa X skulle vara, eller var i stan ställe Y ligger).
4) Ett röstmeddelande bygger på att jag har möjlighet att gå undan och lyssna aktivt i minst en minut, jämfört med text som jag kan läsa lite diskret när som helst.
5) De blir oftast onödigt långa och pladdriga vilket innebär att de tar upp ännu mer av min tid. Ibland har jag fått meddelanden på upp emot 5 minuter - sjukt störigt!

Kort sagt fattar jag verkligen inte poängen med röstmeddelanden utan föredrar ett vanligt telefonsamtal om personen verkligen inte orkar skriva ner det hen vill säga. Jag gillar som sagt inte att prata i telefon, men då får jag i alla fall en chans att svara och (re)agera på det som sägs i realtid.

Så, tack för att jag fick ventilera lite i denna svåra tid :D
Avskyr det också. Precis som att prata in meddelanden på telefonsvarare. 😱 :D
 
Inte helt på det klara med vad den praktiska skillnaden är mellan sms och chat? Jag använder dem båda helt jämvärdigt beroende på preferensen/tillgängligheten hos mottagaren. En del har inte messenger och andra har jag inte telefonnumret till. Så som sms ser ut nu för tiden så är ju de båda närmast helt lika till utseende och funktion.

Jag har textkommunikation som första steg. Kan ha mycket väl ha längre samtal i text, dock ofta utspritt över flera timmar/dagar. Är också så pass medeltida att jag till och med skriver längre mejl ("brev") till ett par vänner.

Telefonsamtal, med betoning på samtal, har jag med två personer. Min mor och en av mina vänner. De samtalen blir inte sällan uppåt 1,5 timma långa.
Skillnaden på chat och sms är inte så stor längre nej.
Men till exempel så kan man se om ett sms är levererat, men inte om det lästs och om en person håller på att besvara det.
OM man inte gjort om det till vad min mobil kallar en chatkonversation då. Men det har jag bara kunnat välja med några få personer, inte alltid.

Sms är för mig mindre hetsig/mer lågmäld kommunikation än chat på något vis. Man kan inte förvänta sig svar lika snabbt.
 
Skillnaden på chat och sms är inte så stor längre nej.
Men till exempel så kan man se om ett sms är levererat, men inte om det lästs och om en person håller på att besvara det.
OM man inte gjort om det till vad min mobil kallar en chatkonversation då. Men det har jag bara kunnat välja med några få personer, inte alltid.

Sms är för mig mindre hetsig/mer lågmäld kommunikation än chat på något vis. Man kan inte förvänta sig svar lika snabbt.
Jag tycker tvärtom. :D Det jag skriver på datorn kan jag lämna en vecka eller två, men ett sms på telefonen antar jag är relevant. Typ stämma möte eller liknande.
 
Fördelen med att skriva är att man inte behöver känna att man stör. Den andre kan läsa och svara när den har tid.

Ska man prata så förutsätter det att bägge har tid samtidigt. Händer inte så ofta i min värld :D

Har en bekant som ringer via messenger. Hatar det. Usel ljudkvalitet och bara allmänt krångligt. hälften av gångerna misslyckas dessutom samtalet så hen får ringa upp igen.

Antar att jag är en dinosaurie men alla dessa olika sätt med röstsamtal känns bara krångligt. Skriv vad du vill framföra eller kolla om vi kan ses och ta det öga mot öga.

Ohyggligt sällan ringer jag nån för att bara prata. Ska jag ta upp nåns tid så ska det vara viktigt. De flesta i min kretsar är mkt upptagna, så man vet aldrig när man stör eller inte.
 
Jag föredrar oftast att prata i telefon, både för att bestämma något eller diskutera något. Eller för all del bara kolla läget och se vad som hänt sen senast. Ska något bestämmas som bara är typ tid och plats gör jag det oftast via mess eller messenger, men om jag ska diskutera om vi ska hitta på något, vad vi ska göra, när vi ska ses, vad vi ska ta med etc så föredrar ett samtal istället för att knappa en massa på telefonen.
 
Lägger till att det allra värsta jag vet är Facetime. Har en kompis som gillar det och som oftast lyckas ringa i helt fel ögonblick...
 
Jag älskar att prata i telefon!
Jag hinner jättesällan träffa mina vänner utanför stallet och prata med varandra kan vi göra när jag sitter i bilen på väg till/från stallet.
Mamma och andra familjemedlemmar är det samma sak med, vi pratar ofta i telefon för det är så vi hinner umgås.
 
I diskussionen kan jag också tänka mig att situationerna är olika. Jag bor ju i ett annat land och den enda kontakten jag har med släkt och vänner är via nätet. Videosamtalen ger till exempel mormor en helt annan kontakt än bara en chatt eller telefonsamtal skulle göra, vi har ju insett att vi förmodligen inte kommer att träffas fysiskt igen innan hon dör. :)
När jag surrar med brorsan via video kan brorsbarnen och svägerskan svänga förbi och om jag pladdrar med föräldrarna kan båda vara med, det är rätt trevligt.
Telefonsamtal känns lite över för mig även om det händer då och då, men då är det ändå på högtalare via datorn så att jag kan göra annat samtidigt. :) Om det inte är någon myndighet eller affär eller liknande. Det är nog enda gången jag faktiskt använder en telefon som en telefon.
 
Jag är en lat människa som tycker att skriva på telefon är drygt.. så jag brukar oftast föredra telefonsamtal. Jag har oftast någon typ av lurar på mig och händerna är oftast upptagna med annat så vanliga telefonsamtal brukar funka bra.
 
Samtal för mig om det är mer än några få ord.
Dyslexin gör att text tar mycket längre tid och energi för mig än för andra.
 
Jag kunde inte välja fler alternativ. Jag kör med både chat/sms/telefonsamtal beroende på vad det gäller och vem.
Jo, det är meningen att man inte ska kunna välja flera, varför förklaras i trådstarten. Se citat nedan.

Tänk dig att du vill kolla hur en vän eller familjemedlem mår, berätta något som hänt, fråga hur semestern varit eller liknande. Alltså troligen en lite längre konversation.

Vilket sätt skulle du helst vilja ta den kontakten?
Det är olika tänker du nog nu, men om jag tvingar dig att välja en favorit 😇.
Vi antar för undersökningens skull att den du kontaktar inte har någon som helst preferens, så du kan välja helt fritt.
 
Jag ser att en del av er nämner röstmeddelande - är det bara jag som hatar detta otyg?! Jag får som tur är inte sådana särskilt ofta, men när jag gör det blir jag alltid superirriterad p.g.a:

1) De pågår ofta i minst 2 minuter vilket innebär att jag hinner glömma frågorna som ställs och sakerna som sägs i första hälften av meddelandet lagom till att vi når andra hälften.
2) De innebär att jag inte har informationen till hands på samma sätt som om det stod i text. Vill jag påminna mig själv om t.ex. vilka datum personen egentligen sa att hen var ledig måste jag lyssna igenom hela grejen igen.
3) Relaterat till ovan: De innebär att jag inte kan söka i konversationen för att hitta info som getts, vilket jag ganska ofta vill göra (typ för att påminna mig om vad kostnaden för resa X skulle vara, eller var i stan ställe Y ligger).
4) Ett röstmeddelande bygger på att jag har möjlighet att gå undan och lyssna aktivt i minst en minut, jämfört med text som jag kan läsa lite diskret när som helst.
5) De blir oftast onödigt långa och pladdriga vilket innebär att de tar upp ännu mer av min tid. Ibland har jag fått meddelanden på upp emot 5 minuter - sjukt störigt!

Kort sagt fattar jag verkligen inte poängen med röstmeddelanden utan föredrar ett vanligt telefonsamtal om personen verkligen inte orkar skriva ner det hen vill säga. Jag gillar som sagt inte att prata i telefon, men då får jag i alla fall en chans att svara och (re)agera på det som sägs i realtid.

Så, tack för att jag fick ventilera lite i denna svåra tid :D
Röstmeddelande använder jag endast med min vän som bor i ett annat land och arbetar på helt andra tider än jag.
Det är svårt att få till ett samtal, men det är trevligt att höra den andras röst.

Vi hamnade en bit ifrån varandra redan som elvaåringar och då skickade vi ljudband till varandra.
Folk över 45 kanske minns :D
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 704
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 466
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp