Hur konsumerar ni nyheter?

macan

Trådstartare
Jag hade papperstidning i mååånga år. Hade sällan tid att läsa på morgnarna så hade ofta ett gäng tidningar att läsa ikapp på helgerna. Turerna till återvinningen blev många. Miljösamvetet gnagde. Fick inte min rabatt, som jag förnyade årligen, förlängd längre då de tagit bort den. Sade då upp tidningen och var utan ett par månader tills jag hoppade på konkurrentens erbjudande, digital tidning i veckorna och fysisk tidning fre-sön. Men jag gillar inte att läsa från plattan. Vill ha ordentlig överblick i naturlig tidningsstorlek. Så nu läser jag nästan bara helgpapperstidningen. Ibland.
I vilken form fungerar det bäst för er att ta till er nyheter? Något tips till mig?
 
Jag kollar lite i nyhetstidningar på morgonen, då med ipad. Under dagen händer det att jag lyssnar på nyheter på radio och innan jag lägger mig brukar jag kolla någon tidning på nätet igen, men alltid på ipad, aldrig från dator.
 
DN i pappersform kompletterad med SVTs nyhetsapp.

Jag kommer att ha papperstidning så länge det finns, läsa digitalt är ett komplement men ger mig inte helt det jag vill ha.
 
Jag brukar surfa runt på aftonbladet, expressen och DN dagligen. Dessutom har jag nästan alltid på nyhetsmorgon när jag äter frukost samt kvällsnyheterna medan jag gör mig iordning för sängen.
 
Jag läser flera tidningar varje morgon, på datorn.

Hade papperstidning hela livet innan. Men när jag flyttade till den här stugan så visade det sig att posten inte orkade ta med någon DN på fredagarna och på helgen kommer den ju inte (posten alltså) så på måndagar efter jobbet hade jag fredag, lördag, söndag och måndag att läsa ikapp. Till slut hade jag så stora högar av olästa tidningar att det var jobbigt. Plus att jag redan läst de viktigaste nyheterna på datorn.

Jag läser papperstidning när jag kommer över. På restauranger, i väntrum och andra platser. Men att prenumerera själv känns mer som ett bidragssystem än som nyhetsprenumeration - just pga min lokala brevbärares motvilja mot fredagstidningar. Så nej inga fler pappersprenumerationer.

Känns orättvist att grannen två km bort får tidningen med tidningsutbärning... Fast jag bor lika nära riksvägen som hon, fast på anda sidan. :mad:
 
Papperstidning passar egentligen mig bäst. Jag gillar överblicken och tillgängligheten, som start på dagen under frukosten.
För närvarande har jag inte papperstidning, dels av kostnadsskäl, dels för att brevlådan är ett par hundra meter från huset, dels för att de 2-3 aktuella dagstidningarna här i min del av Halland har blivit för dåliga. Både ifråga om innehåll och form. Mediakoncernen Stampen har i sin iver att kostnadsspara och samutnyttja material skjutit sig i foten och åstadkommit en försämring på alla plan. Och G-P:s nya weblayout ska vi inte ens prata om...
 
Jag gillar papperstidning bäst på samma sätt som jag föredrar böcker och skriva på papper istället för datorn. Det gör ont i mina ögon att läsa på en skärm för länge... :)

Men eftersom så många tidningar inte blev lästa här hemma när vi prenumererade på de så avslutade vi vår prenumeration och köper nu kanske 1-3 tidningar i veckan istället från affären. Är bättre så.
 
På internet. Vi sa upp vår papperstidning Gp efter att den blivit för dålig och har inte hittat något bra. DN är för Stockholmbaserat för att fylla hålet
 
Jag läser SvD, DN, Aftonbladet, BBC och El País på nätet varje morgon och kväll.
 
Jag har papperstidning som jag får 3 gånger i veckan men funderar på att säga upp den då jag inte läser den utan bara tänder i spisarna med den .Så har jag land åxo försöker bli av med den men det gick inte använder den bara som braständare åxo !Nu när dom laggt ner lokalkontoret så står det sällan något om orten i den !
 
Jag gillar papper bäst, har BT i papper och kompletterar med digitala och TV/radio. Läser Aftemposten på nätet varje för att hålla mig uppdaterad på vad som händer i Norge.
 
Jag läser DN på nätet och håller ett öga på ett gäng internationella medier (New York Times, The Guardian, Frankfurter Allgemeine, BBC etc) via FB. Hade mer än gärna haft papperstidningar, iallafall på helger, men mitt postfack är pyttelitet och dessutom beläget en bra bit bort - aldrig i livet att jag kommer trulsa bort dit före frukost för att hämta tidningen.
 
Läser Norran och Aftonbladet via internet i stort sett varje dag, ibland via telefonen om jag inte hunnit före jag tar bussen till skolan
 
Gammaldags på ett udda sätt, primära nyhetskällor är SVT Text och P1. Sedan fördjupar jag mig i det som är intressant på nätet i de olika tidningarnas nätupplaga.

Bara papperstidning nån gång på hotell.

Har inte prenumererat på papperstidning sedan 1994. Det var en av de första kostnaderna som var lätt att dra in på när jag var fattig som en kyrkråtta, och sedan kändes behovet högst avlägset när man vant sig.

Och nu bor vi ändå så att brevlådan är en dryg kilometer bort, så morgontidning är meningslöst.
 
Nu har ju jag det här som en del av mitt jobb. Så möjligen konsumerar jag nyheter lite över snittet. Jag har två morgontidningar på papper hem. Jag lyssnar på radions nyheter på väg till jobbet. Väl på jobbet börjar jag alltid med att kolla de stora nyhetssiterna och vad de toppar med på morgonen. Jag går igenom jobbets mediabevakning för att se om det är något som jag behöver ha med mig under dan.

Under dagen har jag kontinuerlig koll. Dels genom jobbets mediabevakning men ofta kollar jag också de stora nyhetssiterna ett par gånger. Och lyssnar på radio förstås. Om det är något viktigare större nyhetsprogram som gått under kvällen (typ Uppdrag granskning) så tittar jag på det under dagen.

På kvällen är jag så pass nyhetstrött att jag ofta hoppar över nyheterna på TV. Är det något som hänt tittar jag ofta förstås. Men av det här är det väl svårt att komma med tips? Var och en tar väl till sig nyheter som det passar var och en bäst tänker jag. Själv skulle jag inte vilja vara utan papperstidningen.
 
Jag surfar runt på flertalet tidningars sidor flera gånger dagligen, men kollar mest rubriker och skummar igenom enstaka artiklar. Sen lyssnar jag ofta på P1 på jobbet. Det kan ge ganska mycket om både stort och smått, tycker jag.

Därutöver tar jag ju del av en del nyheter och debatter på sociala medier, typ FB och Twitter. Men det blir ju ganska spridda skurar, så egentligen föredrar jag också papperstidning (men inte som enda nyhetskälla såklart), för att lättare få nån slags överblick.
 
Vi har gratis lokaltidning i pappersformat en gång i veckan, den läser jag. Dagstidningar läser jag på nätet, antingen via app i mobilen eller dator.
 
Läser de lokala nättidningarna varje dag fast det är meningslöst- grunt och tunt. Sen Aftonbladet och Flash##ck - där får man olika vinklar. Buke ger oftast en bra infallsvinkel på samhällsnyheter också. Skulle helst läsa lokalblaskan i pappersform men den är hutlöst dyr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp